Jump to content

Bør jeg velge AGM eller GEL batteri eller er det andre forslag?


Sitrin

Recommended Posts

....og finn ut hvilke som ikke er nevneverdig bedre. :lipseal:

Det blir ikke bedre hvis du legger ord i andres munn.

Hvor av vet nå du at ikke andre er bedre likevel siden du sier at kurvene ikke holder mål?

Du leste jo at magasinet fikk en første utgave?

Vet du hvor PCUen ble testet siden Mai 2010 ellers, og hvilke resultater?

Har du hatt en i fingrene?

 

Og du sier annet også.

Hva er det som gjør at batteriene lever 5 år lengre enn med andre ladere?

Jeg mener bare, fordi alle batterier som fikk påsatt ladere av meg ha levet mellom 8 og 12 år allerede.

Dette synes jeg er allerede bra.

Hvordan klarer dine favoritter å la dem leve fem år til, dvs. i 13 og 17 år hvis beregnet levetiden er bare 5 til 7 år?

Og hvis jeg har forstått feil, dvs. at det ikke ble 5 år lengre,

hva rettferdiggjør dine favoritter til noe bedre enn de andre som la batterier leve like lenge?

 

Med dette her uttalelse mener jeg dessuten ikke bare Sterling, jeg solgte jo mange andre og.

Alle disse ladere er tydelig gunstiger enn dine favoritter og holder batteriene like lenge i liv.

 

For å ikke bare slenge ut men nevne noe, se f.eks. på omtalt ladere fra Phillippi.

Solgte og selger jeg fortsatt gjerne siden mer enn 20 år, før Sterling altså.

Hva vet du om disse ladere, som heller aldri ha sviktet bare 1 kunde av meg,

målte du også på slike en gang?

 

Jeg er da ikke sikker om du virkelig er så objektiv som du påstår,

eller om du bare lager "stemming" igjen. :wink:

 

Ønsker en fin søndag, Metusalem. :thumbsup:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er da ikke sikker om du virkelig er så objektiv som du påstår,

eller om du bare lager "stemming" igjen. :wink:

Jørg

Selvfølgelig er jeg opptatt av stemning, nærmere bestemt god stemning i tillegg til frivillig og nyttig informasjon.

Jo jeg har favoritter og jeg kan gjerne fortelle hvorfor min favoritt i dette segmentet er Viktron og ikke Mastervolt.

 

Jeg har holdt på med batterier i veldig mange år, og da mener jeg ikke installert batterier men ganske omfattende studier av batterier. Når for eks. GEL og AGM batterier kom på markedet så oppdaget jeg at batterifabrikantenes datablader ikke var utviklet med tanke på båt og jeg testet en rekke forhold.

 

Jeg fant blant annet fort ut at kombinasjonen av syklisk drift og UPS drift som ofte er tilfelle i fritidsbåt bød på spesielle utfordringer som også var relatert til forskjellige brukermønster.

 

Det gikk ikke lenge før jeg så resultater av de testene jeg gjorde på UPS siden, og jeg så fort at for høy spenning på float kunne få store konsekvenser for batteriets kaldstarteffekt og til dels også for reservekapasitet. Jeg valgte å senke floatladespenningen i mine anlegg, spesielt når båtene lå lenge med landstrøm om gangen og spesielt når forbruksanlegget hadde større forbrukere.

 

I dag, det vil si 15 år senere så oppgir faktisk batterifabrikantene de samme metodene for ladning som jeg kom frem til, og dette bekrefter at en lader som ikke kan tilpasses eller inneholder de rette egenskapene umulig kan være en ideell løsning.

 

Men det gikk ikke så veldig lenge før det kom ladere som gjorde denne jobben mer riktig, og da ladere som kunne tilpasses et mer ideelt laderegime uansett hvilken batteritype man valgte.

 

For du skjønner det Jørg, at når man arbeider med korrigerende vedlikehold som innebærer å gjøre korrigeringer i ladeanlegget etter hvert som blant annet gassespenningen endrer seg som følge av aldring, så skjønner man også etter hvert hvordan ette virker.

