Jump to content

Bør jeg velge AGM eller GEL batteri eller er det andre forslag?


Sitrin

Recommended Posts

Fikk februarutgaven av Yachting Monthly idag og der er det en stor test av batteriladere.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

klarer ikkje dra ein "kopi" ut av deg nei..... :giggle:

Det blir vel reaksjoner på det om du legger det ut her. Venter på ny lader i posten.....får håpe den er "god nok" iaffal :smiley:

 

Kan jeg spør hvilke lader du venter på?

 

Hadde vært veldig fint å få vite hvilke som var med i testen og hvem som er bunn og topp ;)

Link to post
Share on other sites

Blir nok vanskelig å legge ut materiale med copyright på nettet. Men send meg en IM så få jeg se hva jeg kan gjøre :wink:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke nettutgaven. Det er magasinet som du få på kiosk levert elektronisk som en slags PDF.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg spør hvilke lader du venter på?

 

Har "brukt opp" to Nordic power 18A på 23mnd....lager i vifta begynner i "hyle". Så nå betaler eg mellomlegg for å få denne : http://maritim.no/product.aspx?id=23361&groupkey=006002091 Som riktignok i dag koster nesten det samme på tibud som 18A gjorde for 2,5år siden....

 

God service, ordner fint opp. Lav feilrate, så enten bløffer de, eller så har eg fått de to med feil på...hehe.

Men nå får eg håpe den holder.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem på forrige båt sæbø med 2 stk. 18A Fikk jo nye da men litt irriterende å høre på hylingen som forsvannt etter en stund.

Samme problem også på 2 stk. invertere 300w sinus, men den tredje eg fekk var en ny type med mindre chassi og den har gått problemfritt.

Kjøpte de igjennom en jobb leverandør og fikk de nauta billig så da kan man vel ikke klage.

Det virka som det var værst når man monterte de vertikalt, la man den flat så forsvannt ofte ulyden.

Link to post
Share on other sites

Så når et produkt vinner en slik test, på tross av høyest pris, sier det vel noe om nivåforskjeller.

Bare spørs hvilket nivå det er. :wflag:

 

Nei, ikke ment som angrep: Men ser du nå virkelig veldig viktige parametre de snakker om?

Jeg leste to ganger men ser ikke noe som er et uslagbar argument som gjør laderen til en favoritt for meg.

4A-starteruttaket er vel ikke noe fordel, sånt sett, og beviser at de ikke skønnte den fra PCU.

Beviser forresten også at de ikke målte mens lading med tilkoblet forskjellige batteristørrelser. :smiley:

 

Og hvorfor fremhever de bare at Victron kan etterjusteres presis.

Dette funker også på minst tre av laderne.

 

Og hva med ladefunksjoner og selve virkning på batteriene,

5 av 9 testete ladere tilbyr ikke mer enn hver 1 fast programm til AGM, Gel og Bly.

Er ikke det noe grunn for å fremheve forskjell?

 

Jaja, pinglete, jeg vet. :giggle:

 

Likevel, Victronladeren er jo uansett bra og fortjener sikkert en av de øvere trappetrinns.

Så, gratulere.

 

 

Men C-Tec, det som gleder meg mest er at "verdens smarteste lader" fikk oppmerksomheten den fortjener.

Ikke utmerket tydelig, men likevel. :clap:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste to ganger men ser ikke noe som er et uslagbar argument som gjør laderen til en favoritt for meg.
Det er neppe noen overraskelse Jørg! :lol:

 

Nei, mange av disse testene viser ikke hele virkeligheten (dessverre for oss). Men for ordens skyld; dette er ikke den eneste testen hvor Victron har kommet fordelaktig, eller best ut.

 

Dessverre (for Victron), og kanskje av naturlige årsaker, er det ingen av disse testene som viser resultatet etter at laderne har vært kontinuerlig tilkoblet batteriene i 10 000, 30 000, eller 60 000 timer. Synd, da dette kanskje er den mest aktuelle problemstillingen for mange.

 

Men C-Tec, det som gleder meg mest er at "verdens smarteste lader" fikk oppmerksomheten den fortjener.

Ikke utmerket tydelig, men likevel

Victron har en verdig konkurrent. Nye, kraftigere modeller er "rett rundt hjørnet"!!!

 

Nå er det opp til moderatorene å avgjøre om dette er tekstreklame eller saklig informasjon.......

