Jump to content

Bør jeg velge AGM eller GEL batteri eller er det andre forslag?


Sitrin

Recommended Posts

Det var da volsomt så volsomt du hadde imot det jeg skriver nok en gang Jørg.

 

.....

etc. pp.

Du svarer fortsatt ikke på spørsmål men forteller bare dine versjoner.

 

Bare kort og for å korrigere det.

Det er ikke jeg som er voldsomt mot det du skriver, men det det riktignok deg som er mot de fleste på kloden.

Og det er også deg som på den ene side sier at det ene er best mens du på andre hånden ikke en gang sjekker hva andre gjør.

 

Dette forresten bare etter å ha kastet en blikk på om laderen kan justeres manuellt eller ikke.

Smidig som en betongkloss, ville jeg kalle det. :thumbsup:

 

Det du skulle lære å akseptere er at en stor del ladere er bygget for et visst formal.

F.eks. er alle begrenset på en gitt batteristørrelse.

Dine favoritter kan justeres manuellt innenfor noe minimal og maksimal, men også det bare innenfor visse grenser.

Andre favoritter har kloke programmer som ta hensyn på dine manuelle regnestykker,

og dette funker normalt veldig bra sålenge ikke kloke hoder som du eller andre som ikke kan det så godt

prøver å forutsette annet enn laderne er angitt for.

 

Så, det du sier stemmer.

Men bare innefor dine grenser.

De fleste andre kan betjene seg fra vanlig hulle og behøver bare ålese hva som stå¨r på embalasjen.

 

Dessuten:

Ved å være stoisk og å ignorere resten av verden blir man ensom, men det forandrer ikke noe teknisk.

 

Ha en fin dag så lenge.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke enig med deg her Jørg. De er større prosent en du tror som går inn i program på sin lader og endrer på de ut fra standard oppsett. Ikke kanskje like stor prosent og går i innstillinger på sin kartplotter og endrer på dem, men den er stor uansett har jeg lagt merke til.

 

Mens man ikke jobber med slike produkter for man heller ikke feedback om de fra kunden :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor krangler dere videre om de dyre laderene nå maritim leverer testens anbefaling til en laaangt billigere penge? :flag_bp:

Krangel og krangel fru blom, jeg forsøker i alle fall å fortelle noe om hva grafene i testen forteller oss.

 

Nå linket du til Maritim som leverandør for en av laderne som var med i testen og det synes jeg er godt jobbet, og jeg fortalte i et innlegg lenger opp hva jeg mente om denne laderen basert på det jeg kunne se på kurven til denne laderen i testen.

 

Vi vet med andre ord nå hvor laderen kan kjøpes i Norge, vi vet forhåpentligvis litt om egenskapene i laderen og vi vet prisen.

 

Hvis det ikke hadde vært så mye bråk i tråden hadde forhåpentligvis flere fått med seg det som kan være av interesse. Etter hva jeg forstår så har du kjøpt denne laderen allerede og nå vet du jo hva du bør se sjekke for at batteriene dine ikke skal få en feil. :thumbsup:

 

PS! Hvis du ønsker mer info på hva jeg kan lese ut av kurven på denne laderen så er det bare å spørre. :yesnod:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke hadde vært så mye bråk i tråden hadde forhåpentligvis flere fått med seg det som kan være av interesse. Etter hva jeg forstår så har du kjøpt denne laderen allerede og nå vet du jo hva du bør se sjekke for at batteriene dine ikke skal få en feil. :thumbsup:

 

Stemmer det, men riktig nok 50 A utgaven.

