Jump to content

Vi som bruker båten om vinteren!


bjoris

Recommended Posts

Her er et bilde fra dagens tur innover Oslofjorden :thumbsup:

Helt fantastisk utpå i dag, selv om det til tider var friskt :giggle: 

6 timer fra Nøtterøy til Holmestrand, stort sett bare for (litt for liten) genua, logget toppfart: 7,8 knop, maks vind 23 knop.

Glad vi fikk tatt riggsjekk for et par uker siden,og smurt opp furlex, den var vesentlig lettere å ha med å gjøre nå enn tidligere.

Sliter stadig med kjøleproblemer på MD2020, men er for tidlig å si om det er seildrev (S120), varmeveksler eller eksosbend...

 

Mazslaj.jpg

Link to post
Share on other sites

Fra dagens tur i en båtnabos motorbåt.
 

Var innom Uskenholmen for noe grilling der og tok så en liten rundreise innom diverse viker og sund på Hundvåg i Stavanger. Legendariske og dessverre nedlagde Anda Skipsopphugging midt i bildet (nå ombygd til leilighetskompleks).

 

Uslitelige 30hk Sabb Diesel,  glovarm Eberspächer, trebåt og godt selskap = en fin dag, selv om vi satt mest inne på grunn av at det var kaldt ute😊

C931785F-84AD-4D95-BA76-4CCE16299E69.jpeg

Link to post
Share on other sites

Vinteren er en flott tid på sjøen. Godt med klær, å litt vind og sjø, så står naturopplevelser i kø. En seiltur sist mandag

20201123_132211.jpg.009baa700d53e9c271f3abf9f5e09995.jpg

 

Torungen er vakker også på vinteren

20201123_151903.jpg.b9f04cf9ecff157e1d80d00ef31cfdb8.jpg

Litt bølger er faktisk gøy i seilbåt

20201123_145109.jpg.e64d3d7e922884e5c9496776be62d116.jpg

Litt kaldt med seilbåt på kvelden, men gode klær er gull verdt i temperatur rundt frysepunktet 

20201123_162738.jpg.4faf2482fb1052dd66a3b5a803704a36.jpg

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk meg et par turer i helga, både fredag og lørdag i nydelig vær. Men nå er nok vintersesongen i gang ja, ikke noe tvil om det. Null grader i lufta, men med litt lunk på Wallasen, kaffe og godt med klær så er det få ting som slår en båttur i november!

 

IMG-0993.jpg.8712d8ee83edbb7e61702773ddcccd14.jpg

 

Kaffe må til!

 

IMG-1002.jpg.4a9b60cd3d1aaeef8ff9720c7ec97390.jpg

 

Godt med rim på båten en lørdag formioddag!

 

IMG-1010.jpg.872df4ecdb93817f8f7c48d7cf696f6a.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja, da var årets siste båttur unnagjort :thumbsup:  I dag var siste dag man kunne oppbevare hummer i sjøen, så da måtte jeg avvikle samleteinene. Tok meg også en tur for å sokne, men da presterte jeg å kjøre fast soknedreggen så hardt at jeg til slutt måtte kappe tauet. Ja ja, får lage meg en ny soknedregg da :smiley: Så gjenstår det bare å ønske godt nytt år til alle som bruker båten om vinteren. Neste tur blir vel i morgen eller overmorgen :sailing:

Link to post
Share on other sites

mons skrev On 23.12.2020 at 19.22:

Scott, Kanadieren vår, laget film

Veldig fin film, og morsomme kommentarer fra Kanadieren :giggle: Også morsomt å se igjen kjente fjes fra dette området, du får hilse :thumbsup: 

Ser også at det ligger to Gavin scootere på dekk. Gi meg gjerne beskjed dersom noen i klubben har en motor til en slik til salgs, det er av interesse! Det er vel ikke så sannsynlig, det er vel kanskje det første som ryker, men allikevel...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hulda skrev 41 minutter siden:

Ja, det er flott. Var nede på Hulda i dag. Tauverket var frosset til armeringsjern og frosset fast til dekket. Ekstremt. Ble med besøket. 

 

Akuratt det, er det Værste med båt på vinteren. 25mm armeringsjern som er knytt. Veldig lett å knyte opp igjen. Har funnet frem kniven noen ganger 

 

Hemmeligheten er ned på brygga og opp igjen til båten, 2 kryss over pullerten så en løkke for å låse. Da kan man bare bøye litt, når man skal avgårde. Får heller ha flere tau, når det er "bindt" såpass dårligt

 

Jeg har alltid skrutrekker, vannpumpe tang og brødkniv lett tilgjengelig på vinteren, vet aldri når tauene har bestemt seg for å teste tolmodigheten. Men kansje en propan brenner hadde vært en ide, varma litt på tauet før man skal knyte opp 

 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott billede Martine - hvor er det?

 

Med 3 små børn er det 30L vand som medbringes da der er en masse som skal vaskes osv.

 

Vi sover altid på båden når vi første har bestemt os for at sejle og børnene elsker det. Selvom det er frost ude kan vi varme båden til ca 20c inde. En af de helt geniale ting ved vinter er jo at vi kan ligge på alle de pladser som ikke normalt er tilgængelige om sommer - som fx Lindøy.

 

Vinter sejlads er et utroligt forfrisken alternativ til hytten og  egentligt også meget nemmere. Det tager 5 min at komme ned på båden imod 2 timer at kører til Sirdal + der er minimalt med forberedning og rengøring og det føles som en ferie og ikke en helg - lidt ligesom med hytten.

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...