Jump to content

Nå skal Wallas'n på 20 favner!


alfb

Recommended Posts

Hadde en 2400 på parafin i en tidligere båt. Den fungerte uten problemer. Nå har jeg en 30D. Den har vært ustabil siden den ble installert. Har vært til sjekk en gang med beskjed om den er OK. Har holdt på mye med å finne ut av problemene. Det viser seg at varmeren krever mer spenning for å komme i gang enn det jeg klarer å fåtil på fulladet batteribank med det doble kabeltevrrnittet på kablenene til varmereren i forhold til det settet varmeren er levert med.

Redigert av sigmundh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også tilbragt noen timer bannende over en Wallas, f.eks gikk glødetråden til h.. ved første gangs oppstart. 

 

men bank i bordet - de siste 2 årene har min Wallas 1300 oppført seg bra, så den står foreløpig ikke i fare for å få testet flyteevnen 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Wallas er laget for at legene som jobber med hjernen skal ha noe og gjøre. En stakkars båteier blir først "rape gal" av feilsøking som ikke fører fram. Så kommer frustasjon og forbannelser over deres enormt velfungerende reprasjons nett for ikke og snakke om deres enorme kunskap om "skrapet" de selger.

Nei kast dritten ut på sjøen i tide før dere blir manisk gale på den j.... varmeren...

Kjøp en Webasto eller Eber, det funker og du får det fixset hvis noe er galt.

Nei lykke til med WALLAS...(på 20 favner)

Link to post
Share on other sites

Ang Eberspächer i Norge så er importøren i Bergen. Heter Alvøen Diesel og Elektro.

 

Trodde nå at det var Termomarin i Sandefjord som var importør av Eber.

 

Har erfaring med Eber, Webasto og Wallas. Ikke i tvil. Aldri mer Wallas. Om en velger Eber eller Webasto er vel mer eller mindre hipp som happ.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde aldri noe problemer med Wallas sin varmer og kokeapparat (parafin).

 

Men har truffet på mange Wallaseiere (parafin) med problemer og samtlige var feilmontert.

 

50% hadde ikke fall på retueslangen. 25 % hadde fortynne ledninger og dårlige batterier, 25% hadde flatklemte luftslanger så det ble for liten gjennomstrømming

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det var grei info Moya. Trodde det var Kolberg Kaspary Loutom Som var hovedimportør av Webasto. Ser på hjemmesiden deres at de kuttet ut Webasto i Oktober. Står også at de har startet med Eberspacher. Betyr det at Termomarin blir sjaltet ut. Eller blir det 2 importører.

http://www.kcl.no/

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Skal du ha Eber så velg D4 eller D3. Er nyere produkter enn D5. D5en min har ikke vært feilfri. Ikke store feil - bare at den soter igjen. Er løst nå av lokal rep som borret den opp for å få mer luft til forbrenning.

 

Enkel å fikse selg med ny type styringsenhet der feilmeldinger kan leses av og slettes. Rep manual ligger på nettet. Jeg har den ombord sammen med glødeplugg og sil i tilfelle de må byttes.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Diesel varmer?

Trodde Wallas brukte lampe parafin, om du bruker diesel kan jo det være problemet.

Om det ikke er en type som er laget for diesel, da.

Uansett skal vel alle varmere ha en service en gang i blant.

Forestiller meg en oljefyr fra gamle dager, de måtte ha service flere ganger i løpet av

en sesong.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Når jeg hadde kontakt med "Wallas service" så han at mange hadde problemer med soting fordi de satte ned varmen for tidlig. Bør gå for full varme i minimum 15-20 minutter.

(dette etter hukommelsen)

Ved soting er det vanskelig å få fyr igjen.

Men dette er antagelig kjent stoff. Ville bare nevne det.

Link to post
Share on other sites

Wallas'n skal ha diesel, ja.

Den har også vært til service opp til flere ganger. Personlig tror jeg feilen er elektronisk relatert iom at den virker/virker ikke alt etter dagsformen. Nå siste gang virket glødeplugg og den fikk diesel, men tente alikevel ikke. Som tidl nevnt vurderer jeg å la den stå i båten som oppvarming (når den virker) i lugarer etc og montere ny eber d4 med kun en dyse nede og resten ute. Dette også pga at eksisterende rør er 75mm og er vel ikke smart å bruke på d4 som har 90mm...

Link to post
Share on other sites

Har selv erfaringer fra flere Wallaser. Er av den oppfatning at disse apparatene er helt OK, men som det er skrevet tidligere - de er meget kresne både nå det gjelde det ene og det andre. Og dette blir det desverre opplyst alt for lite om. F.eks. så anbefales det ikke å bruke lampeolje, men fritidsparafin. Da reduseres problematikken med soting, behov for å "brenne rent" osv. Videre så er Wallasene meget kresne på strøm. Har i min nåværende båt slitt med et Wallas 90 i 3 sesonger - med en rekke forskjellige symptomer. Etter en del feilsøking (og sjekk av apparatet x 4 hos Wallas uten at feil ble funnet) så viste det seg at batteriene som opprinnelig satt i min båt rett og slett var for "slappe". Før oppstart så lå speningen på tilnærmet 12.8 volt med toppladede batterier, men under oppstart av Wallasen så falt spenningen til ca. 12,2 V mens apparatet glødet. Og dette var rett og slett for dårlig til at apparatet startet 100% av gangene - og et "fuskeforsøk" er nok til at sotdannelse mm. oppstår. Etter noen runder med leverandør og forhander så ble mine konvensjonelle 145a batterier skiftet ut med gelebatterier. Og plutselig så har jeg opplevd 2 totalt problemfrie sesonger. Kan nevnte at også gelebatteriene har en spenning på 12,8 volt når de er fult oppladet. Når wallasen startes så faller spenningen kun til 12,6 volt. Og denne lille forskjellen gjør at apparatet oppleves helt annerledes ---> Tenner raskere, ryker mindre ved oppstart og blir raskere varmt.