Men eg må nok finlese tråden igjenn, for eg veit ikkje kva eg bør sjekke for å unngå feil? (hint hint) :smiley: Eg ser du skriver om absorberingstid, som er slik at en kan risikere at batteriene ikkje blir fulladet. Men eit øyeblikk tidligere, i ein anna inlegg, fikk eg intrykk av at tørrkoking var det største problemet. :crazy:

Eg har to vanlige blysyre på 110 Ah stk ca, og vurderer eit tredje nå ifbm ny lader. Start er gele pr i dag, og vurderes byttes til blysyre, slik vil eg slippe å ha to ladere som i dag. Hadde konto vert tykk og eksisterende batteri av eldre dato, så hadde eg bytta alle til amg....trur eg :worry:

 

red:tekst om absorberingstid

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Er det bare å be pent på sine knær om få denne innlevert på nærmeste miljøstasjon?

Nei på ingen måte. C teck laderne virker greit. Det er mange år siden jeg testet C teck ladere og den gangen var effektfaktoren veldig lav. Hvis sikringen på land eller i båten ikke ryker og man ikke er bekymret for strømregningen har jo det mindre betydning.

 

Sammenligner man kurvene i testen for Ctek og Sterling så ser man at det i begynnelsen av ladeforløpet er en forskjell i effekt, så akkurat på dette punktet vinner Sterling. Går man litt lenger ut på tidsaksen så ser man jo at absorberingstiden er for lang for begge laderne i denne testen (et tynnplate AGM batteri som kun er ladet ut med 33 % skal ikke absorberes så lenge), så her er det jo dødt løp mellom disse to.

Ser man på ladespenningen og sammenligner denne så ligger jo Sterling ganske langt utenfor batterifabrikantens anbefalinger og taper på dette punktet. (Erfaringen tilsier at høy spenning gir lavere ladeeffektfaktor, og inntil det motsatte er bevist for den applikasjonen man har valgt så forholder jeg meg til min egen erfaring med slike målinger).

 

Når det da kommer til direkte sammenligninger så må man jo innen teknikk gjøre noen kvalifiserte valg og håpe på at testen som er gjort er utført korrekt. Det vil si at man må forholde seg til det man ser, og her kan man erfare endringer hvis testen hadde vært mer omfattende. Det må være opp til hver enkelt leverandør eller produsent å motbevise resultater av en test og forklare teknologien som er benyttet for å skape disse testresultatene. (Det er min filosofi for å skille luft fra virkelighet når man snakker med leverandører, for luft er gratis og veldig lett å ty til).

 

Hvis det var meg ville jeg derfor valgt Sterling til å absorbere batteriene hvis jeg hadde det travelt, og så ville jeg valgt Ctek til å kontinuerlig vedlikeholdslade batteriene. Hvis jeg måtte velge bare en av disse to hadde jeg valgt Ctek ut fra det jeg leser ut av kurvene. Hvis jeg kunne velge fritt mellom alle laderne i testen hadde jeg valgt testvinneren Victron. Skulle jeg spart litt penger så hadde jeg valgt Mastervolt for denne laderen treffer også bra på kurven, og så kan denne laderen som Victron også tilpasses batterienes setpunkter for type og kapasitet slik at den elektroniske styringen gis de rette forutsetningene for både tvangsstyrt og intelligent ladeforløp.

 

Det er vel lurt av meg å heise et flagg for det er absolutt ikke meningen å forkleine noen. :wflag:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og så var det hva kurven viser for Yachttronic laderen som Sæbø fant leverandøren til i Norge.

Det som bekymrer meg ved denne laderen er at den tilsynelatende ikke har absorberingstid. Det vil si at når spenningen når regulator setpunkt så går laderen umiddelbart over til vedlikeholdsladning.

 

Man oppnår aldri fulladede batterier med en slik kurve for man må holde batteriet over gassespenning som kan være alt fra 13,9 til 14,1 volt en gitt tid. (I forhold til batteritype, grad av utladning osv).

 

Man ser dette svakhetstegnet også på strømkurven for ladestrømmen må under et gitt nivå i forhold til batterikapasiteten samtidig som ladespenningen er høyere enn batteriets gassespenning for å klare å lade opp et batteri.

