Jump to content

Vi som bruker båten om vinteren!


bjoris

Recommended Posts

Hadde vi ikke en slik tråd en gang? Vel, kanskje de som er utpå en gang i mellom også om vinteren vil legge ved noe bilder av turen? Her er det plass til både båter med og uten pinne...

 

Forrige søndag 12.12 hadde vi nydelig vintervær her vestpå og jeg dro fram selvslåeren fra skapet og på mindre enn en time var båten klar gjort for seiltur, lite vind, men noen flotte timer på fjorden ble det:). Håper er at det skal bli tid til en tur og to til i romjula, men vi får se, det må være greit vær, jeg er ikke SÅ hekta at jeg seiler ut i snøstorm:)

 

imag0220.jpg

 

imag0223.jpg

 

http://bjoris.blogsp...ber-seilas.html

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt båten opp på land siden 95/96 sesongen, og det har vært greit.

Blir kansje ikke like mange turer på vinteren, men de som er de er verdt enormt mye - deilig stillhet med noen grader på minussiden, også er det artigt å se landskapet man er vant med i en annen setting (snødekkt)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Vi var nok mer aktive båtbrukere før men noen turer unner vi oss vinterstid. Mye av den ekstratiden vi har går med til barnebarnet på snart 1 1/2- år. Vi har planlagt den tradisjonelle nyttårsturen til båtvenner i Asker.

I fjor var det beinkaldt og mye is i fjorden. Ennå har ikke isen gjort sitt inntåg her i Oslofjorden enda.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Båt om vinteren er fint, lite trafikk på sjøen,slipper å gå i kø utover fjorden,vi har båt for andre året no, og vært på sjøen hele tiden, fint å komme seg ut å fiske bl.a. Med rolige værforhold så trekker vi mot utsiden av Sotra, mot storhavet,for å prøve fiskelykken,skal være stooor fisk der ute, godt med klær er viktig og varme i styrehuset så er det ikke noe problem,gleder meg til neste mulighet til å komme oss på havet igjen.

 

Rune

Link to post
Share on other sites

Hadde meg ein fin tur i slutten av november/begynnelsen av desember. Turen gjekk fra Husnes til Leirvik på fredagen, så Leirvik-Bergen på lørdagen. Plukka opp ein kamerat og dama i Sandvikvåg, derfra hadde me ein kjempefin seilas opptil Hjellestad, der daua vinden ut og resten av turen gjekk me for motor. La båten igjen i Bergen til neste torsdag da eg kom i båten på kvelden. Fredagen så var det dieselfylling før me gjekk for motor ut til mellom Ågotnes og Askøy for å fiske. Prøvde oss på storfisk, men enda opp med 5-6 paler. Segla mot Hjellestad til me ikkje gadd krysse lenger, opp med cockpitteltet og på med varme.

 

Lørdag var det regatta med SunFlyer.

 

sunflyer.jpg

 

 

 

Søndag retur til Husnes med innlagt fisketur, resultat 7 knurr på ein plass innen 10min(er det mulig?)

 

foto0123.jpg

 

foto0118.jpg

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Noen ganger, når været klaffer, da er det utrolig flott på sjøen :thumbsup:

forrige lørdag var en slik dag

Dette er Hovekilen ved Arendal

11122010875.jpg

 

11122010878.jpg

 

11122010880.jpg

 

11122010884.jpg

 

Her ved innløpet til Nidelva

 

11122010906.jpg

 

ser dårlig ut, is i elva :headbang:

 

11122010910.jpg

 

Kom ikke lenger inn en hit

 

11122010915.jpg

 

Selv om isen ødelegger litt for fremkommeligheten med båt er det flott å ha båten ute om vinteren.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det er herlig å seile. Men når temperaturen kryper under null, er det ikke fullt så herlig. Skal man seile, må man være ute, men lange perioder står eller sitter man helt i ro og da blir det kaldt, nesten uansett hva man har på seg. Hvis det skjer noe, så man må røre litt på seg, så er det plutselig mer enn varmt nok.

