Jump to content

Nå skal Wallas'n på 20 favner!


alfb

Recommended Posts

Jeg synes det er på tide at Wallas tar innover seg at de rett og slett har blitt akterutseilt når det gjelder båtvarmere. Wallas var kjempestore greier på begynnelsen av 80-tallet og var utvilsomt kanskje den hippeste varmeren som ble benyttet på fritidsbåtmarkedet. Det lave strømforbruket var suverent, spesielt når de fleste båter på denne tiden bare hadde batteribanker som var en brøkdel av det som er normalt i dag. Problemet er at Wallas har satset altfor lite på produktuviklingen ( i hvertfall når det gjelder varmere) mens konkurentene har jobbet kontinuerlig med forbedringer, både når det gjelder på den tekniske fronten, men også fleksibilitet ifm montering og bruk. Jeg har også montert mange varmere i båt, både fra eber, webasto, mikuni og et par wallaser (ja, sistnevnte hadde kundene skaffet selv). Bare de siste 5 årene har det kommet flere forskjellige varianter av disse varmerne(konkurrentene altså), oppkoblingen har blitt gradvis enklere og varmerne kan monteres omtrent hvor som helst i alle mulige vinkler osv. bryterpanelene har blitt forandret flere ganger, og det har kommet nyvinniger som f.eks. at en kan kjøre konstant viftehastighet og kun regulere varmemengden og på den båten spre varmen i båten mye bedre. Utformingen av brennkammer, eksos og sånt har også blitt gradvis forbedret slik at støynivået og strømbehovet stadig blir forbedret. At disse varmerne bruker mer strøm enn wallas skyldes kun at de er utstyrt med en vifte som er såpass kraftig at den klarer å transportere varmen gjennom alle de trange kanalene som ligger i båten og ut til der brukeren ønsker å ha det varmt. Wallas sine vifter er svært svake og lengre rørkanaler er et mareritt for disse hvis det ikke blir montert ekstra hjelpevifter (den orginale som wallas leverer som ekstrautstyr bråker forøvrig vanvittig!) for å få varmen frem i båten. Slik slipper vi helt å tenke på når vi monterer varmere fra de andre konkurentene, dessuten avgir de mye mer varme, så det er heller ikke behov for å montere en like kraftig varmer. Husker godt i en seilbåt jeg heiv ut enn 2400 som virket perfekt og erstattet med Eber D2. Hele båten ble myye varmere! Plutselig ble absolutt hele båten gjennomvarm uten at det var behov for å kjøre på med ekstra strøm osv. Mens den gamle Wallasen (som fungerte perfekt) kun klarte å varme opp akterskipet, mens resten av båten kun ble. lunka!

 

På marinemarkedet har Wallas gått fra å være enerådene på 80-tallet til å bli en nærmest usynlig aktør. De har mistet betydelige markedsandeler gradvis, og når finankrisen kom ble det i praksis den siste spikern i kista som gjorde at daværende importør ikke orket mer. Jeg vet at målsetningen til den nye importøren, Sundwind er å få disse varmerne inn på marinemarkedet igjen, men Sundwind har ingen erfaring med båtvarmere fra før, kun gode erfaringer med wallas sine hyttekaminer osv. og tror Wallas er like overlegent når det gjelder båt. Jeg tviler sterk på at de klarer å få båtbyggerne og sluttbrukerne til å begynne å bruke wallas sine varmere igjen hvis det ikke skjer en revolusjon på varmerfronten når konkuretene har fått et så stort fortrinn på alle disse årene :smash: Sundwind må selge varmere for mange millioner kroner for å kunne lykkes med dette, og jeg tviler sterkt på at de kommer til å klare det med nåværende wallas-produkter. Man kan godt si at mange av problemene med wallas sine varmere skyldes feilmontering, men disse skyldes minst like mye at wallas har konstruert varmere i 30 år som er mye mer sårbare enn konkurentene, og montering av duppedingser i båt handler absolutt ALLTID om en kompromiss i forhold til plass osv. Argumenter som at de er produsert i materiale som er mye mer sjøvannsbestandig enn konkurentene sine synes jeg ikke er så viktig, da de fleste konkurentene også klarer seg fint i 15 år selv om de ikke er produsert i samme materiale. Jeg har også sett noen rustklumper, men de da har de vært plassert i rom hvor de har blitt utsatt for sjøvann, og slikt liker ingen varmere uansett :smash:

 