 

Her må man gå inn fysisk og verifisere at batteriet blir toppladet i praksis, for vi kan jo inntil videre holde muligheten åpen for at noe har gått galt under testen. Jeg frykter dette er en av de laderne som egentlig ikke er beregnet for å lade forbruksbatterier, men så har man allikevel puttet det i et kabinett og gitt uttrykk for at dette er en marinelader.

 

Måtte redigere litt da tastaturet mitt ser ut til å være tomt for blekk i D tasten. Jeg klarte knapt å skjønne hva jeg selv skrev. :lol:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar, men lurer på hva du mener med lang absorsjonstid?

 

Trodde både Ctek og Sterling da var så "lur" at den gikk videre til neste step avhengig av mottagelighet av ladestrøm iflg. kurven "14.4 V until 4 h after the current dropped to 3 A,max 12 timer" og at denne tiden er avhengig av batteriets eget strømbehov.(slik det er oppgitt fra C-tek's produsent)

Dermed trodde jeg at et AGM batteri, kun 33% utladet, fikk en forholdvis kortere fase med absorbsjonslading 14,4V? Eller er dette bare "luft" og meg som er blitt rundlurt?

 

Strømregningen tror jeg vi bare kan glemme (ei pølse i slaktetiden!)

Det samme gjelder sikringene?. Har aldri skjedd at de har røket!

Effektfaktor/virkningsgrad er vel oppgitt til over 80-85%, hvis jeg forstår begrepet riktig.

Hva bør den helst være?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en lader i fjor sommer og bruker dette (bildet) programmet på pc til å justere den.

 

master.jpg

 

Synes det er veldig greit da man enkelt kan endre innstillingene om forholdene endrer seg, sånn som at strømmen på brygga kommer og går , at det ikke kan tas ut max osv i fare for at sikring går osv

Link to post
Share on other sites

 

Her må man gå inn fysisk og verifisere at batteriet blir toppladet i praksis, for vi kan jo inntil videre holde muligheten åpen for at noe har gått galt under testen.

 

Hvordan gjør man det? (verifiserer at det blir toppladet?)

 

Jeg frykter dette er en av de laderne som egentlig ikke er beregnet for å lade forbruksbatterier, men så har man allikevel puttet det i et kabinett og gitt uttrykk for at dette er en marinelader.

 

Lurte på hvor lang tid det der ville ta, etter at eg viste til hvem som leverer denne :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takker for svar, men lurer på hva du mener med lang absorsjonstid?

 

Trodde både Ctek og Sterling da var så "lur" at den gikk videre til neste step avhengig av mottagelighet av ladestrøm iflg. kurven "14.4 V until 4 h after the current dropped to 3 A,max 12 timer" og at denne tiden er avhengig av batteriets eget strømbehov.(slik det er oppgitt fra C-tek's produsent)

Dermed trodde jeg at et AGM batteri, kun 33% utladet, fikk en forholdvis kortere fase med absorbsjonslading 14,4V? Eller er dette bare "luft" og meg som er blitt rundlurt?

I grove trekk så kan man si at de som reklamerer med mye intelligens har en programvare som kompenserer veldig for svakhetene ved teknikken, og derfor virker det heller ikke slik som de gir inntrykk av.

 

Dette mener jeg kommer tydelig frem på grafene i testen for her bommer noen veldig.

 

Når jeg drev med tester så ble alle oppfordret til å kommentere testen og komme med innspill vedrørende måten testen ble utført på. Dette fordi jeg ville forsikre meg om at det ikke var noen forhold som jeg måtte kjenne til for å kunne rettferdiggjøre resultatene. Det være seg at et unormalt testresultat kunne være forårsaken av at en lader for eks. hadde lang absorberingstid i starten av en test for å raskere kjøre batteriet inn og opp til full kapasitet.

 

I testen det vises til i linken ser det ikke ut som om den som tester har kjørt min filosofi på dette området, men på den andre siden er det liten grunn til å tro at luft ville blitt noe annet enn luft også i dette tilfellet.

