Jump to content

Nå skal Wallas'n på 20 favner!


alfb

Recommended Posts

Snikanonserere på forumet!!!
Det er da ikke snikreklame når en opptrer under fullt navn/tydelig viser hva/hvem en er.

 

Hadde vært glimrende om flere leverandører var innom her :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Synes det er bra at leverandører engasjerer seg i våre problemer her inne. Jeg sporet etterhvert opp nevnte firma her og ble derfra henvist til et firma som skulle være spesialister på service av disse produktene. Da mener jeg på mange måter ha fulgt oppskriften WALLAS gir. Hva det ligger i at det i tråden her blir presentert enn del myter og "sannheter" kunne vært svært interessant å få spesifisert. Det ville for oss Wallas-eiere lettere vurdere om vi skal bruke mer energi på disse produktene.

Link to post
Share on other sites

Hei

Kjøpte en godt brukt wallas 100x ceramisk kokeplate for 4-5 år siden og har fungert perfekt sommer som vinter.(selger fortalte den ble kjøpt ny da den kom på markedet). Har inntrykk av at har den skikkelig veke og gløder, som er skiftet en par ganger er den trofast som bare det. Kun brukt fritidsparafin på denne.

 

Reidar

Link to post
Share on other sites

Her var det jammen mye negativt :sad:

 

Tar meg ikke tid til å kommentere hvert enkelt innlegg, selv om jeg gjerne skulle gjort det. Jeg vil heller oppsummere litt:

 

1. I svært mange tilfeller (9 av 10 sies det) er det feil montering og/eller feil bruk som er årsaken til problemer. Dette er ikke enestående for Wallas, selv om det kanskje virker slik. Samme problemene oppstår også i stor grad for de andre produsentene; Webasto, Eber, Mikuni, Safire og andre. Det er heller ikke uvanlig at båtprodusentene monterer apparatene feil i båten, med for dårlig lufting, feil høydeforskjell mellom apparat og varmer og feil kvadrat på kablene. Det har jeg sett flere ganger - ikke bare for Wallas' sin del. Dårlige "topp" batterier er en gjenganger.

 

2. Noen her er også hardnakket på at en dieselvarmer skal gå på diesel - og bare det. Men det er helt feil. Alle dieselvarmere skal minst en gang i året (bare les bruksanvisningene og info på nettet) ha en gjennomgang på helst 15-20 timer med parafin. Og her spiller det nesten ingen rolle hvilken kvalitet du velger. En kunde av meg bruker vanlig fyringsolje på sin Wallas 30D hele året. No problem.....

 

3. Wallas varmere som SKAL bruke parafin (jeg anbefaler varmt Blåtind fritidsparafin - har aldri hatt problemer med den gjennom 15 år): 1300, 1600, 1800, 2400, 3200. Wallas 3000D, 3000DX, 30D og 40D er konstruert for diesel, men kan altså som sagt også bruke parafinkvaliteter.

 

4. Ikke uvanlig at en ny importør av et merke får litt pepper første året. De fleste produktene er nye for dem, og de trenger litt tid for "å gå seg til". Ha tålmodighet - det blir sikkert bedre. Det er tilbakemeldinger som en vokser på, enten de er negative eller positive.

 

5. Ikke glem vinteropplaget. Har du en varmer eller koker, så er det absolutt en fordel om denne får en oppstart en gang i blant. Du er ombord i båten (om du ligger på sjøen) likevel for å sjekke om alt er tett? Kanskje du til og med starter motoren? Hvorfor ikke varmeren og kokeapparatet i samme slengen? De fleste problemene vi opplever, kommer om våren fordi pumpen har satt seg fast, veken er knusktørr, kondens i tanken eller at viften(e) knirker og rangler. Det ville du også gjort om du ikke har vært i bruk noen måneder.

 

5. All ære til de som liker å skru på utstyret sitt selv, men jeg tror at i mange tilfeller så lønner det seg å send/levere denne til noen som har erfaring på produktet. Vi har som regel flere apparater inne på service i løpet av året og kjenner godt symptomene for hva som er galt når vi har apparatet på benken. Ikke alltid like lett å forklare dette via telefoner og e-poster, og samtidig gi riktig råd for hva som er galt med apparatet.

 

6. For å hjelpe "gjør-det-selv-gutta", så har jeg lagt ut litt mer informasjon i dokumentarkivet. Litt hjelp til selvhjelp som kan være til glede for noen, og mer frustrasjon for andre. Du finner ikke alle svarene der, noe må vi ha i bakhånda :giggle:

 

Frister også med litt egenreklame direkte i forumet, men har fått pekefinger før fra moderator så jeg lar det være. Send heller IM eller e-post.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Har ikke Wallas selv lenger. Det er jeg ferdig med :smash: (forrøvrig levetid på viftemotorer jeg synes de er elendig på). Men jeg har tro på det du sier med å bruke ting, også gjennom vinteren. Ligger ute hele året, og er jeg ikke ute på en stund, så blir det bryggekjøring. Kjører motor god og varm, og lar alt av utstyr som kjøleboks, varmer, vifter pumper etc. få gå også. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her var det jammen mye negativt :sad:

 

 

2. Noen her er også hardnakket på at en dieselvarmer skal gå på diesel - og bare det. Men det er helt feil. Alle dieselvarmere skal minst en gang i året (bare les bruksanvisningene og info på nettet) ha en gjennomgang på helst 15-20 timer med parafin. Og her spiller det nesten ingen rolle hvilken kvalitet du velger. En kunde av meg bruker vanlig fyringsolje på sin Wallas 30D hele året. No problem.....