 

Når det da finnes ladere på markedet som har egenskapen så bør dette også være en del av informasjonen, også på Båtplassen.

 

Farko som kan levere begge deler må få anledning til å fortelle forskjellene i egenskapene i laderne, for Farko leverer jo også ladere som ikke kan programmeres. Det er rett og slett ikke bare hans rett til å forklare dette, men også en plikt som mange leverandører unndrar seg.

 

Nå kjøpte jo Enzo en Mastervolt lader. Jeg er opptatt av at de som kjøper noe vet hva de får, og da er det litt viktig for Enzo å vite om laderen han har kjøpt er den samme som omtales i denne testen. Hvordan skal Enzo få greie på dette om vi ikke snakker åpent om forskjellene?

 

Til slutt vil jeg bare si at den Victron laderen som ble brukt i denne testen er en svært god lader, men at den kanskje ikke burde vært brukt i testen med de andre laderne for det er en helt annen klasse på denne laderen i forhold til de andre. Det er mulig at denne laderen kom med i testen fordi den er utrolig billig når man se på alt det man får for pengene.

Link to post
Share on other sites

Du svarer ikke på spørsmålene.

Men glem det, alle vet at ingen normal batteri lever så lenge.

Ikke en gang ubrukt og UPS-forsynt på huller.

 

Men så kunne jo Mastervolt og Victron ha lært noe av deg, stakkars, hvorfor fikk ikke du solgt kunnskapet?

På den tida hadde ikke en gang Victron ordentlige greier under 20kg vekt og t.o.m Charles Sterling ville

ha gledet seg den gangen.

Mja, nå spøker jeg litt, men det er jo dømt å havne der.

 

Selvfølgelig skal alle produsenter og selgere fortelle om det de tilbyr, hvorfor ikke?

Men: Hvorfor gjør da ikke M & V akkurat det, hvis det er eneste veien ut av dilemmaen?

 

Laaang disk, ikke svar.

Poenget er at det er riktig, både det du og noen produserer sier.

Men det er også det samme poenget som -vi- dikuterte for noen år siden allerede:

 

Alt er greit under laborforhold, men da er vi langt bort i fra.

Kjøper en batterier for kontrollert UPS-drift da er det helt greit og så ville

også jeg være temmelig omtenksom med å anbefale noe.

 

Men i vår realitet er det vanligvis ikke så.

I realiteten bruker og missbruker man batterier, men likevel er de brukenes opp til 8 år allerede med en lader

som er en hakk over gjenomsnitt og knapt over 10 år med en enda bedre lader.

 

Batteriprodusentene beregner gjennomsnittlig 5 - 6 år.

Da er det vel bra allerede med 10 år siden ikke en gang atter bedre ladere enn V & M tilbyr kan hente ut mer liv.

Men stasjonær må vi ikke diskutere, og da går også grensen.

 

Kanskje jeg klarer ikke å få det inn i hjernen din.

Men jeg ønsker virkelig ikke mer enn å stille klar at

verken du, jeg, Victron, Masevolt eller Sterling klarer å lage gull av bly.

 

Bare derfor er jeg regelmessig "pisst off" og det blir ikke bedre hvis du begynner hver gang på nytt å fortelle

eventyrer om hvor mye bedre alt blir med "bare det",

fordi det stemmer bare ikke så snart man tenker praktisk.

 

Men man må være rettferdig.

Du må gjerne begynne å overbevise meg med praktiske studier jeg ikke har lest før.

Du kan også forenkle det hele ved å sortere etter studier som beviser at en lader henter f.eks. 25% mer rc av

gjennomsnittlige bly eller også AGM (ikke Gel, spar deg dette) etter bare 8 og enda bedre 10 år.

 

Klarer du det, i forhold til en gjennomsnittlig bra lader som jeg klassifiserer som vanlig "o.k.",

da er også jeg helt med deg og kaster meg i støven for dine favoritter.