 

De produsentene eller leverandørene som mener testen er urettferdig på grunn av at enkelte egenskaper i laderen ikke har blitt trigget kan med fordel lage et bedre datablad på produktet slik at de som feilsøker i ladeanlegg også blir satt i stand til å avdekke feil eller reelle svakheter ved produktet.

 

Det du nevner med at ladestrømmen blir under 3 ampere er jo et viktig parameter selv om tallet varierer noe. Problemet er at dette tallet ikke kan være et fast tall men en prosentandel i forhold til batterikapasitet. Det er jo her intelligensen kommer inn i bildet for det er jo ingen som kan gå til laderen å si at hei, nå må du regne 1 % for nå bruker jeg en del strøm utenom.

 

I sum viser det seg som Jørg er inne på at laboratorietest er en ting, men en annen ting er hvordan det er i praksis. Det eneste vi da kanskje er uenige rundt er at jeg mener forholdene variere mer i praksis enn på et laboratorie, og derfor er det også min erfaring at ladere som kan tilpasses den reelle situasjon (praksis) også virker mye bedre i praksis.

 

Jo flere variabler vi klarer å fjerne i systemet jo lettere blir det å tvangskjøre ladningen på noen viktige områder slik at vi kan konsentrere oss om å bruke intelligensen i laderen til å håndtere variabler vi ikke rår over og senke brukerterskelen på den måten.

 

Med hensyn til hva som er luft og ikke luft så pleier jeg å bruke et eksempel fra batteriverden. Vi ser jo at batterileverandører markedsfører fysisk innhold som Calsium, sølv etc. Dette svelger vi jo rått mens den egentlige årsaken til at man bruker dette som legeringsmiddel er å senke produksjonskostnadene, forlenge hyllelivet til batteriet i butikken og undertrykke gassing for at batteriet skal kunne tåle større avvik under bruk.

 

Jo det er kanskje en fordel, men for hvem og hvorfor?

 

Hvis du studerer innlegget til Enzo så ser du parametrene som kan justeres. Dette betyr ikke at laderen til Enzo ikke er intelligent, men at den er veldig intelligent samtidig som man fjerner noen variabler slik at laderens intelligens kan brukes fornuftig.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan gjør man det? (verifiserer at det blir toppladet?)

 

 

 

Lurte på hvor lang tid det der ville ta, etter at eg viste til hvem som leverer denne :giggle:

 

Måle syrevekten og være spesielt kritisk til at for eks. syrevekten blir forskjellig fra celle til celle.

Har du tette batterier hvor man ikke kan måle syrevekt kan du sjekke hvilespennungen for å følge med på om denne faller. Problemet er a at du bør vite eksakt hva hvilespenningen i utgansgpunktet skal være når batteriet var nytt og innkjørt. (Syklet noen ganger).

 

Jeg har ikke noe vondt å si om Maritim, men hvis det er en glipp så er det jo greit å få det avdekket.

Link to post
Share on other sites

Ref svar fra Ole Petter:

 

Javisst nei, var min umiddelbare reaksjon på ditt svar :worry: !

Du responderte ikke på mitt spørsmål om hva som er galt med absorbsjonstiden og virkningsgraden på 85%....eller var det bare jeg som ikke skjønte poenget i ditt svar?

At reklamen ikke alltid holder det den lover er vel kjent for de fleste av oss, men det hadde vært fint

å få klarlagt på hva som er galt på C-teks produkter. Er noe galt med spenning og eller strømkurven http://www.ctek.com/files/productsheet/Multi-XS-25000_sv_low.pdf

som her oppgis?

 

Jeg har ikke batterier som fag eller hobby, laderen til Enzo er sikker helt super, men jeg vil helst ha noe som er enklere i bruk for en som ikke vil bruke unødvendig tid på batterier. "Tvangskjøring" ser jeg helst at jeg slipper...

Prøver likevel å følge batteriene opp innen rimelighetens grenser. Sjekke spenning og syrevekt osv.

