Jump to content

Bør jeg velge AGM eller GEL batteri eller er det andre forslag?


Sitrin

Recommended Posts

Hei.

 

I høst merket jeg dårlig batteri kapasitet. Når jeg brukte trustern så ble det dårlig effekt etter kort tid.

 

Har i dag 3 stk (ca 180Ah) batterier (GEL) som er ca 6 år gamle så det er vel tid for utskifting.

Det er to som er sammenkoblet til forbruk og en til start av motor og agregat og det er batteri-isolator mellom batteriene.

Båten har tilgang på landstrøm og det er montert en 40A lader.

 

Ønsker å ha tre like batterier og det må være riktig fysiske mål, men det skal være en grei sak.

 

Jeg er usikker på hvilke type batteri jeg bør velge og har sett litt på Sønnak sin Sammenligning

 

Håper det er noen som kan dele sin erfaring med hva jeg bør velge :confused:

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3 stk Euroglobe AGM 100 a batterier i min båt. Er veldig godt fornøyd med kapasiteten på disse. De var ganske dyre, men det virker som at prisen er på tur ned på AGM batterier. Litt spesielt med høy hvilespenning på agm. Synes det og er greit å vite at disse batteriene ikke avgir gasser :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Etter å ha knekt 2 banker med sønnak blybatterier i løpet av 4 sesonger, så ble jeg anbefalt gelbatterier forrige sesong - valgte da typen som fremkommer i link lenger ned. Jeg har på mange måter fått et nytt båtliv hvor både truster og ikke minst wallas og annet har fungert knirkefritt siden. Men holdbarhet kan jeg ikke si noe om ennå. Var imidertid i båten 1.nyttårsdag og kunne konstatere en spenning på 12.9 volt på hver av batteriene fortsatt. Disse har ikke blitt ladet siden september.

 

http://www.gylling.no/hazebaat.htm

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen guru på batterier, men til thruster ville jeg ha valgt agm batterier. De tåler å bli dyputladet flere ganger og tar lett i mot lading. Etter min erfaring, er gel batterier best på å avgi gjevn strøm over tid. Har selv valg agm batterier til alt.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha knekt 2 banker med sønnak blybatterier i løpet av 4 sesonger, så ble jeg anbefalt gelbatterier forrige sesong

Gelbatterier er også bare bly-syre batterier, bare at syren ligger i selve geleen.

Du skulle kanskje analysere hvordan du bruker batteriene dine, da får du svar på feilkilden.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

men til thruster ville jeg ha valgt agm batterier. De tåler å bli dyputladet flere ganger og tar lett i mot lading.

AGM batterier er vel fint til truster, men ikke fordi de tåler dyputlading godt. Mer fordi de kan gi fra seg mye strøm uten å kollapse.

Link to post
Share on other sites

Men holdbarhet kan jeg ikke si noe om ennå. Var imidertid i båten 1.nyttårsdag og kunne konstatere en spenning på 12.9 volt på hver av batteriene fortsatt. Disse har ikke blitt ladet siden september.

Gel batterier er fine til kontinuerlig forbruk, de er arbeidsbåt, rullestol og etc. Fleste av dem takler dyputlading bra men dem er ikke egnet til å stå utladet over tid, anbefales vanlig topplading etter dagen.

De er grunnen til vi ikke anbefaler dem til våres installasjoner i fritidsbåter der dem trenger mer batteriteknologi som kan utlades sakta uten topplading i ukevis.

Besøk våres hjemmesider www.isbater.no

Link to post
Share on other sites

Men da burde man for sikkerhets skyld kanskje henvise en gang til hva "dyputlading" egentlig betyr,

fordi akkurat dette misforståelse fører til at mange bruker batteriene feil.

 

Gelbatterier flest er egentlig ikke opprinnelig beregnet som startbatteri men som servicebatterier,

og kan derfor (vanligvis) utlades med noe mot opp til ca. 50%.

Det er litt bedre enn vanlige startbatterier tåler (ca.25% - 30%)

men likevel havner også et slik batteri i neste syklussen med det.

 

Så husk at disse grensene ikke betyr annet enn at det er laveste utlading

før batteriet tar første men varig skade.

 

Selve "sunde bruksgrensen" ligger vanligvis et stedt ved halvparten av det,

dvs. at Gel kan utlades uten fare for slitasje med noe 25 til 30%.

 

Sakte utlading med svak strøm reduserer denne grensen en gang til,

dype utladinger blir da også tilsvarend verre.

 

Ønsker noen batterier som skal bevisst brukes for dype utladinger

da er man nødt å bruke annet enn batterier med flytende eller Gel som elektrolyt.

F.eks. gode AGM, mens vekten ligger på "gode" dvs. ikke "billig-AGM.