Link to post
Share on other sites

Victron har en verdig konkurrent. Nye, kraftigere modeller er "rett rundt hjørnet"!!!

 

Nå er det opp til moderatorene å avgjøre om dette er tekstreklame eller saklig informasjon.......

...ømm, det med C-Tec mente ikke jeg vennlig.

 

Men likevel. :thumbsup:

 

Om to uker må jeg kikke på andre nye fra Sterling.

Vanntette PFC i den størrelsen du linker til.

 

...men vanntett?

Må nesten bestemme meg om jeg liker sånt, få se.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål eller tre.

Er det noen som bryr seg om å tolke kurvene som er visualisert i testen?

Synes dere vinduet og lupen er riktig for en slik test som har til hensikt å avdekke forskjeller?

Personlig synes jeg at det er en del å bemerke for jeg tester slikte ting selv, og da tar jeg en fullskala test med flere påfølgende reservekapasitetsmålinger for å skille bedre mellom bra og mindre bra.

 

Etter å ha fått erfaring med Victron har jeg allikevel en magafølelse for at vinneren er noe mer enn en vinner for denne laderen har jeg testet, og jeg mener testen i dette segmentet ikke rettferdiggjør vinneren til det fulle. Man må opp et hakk i størrelse og pris hos Mastervolt for å matche dette. :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Nå var vel topicen om hvilke batterier han burde velge,

Men når det gjelder STRØM i båt så drar det alltid på seg. Det må uten tvil være det største diskusjonstema her inne på BP:

Men siden den har sporet av, så kjører jeg også videre i samme stilen.

Hva med støy fra laderne, hvilken lager minst støy ?

Noen båt merker har begynnt og plassere laderne , inverterne inne i /under salong, soverrom osv.

og da vil støy være ubekvemt.

MasterV

Victron

Sterling,

C.trek

Waeco

+

+

+

Hvem er best på støy, lydløse er de jo ikke.

Antar , at større de er jo mer støyer de når de driver og lader. kan det da være lurt og ha 2 stk 50 Amp i steden for 1 stk 100Amp f.eks. ?

Og er det forskjell på hvilken type batterier som lades ? (for å holde oss itt til topic) bly, amg, gel. ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Støy er vel oppgitt i datablaene?

En Mastervolt charmaster 12 volt 100 amp. Har mindre enn 52 db støy en målt en meter fra laderen. Det vil si på full belastning.

 

Hvis støyen blir plagsom går man bare inn på panelet og reuserer effekten midlertidig for da går viften saktere og støyen blir mindre. Det tar selvsagt da lenger tid å lade opp batteriene, men vil man sove så vil man sove.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et spørsmål eller tre.

Er det noen som bryr seg om å tolke kurvene som er visualisert i testen?

Synes dere vinduet og lupen er riktig for en slik test som har til hensikt å avdekke forskjeller?

Det var ikke så store interessen her nei.

Stuer denne linken så vil dere se hvorfor testen ikke rettferdiggjør sammenligningene, for grafene viser ikke hele ladeforløpet. Muligheten for å tilpasse laderne batteriet man velger er en ting, en annen ting er andre faktorer som gjør at noen ladere får batteriene til å holde fem år lenger.

 

http://www.victronenergy.com/Manuals/PhoenixCharger/PCH-Manual-rev01_GB.pdf

 

En annen ting er hva som menes med at C tech kommer dårlig ut. Jo jeg er enig, men for all del sammenlign kurven med andre ladere i testen og finn ut hvilke som ikke er nevneverdig bedre. :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Nordic power 18A hadde noe viftestøy når den hadde hard belastning.

Waeco IU 252A står bak i hekken på s.b. men eg har ikke hørt nevneverdig støy. Der er en nattmodus

som kan aktiveres for lavere støynivå, men eg har ikke brukt denne.

 

Victronen såg jo ut til å være bra den, men den var dyrest også.(men egentlig ikke så veldig dyr)

Bare 4 program men de dekker vel de fleste applikasjoner. Det som var positivt var jo muligheten

til å skreddersy sitt eget program.

 

Har god tru på å gå ned til 13v på vedlikeholdslading og så sprite det opp en gang i uken.(automatisk, 4.trinn)

Eg forstår ikke tysk så testen har eg bare fått sånn delvis med meg.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...