 

 

Velkommen til Baatplassen. Flott at dere som importør er aktive her :yesnod: Negativt blir det ofte her - og alltid er det alle andre enn brukerens feil. SLik er det bare - per definisjon på et forum som dette :wink:

 

Dette med 15-20 timer på parafin for alle type diesel brennere var nytt for meg. Vår varmer går vel kanskje 20 timer i løpet av et år - så da er det neppe noe annet å gjøre enn å koble til en egen parafin tank da eller? Varmeren er en Eber D5. Rart at ingen andre hverken importør, montør eller reparatør har nevnt dette for meg synes jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Velkommen til Baatplassen. Flott at dere som importør er aktive her :yesnod: Negativt blir det ofte her - og alltid er det alle andre enn brukerens feil. SLik er det bare - per definisjon på et forum som dette :wink:

 

Dette med 15-20 timer på parafin for alle type diesel brennere var nytt for meg. a. Rart at ingen andre hverken importør, montør eller reparatør har nevnt dette for meg synes jeg.

 

Dette har heller ikke jeg hørt før-----det kan da ikke være meningen å koble til en egen parafintank til en Webasto? :confused: Men det er viktig at den går på max innimellom, og særlig en stund før man slår den av, så den ikke soter ned------har jeg hørt.

Jeg har forøvrig en Wallas safeflame kokeapparat som går på lampeolje fra Europris (kr.99 for 4L og som varer ca. en sommer) og det har aldri vært problemer med den :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert ikke noe problem å få disse varmerene til å fungere hvis man bare tar de riktige forbeholdene. Problemt er bare at ved f.eks. montering av varmer i en båt så er det veldig mange hensyn å ta mtp plassering av varmer, støy osv., og det er derfor sjeldent det i det hele tatt lar seg gjøre å montere varmeren så ideelt som wallas mener den bør monteres. Eber og webasto kan man nærmest montere i alle mulige vinkler og plassere hvor som helst så lenge en får til eksosutluftning og luftgjenomstrømning. Disse varmerne er også utstyrt med vifte som blåser lufta gjennom kanalene. Wallas sitt "sparestrøm" konsept er bare tøysete fordi de er utstyrt med så svak vifte at de ikke evner å få ut varmen der en ønsker hvis kanalene er mer enn noen få meter. Husker selv når jeg heiv ut min wallas 2400 (som var 6 år gammel og faktisk virket) og erstattet den med tilsvarende dieselvarmer. Plutselig kunne jeg varme hele båten istedetfor bare akterskipet i båten. Det var en voldsom forskjell! Hva har egentlig skjedd på produktutviklingsfronten til wallas de siste årene? Det som slår meg er at når jeg solgte min wallas 2400 for 5 år siden var den da 6 år gammel, og den ser fortsatt helt lik ut i brosjyrene til wallas i dag. Selger wallas de samme varmerne (som var kjempefine for 20 år siden) enda eller har varmerne utviklet seg på noen måte utover litt mer fancy betjeningspanel? Jeg har også levd av å montere bl.a. båtvarmere i flere år, men må si at wallas-konseptet har jeg holdt meg langt unna foreløpig da jeg rett og slett ikke forstår vitsen med disse varmerne :smash:

Link to post
Share on other sites

Så dermed skal Wallas'n på 20 favner og så bestilles ny i morgen.

 

 

Og for åv ære sikker på at den ikke lager bråk for andre skal jeg teste om den flyter.

 

 

...Dette burde også vært testet på sjøen mtp dens egenskaper til å flyte :lol:

 

 

men bank i bordet - de siste 2 årene har min Wallas 1300 oppført seg bra, så den står foreløpig ikke i fare for å få testet flyteevnen 

 

 

Nei kast dritten ut på sjøen i tide før dere blir manisk gale på den j.... varmeren...

Kjøp en Webasto eller Eber, det funker og du får det fixset hvis noe er galt.