 

Og det er synd, for vinteren er en fin tid på sjøen. Stille og fredelig (kan det være). Så jeg overveier å skaffe meg en vinterbåt. En liten, sjarklignende sak med et lite styrehus og et stort varmeapparat. Der skal det fort være førti grader, og passe stinn luft av diesel og halvråtten sjø. Skroget må tåle litt is, og motor/propell må kunne hanskes med noe sørpe. Da kan man snike seg utpå i frostrøyken i desember, og trekke noe torsk og nyte soloppgang og solnedgang med ikke så veldig mange timene imellom.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde vel større forhåpninger til båtvinteren enn det som er blitt innfridd for min del. Det begynner å bli over 1 måned siden jeg var ute på sjøen. Har ukentlig inspisert båten, startet opp og kjørt den varm....men det har blitt i havnen nå i slutten av november og desember. Kaldt har det vært og en del snø nå de siste ukene.

 

Slik så det ut i båthavna i dag - noen båter er allerede noe tynget av snøen og det kan bli mye av det gode om det kommer våt og tung snø. Sålangt har det jo vært kaldt og puddersnø i Bergen (!); i seg selv noe uvanlig.

 

imag0015.jpg

 

Det er jo flott, da - spesielt for de som har båt med hus og kan raskt få det varmt og godt ombord. For oss med kalesjebåt tar det jo litt mer tid å få opp varmen og en god varmedress er vel et krav, når sjøen på denne årstiden skal prøves. Lyset, solen og forholdene er jo ellers helt spesielle på denne tiden....bare en kommer seg utpå, da. :sad:

 

Slik så Nidelven ut i dag - vi snømåket også lillejulaften - og er glad for det:

 

imag0017.jpg

 

Det har kommet godt og vel 15 cm snø de to siste dagene, og her ser det litt bedre ut! :yesnod: Og den fikk gå en times tid motoren i dag også og med dieselvarmeren på kom det en mild bris ombord etterhvert.

 

imag0018.jpg

 

Nabo-Nidelven bør nok snart begynne å tenke på litt snømåking av hensyn til kalesjestenger ol og er i godt selskap med mange andre i havnen.

 

Får vel si som Redningsselskapet før jul: Husk på båten også i julen!

 

Tar med et stemningsbilde til og ønsker alle en riktig God Jul, med ønske om et Godt Båtnyttår....for min del med mer bruk av båten utover.

 

imag0023.jpg

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det har kommet mye snø (for oss her på sør/vestlandet) også. Har vert og måkt båten hver dag de siste dagene, slik såg det ut i dag tidlig:

 

snoedekt_baat_hillevaagsvannet_25.12.10.jpg

 

Brukte båten senest på tirsdag i denne uka. Nå fryser jo havna til, men ett annet problem er jo at fortøyningene også fryser så det er "ett hekkan" å få løst "skipet". Siden jeg ikke har strøm i båten, så er vel bare å varme vann for å tine frosset tau, men da har jeg nok bare ett enda større problem når jeg igjen skal fortøye i båsen ( ... og har noen en løsning på problemet, så mottas tips med takk :lol: ).

Link to post
Share on other sites

... og har noen en løsning på problemet, så mottas tips med takk :lol: .

 

Generelt burde man unngå et fortøyningsopplegg som krever at man knyter opp for å legge ifra. Noen ganger funker det da helt OK med rå vold. Fruen i sving med brekkjern i fjor vinter:

 

imgp3503.jpg

 

Kokende vann er en god løsning, men hvis det er for vanskelig og/eller tidkrevende, kan du bruke store mengder sjøvann. I Jonas legger jeg linene på motorkassa, da er de som regel myke og fine når jeg kommer fram.

