Jump to content

Nå skal Wallas'n på 20 favner!


alfb

Recommended Posts

Så fremt diameteren på eksosgjennomføringen passer til eksoslangen skulle ikke det være noe problem.

Kjøpte selv en d4 i sommer, med monteringskit fra Maritim, og der fulgte gjennomføringen med kittet.

Dette var et kit uten varmluftslanger og dyser.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Kan bare si det samme som Quantum, rart at du ikke fikk med skroggjennomføringen, ville ettrlyst denne, har du kjøpt monteringsett, med eksoslange og det "hele" liksom er det en selvfølge at gjennomføring bør følge med, ellers kan de ikke kalle det for ett "monteringsett" spør du meg. Enten har det fjernet den fra innholde i "monteringssettpakken" (forandret innhold fra tidligere), eller så mangler den rett og slett!!

Link to post
Share on other sites

Har nå vært i båten å demontert og sjekket opp litt. Skrog gjennomføringen fra Wallas'n var 28mm og det skulle Eber sin også vært. Den jeg har fått med er 24mm og jeg tror jeg har fått med monteringsett for bil som dette http://maritim.no/info/Airtronic_D2-D4.pdf (skisse side 9)

De jeg har kjøpt utstyret fra selger rekvesita til både båt og bil (mest bil). Jeg kjøpte det der siden jeg har rabattavtale der gjennom firma mitt. Eksosrøret er kun en tynn flexirør med en liten lydpotte som på en bil, bare mye mindre. Ved nærmere ettersyn i eskene i kveld mangler nevnte skrog gj.føring, isolert eksosslange, isolert forbrenningsslange, stigerør, festebrakett, dieselfilter. Dette var det jeg fant ut i farten så da blir det vel en telefon i morgen :discuss:

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utløpet på Eber D4 er 24mm. Wallas-gjennomføringen er dobbel med 28mm på det innerste røret, og 45mm på det ytterste. Burde ikke være noe problem å lage en overgang 28/24mm, og det blir opp til deg å tette det ytterste med f.eks. varmebestandig silikon, eller benytte den ekstra slangen som ventilasjon.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Wallas: Så du innlegget mitt tidligere? Har det skjedd noe produktvikling hos wallas de siste årene, eller er f.eks. wallas 2400 fortsatt den samme varmer som ble produsert på 90-tallet? Det er jo bemerkelseverdig at den fortsatt ser lik ut utvendig, og ikke engang klistremerkene på siden har endret seg siden jeg solgte min gamle varmer?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Ikke så mye endringer på 1800/2400 siden de kom på markedet.

 

Oppgraderinger underveis som jeg vet om siden de første (1800 kom i desember 1983, og 2400 i desember 1982): Bedre viftemotorer, bedre og mer stillegående pumpe. Mer stabilt kretskort.

 

Ellers så er konstruksjonen og virkemåten den samme.

 

Så de har ikke bare skiftet merkelapper :smiley:

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Som flere av dere antydet hadde jeg fått feil monteringsett og det var også endel mangler i varmesettet. Har sendt tilbake hele dritten og kjøper det en annen plass hvor folk vet hva de snakker om! Når de hadde puttet på alt jeg måtte ha, kom det på flere tusen mer enn på hvilken som helst båtbutikk!! Så da blir det å bestille på nytt...

Link to post
Share on other sites

Ikke så mye endringer på 1800/2400 siden de kom på markedet.

Vel.. Det var da i hvertfall noen oppdateringer, men kan ikke si at det er mye å skryte av når konkurentene driver med konstant produktutvikling og slipper nye forbedrede modeller nesten hvert eneste år :giggle: . Jeg tror nok wallas heller bør satse videre på hyttemarkedet da båtvarmerne deres er forholdsvis utdatert for mange år siden. Det er vel også mye av grunnen til at de har tapt så store markedsandeler de siste årene også. Jeg vet ikke om det stemmer, men hørte nylig et rykte om at folka som utviklet de første wallas-varmerne var så lei av at det ble satset så lite på produktutvikling at de istedet trakk seg ut og startet et konkurerende merke, kalt safire http://www.farco.no/hXGXBnwJfI3W.24.idium Jeg vet ikke om dette stemmer, men begge er i hvertfall finskproduserte og har endel likheter :eek: Jeg ønsker trådstarter lykke til med montering av ny, moderne varmer!
Link to post
Share on other sites

Hei alle her ute.

 

Hvordan er det mulig å legge ut så mye vrangforestillinger om noe man tydligvis ikke har peiling på !

Min statestikk (og jeg driver med reparasjon og service av wallas daglig)er at 7 av 10 apparater lider av manglende ettersyn, dårlig drivstoff eller et utgått el.anlegg med lav spenning grunnet tap i gamle koblinger og sikringer. Dette er feilkilder som går igjen uansett type varmer som går på parafin/diesel. Pr i dag har Sunwind AS i Oslo overtatt import og agentur av wallas etter wallas Norge. De har på sine nettsider en landsdekkende oversikt over sine autoriserte servicepartnere, så hvorfor ikke spørre en fagmann om hjelp i stedet for å drive med all denne synsingen? At Wallas ikke har utviklet seg er en drøy påstand, de har kommet med flere dieselvarmere som 30 og 40D, og nå kommer 2400 også i ny utgave. Videre er de definitivt størst på dieseldrevne kokeapparater med keramisk koketopp som er damenes drøm i stedet for en gassflamme.