Men ikke ett sekund tidligere.

 

Kan du ikke det, som jeg går ut i fra siden minst du og jeg kjenner grøv til kemiske forløp i et batteri,

da kan jeg bare komme tilbake til Sterling og noen andre.

 

Det som slike ladere tilbyr er fleksibelt nok og holder i massevis for å komme fint over både

det som kan forventes som best tenkelig og økonomisk best levetid av de fleste batterier jeg vet om.

 

Hevder du noe annet da vill jeg gjerne se praktiske og ikke minst aktuelle bevis,

ett stedt må informasjonene jo komme fra.

Ellers hadde det vært fint hvis du kunne slutte med forusikre folk med teorier som du ikke bruker selv i det praktiske.

 

Ønsker en fin restsøndag.

 

:seeya:

Jørg

 

ps:

F.o.m. i kveld og i ca. 1,5 uker fremover svarer jeg sansynligvis bare med korte innlegg,

hvis i det hele tatt.

Svarer jeg altså ikke på krangelefanter nå, da er det ikke overstått likevel. :wink:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener bare, fordi alle batterier som fikk påsatt ladere av meg ha levet mellom 8 og 12 år allerede.

Du har fortalt før i dine innlegger at du ikke liker AGM eller Gel. Veit ikke hvilken erfaring du har med dem betterytipene koblet mor Sterling.

Jeg hadde en 3 år gammel båt med amrekianske sletningen til Sterling. Der var 4stk 250ah Concorde kokte i filler på grunn av for høy ladespenn på fast innstilt program. Har hatt en del av Hansebåter med AGM og Gel der batterier har vært vraket etter å ha stått for lenge i vedlikeholdslading. Dem har alle vært modeller under 46fot levert med lader fra Sterling mens fleste 46fot og større med Mastervolt. Hvorfor :confused:

Victron har jeg ikke hadd noen problemer med men hadde en Mastervolt sak der 4stk 284ah Leoch var uttørkete etter 2 år i bruk. Der var 2 av dem plassert i motorrom mens 2 andre med tempsensor fra lader var plassert i stoerom. Der var ren installasjonsfeil og ble ikke erstattet.

Mastervolt tar full garanti på batterier dem leverer sammen med lader og tror Victron gjør de og. Hvertfall Mastervolt tar ladespenn fra dynamo i beregningen om motor brukes meget.

Faktisk kan jeg nevne flere tilfeller med Quick, Nordic Power, Waeco etc.

 

Hvilken garanti tilbyr Sterling på batterier om ladeprodukter fra dem er brukt med riktig oppsett og batterier levert av samme konsept?

 

 

Laaang disk, ikke svar.

Du trenger ikke å se på mitt innlegg som personlig angrep på deg uten om du har spesial ønske om de... :seeya:
Link to post
Share on other sites

Jeg var vel ikke tydelig nok siste gangen, finner du ikke andre du kan tullprate med?

 

Jeg sa ikke at jeg ikke liker AGM, på den tida sa jeg at jeg foretrakk vanlig åpne bly-syre.

Nå liker jeg også AGM, håper med det synker ikke jeg i verdigheten.

 

Vidre blir det bare å slå fast at ikke jeg har dårlige erfaringer med AGM,

tvert i mot synes jeg nå at fordelene overveier.

Men det sa jeg vel for litt over to tre år siden allerede?

 

Videre:

Ingen av laderne jeg solgte ha gjort noe av all den trouble som du regelmessig forteller om.

Det gjelder forresten ikke bare Sterlinge, men også alle andre.

...mmh, eller er det bare meg som kan det?!? :saint:

 

 

Den amerikanske "slektningen" fra Sterling...både sier du nå og sa du en gang før.

Noen ladere fra både Sterling og samarbeidspartneren dems i USA var tidligere laget av en og det fabrik,

men softwarestyringen gjorde begge selv.

 

Så blir det nå spørs som vanlig: hvilken type snakker du om?

Håper du kan svare på det den gangen, for en gangs skyld?