Link to post
Share on other sites

 

Men har truffet på mange Wallaseiere (parafin) med problemer og samtlige var feilmontert.

 

50% hadde ikke fall på retueslangen. 25 % hadde fortynne ledninger og dårlige batterier, 25% hadde flatklemte luftslanger så det ble for liten gjennomstrømming

 

Jeg faller ikke inn under dine kategorier. Har hatt tre Wallas parafinbrennere, alle har det vært problemer med. Den nest siste (ja det blir ingen flere) var i vår nåværende båt slik vi overtok den, og montert i båten da den var ny. Tidligere eier hadde problemer og anbefalte oss å skifte veke. Det gjorde vi. Joda, den virket av og til, men tok fyr for 3 år siden (Wallas Safe Flame). Reparasjon ble nesten like dyrt som en ny, så ny ble kjøpt.

 

Den virket litt bedre, men det varte ikke lenge. Så spurte jeg folk her på forumet og det beste rådet jeg fikk var å sørge for nok spenning ved å skifte til tykkere ledninger. Joda, det fungerer bedre, men sist vår ble det brudd i glødetråden. Ny kostet ca. 1000 kroner (ny Wallas koster omtrent 10000). Siden da har vi kun fyrt den opp med motor i gang, slik at spenning er høy, og dessuten bare mad Shell Fritidsparafin, som jeg fikk anbefalt da jeg spurte Wallas Norge. Den virker nå, men det kan vel ikke være meningen at motor igang og spenning mer enn 14V er nødvendig. Spesiell parafin skulle vel heller ikke være nødvendig.

 

Produktet er dårlig rett og slett.

 

Vi har Mikuni dieselvarmer og den har vært problemfri siden 2001.

 

Rag

Link to post
Share on other sites

For min del handler om en dieselvarmer modell 30D den skal slett ikke gå på parafin. Jeg måler 12,8 volt inn på varmeren før oppstart og 12.6 under tenning. Hvis den ikke vil gå under slike forhold når de som kaller seg servicemenn på Wallas slår fast at det ikke er noe feil med den så egner den seg ikke til mitt formål, nemlig å sørge for varme i min båt. Da gjør jeg det som for meg er fornuftig å finne alternative løsninger. Og her er det flere svar som forteller hvilke apparater flertallet har gode erfaringer med. Takk for det og takk for den plass jeg har fått ta i din tråd alfb.

Redigert: Rettet skrivefeil

Redigert av sigmundh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig Sigmundh :cheers:

 

Tror nok vi er veldig enige og det var faktisk de samme tankene jeg har gjort meg. Jeg har også måtte starte den opp mens motorene går for å få nok strøm ved tenning.

Men som tidligere sagt, nok er nok :smash: Det er JEG (eller fruen :saint: ) som bestemmer når vi vil ha varm båt og ikke den forbanna Wal :puke: las'n

Link to post
Share on other sites

Det var grei info Moya. Trodde det var Kolberg Kaspary Loutom Som var hovedimportør av Webasto. Ser på hjemmesiden deres at de kuttet ut Webasto i Oktober. Står også at de har startet med Eberspacher. Betyr det at Termomarin blir sjaltet ut. Eller blir det 2 importører.http://www.kcl.no/

 

Hørte at det ikke var KCL som kuttet ut men Webasto som kuttet ut KCL, Hvorfor ,,vet ikke. Jeg har jobbet mye med dieselvarmere og det virker som Webasto er noe mere stødig en EB. Men det er noe som virker slik. Det absolut værste jeg har tatt i er Wallas ikke så mye pga produktet men den tekniske støtten som er totalt fraværende og da blir produktet noe "jævla finsk dritt" hiv det ut!!!

Link to post
Share on other sites

Men har truffet på mange Wallaseiere (parafin) med problemer og samtlige var feilmontert.

 

50% hadde ikke fall på retueslangen. 25 % hadde fortynne ledninger og dårlige batterier, 25% hadde flatklemte luftslanger så det ble for liten gjennomstrømming

Min hadde en finurlig feilmontering som ga meg store plager før jeg oppdaget hva feilen var. Skorsteinen til varmeren var montert oppå dollbordet. Ut mot kanten var en forhøyning slik at laveste punkt på skorsteinsåpningen var lavere enn forhøyningen ytterst. Når det rant vann langs dollbordet, kom noe av dette inni eksosslangen og videre ned i brenneren. Derfra i overløp ned i parafinkanna. Noe sjøvann kom også inn i vifta.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Skjønner at det er noen frustrerte Wallas eiere her inne og det er jo synd. Det er en del myter og "sannheter" som blir nevnt her som ikke har rot i virkeligheten. Har dere problemer med Wallas i båten så ring Sunwind Gylling As på telefon 67171370

å spør etter Vidar. Vi skal gjøre vårt til at deres båthold ikke skal plages av varmere/kokeapparater som ikke virker.

Send gjerne en mail også direkte til denne profilen!

Hilsen Vidar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...