Jump to content

Nå skal Wallas'n på 20 favner!


alfb

Recommended Posts

Hej

Jeg har en wallas 2400 i min båd - en TG7200 Kingcruiser. Den har fungeret fint i de 2 sæsoner jeg har brugt den. Dog har den en svaghed,i kraftig sidevind med vinden ind på udstødningsafgangen i skroget, så går den ud og der lugter fælt af sod og petroluem.

Men den er støjsvag, kan køre på halvt blus og det er et stort plus for den er monteret under instrument brædtet, i kabinen. Har dog en fornemmelse af jeg taber meget varme i slangebøjninger, defroster virkningen er for lille når det er koldt og regnvejr, dugger ruderne..

Drømmer om en webasto, men sålænge Wallasen kører vil jeg ikke ofre 10Tkr på det.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Det er ganske interessant å se hvor forskjellige erfaringer folk har med Wallas ! Selv hadde jeg en Wallas 2400 i min forrige båt. "Fyrte" med fritidsparafin, og hadde aldri et eneste problem i løpet av 6 år ! Den varmet godt, og støynivået var akseptabelt. Utførte heller aldri noe vedlikehold på den.

I båten jeg har nå, har jeg en Eberspächer D2. Fungerer helt fint den også. Synes støynivå og varmeeffekt er temmelig likt på denne og Wallas'en. Jeg har også en Wallas 90 kokeplate m/keramisk topp. Må enkelte ganger ha 2 startforsøk på denne, men ellers veldig godt fornøyd ! Så for min del har jeg gode erfaringer med Wallas. :santcheer1:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ser at en lengre opp etterlyse fornøyde brukere av Wallas. Jeg har i nåværende båt en WALLAS 2400, og er kjempe fornøyd med denne. Var nede i båten idag og så over, da startes og wallasen en halvtimes tid. Tar litt tid nå på vinteren før varmen kommer men den kommer!

 

Hadde samme apparat i min gamle mørebas med kalesje og den klarte og holde lunken på høstkveldene den og!

 

Har i tillegg et wallas 900 kokeapparat det og fungerer strålende. Tror det handler om vedlikehold og forståelse for hvordan wallaser virker.

 

Så jeg kommer til og fortsette med og bruke wallaser, de forstår jeg meg på.

Link to post
Share on other sites

Henger meg på blandt de fornøyde brukere av Wallas. Jeg har ikke båtvarmeren, men en Safeflame med keramisk topp som fungerer utmerket. Den var inne på Wallas Norge på Ski til overhaling for et par år siden, og der fikk jeg en enestående god og hyggelig service av folk som kunne sine ting. (Ikke så vanlig idag) Min erfaring er at hvis man behandler denne iflg. bruksanvisning og ikke f.eks. slår av strømmen før viften har stoppet og apparatet har slått seg av,( noe som for noen har ført til krøll med elektronikken,) og har man nok spenning på batteribanken, da har man et trygt, avansert og pålitelig apparat. Kunne ikke tenkt meg å bytte det ut med gass, selvom det går noe raskere. Men jeg har god tid til å lage/vente på et godt måltid på sjøen. :cheers_wine:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg får vel og legge inn et godord om wallas. Har en 2400 varmer, byttet veke for 3 år siden. Dette pga forrige eier hadde "testet ut" alternativt drivstoff.

Etter dette har den gjort jobben, starter alltid og varmer med lavt strømforbruk. Fyrer kun på fritidsparafin, men med mitt lave forbruk (20-25 liter/sesong) er det greit nok.

Det er vel stort sett strømforbruket som er fordelen med en wallas... Ellers er de vel utdatert, så hvis jeg skal bytte varmer blir det nok en eber/webasto. Men så lenge wallasen surrer å går er det for galt å bytte`n ut.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kastet ut Wallas'n og fått installert Eber'n. Var ganske spent da jeg kjørte den i gang nå i kveld og FOR EN FORSKJELL!!! greit eberen er 1 kw større men alikevel. Nei, dette var ekstrem forbedring som så absolutt svarte til forventningene! Sorry "wallas folket", men dette var en annen divisjon...

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig ang. det med strømpluggene! Det er litt tungvint, og koblingsskjemaet kan med fordel være enda bedre, eller det kunne vært en enklere "plug and play"-løsning, men når varmeren starter første gang er det uansett stor glede over å få gjennomvarm båt på rekordtid og da er koblings-greiene allerede glemt :thumbsup: Webasto-varmerene er forøvrig enda litt vanskeligere å koble opp, men når man først skal montere en varmer som skal fungere fint i 20 år bør ikke slikt være avgjørende for valg av varmer :sailing: Kos deg på fjorden med varmeapparat som gjør jobben sin :giggle:

Link to post
Share on other sites

jeg har en wallas 2400 opg den har gått problemfritt i 5 sesonger nå. Behagelig støynivå, bruker lite strøm og ikke minst lukter det nesten ingenting av eksosen. Har lagt ved siden av endel dieslevarmere som forpester havnen når de starter opp. Virker også som at støynivået er større på endel dieselvarmere. Uansett jeg er fornøyd etter 5 problemfrie år.

Link to post
Share on other sites

jeg har en wallas 2400 opg den har gått problemfritt i 5 sesonger nå. Behagelig støynivå, bruker lite strøm og ikke minst lukter det nesten ingenting av eksosen. Har lagt ved siden av endel dieslevarmere som forpester havnen når de starter opp. Virker også som at støynivået er større på endel dieselvarmere. jeg er ialle fall fornøyd etter 5 problemfrie år.

Link to post
Share on other sites

Har i lengre tid hatt problemer med å få start på wallas 30d i båten, har lest at den kan være vrien om det er for lav spenning til glødepluggen så var i båten idag å målte spenningen direkte på glødepluggen, i underkant av 10v, mens det var ca 12,4 på batteriet. er det tynne ledninger som kan være årsaken? for lange ledninger kanskje?

 

takker for svar, Rune

Link to post
Share on other sites

vet ikke lengde eller hvor de er koblet til, ang. tykkelse så ser det ut til å være orginalledninger så kanskje 2,5 kvadrat. Skal ta meg en tur i morgen å prøve å nøste opp ledningene, finne ut hvor de er koblet til og evt korte de inn så mye som mulig, evt skifte til en større dimensjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...