Som en liten avsporing har jeg også lyst til å nevne en interessant observasjon jeg har gjort de siste ukene etter å ha gått ned fra 9 kw vannvarmer til kun 3 kw i min 48 fots seilbåt. I skrivende stund er jeg hjemme i seilbåten min. Eneste jeg bruker for å holde båten varm er en 3 kw vannvarmer. Denne har ruslet og gått på full guffe uavbrutt siden jeg installerte den for et par uker siden (ca. 350-400 timer). Støynivået er det laveste jeg har opplevd på noen diselvarmer noen gang, dieselforbruket er 0,4 i timen, og etter at strømmen gikk på brygga for et døgn siden (og jeg ikke har giddet å gå ut å vippe over sikringen igjen fordi jeg har influensa) har jeg ikke hatt noen annen oppvarming. Hele båten er varm, dvs 4 kabiner, 4 bad og salong (i kabinene og på bad er det ca. 14 grader, mens salongen er 25 grader, men det har med at det kun er små radiatorer i kabinene og ikke behov for like mye varme der). Jeg ser at på termometeret at på det kaldeste i natt når det var 5 kuldegrader ute hadde jeg 18,5 grad i båten (i salongen), mens i skrivende stund er det 25 grader her inne og et 2 kalde ute! Det synes jeg er imponerende for en så liten varmer og uisolert båt :thumbsup: ! Jeg har liggende en til varmer i bilen da planen var å installere to slike, men nå er jeg faktisk litt i tvil på om jeg kommer til å montere den andre :rolleyes: . Dvs jeg kommer nok til å montere den, men det blir nok ikke før det blir varmere i lufta igjen (er kaldt å stå der ute nå) :ghost:

Link to post
Share on other sites

:yesnod: :yesnod: Riktig Gullfisk.

 

De forskjellige varmerene har vært montert i båter jeg har kjøpt og senere solgt.

Er kun den siste Webastoen som er blitt montert inn av meg. Den erstattet forøvrig en Webasto som hadde stått i båten siden 1987.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått tilsendt nytt -Komplett- sett Eber d4 fra annen leverandør :cheers:

 

Så et par spørsmål:

Ut fra Eber,n tenker jeg å gå med en halv meter ø90mm rør, så et Y-gren m/wirespjeld.

 

1.utløpet reduseres til ø75mm og koples sammen med det eksisterende røret som går ned i cabin og siden blir forgrenet til 2 nye utløp.

 

2.utløpet i Y'en fortsetter på ø90mm rør (ca3meter) og ender i et utak i cocpit. Tenkte i første omgang å bare ha dette ene utaket i cocpit. Lurer i den sammenheng på om varmeren i praksis får kvittet seg med nok varme viss jeg stenger spjeldet i Y'en som går ned og kjører kun det ene ø90mm utaket oppe :confused:

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ett tileggspørsmål:

 

Til å regulere temp'en skal jeg bruke medfølgende digitalmodulator 801, som har innebygd tempsensor. Er det noen som har erfaring (evnt formening) om å ha denne "ute" i cocpit på kalesjebåt hvor vi stort sett oppholder oss :confused: Eller bør den monteres nede i cabin :confused:

Link to post
Share on other sites

sett den der du vil styre temperaturen :smiley: vår står i salongen.

 

Den innebygde temperatur innstillingen er som regel ca 5 grader feil. 25 grader på enheten er ca 20 grader på termometeret vårt. Har fått beskjed fra importør at det er helt normalt

 

Det som er gull med denne enheten er at du enkelt kan lese av feilmeldinger og ikke minst slette de. Det gjør at du kan utføre de mest normale service operasjoner selv (bytte glødeplugg og gitter) og få slettet feilkodene. Verkstedshåndbok med alle feilkoder og hvordan du skal fikse varmeren ligger på termomarine sine hjemmesider.

Link to post
Share on other sites

I og med at dette varmeapparatet krever 90mm utløp, er det OK med andre utløp stengt dersom en har fritt løp fra varmeren via en "slange" på 90mm til en dyse på 90mm.

 

Monterer du temperaturregulatoren med innebygget sensor i "kalesjerommet", er det der du vil få den innstilte temperaturen. Monterer du den inne i salongen, vil du få den innstilte temperaturen der (og kaldere under kalesjen en kald høstkveld). Ganske logisk, ikke hva?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det som er gull med denne enheten er at du enkelt kan lese av feilmeldinger og ikke minst slette de. Det gjør at du kan utføre de mest normale service operasjoner selv (bytte glødeplugg og gitter) og få slettet feilkodene.

Men med en Eber varmer er det nærmest en reklamebløff! Dette er jo en funksjon de færreste får bruk for! Feil på Eber??? Nei, nei . .! Men hadde vært artig å fremprovosere en feil bare for å teste dette feilmeldingssystemet. :crazy:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Problemet var at den brukte glødeplugger og sotet veldig. Med det gamle styrepanelet måtte jeg til autorisert verksted for å få den i gang igjen - den låste seg etter 3 mislykkede startforsøk.