 

Og hvis batteriene skal stå i varmen (f.eks. ubeskyttet i motorrom)

da er også det en god grunn for å ikke velge Gel.

 

Gel takler ikke varme og kan dann bobler mellom Gel og bly-platene.

Hvis den først ha dannet bobler da er dette normal irreparabel, dvs. at dette plateareal er faktisk død.

 

Bare som et lite innspill. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ønsker noen batterier som skal bevisst brukes for dype utladinger

da er man nødt å bruke annet enn batterier med flytende eller Gel som elektrolyt.

F.eks. gode AGM, mens vekten ligger på "gode" dvs. ikke "billig-AGM.

 

Kan du komme med eksempler på typisk gode AGM batterier og gjerne også typisk dårlige AGM batterier?

Hvilke tekniske egenskaper er det som gjør et AGM batteri godt? Kan det leses ut av tekniske data eller er det basert på erfaring?`

 

Synes at prislappen er litt unøyaktig indikator..

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Ser at AGM må være løsningen for meg.

Da er det bare å finne "riktig" AGM batteri (Sønnak, Maritm ?)

Noen forslag (Ref. Johannes)?

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Bare at ingen forstår feil: Jeg selger ikke batterier. :smiley:

 

Men prislappene viser ganske tydelig på forskjell,

ellers kan man lese en del fra databladene.

 

Dessverre mangler jeg både tid og lyst for å rulle opp hele temaet en gang til.

Men det må vi heller ikke fordi hvis du leter litt her på BP da finner du ganske omfåttende informasjon,

som etter mitt syn holder for å bli lærer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Er ikke helt enig i at AGM nødvendigvis er det beste for deg. Hvilket ladesystem er det du har.

Et AGM batteri kan lades med inntil 15 Volt. Uten ekstern regulator som er justerbar vil du ikke kunne få en optimal ladning fra dynamoen. Om dine gamle batterier har holdt i 6 år virker det jo som det systemet du har hatt har vært rimelig bra.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et AGM batteri kan lades med inntil 15 Volt.

Kan, men ikke må.

Og bare noen av dem.

 

=> Les altid på databladet, det er viktig uansett hvilken batteri det dreier seg om.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Lifeline fra Concorde er et av de beste AGM batteriene, men er desverre alt for dyre her i landet etter at Gylling fikk stoppet paralellimporten til Alternativ Energi.

 

Mitt intrykk er at Alterntiv Energi er veldig seriøse så jeg hadde gått for deres Fuli AGM batterier hvis jeg skulle handlet nå.

Link to post
Share on other sites

Pass på at batteriene du kjøper tåler slag og rystelser og ikke er beregnet bare for solcelleanlegg.

Kan også anbefale å montere 2 stk ultra optima eller exide maxxima framme ved thrusteren. Da har du mye strøm tilgjengelig og ikke noe spenningstap fra lange kabler.

Link to post
Share on other sites

Kan, men ikke må.

Og bare noen av dem.

 

=> Les altid på databladet, det er viktig uansett hvilken batteri det dreier seg om.

 

:seeya:

Jørg

 

Enig les på databladet, men det å gå ned fra 15 til 14,4 på et AGM, vil jeg anta har samme virkning som å gå fra 14,4 til 13,8 på et blybatteri. Har hatt AGM batteri og endte opp med å skifte regulatoren til 15 volt på min forrige båt for å få tilstrekkelig lading.

Link to post
Share on other sites

Lifeline fra Concorde er et av de beste AGM batteriene, men er desverre alt for dyre her i landet etter at Gylling fikk stoppet paralellimporten til Alternativ Energi.

 

Jeg rakk å kjøpe et stk. 210Ah Concorde hos Alternativ Energi før Gylling ødela morroa. Tenkte å kjøpe et batteri til av samme type etterpå, men da var prisen nesten dobblet. Glemte å nevne at Concorde batteriet er et kjempe bra batteri :thumbsup:

Redigert av Aurora Boralis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har testet en del AGM batteri og indre motstand til Concorde og Victron sine batterier er lignende. Leoch har nesten dobbelt mindre motstand og kan brukes hektiskere uten oppvarming. Leoch produserer ny linje av forbruksbatterier til Optima som blir lansert snart om den ikke er kommet på markedet. Alle disse batteriene er av "12 år kvalitet" og egner seg bra til forbruk mens Leoch sine er suverent startbatteri og.

 

Farco kan levere Victron AGM til fornuftig pris mens Isbåter leverer Leoch.