 

Ang. Hanse, AGM & Gel:

Interessant, igjen er det deg (gratulere) som hadde "en del" AGM og Gel som ble kokt i stykker.

 

Så langt jeg vet ha Hanse avtale med Sterling siden en stund og så langt jeg husker brukte de også CED.

Er det ikke det da er det CE eller Pro Charge C,

men begge ha reduserte ladetider (maks 4 timer, som ikke holder for å koke bare noe og særlig ikke 1000Ah.).

 

Pro Nautik er det vel ikke fordi den er for dyrt mens PCU både er for ny og ha helt sikkert ikke gjort slike feil

siden den ha dobbelt CPU med dobbelt systemcheck.

 

 

Men siden du nevner desidert Concorde:

Leste du en gang på databladet til batteriene?

Hvor lenge tror du det trengs å koke både dette batteriet og med 1000Ah i hel, >2 år?

 

Så, vanskelig nok med å ikke oppdage det i det hele tatt.

Men akkurat pga. CED er du nesten nødt å vise frem selve brevvekslingen av disse "flere" tilfelle,

ellers har jeg det veldig tungt med å tro på det du forteller her.

 

Du er nemlig som sagt fortsatt eneste "Servicemannen" jeg vet om som fant noe slik,

akkurat som du fortalte før om BBC-laderen, og PDAR, og.... uff :rolleyes:

 

 

Ang. spørsmål om garanti:

Veien du vill lenke denne samtalen til er smart, men uten grunnlag.

Installerer man ordentlig da finnes det bare ikke slike feil som du konstruerer,

ikke i hele Europe, unntatt kanskje hos deg.

 

Ellers finnes det ikke noen produsent som selger til "normale" priser og ta ansvar for feil av andre, dvs. deg.

 

Mener du at man kan/må være stolt på å selge alle produkter dyrt

bare for å kunne si "Men går en (elendig) batteri i stykker da betaler vi." :confused:

 

Da er det etter mitt syn bedre å kjøpe en bra båtforsikring,

da er nemlig -alle- deler inkludert til samme prisen. :sailing:

 

Så da, håper det var ikke for mye input for deg.

Resten har jeg slettet.

 

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det falt ikke i god jord å være enig i at testen kåret en klar vinner i dette tilfellet, og verre ble det for fornærmede ved å legge ut en link til vinnerens datablad og som viser hvilke ypperlige egenskaper denne laderen har, -og som kanskje ikke kom frem i testen.

 

Nå dukker det opp noen spørsmål av og til som går på dette med hvordan oppfylle batterifabrikantens data for ladning og hvordan velge beste batteri osv. Konklusjonen min er enkel, for velger man testvinneren til lader så får man i alle fall gjort noe med saken.

Link to post
Share on other sites

Det falt ikke i god jord å være enig i at testen kåret en klar vinner i dette tilfellet, og verre ble det for fornærmede ved å legge ut en link til vinnerens datablad og som viser hvilke ypperlige egenskaper denne laderen har, -og som kanskje ikke kom frem i testen.

 

Nå dukker det opp noen spørsmål av og til som går på dette med hvordan oppfylle batterifabrikantens data for ladning og hvordan velge beste batteri osv. Konklusjonen min er enkel, for velger man testvinneren til lader så får man i alle fall gjort noe med saken.

Spiller penger ingen rolle da er det skjelden feil å velge testvinneren.

Men det er jo ikke hver gang den som er dyrest som vinner.

Dessuten for de som ikke kan tysk: Testvinneren er ikke lik kjøpsanbefalingen.(!)

 

Og til deg Ole Petter: Hvem unntatt deg hevder at man ikke "kan gjøre noe med saken" ellers,

så sant man ikke kjøper batterier som -må- får særbehandling?

 

En gang til:

- De fleste "forbrukere" klarer seg med butikkvanlige batterier.

- Sterling CED & PCU og en lang rekke andre produkter/produsenter tilbyr nok variabler

for å holde godt liv i batteriene frem til lang over produsentberegnet levetid.

