Blue_Dragon Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 Skiftet til Sønnak AGM i fjor og er veldig fornøyd sålangt. Skal bli spennede og sjekke etter vinteren hvordan batteriene har det, men det er jo ikke samme måle muligheter som på et bly-batteri. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 Rakk ikke å bestille batteri i dag da eg enda i en endeløs møtevirksomhet på jobben. Da rekk du Adeneo (før du køyer) å fortelle meg hvorfor eg ikke skal blande Anda olsen AGM batteri med vanlig bly/syre batterier Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 AGM har et helt annet ladeforløp enn vanlige bly/syre batterier, så avh. hva du stiller laderen inn på ,så vil du redusere levetiden på det ene eller det andre. ( Tipper AGM ryker først siden de ofte ikke tåler med enn 13,65v i vedlikeholdsfasen ) Både bulkfase og absorbsjonsfasen i tid er jo altså ulikt på batteritypene, så du vil aldri, uansett lader få korrekt ladeforløp. I tillegg "mister" du jo alle fordeler med AGM, siden du ikke kan lade banken mer ut enn svakeste ledd. ( 50% på åpne bly) AGM brukes jo fordelaktig i båter som krenger mye, men med å blande med åpne syre batterier, så vil jo disse kunne lekke ut ved stor krengning. Hr Becker kan vel gi deg gode råd hva du bør velge. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 Takk, men nei, det gjør jeg helt sikkert ikke. Men det finnes både AGM og syrebatterier som ha det samme floatspenning. Bare sjekk databladene, det må man uansett. Ellers er det så som du sier, batteriene er ikke alt siden ladekilden må også være tilpasset. Da prater vi om spenning men også om tid. Er man usikker da bare reduserer man spenningen men la det bare stå på lengre. Det er ikke så vanskelig? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
volfro Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 Databladet ligg i innlegg 22, og leverandør sier det er uproblematisk. Han jobber kun med batterier/strømforsyninger i stor skala og han virker oppegående. Eg vil jo si det er verdt et forsøk? Har du PDAR på lager Beck? Fikk ett tips om å sjekke på isbåter også så det skal eg gjøre når eg får tid. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 Akkurat nå: Ja. Og PDAR er vanligvis alltid på lager. Ang. batteriet blir det ikke noe problem verken med ladeslut- eller floatspenningen. Men dette batteriet er strømbegrenset til maks 50A, husk at det finnes mange nok i forhold til dynamoet du skal bruke. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fjellmatros Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 Gelbatteri har låg egenutladning,og tåler støt og risting godt. Det er gode egenskapar i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 Gelbatteri har låg egenutladning,og tåler støt og risting godt. At syren er omgjort til aggregatform GEL, behøver ikke bety at batteriene tåler støt, vibrasjoner, etc.godt. Det bestemmes i større grad av batteriets konstruksjon. Alle batterileverandører er prisgitt den internasjonale "blybørsen". Prisforskjellene er nok i mye større grad relatert til hvilke spesifikasjonskrav man som markedsfører setter til den kinesiske produsenten. Dette oppdager man først etter 2 - 4 år som båteier hvis man faller for fristelsen til å kjøpe billige AGM batterier fra en hytteutstyrsforhandler. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
volfro Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 (redigert) husk at det finnes mange nok i forhold til dynamoet du skal bruke. Ja, det blir jo 2stk.140ah banner buffalo bull (1.5 år) + ett nytt agm på 200Ah. (tot ca. 480ah. på forbruk) Edit. Ja, Farco det er kinesike batteri. Slik eg forstår det er det bare en AGM fabrikk i europa, men om dette stemmer vet eg ikke. Anda hadde fått inn 40 tonn med batteri i dag sa han så de er på lager. (kort veg for meg og god spesial pris via. jobb) Redigert 7.Januar.2011 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 Banner Buffalo Bull er gunstig og ikke verst for start men er også rene starterbatterier, det vet du? Jeg vill bare henvise på det fordi hvis du utlader dem regelmessig med "bare" 30% da fikk AGM batteriet veldig bra servert mens bly-syre batteriene døder forholdsvis veldig rask. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
volfro Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 Jo, er klar over dette men de stod i båten når eg kjøpte den. Det hadde ikke skjedd med meg, men slik er nå det engang. Det er klart eg får ikke full utnyttelse av batteriene men eg burde jo få en brukbar forbedring? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Anda hadde fått inn 40 tonn med batteri i dag sa han så de er på lager. (kort veg for meg og god spesial pris via. jobb) Glimrende! Beskjedne i kjeften er dere i dette området jo ikke kjent for å være! Har du dobbelsjekket, at det ikke var 120 kg han mente? Hils kjeltringene, og spesielt Trond fra meg. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