Angående kalsium tilsatt i batterier hevdes det jo å være for å minske gassing samt at om spenningen skulle bli litt høyere enn anbefalt (opptil 15 V) så er dette ikke skadelig for batteriet, positivt er det også at det i tillegg virker gunstig i alderssammenheng og ved lagring? Eller? :confused:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virkningsgrad (85 %) er hvor mye effekt man får ut av laderen i forhold til den effekten man putter inn i laderen fra nettet. Når jeg kontrollerte CTeck laderne for lenge siden var denne effekten betydelig mindre.

CEF er batteriets tap under ladning, det vil si hvor mye effekt som sitter igjen i batteriet i forhold til den tilførte effekten fra laderen.

 

Absorberingstiden er den tiden det går fra laderen har nådd regulator setpunkt og frem til laderen senker spenningen som da betyr at laderen går over i et vedlikeholdsmodus.

 

Og så til slutt.

Hvis du mener jeg sier det er noe galt med CTek laderen må dette være en misforståelse. Jeg kommenterer bare ladekurven i testen som viser at CTec laderen ikke har en ideell kurve frem til og med når laderen veksler til vedlikehold, og det er vel derfor den heller ikke vinner i testen.

 

Testen i magasinet er som jeg tidligere har nevnt for smal til å vise alle designkriteriene som fører frem til egenskapene i de beste laderne. Et eksempel er jo at testen ikke forteller noe om hva som skjer når en belastning kobles inn i kretsen.

Link to post
Share on other sites

Angående kalsium tilsatt i batterier hevdes det jo å være for å minske gassing samt at om spenningen skulle bli litt høyere enn anbefalt (opptil 15 V) så er dette ikke skadelig for batteriet, positivt er det også at det i tillegg virker gunstig i alderssammenheng og ved lagring? Eller? :confused:

Ang. bruk av Calsium og legeringer i batterier generelt er dette et langt lerret å bleke. Det ligger betydelig med timer bak å sette seg inn i helheten og fordeler vs bakdeler må sees sammen i denne helheten.

 

Generelt vil jeg allikevel bare nevne at hvis utgangspunkt og resultat var ment å være ideelt så var verken middels ladesystemer eller Calsium med i dette bildet i båtsammenheng.

Link to post
Share on other sites

Her er også en link til C-teken over her? http://www.ctek.com/files/manual/Multi-XT-14000_uk.pdf

I mine øyne kan ikke dette kalles noe mer enn en tre trinns lader.

Å kalle desulphation, soft start, analysis, recondition og kanskje også puls for egne step vil jo være å overdrive. (recondition er jo ett eget man. valg)

Batterityper kan velges, det valget klarte ikke eg å finne. I mine øyne vil det si at alle typer batteri lades med samme spenning 14.4 volt.

Spenning på vedlikeholdslading finner eg ikke opgitt noen plass.

Pulsladingen skal aktiveres når spenning faller og det vil vel si at når man ligg på vedlikeholdslading så vil ikke denne falle og dermed ingen pulslading før man tar båten i bruk igjen?

Ellers virka kanskje max. tidene som ligg inne noe lange? (heller ikke justerbare)

Kan ikke sjå at reklamen stemmer med virkeligheten, selv om eg også har en C-tek i garasjen.

Link to post
Share on other sites

....Går man litt lenger ut på tidsaksen så ser man jo at absorberingstiden er for lang for begge laderne i denne testen (et tynnplate AGM batteri som kun er ladet ut med 33 % skal ikke absorberes så lenge), ....

Surprise surprise...

 

Det er ikke lenge siden da fortalte du om at PC-C utjevner for kort og at desidert AGM

trenger mye lengre ladetid, elles blir den aldri fullladet.

 

Nå forteller du at den laderen lader for lenge.

Blir du egentlig en gang enig med deg? (Lotus spurte det samme på den tiden da han diskuterte med deg.)

 

Vi er vel fortsatt enig at utjevningstiden blir beregnet etter vanlig formel?

 

Skulle det være tilfelle, også i din verden, da ligger CED og enda bedre PCU mitt i blinken.