 

Det er ikke vanskeligere enn å skjønne det. :thumbsup:

 

Ønsker en fin mandag. :fishing:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det var da volsomt så volsomt du hadde imot det jeg skriver nok en gang Jørg.

 

Det ville være feil av meg å nekte for at pris er viktig for mange, men egenskapene i komponentene bør kanskje diskuteres uavhengig av pris?

 

Som nevnt kan det godt være at Victron laderen ikke burde blitt tatt med i denne testen hvis hensikten var å sammenligne ladere med de samme egenskapene opp mot hverandre.

 

At Victron har priset denne laderen så lavt at den har sneket seg inn i testen kan ikke være annet enn positivt for forbrukerne, eller hva?

 

Denne testen viser noe jeg har påpekt og talt for på Båtplassen i flere år, og jeg kan gi et eksempel på hva jeg mener.

 

Forbrukere generelt har vanskelig for å se viktigheten av argumentene til enkelte selgere, for det er ikke enkelt å forholde seg til teknisk argumentasjon for en lekmann. De fleste kundene er blinde i den forstand at de ikke klarer å sammenligne tekniske spesifikasjoner fordi de ikke skjønner hva spesifikasjonene betyr for dem i praksis.

 

Man kan gjerne si at forskjellen på privatmarkedet og proffmarkedet er kompetansen hos kunden, og derfor ser man også store forskjeller på hvordan teknisk dokumentasjon og reklamestrategi er lagt opp fra leverandører. På generelt grunnlag vil jeg derfor anbefale å lese datablader og styre unna alle produkter hvor datablader foreligger i reklameform, for det som står i slike datablad er som regel lureri.

 

Men det finnes alltid avslørende ting som lett oppdages hvis men vet hva man skal se etter hos luringene som selger på pris, tilsløret teknisk informasjon og støyartet markedsføring.

 

Jeg skal forsøke å gi et avslørende eksempel.

 

Det er ikke livsviktig med batteritemperatursensor under ladning, men det er viktig hvis man vil ha ordentlig ladning. Uten å ta for meg alle fordelene så er i alle fall argumentet at hvis et batteri svinger i temperatur, så må eller bør man kompensere ladespenningen med 0,2 –0,3 volt for hver 10 grader C.

 

I praksis så forsøker man med dette å oppfylle batterifabrikantens krav med 0,1 volt nøyaktighet for at batteriet skal gis de rette forutsetningene innen kapasitet, kaldstarteffekt og levetid.

Men hvor stor nøyaktighet man trenger har også relasjon til hvor lenge man lader, og følgelig kan det være viktigere med riktig ladespenning fra en lader enn fra en dynamo for å nevne en tilleggsfaktor.

 

Når vi da ser på grafene i testen så ser vi at ladespenningen varierer ganske mye fra lader til lader, og hvordan kan man da med respekt for seg selv argumentere for temperatursensor for å få riktig ladespenning, og så bommer man kanskje med 0,5 –0,8 volt på ladespenningen allikevel.

 

Det er jo her Victron vinner etter min mening og kanskje også i følge de som har utført testen. (Jeg kan ikke Tysk). Victron laderen lader ikke bare bra effektmessig og rent, men laderen har også justerbare setpunkt slik at laderen kan tilpasses batteriene med den nøyaktighet som er grunnleggende for alle applikasjoner. Viktigheten av batteritemperatursensor er med andre ord ikke tomt prat hos Victron, det er dead on alvor.

Sørgelig men sant så er tidsvinduet for testen ikke stort nok for å vise hele sannheten, for laderen er mye bedre enn testen klarer å få frem.

 

Nei jeg selger ikke Victron og jeg har ikke noe med Victron å gjøre hvis noen lurer på det. Hvis noen ber meg om å montere en lader, ja da anser jeg det som svært sannsynlig at jeg ringer Farko.

 

Trådens overskrift stiller et spørsmål, og til det vil jeg svare.