Link to post
Share on other sites

Skal inn med ett forbruks batteri til i vinter. Har 2 stk. buffalo bull 140 ah fra før. http://www.bannerbatterien.com/banner/produkte/batterien/index2_en.php

Snakka med en lokal lev. i dag (Anda Olsen)og han anbefalte faktisk AGM selv om eg har vanlige bly/syre batterier fra før. Ingen problemer med 13.8v vedlikeholdslading

eller 14.4v som hovedlading var nevnt. Batteriene er en EB serie og har Anda olsen logo og er ventilregulert med tilb.slag vent. og skal kunne monteres i alle stillinger.

Her under er ett utklipp fra databladet på AGM batteriet. Noen som har greie på AGM som kan verifisere dette. Eg vil vel slite med å fullade det, men eg er lite lysten på å fylle på med flere Banner start batteri.

Banner batteriene er 1.5 år gamle og har kvilespenning på 12.81v så det er vel ok.

 

anda_olsen_agm_eb_serie_valve_regulated_20110104_194232.jpg

Link to post
Share on other sites

kan noen av dere batteriguruer si noe om kvaliteten på dette batteriet til forbruk?

http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=6&sc=3&pid=1100

Jeg er ingen batteriguru, men tror det er vanskelig å si om et batteri er bra eller dårlig.Når man skal sammenligne batterier, er det viktig å se på samme rate, feks 20timer (c20) når man ser på kapasitet.Som det går frem av skjema til Volfro, varierer kap etter rate.Sunwind hadde ikke slike opplysninger(AGM 245at), og jeg har erfart at "hyttebutikker" av og til oppgir kap ved høye ratinger(c40e.l.).Ved å forstørre bildet på Sunwin, ser jeg det står 200, så jeg mistenker at det er et 200Ah ved c20. Videre holder jeg en knapp på tyngste batteri innenfor samme kapasitet. Så har jo selvfølgelig pris noe å si. Så spørs det hvordan batteriet brukes/misbrukes, om man synes batteriet er bra når levetiden er slutt.At kapasiteten står i forhold til forbruk, og at lading er riktig, er vel så viktig etter mitt syn.Selv endte jeg opp med Victron Energy sine batterier, som jeg syntes ga en god kombinasjon kap/pris/vekt/inntrykk. :smiley:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Surfa en stund etter AGM batterier i kveld men fannt vel ikke noen som passa bedre ilag med blybatterier så eg trur eg prøver Anda Olsen AGM. Prisen eg har fått ser jo også ut til å være god så da er det vel bare å gjøre et forsøk. Må inn i båten i morgen og sjekke om eg har plass til ett 200ah. Så må eg kanskje få gjort noe med spenningsregulatoren på dynamo også asap.

Målte spenningene i fjor høst med ett biltemainstrument som eg trur viser litt for lite. På waeco laderen i 14.4v program viste spenningen 14.1v på batteri. På motor låg det ca.0.05 v under helt ifra 800rpm til 2500 rpm og spenningen varierte kun med 0.03v. Så visst måleren min viser 0.3v for lite så er vel dette greit nok?? Eg monterte en victron bmv 602s i slutten på des. men har fått testa veldig lite, men meiner å huske at eg var fornøgd med spenningen?? (får ta en nærmere sjekk på dette)

Noen som har sterke motsetninger om å blande disse batteritypene?

Link to post
Share on other sites

Da har eg fått sjekka målene og eg har akkurat plass til 200A AGM batteriet. Tenkte å bestille i morgen (i dag :yesnod: )så det hadde vært fint med noen uttalelser om eg gjør noe dumt. (sjå tidligere poster)Her er litt om laderen etc. https://baatplassen.no/i/topic/64076-finurlig-batteriproblemervalg-av-annen-batteritype/page__st__20

Og ja eg veit at den blir i minste laget, men det er sjelden eg ligg på landstrøm i kort tid for å lade. Som regel ligg eg over natten, men det hadde jo vært kjekkt med en større lader. Dip switchene står på :on/off/on/off.

 

Ladingen har stått på en uke nå. Spenning startbatteri 13.7v / forbruk 13.76v. Slo av og på lader og den gikk da til 14.3v før den gjekk tilbake til 13.61 (hadde på litt forbruk først uten lader)

 

Starta så opp motor og sjekka spenning med null forbruk.(målte i denne rekkefølge i løpet av en 10 minutters tid.)

1500 rpm. 14.54v 1.06A

1000 rpm. 14.62v 1.31A

780 rpm. 14.66v 0.65A

Spenningen faller en del visst eg setter på forbruk.

Temperaturen i båten var 3-5 gr.c.

Så konklusjonen er vel at eg har høg nok spenning på dynamo, men den er ikke smart nok til å forstå at batteriene er fulle.(meiner det er en Hitachi på 80A utifra hodet)

Hvilken løsning anbefaler dere da med tanke på regulator etc.

Avlesingene er gjort på en Victron bmv 602s batt.mon.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...