Jump to content

Vi som bruker båten om vinteren!


bjoris

Recommended Posts

Peter- skrev 11 minutter siden:

 

Wow I er friske!

 

Ødelægger is i havnen ikke bådene?

 

Jo om du har en trebåt. For en plastbåt spiller ikke isen noen rolle for skroget. Hekkaggragater, baugpropeller, flaps og øvrige utstikkende deler kan naturligvis ta skade om man er uheldig.

Link to post
Share on other sites

Peter- skrev 33 minutter siden:

 

Wow I er friske!

 

Ødelægger is i havnen ikke bådene?

Nei. Som Chief'en over.

Dog vil jeg hevde at is heller ikke ødelegger trebåter. Klinkerbygde båter bør helst ligge i vann som ikke beveger seg, det sliter på bordgangene. Kravellbygde båter greier seg fint, så lenge de ligger i ro. Trebåter som skal kjøre i is må ha ishud, eks. kobberplater. I nordområdene har det blitt brukt trebåter i noen tusen år.

 

Link to post
Share on other sites

Peter- skrev 1 minutt siden:

Jeg var helt overbevist om at is i havnen var no-go

 

Hvad med sejlbåde - de har jo en mast der skal skabe en hel del moment når det blæser - ødelægger det ikke propel og ror?

 

Nå må du gi deg med alle disse konspirasjonsteoriene :-) Hulda har ligget i en halvmeter is. No problem. Likeså forrige plast skjærgårdskrysser, no problem. Det som er fint, når det blir 30 cm is, er at man bare kan slakke ned fortøyningene, båten ligger i spesialtilpasset krybbe. Helt til isen tiner, da rugger det litt på seg. Har hatt det slik hver eneste vinter i 50 år. Ikke annen skade enn at rur og bunnstoff i vannlinjen forsvinner i isen.

Link to post
Share on other sites

On 1/11/2021 at 12:49 AM, Eika said:

Hemmeligheten er ned på brygga og opp igjen til båten, 2 kryss over pullerten så en løkke for å låse.


I hjemmehavna er min "hemmelighet" faste tamper alle steder med spleiset løkke, bare å løfte av kryssholtet og henge dem på utriggerne.
I tillegg går det mye raskere å fortøye, og båten ligger likt hver gang, og med korrekt avstand alle veier.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 1 time siden:


I hjemmehavna er min "hemmelighet" faste tamper alle steder med spleiset løkke, bare å løfte av kryssholtet og henge dem på utriggerne.
I tillegg går det mye raskere å fortøye, og båten ligger likt hver gang, og med korrekt avstand alle veier.

 

Slik fortøyer vel alle i hjemmehavnen...tenker det var i gjestehavn han refererte til...:wink:

Link to post
Share on other sites

k1mbo skrev On 18.1.2021 at 10.19:

Nydelig uthavnshelg på Vestlandet. Hele 7 båter fant veien til Navøyvågen denne helgen 😊

CE881AFB-9876-46F9-8554-4A923E42E235.jpeg

DDB5B2A1-82DD-400F-B891-1C243F08A88E.jpeg

ser jo helt sindsygt bra ud!!!
 

 

Bidevind skrev On 18.1.2021 at 17.08:

Sunket.jpg.b9de6de6828b9ea15e602ddc6b80d180.jpg

Det var varme på i båten men lufteventilene til motorrummet var åpne.

10 grader kaldt i Fr.stad 

Hvorfor sank denne båd - jeg forstår det ikke..!? Kom der vand ind af luftventilerne? Eller sprang slangerne til søvandet pga frost?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...