 

Hilsen

www.wallas-service.no

Terje Johansen

 

NB Jeg har ikke noe med Rune Akerø som kaller seg wallas service her på forumet å gjøre. Han driver i Ålesund

Link to post
Share on other sites

Da kunne det være interessant å få vite litt mer om hva produktutviklingen har bestått i, Terje, fremfor å bare avvise det som en drøy påstand.Lenger opp i tråden har vi fått høre om litt bedre vifte, litt bedre pumpe og mer stabilt kretskort.

Hva med sotingsproblemet, hva er gjort av gode grep der?

 

Så rart at så mange her priser andre merker. Er de mer robuste, eller får de det vedlikeholdet de skal ha fordi folk sender dem til service av og til når de har spandert flere tusen kroner på et nytt apparat? Ville det vært tilsvarende om de hadde kjøpt nye Wallas-apparater, tro?

 

Har dere (nesten) like mange brennere av andre merker til service, slik at dere har et reelt sammenlikningsgrunnlag?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alle her ute.

 

Hvordan er det mulig å legge ut så mye vrangforestillinger om noe man tydligvis ikke har peiling på !

Min statestikk (og jeg driver med reparasjon og service av wallas daglig)er at 7 av 10 apparater lider av manglende ettersyn, dårlig drivstoff eller et utgått el.anlegg med lav spenning grunnet tap i gamle koblinger og sikringer. Dette er feilkilder som går igjen uansett type varmer som går på parafin/diesel.

Hilsen

www.wallas-service.no

Terje Johansen

 

Mulig at du har statistikk på det.

Her er min statistikk over de forskjellige varmere jeg har hatt siden 1997

Varmer no. 1

Webasto årsmodell ca. 1987

Perioden 1997-2000. Startet hver eneste gang o service 0 vedlikehold. Hvorfor det? Startet og gikk som den skulle.

 

Varmer no2

Wallas 1800 Årsmodell ca 1997

Perioden 2000 - 2003. Noen ganger startet den ,noen ganger ikke. Som regel ikke. Sent på service, overhalt for noen 1000 lapper (husker ærlig talt ikke hva de byttet). Uanset ble ikke noe bedre. Kunne ikke stole på at varmeren startet, så jeg hadde alltid med den gamle heat pal'en vi hadde, som back up.

 

Varmer no3

Eber ca. 1990 mod.

Perioden 2003 - 2007

Trykk på start og den startet, 0 problem 0 service.

 

Varmer no4

Webasto Airtop 3500 2007 mod.

Periode 2007-

Etter ett par innkjøringsproblemer grunnet feil av meg ved montering. Har varmer startet uten noen som helst problem. tusler å går daglig.

 

Wallasen ble kjørt på Blåtind lampeolje etter anbefaling fra Wallas.

 

De andre varmerene var selvfølgelig Diesel varmere.

Mener at det elektriske opplegget i båten som Wallasen var montert i, var betraktelig bedre enn tilfelle i båt 1 og 3

 

Konklusjon: Etter min erfaring med varmere, vil jeg aldri anbefale en Wallas varmer

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det er sent på natten, så jeg er litt tvilende til hvor lurt det er å poste nå, men jeg har nå noe på hjertet:

 

Før man kjøper noen ting som helst, bør man tenke over hva man er ute etter.

 

I min verden er mirakelenes tid forbi!

 

Er man ute etter en varmer som:

 

-bruker lite strøm

-støyer lite

-bruker lite diesel

-blåser som et hælvete

-går på alt fra fyringsolje til lampeparafin

-og varer i 100 000 timer,

 

er man enten litt ute å kjøre, eller kanskje ikke? Eller hva mener du Kaftein øl? (Her bør det skytes inn at Safire er mye flinkere til å produsere varmere enn web-sider) Å blåse som et hælvete er nok en forutsetning for å bringe 3 kW fremover i en 15 meter lang båt i et 55 mm rør. Dette er fullt mulig, men ikke hvis man ønsker å spare strøm.

 

Mulig at jeg setter ting litt på spissen, men det hersker vel liten tvil om at mange reklamasjoner bunner i feil montering og bruk. I så måte, tror jeg Wallas kanskje har fått et ufortjent dårlig rykte.