Nei lykke til med WALLAS...(på 20 favner)

 

Jeg håper disse skremmende mange utsagnene bare er utrykk for trynetøffhet.... :lipseal:

Ingen varmere hører hjemme i sjøen! De avleveres selvsagt til egnet mottakstasjon. :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg håper disse skremmende mange utsagnene bare er utrykk for trynetøffhet.... :lipseal:

Ingen varmere hører hjemme i sjøen! De avleveres selvsagt til egnet mottakstasjon. :smash:

 

Eller sendes til meg :thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: Må jo være en glimrende måte å kvitte seg med dem gamle wallasene, å sende dem til noen som kanskje kan klare å riste liv i en eller to av dem, og selge videre. Slik at en av oss med litt lite båtlapper kan kjøpe en billig varmer. Og dermed nyte en eller to dager til på sjøen. :thumbsup: mye bedre det en å kaste de på sjøen... synes og det er flott med Wallas Service som er innom for å hjelpe frustrerte kalde båtvenner :cheers:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Kaftein øl;

da tror jeg du satte siste spiker i kista for mitt vedkomende. Jeg var en stund innom tanken å beholde wallas'n i tillegg til en ny eber. Når jeg leser det du skriver, som jobber som montør av bl.a varmere, så tror jeg bare at jeg sliter ut hele dritten og montere ny Eber. Ser for meg en D4, tror du denne er stor nok i en Scand 360 (kallesjebåt) eller burde jeg gå for D5. Eller evnt vannvarmer? Syntes wallas 3000 dx var i minste laget (når den glimret til), men det kan kanskje være at det var sløve kw...

Link to post
Share on other sites

Nå siste gang virket glødeplugg og den fikk diesel, men tente alikevel ikke.

 

Kan du høre om vifta starter ved påslag? Hjelper lite om glødeplugg og drivstoff er ok om den ikke får luftstrøm :)

Litt dårlig kontakt på pluggen til vifta kan være årsaken til at den kommer og går!

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=13&sc=84&pid=732

 

Denne varmeren ser i hvertfall identisk ut med varmeren jeg heiv ut av gamlebåten for flere år siden. Jeg tipper den var 10-11 år gammel. ER det noen som vet om det har skjedd noen innvendig forandring av varmeren ex-en min ble montert for 10-11 år siden? tom klistremerket på siden er identisk med den jeg hadde før... De tekniske spesifikasjonene passer også bra, med to hastigheter og greier. Akkurat slik jeg hadde, men fant ikke noe bilde av bryterpanel til den "nye" fine varmeren som sundwind importerer. Dette må vel være endret på nå, eller er det fortsatt den gode gamle med to vippebrytere på uten termostat eller noe som helst??

 

Skulle finne frem et par interessante fakta nå, men mitt fantastiske internett fra ICE (nå også med ny ekstern antenne) ser ut til å havarere for endte gang i kveld (også), så får komme tilbake til det når jeg har nett som fungerer :headbang: :headbang:

Link to post
Share on other sites

Ja, vifta går. Men som tidl sagt så tror jeg også at dette er relatert til noe elektronisk, dårlig forbindelse eller lignende. Men når en har skrudd dekslene av den ørten ganger og hver gang tror en at nå har en funnet det som hele tiden har vært problemet. I tillegg ligger den montert bak et skap som må fjernes hver gang - så på et eller annet tidspunkt må en bare bestemme at nok er nok. Har lagt ut mange tusen på den etterhvert så jeg hadde nok kunnet kjøpt meg en ny...

For de som trodde at den skulle på 20 favner så var vel heller det ment som en beskrivelse av min frustrasjon. Jeg setter inn en ny for å ikke ødelegge båtlivets gleder..

Wallas'n har jeg jo kostet såpass mange tusen på og alternativet til å kaste den på 20 favner høres jo ut til at den må gis bort. I og med at jeg er 1/4 Sunmøring og liker veldig dårlig å tape på noe, har jeg funnet en alternativ jobb til den. Der stilles det heller ikke krav til at den virker hver gang en trykker på knappen...

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Frister også med litt egenreklame direkte i forumet, men har fått pekefinger før fra moderator så jeg lar det være.

Alle profesjonelle kan ha link til firmaet sitt i signaturen. Ja,vi oppfordrer til det slik at medlemmene ikke skal være i tvil om tilhørigheten.

Men ren tekstreklame i innlegg er selvsagt ikke tillatt.

Link to post
Share on other sites

"Monteringssett for Eberspacher D2/D4 og D5:

Isolert eksosslange med lyddemper (225 cm), eksosgjennomføring 24 mm, eksosbend 90 grader, forbrenningsluftdemper 25 mm, festeklemme for forbrenningsluftdemper og diverse slangeklemmer."

 

Ifølge Maritim skal eksosgjennomføringen være med i monteringssettet.

Link to post
Share on other sites

ifølge Maritim skal eksosgjennomføringen være med i monteringssettet.

 

tja, fikk forklart at det er forskjellige monterongsett. Et som heter "universal" og et som hwt "pluss". Sistnevnte hadde varmekanaler og dyser og div på varmluftsida, noe jeg ikke hadde behov for da jeg benytter det som allerede er der..

Link to post
Share on other sites

Min Wallas på 3,5 KW har fungert fint i fire og et halvt år ( så lenge jeg har hatt båten ). Båten er en 1997 mod. og det er sikkert varmeren også. Jeg vet ikke tidligere eier har hatt problem men jeg har som sagt ikke hatt et feilslag på den i min tid.

Eneste jeg passer på er at jeg brenner den med termostat på fullt i to til tre timer etter ca 40-50 timers bruk. Men jeg er kanskje heldig :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...