sydspissen Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 (redigert) ...og for å reklamere litt for Farco.. Jeg har aldri vært i nærheten å hatt en så nøyaktig lader som den Victron Phoenix laderen jeg monterte i fjor. Det er stor forskjell på ladere, selv om de fleste datablad er like. Datablad-kjeltringer. Redigert 8.Januar.2011 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Men så vet ikke vi hvilke ladere du har hatt tidligere Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 ... men eg burde jo få en brukbar forbedring? Eller? Sorry. Jeg leste kanskje ikke riktig før og skjønnte derfor ikke at du skal blande disse to start- med en AGM batteri til en bank også for utlading. Derfor litt presisering. Det er ikke perfekt men heller ikke noe særlig problem å lade disse begge to type batterier tilsammen, poenget er bare å justere spenningen og tid slik at begge to får noe som passer. Dvs. f.eks. at ladesluttspenningen skal være 14,6 til 14,9V da er det greit med 14,6V. Float skal være noe med omtrent 13,6 for begge, passer også. Om det blir noe brukbar forbedring er et spørsmål om hva en mener med brukbar. Det blir så klart noe forbedring siden det blir ca 60Ah som du kan bruke mer, men det blir antakeligvis verken enklere å hantere eller bedre mht. levetiden av hele benken. Beklager, men sånt sett blir det ikke noe voldsom jubeling på min side. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
sydspissen Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Men så vet ikke vi hvilke ladere du har hatt tidligere cristec, ladac, trident var de jeg kom på i farten. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Glimrende! Beskjedne i kjeften er dere i dette området jo ikke kjent for å være! Har du dobbelsjekket, at det ikke var 120 kg han mente? Hils kjeltringene, og spesielt Trond fra meg. He, He, ja du veit møringer.... forstod det slik at han hadde fått inn en kontainer (eller 2)?? Ja eg skal hilse og si han må sette ned prisene. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Jeg leste kanskje ikke riktig før og skjønnte derfor ikke at du skal blande disse to start- med en AGM batteri til en bank også for utlading. Det blir så klart noe forbedring siden det blir ca 60Ah som du kan bruke mer, men det blir antakeligvis verken enklere å hantere eller bedre mht. levetiden av hele benken. For å presisere så er det kun forbruksbanken eg har snakka om så langt. Eg har ett buffalo bull på 100ah til startbatteri. (med orginal skillediode) Eg er villig til å tappe de to nesten nye 140Ah banner batteriene noe mer enn vanlig ilag med det ev. nye 200ah AGM batteriet. Forstår ikke at eg ved å sette inn 200ah til skal få ut kun 60ah ekstra visst eg tapper hele banken en 40-50% ?? Eller er banner batteriene mine så elendige??? Eg har ikke mer tid nå, får ta det igjen i kveld. Takker for alle svar og håper trådstarter ikke er sur for okkupasjonen av tråden? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 60Ah er ca. 30%. Man behøver ikke å si at batteriene er elendig, du har bare en feil på forutsetningene. Dine Banner er ikke noe anet enn vanlige bly-syre batterier med flytende elektrolyt, opprinnelig beregnet for start. Det finnes det samme modell som HD, de er litt-t-t bedre for å bruke som forbruksbatterier. Men likevel er slik ikke beregnet for utladinger med mer enn 30% hvis man ikke vill inn på neste sykluss. Å kombinere nå ett batteri til som -kan- lades ut for vesentlig mer gjør ikke andre batterier mer egnet for det samme bruk. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
volfro Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Jo, forstår hva du mener så da får eg bevege meg inn på neste syklus, blir kostbart å skifte hele banken nå. Eller kanskje noen på Møre som er ute etter gode startbatteri til en god pris ??? (ta i såfall kontakt) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 60Ah er ca. 30%. Man behøver ikke å si at batteriene er elendig, du har bare en feil på forutsetningene. Dine Banner er ikke noe anet enn vanlige bly-syre batterier med flytende elektrolyt, opprinnelig beregnet for start. Det finnes det samme modell som HD, de er litt-t-t bedre for å bruke som forbruksbatterier. Men likevel er slik ikke beregnet for utladinger med mer enn 30% hvis man ikke vill inn på neste sykluss. Å kombinere nå ett batteri til som -kan- lades ut for vesentlig mer gjør ikke andre batterier mer egnet for det samme bruk. Jørg Hei igjen Jørg. Ved 30% så har eg nå tilgjengelig 84ah og med det nye batteriet 30% nedtappa har eg 60ah til og det gir jo en økning på ca.70% minus ett visst tap for ugunstig lading og blanding av batterityper. Visst eg har rekna rett så er jo 70% en gei forbedring i mine øyne. Tar eg de ned til 50% i sjeldne tilfeller så har eg ca.240ah tilgjengelig. Eg trur eg tar sjangsen på dette så får vi sjå kor det går. Når det gjelder ekstern regulator er eg meir i tvil. Treng eg dette? Tja, Jørg har en ok prisa løsning med PDAR men det er en ting eg lurer på. Du skriver på siden din. Sterling regulatorer jobber med IUoUo 4-trinnsladning. Det betyr bl.a. at regulatorene skifter i vedlikeholdmodus med (etter instilling) f.eks. 13,8 Volt når batteriene er full ladet. Hvis originalregulatoren ha instilling på 14,00 til 14,4 Volt, så overtar den og lader videre, mens Sterlingen har skiftet ned. Ved bruk av en skillediode med spenningstap av 0,4 til 0,8 Volt er det ikke noen problem, men Sterlingen kan ferdiggjøre hele ladningsprosessen pluss vedlikehold av batteriene perfekt. Vil dette si at standardregulatoren min overkjører spenningen i vedlikeholdsladingen og egentilig vil gi batteriene for høg spenning ved fulle batterier? Og kan dette unngås ved å koble bort / modifisere tilkoblingen? Visst eg først kjøper en regulator så må den kunne takle dette. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Hynamoen min er Hitachi LR 180-03C 119573 77201 IC reg. Built in hitachi Ltd. Japan. Overhalt og testa i benk til 80A av en ekspert i Kinsale i Irland sommeren 2009. Noen som har erfaringer med hva denne tåler? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Den tåler mye og er egentlig i forhold til mange andre en veldig bra lader. Men heller ikke den gi frivillig maksimal effekt over lengre tid. Måler du den tilkoblet benken din da gir den sikkert ikke mer enn 40A i løpet en halv time og maks 20A etter hvert frem til du måler ca. 14,xxV. Som sagt, bra og effektfull i forhold til andre "normele". At den gir 14,6V og mer med original-IC, da tviler jeg på. Derimot ville 14,4V være normal. Hvis du ikke trenger rask lading da holder den som den er siden regulatoren oppnå spenninger som batteriene trenger frem til ladeslutt. Det ville være tilfelle når du lader regelmessig med en bra landstrømlader. Ønsker du rask lading, hastigheten økes med opp til faktor 4, da trenger du en ekstern regulator. Kjører du motoren regelmessig lenge, dvs. over 6 timer hver dag med allerede ladet batteri, da burde man anbefale å senke floatspenningen til batteriønskelig nivå. Det pga. AGM-batteriet som tørkes, bly-syren kan jo påfylles med vann når det finnes behov. I så fall kan du bruke noe skillediode, da kan originalregulatoren holdes aktivert. Ellers må originalregulatoren deaktiveres eller modifiseres for vekselvis bruk med en ekstern regulator. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
volfro Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Ladespenningene var nevnt i ett innlegg tidligere. sitat:Ladingen har stått på en uke nå. Spenning startbatteri 13.7v / forbruk 13.76v. Slo av og på lader og den gikk da til 14.3v før den gjekk tilbake til 13.61 (hadde på litt forbruk først uten lader) Starta så opp motor og sjekka spenning med null forbruk.(målte i denne rekkefølge i løpet av en 10 minutters tid.) 1500 rpm. 14.54v 1.06A 1000 rpm. 14.62v 1.31A 780 rpm. 14.66v 0.65A Spenningen faller en del visst eg setter på forbruk. Temperaturen i båten var 3-5 gr.c.:Sitat slutt Har ikke fått brukt båten så mye etter at eg monterte batterimonitor men meiner å huske eg har sett en 15-25A ?? ved dynamolading, men eg har ikke hatt noen særlig uttapping av forbruks banken ennå. Så kanskje eg skulle sette inn batteriet og teste litt så får eg komme tilbake til regulatoren det er vel ikke så vanlig att man har 10 timer motortimer på ett fulladet batteri. (men det skjer helt sikkert) Hvor skadelig er egentlig dette for ett AGM batteri? Ellers må originalregulatoren deaktiveres eller modifiseres for vekselvis bruk med en ekstern regulator. Hva innebærer dette med en PDAR? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.Januar.2011 Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 Kommer litt an på kvaliteten av selve batteriet og det varierer meget. Men et passe slurv svar kan være at for høy spenning begynner å vise virkning etter 3, 4 - 5 år. Det er antakeligvis også grunn av at AGM-produsentene ikke henviser tydelig på det, etter så lenge tid kan kunden fortelle mye. Bortsett det skjer det jo ikke noe "klikk og slutt", også deretter går det litt sakte videre. Det er som vanlig politikk når det går i mot folkets vilje, også der bygger man på tid for å få minst motstand med det. Dynamoer kan ombygges på forskjellige måter. Hvis det finnes ordentlig lufting da kan du deaktivere selve interne regulatoren. Kan dynamoet bli over 90°C, eller er det ikke sikkert at den kan bli for varm, da ville jeg trekke felt ut og enten koble paralellt direkte via A3 (<6m =2x 2,5mm² & sikring), eller bruke et relé som styres via A3, i så fall kan styrekablen reduseres kraftig. Har du lyst på håndstyring da kan du også bruke noe enkelt Y-kontakt med manuell bryter eller kabelkontakt. Da slår man bare av og på felt til IC-brikken. Jeg vet at noen folk ha gjort så mye styr, men de fleste gjør det ikke og fikk heller ikke noe problemer likevel. Alt er jo bare avhengig både temperaturnivået, og måten bruk. Og naturlig av måten å se på saker og ting. Vi som er noen ganger uenige diskuterte slik her også med over 500 innlegg allerede, og alle med gode grunn. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.