 

Jeg tillater meg derfor å bekrefte ryktene Kaftein øl lanserte tidligere i denne tråden om at Safire er en sterkt forbedret utgave av Wallas. Eller for å si det på en annen måte: Nærmest alle ulempene man opplevde med Wallas er eliminert i Safire. Dette kan nok leses/tolkes som tekstreklame, men er også ment som informasjon. Dette fordi det kan bevises! En direkte sammenligning med tang-amperemeter, kalorimåler, og annet avansert måleutstyr, ser jeg frem til med glede! (Forutsatt at det blir utført av folk som har peiling, og ikke båtbladjournalister) Dessuten er den konstruert med tanke på kontinuerlig drift.

 

Ikke dermed sagt at en Safire ikke kan feile. Selv en Rolls Royce kan punktere. (Tror jeg.) Er installasjonen dårlig, blir resultatet dårlig.

 

På forespørsel formidler vi gjerne kontakt med Safire-brukere. Jeg forstår de som er skeptiske til denne slags referanser, da dette selvfølgelig kan være mennesker vi har pumpet full av penger for å uttale seg fordelaktig om Safire, selv om de egentlig syns produktet er noe dritt. Det har vi faktisk ikke råd til.

Link to post
Share on other sites

At Wallas ikke har utviklet seg er en drøy påstand, de har kommet med flere dieselvarmere som 30 og 40D, og nå kommer 2400 også i ny utgave.
Alle ser like ut og alle har samme brenner.... Og slik har det vært i noen tiår... Hmmm...
Videre er de definitivt størst på dieseldrevne kokeapparater med keramisk koketopp
Og hvem andre lager dieseidrevne kokere med keramisk topp for lystbåt? Ingen?

 

Skal ikke påstå at jeg kjenner denne bransjen så godt men tror nok mine kommentarer ikke kan være så veldig feil...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Alle ser like ut og alle har samme brenner.... Og slik har det vært i noen tiår... Hmmm...

Wallas parafinbrennere og dieselbrennere er noe forskjellig ja. Og når jeg tenker etter så er det ikke rare forskjellen på Webasto, Eberspãcher, Mikuni (er det flere?), med sin rør-form - som også har sett slik ut i år-tier, bortsett fra nye deksler og forbedret elektronikk som ikke tapper batteribanken din i løpet av ei natt. Har ikke Wallas'en kommet, så hadde du nok slitt med skyhøyt strømforbruk kanskje den dag i dag.

 

Det var spesielt det (strømforbruket) som var Wallas'ens største fordel da de kom, og så er de laget av materialer som ikke blir angrepet av rust.

 

Rør-rustklumper har jeg sett en del av

 

Og hvem andre lager dieseidrevne kokere med keramisk topp for lystbåt? Ingen?

Let, så skal du finne. Og det finnes en - som riktignok ikke er "godkjent for båt" - men som selges til campingfolket. Og den er etter all sannsynlighet "stjålet" fra Wallas, i det minste så ser den slik ut.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Mulig at du har statistikk på det.Her er min statistikk over de forskjellige varmere jeg har hatt siden 1997Varmer no. 1Webasto årsmodell ca. 1987Perioden 1997-2000. Startet hver eneste gang o service 0 vedlikehold. Hvorfor det? Startet og gikk som den skulle.Varmer no2 Wallas 1800 Årsmodell ca 1997 Perioden 2000 - 2003. Noen ganger startet den ,noen ganger ikke. Som regel ikke. Sent på service, overhalt for noen 1000 lapper (husker ærlig talt ikke hva de byttet). Uanset ble ikke noe bedre. Kunne ikke stole på at varmeren startet, så jeg hadde alltid med den gamle heat pal'en vi hadde, som back up.Varmer no3Eber ca. 1990 mod.Perioden 2003 - 2007Trykk på start og den startet, 0 problem 0 service.Varmer no4Webasto Airtop 3500 2007 mod.Periode 2007-Etter ett par innkjøringsproblemer grunnet feil av meg ved montering. Har varmer startet uten noen som helst problem. tusler å går daglig.Wallasen ble kjørt på Blåtind lampeolje etter anbefaling fra Wallas.De andre varmerene var selvfølgelig Diesel varmere.Mener at det elektriske opplegget i båten som Wallasen var montert i, var betraktelig bedre enn tilfelle i båt 1 og 3Konklusjon: Etter min erfaring med varmere, vil jeg aldri anbefale en Wallas varmer

 

Jeg har ikke interesse av å ta en diskusjon her, men siden du nevner statestikk tillater jeg meg å undres over at du selv lister opp at du har hatt 4 varmere på 13 år, byttet ca hvert tredje år til et annet merke, alle har vært gamle/brukt før du monterte dem med unntak av den siste. Din liste viser at uansett eber, webasto eller wallas har du byttet etter kort tid. En varmer er ment å var minst 10-15 år under forutsetning av at de blir montert og brukt iht veiledning. Jeg undres hvordan du kan lage en konklusjon på at wallas er dårlig, og ikke webastoen og eberen, for de har vel stått montert samme sted og hatt like forhold. Mulig jeg misforstår deg, men jeg tolker ditt innlegg til at det her er laget en konklusjon på at et produkt er dårlig ut fra en statestikk som viser hva ? og dette er min grunn for å ikke kommentere dette emne videre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...