 

Og hvis du ville være så nådig da kunne du lese bruksanvisningen til PCU,

i så fall kunne også du få med deg at PCU ha 2 programmer alene for AGM.

 

Et av programmene tilyr f.eks. 13,3 float og 14,3 ladeslut og andre programmet tilbyr 13,7/14,8

begge med en timerfaktor 9 som beregnes automatisk.

Feil? Hevder du det da kan kan vel ingen hjelpe deg lengre.

 

Og hvis du eller andre lekebarn trenger enda mer å gjøre da kan man bruke custominnstillingen,

kan justeres opp til over 15V og ned til 12,6V med 0,1V trinns.

Faktor 9 for timeren er da forutsatt, men det holder vel for de fleste batterier jeg vet om så sant man må så langt ned.

 

Få se om greven kommer på noen butikknormale eller også "tynnplatete" batterier som ikke kan lades ordentlig med det.

 

:sleep:

Jørg

 

ps: Du skulle kanskje også oppdatere dine egne målinger ang. C-Tec.

Det finnes grunn for at de blir billigere og billigere.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Synes argumentene og ankepunktene mot "verdens beste lader" virker noe vage her!

 

Jeg har ingen større formeninger om hvorvidt C-tek er en bedre eller dårligere lader enn andre i samme prisklasse.

Har heller ingen grunn til å betvile kvaliteten på disse og har heller ikke preferanser

som avviker fra standard oppsett på disse.

 

Tror jeg fortsatt velger,inntill det motsatte er bevisst, å tro at den gjør tilnærmet den jobben den lover og det man kan forvente av den, det holder for meg :yesnod:

 

Ladefasene kan neppe være helt på trynet etter som tester gjort av andre fagmiljøer faktisk rangerer denne typen ladere rimelig høyt. Som en intelligent, ukomplisert, flexibel, allround lader som passer til "alle" batterier i normalmodus og for folk flest! Rekondisjon anbefales dog ikke uten videre for GEL batterier..

Tar det også for gitt at analysen den foretar, tilpasses det øvrige ladeforløpet i forhold til tilstanden på batteriet...uten større behov for min eller andres påvirkning.

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, lading er ikke enkelt i dag. Når jeg ser på det programmet som justerer den Mastervolt-laderen til Enzo. Hva gjør f.eks Traction? Ser den er justerbar i trinn og står på 300mV. Og Equalization står til noe som ser ut som cellespenning, kanskje på tide å sjekke væskenivå, hvis cellespenning er ulik? Hva skjer hvis man justerer den opp eller ned? Hva er forced float i forhold til vanlig float? Og når er det fordelaktig å bruke det?

 

Her må man jo ha en manual med data bare for batteriet, for å justere de forskjellige parametrene riktig, slik at man ikke justerer batteriet inn i en tidlig død. Det nytter jo ikke å basere justeringen på at absorpsjonstiden f. eks. "virker noe kort", hvis man ikke vet nøyaktig hvor lang den skal være.

 

Er det ikke noen ladere som man bare stiller inn batt. type, temperatur (via sensor) og f.eks kapasitet. Så er det en optimal lade-algoritme som ligger inne. Uten noe mer mikkmakk.

Link to post
Share on other sites

Testen i magasinet er som jeg tidligere har nevnt for smal til å vise alle designkriteriene som fører frem til egenskapene i de beste laderne. Et eksempel er jo at testen ikke forteller noe om hva som skjer når en belastning kobles inn i kretsen.

 

Som faktisk skjer daglig i de fleste båter. Det er jo ein kjempeviktig faktor. Dumt om laderen starter på nytt i programmet kvar natt når dieselvarmeren starter feks.

 

 

 

 

 

Som ukjent , men nøytral part, og forholdsvis kunnskapsløs, men lærevillig innen batteri og ladeteknologi, så setter eg pris på å lese dine innlegg Joerg. Men du mister litt tyngde når det til stadighet bærer preg av å være skrevet av ein tenåring med husarrest.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

ps: Du skulle kanskje også oppdatere dine egne målinger ang. C-Tec.