 

Løsningen var å få Høiden bil og båtelektriske ombord. Han demonterte varmer og pumpe, testet alt i benk. Fant ut at den kokset igjen. Dette skyldes at hullet for luft tilførsel til brennkammeret har litt for liten diameter. Han borret det opp til 3,7mm om jeg husker rett. Nå funker den helt utmerket. Dessuten har vi fått - og fulgt - instrukser om å kjøre varmeren opp på maks i 5-10 minutter før vi slår den av. I tillegg til glødeplugg og gitter består nå "eber" utstyret av en tynn ståltråd ca 10 cm lang med 90 graders bøy nederst - med den kan vi åpne det lille hullet om det kokser igjen. Dette hullet sitter rett over rista som sitter i hullet ved glødepluggen. I tillegg har vi reparasjonshåndboka ombord. Jeg liker å være selvhjulpen

 

Herlig med folk som vet hva de holder på med - i hele år har brenneren gått som den skulle :smiley: Han Kjell jobber med slike varmere året rundt. Og dette var definitivt ikke første D5'en han hadde modifisert. D2, D3 og D4 har ikke samme problem visstnok

 

Jeg fikk oppgradert til 801 panelet og fikset brenneren på garanti.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du måttet bruke ståltråden din i det lille hullet etter dette? :sweat: Og nå mener jeg båt og varmer og ikke noe annet "fysjom".

Slikt har du sikkert kontroll på! :blush:

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar, Bitteliten og LarsH. Har lagt opp til åpent spjeld på 90mm ute og så er det fra før (75mm) et åpent og to stengbare inne. Jeg hadde tenkt å la være å isolere det nye 90mm siden det går under/i salongen ute.

Jeg tenkte at "varmetapet" kunne være behagelig å sitte på.

Ellers er det hyggelig lesing LarsH at Eberen er så driftsikker ;-)

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en Wallas 2400 billig, nesten slengt etter meg. Skjønner nå hvorfor.

Har ikke montert eller testet den ennå da jeg mangler eksos/innluft rør og skrog gjennomføringen.

Men om den varmer så dåårlig som det sies, må det vel kunne la seg gjøre å modde den så den fungerer

bedre.

Wallas 2400 er laget for å brenne fritidsparafin, men å få den til å brenne billigere diesel må

vel kunne gå.

Diesel såvel som parafin trenger luft og gnist for å antenne, så en justering av luft eller drivstoff mengde endrer egenskapene for brenneren så den brenner diesel.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Men om den varmer så dåårlig som det sies, må det vel kunne la seg gjøre å modde den så den fungerer

bedre.

Wallas 2400 er laget for å brenne fritidsparafin, men å få den til å brenne billigere diesel må

vel kunne gå.

Å forsøke å justere en parafinvarmer til å brenne diesel er vel å be om trøbbel.

 

Bare du ikke skylder på Wallas'en om den ikke funker etterpå.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Jeg har i ca. 20 år hatt Wallas Safeflame kokeapparat. De første 18 årene et 100x apparat for parafin/lampeolje, og de to siste årene et 95D apparat for diesel. Og brennkammeret er vidt forskjellig for disse to. Apparater for parafin har bla. veke og glødetråd, mens dieselvarianten ikke har veke, og har glødestift i stedet for glødetråd (som stadig sviktet og måtte skiftes!). Tror veken på 100x apparatet mitt hadde sotet ned og kokset ganske fort med diesel. Hvordan det er for varmeapparatene, vet jeg ikke, men regner med at det er lignende forskjell der også. Men det kan sikkert "Wallas Service" si mye mer om.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det så lurt??. Ville hatt stengbare ute for å kunne få all varmen inn den dagen en trenger mye varme inne.

 

nevnte vel ikke i dette innlegget, men har nevnt det lengre oppe at jeg har kjøpt Y-gren med spjeld og wirestyring som monteres rett etter brenneren. Dermed reguleres det du sier derfra ;-)

Link to post
Share on other sites

Det som vel her er viktig er at en ikke struper ned slik at en ikke har minst ett 90mm utløp totalt. Så om en lar varmen gå til kabinen, uterommet, dassen, sovekabinen eller litt til hvert sted, må vel være opp til den enkelte. Med min Eber D2 må jeg prioriter litt hvor jeg vil ha varmen i en kalesjebåt (Saga27) når temperaturen ligger rundt null ute.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Wallas 2400 er laget for å brenne fritidsparafin, men å få den til å brenne billigere diesel må

vel kunne gå.

Dersom du har tenkt å bruke den så mye at du ikke har råd til å fore den med det brenselet den er bygd for, så er nok kanskje ikke Wallas den rette varmekilden for deg...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...