Link to post
Share on other sites

Da ble det tid til en tur i går, første gang jeg seiler i mange minusgrader (6-7 minus). Det gav noen nye utfordringer som en ser på bildene, men turen ble fin og ingenting slår kaffikoppen i en varm salong når en har fortøyd igjen etter et par timer på fjorden:)

 

imag0600.jpg

 

imag0598.jpg

 

 

 

imag0597.jpg

 

 

Flere bilder i bloggen:

http://bjoris.blogspot.com/2010/12/til-lands-og-til-vanns-arets-siste.html

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker seil jeg ikke er så redd for, ville nok vært skeptisk til å bruke dyre fiberseil, men jeg vet ikke om fibrene blir mer utsatt for skade under lave temperaturer... Det er naturlig å anta at de liker enda mindre å bli bøyd og herjet med når de er iskalde og iallefall hvis de da er fuktige, dvs det er is i firbrene... Noen som VET?

 

Dacronseil som jeg bruker derimot tror jeg tåler slik bruk fint, iallefall hvis de er tørre. Det at mitt storseil var frosset i foldene som en ser på bildet skyldes at det kommer vann inn i lazybaggen. Trodde jeg hadde ordnet dette ved å heve bommen, men den gang ei... Tviler på at seilet likte behandlingen jeg gav det for å få det opp... Det satt som limt..., men, men da hadde jeg jobbet en del for å komme så lang så dermed endte det med at jeg dro og vinsjet til det løsnet... Hadde vært kjiipt om det revnet, må innrømme det, men jeg kan altså skrive under på at et Dacronseil tåler litt røsking også i kaldt vær...:)

 

Vil ikke si at seilene var stive ellers nei...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Salti beskrev mye av det ser på som ekte båtliv. Vi er på forskjellige stadier i båtlivet. Noen har nettopp startet med båtliv andre tenker på å trappe ned. Som en annen skriver starter båtlivet når jernerna slås av. Andre nyter motorduren mer en klapring i seil og barduner. Vi er så forskjellig der.

Selv har jeg det best når vannet ligger speilblankt og jeg siger gjennom vannet når fruen dukker opp med noe godt å bite i. Eller når man har funnet favrorittplassen og skjenker seg en velfortjent dram.

Vinterstid og en tur utpå til nærmeste by. Eller tåka som siger på og radaren slår plott på omkringliggende farer. Båtlivet er variert og mangfoldig. Man har alltid noe å lære. Derfor trives jeg så godt med båtliv.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor er her ved sakens kjerne: Man må ha evnen til å kose seg med det man har, og ikke la det som måtte mangle ødelegge gleden. Naturopplevelsene kan være like store i vinterhalvåret som om sommeren: Snødekket landskap som speiler seg i stille sjø, en fin torsk til middag, eller en nyfiken oter som iakttar oss fra en steinrøys. Enkelte rutiner er de samme året rundt, f. eks. ankerdrammen.

Planlegger man overnatting, er et skikkelig varmeapparat et "must". Et annet apparat som har vist seg å være nyttig ombord hos oss, er rederinnens hårføner. Den er suveren til å tine stivfrosne tau. Uten den ville vi mange ganger hatt problemer med å komme oss løs fra hjemmehavnen når alt er "beinfrosset".

Uansett: Vinterseilas anbefales. God tur!

Link to post
Share on other sites

Hårføner-ideen var god. Jeg kunne ha trengt den i går formiddag, det var ikke lett å få fortøyningene løs -- de var pinnfrosne men sto seg ikke mot vestlendingers bannskap og muskelkraft. Så det ble tur -- fabelaktig -- nesten ingen andre ute og så fredelig som det kan bli. Kaldt og jevligt men 24 grader inne og kaffi på kok for fiskelystne som ikke vet bedre. Det er da det er det kjekt med hvit jul!

 

cimg3286.jpg

 

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er herlig å seile. Men når temperaturen kryper under null, er det ikke fullt så herlig. Skal man seile, må man være ute, men lange perioder står eller sitter man helt i ro og da blir det kaldt, nesten uansett hva man har på seg. Hvis det skjer noe, så man må røre litt på seg, så er det plutselig mer enn varmt nok.

 

Nettopp! Derfor er det fint å bruke robåt om vinteren; her fra en tur i -10 i desember (lua av for bildets skyld):

 

 

cimg3429_43k.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...