Det finnes grunn for at de blir billigere og billigere.

Nå viser vel testen i det Tyske magasinet at CTek laderen er en helt grei lader fortsatt sammenlignet med de andre laderne i testen. Nå er jo ikke testen rettferdig over for CTek laderen heller da denne laderen også gjør ting i ladeforløpet etter at testen er avsluttet.

 

Testen viser jo tydelig at CTek er et svært godt økonomivalg for den ødelegger tross alt ikke batteriene slik som andre ladere i testen viser tendenser til å gjøre. For meg er dette en viktigere egenskap enn for eks. å ligge dead on på effekt, for når batteriene ikke lenger er spreke så kommer laderens effekt i skyggen av dette uansett.

 

I stedet burde vi kanskje se mer på egenskapene i Quick laderen og forklart litt om hvorfor batteriene i Bavaria har en tendens til å bli fort slappe. Dette er jo også verdens enkleste problem å rette på så hvorfor ikke bruke tiden på noe fornuftig?

Link to post
Share on other sites

Dumt om laderen starter på nytt i programmet kvar natt når dieselvarmeren starter feks.

Det må man spørre om siden ikke alle ladere reagerer likt.

Men for de fleste gode ladere gjelder at den switcher tilbake til bulk så snart batterispenningen går under et visst nivå.

Gjerne ett stedt mellom 12,65 og 12,8V.

Men dette betyr vanligvis også at laderen er for små siden forbrukeren klarer å trekke strøm fra batteriene.

 

Med størrelsen også til lydnivået.

Ladere skal helst ikke velges på lavest effekt.

Ligger den for hart på kanten da kan det hende at den starter regelmessig med full guffe = temperatur = viftestøy.

 

Bedre er det med større ladere som kan reduseres på effekt.

Vil man ha ro da holder det flest med å trykke på en knapp for å redusere ladeeffekten = laver temperatur = ikke noe viftestøy.

Selvfølgelig forutsatt laderen tilbyr en slik funksjon.

 

 

Men du mister litt tyngde når det til stadighet bærer preg av å være skrevet av ein tenåring med husarrest.

Noen ganger kjennes det sikkert så, ja, også for meg.

Men Dere få unnskylde meg, noen ganger er slik ignorans bare for fortrøttende for meg.

 

Men det jeg sa er ikke annet enn riktig.

 

Problemet er nemlig ikke at noen er overbevist av noe,

men at andre som ikke ha så mye peil om temaet blir redde fordi de synes at

strømgudene selv snakker med dem siden det verken kommer eller blir tillatt noen andre meninger.

 

Det mangler jo bare noen steintavler og påbud som "Du skal velge ladere som kan programmeres, selv om du verken trenger eller vet hva du gjør".

 

Så, vis meg gjerne en annen og mer voksen vei som klarer å stoppe firekantet ignoranse,

da slutter jeg å preke.

 

Ellers må jeg bare få flere beksjed at jeg skal holde kjeft,

da skal Dere få lov å ligge videre på knærne uten at jeg løfter noen finger.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ref Sæbø:

Dumt om laderen starter på nytt i programmet kvar natt når dieselvarmeren starter feks.

 

Om/hvis du starter opp dieselvarmeren hver natt så er

det er jo en egen supply-mode på flere av disse nymotens ladere?

Blir det kanskje for heftig for batteriene å kjøre denne supply-modus ved forbruk ombord?

Regner med den pusher inn den strømmen som trengs og spenningen i supply mode er vel ikke så høy at dette er skadelig?

Har faktisk prøvd å kople til forbruk også under normal lading uten at jeg får noen indikasjoner på at den starter ladesyklus på nytt eller påvirker den på noen unormal måte.

............

 

Fø. håper jeg IKKE at Jorg "dropper ut" av tråden.

Litt spissformuleringer får vi vel alle tåle :thumbsup:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...