AGM har flere fordeler, men du bør tenke deg om hvis du ikke har en lader som kan gjøre jobben. Selv Lifeline som hevdet å ha de mest robuste batteriene måtte krype til korset og endre på sine datablader, så det er nok en fordel med ladere som kan tilpasses uansett for batterier er ikke akkurat billige.

Link to post
Share on other sites

Spesiell diskusjon fra "åndseliten" på batteri siden dette, spissfindigheter og alskens parametre over en lav sko som for den menige mann er mer egnet til å forvirre en opplyse.

 

Slutninger som kan trekkes:

 

Felles for de mest aktive deltakerne i denne debatten er "egne" produkter og spissfindige personlige preferanser,egne prinsipper men dog en konsensus om at Ctek laderen ikke er "verdens beste" lader, heller snarere tvert imot.

Hvor objektivt er dette og hva spesifikt er galt med "storkonkurenten" og B-varen Ctek,annet enn at annenhver "normal" båt/campingvogneier har en slik og er storfornøyd,(undertegnede inkludert)?

MÅ det virkelig være slik at float-ladespenning/strøm MÅ og SKAL kunne reguleres av sluttbrukeren hvis man bytter fra normale bly/syre batterier til eks. GEL, AGM eller SMF? Er laderen intelligent nok bør man vel slippe det? :confused:

 

Folkevognen ble i sin tid kalt verdens beste bil, kanskje var det sant selv om andre hadde flere detaljer å skilte med....?

 

Er det flere her som kjenner en svak odør av mugg?

Link to post
Share on other sites

Merkelig det når jeg startet denne tråden så spurte jeg om batterivalg.

Et av svarene var at det var svart så mye på dette temaet og at det ikke var interesant å bruke tid til å svar på det (ikke ord rett).

Men når tråden sklir ut så skrives det (og sikkert brukes mye tid) mye om valg av batteriladere (som det sikert har vært skrevet mye om tidligere).

 

Når det kommer til mitt battterivalg (fra en uten store kunskaper eller interesse for å detaljstudere tekniske manualer (bruker nok tid på det i jobb)så har jeg kommet frem til følgende (hvis det er av interesse):

 

Batterien står i motorrommet og det er ikke noe eget batteri ved baugtrustern (har også hekktruster).

Det er ikke ønskelig med store ombygninger (Det har fungert tilfredstillende tidligere), så det blir med å ha batteriene der de er i dag.

Batteriene brukes dermed i et rom som kan bli varmt og til trustere, start, og annet utsyr som trekker lite strøm.

Ønsker å ha like batterier.

Ladern min kan omstilles til AGM batterier.

 

Valget blir derfor AGM batterier og jeg kan få stor rabatt hos en av de store anerkjente leverandørene, så det blir til at jeg velger det (uten å studere noen tekniske manualer. Jeg har tillit til leverandøren. Og det er det det ofte dreier seg om ved valg av leverandør).

 

 

Ha en fin dag :smiley:

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Hjertens enig rogeri.

Informasjon skal være objektiv og det skal ikke mye til før det lukter mugg når leverandører skal selge over en lav sko.

 

Mange er som du er inne på fornøyd med C tech laderen, noe som betyr at laderen gjør det som mange forventer at den skal gjøre. Men rent teknisk sett så er det kanskje litt villedende å bruke ordet mest intelligent, for det ordet brukes ofte som et salgsargument for å skape en forståelse for at laderen også er best.

 

Jeg kjenner ikke alle laderne som er med i testen, men jeg kjenner til at to produsenter kjører veldig på dette med at produktene er de mest intelligente på markedet. Hvis du da studerer disse to og sammenligner med de andre laderne som er med i testen så vil du se at det er en vesentlig forskjell i hvor mye batteriene overlades.

 

Hvis du da i tillegg studerer dataene for hvor stort spenn i batterikapasitet disse to laderne kan anvendes for så ser du også at spennet er stort.

 

Konklusjonen er at alle ladere kan brukes, men noen ladere er mer rettet mot et bredt kommersielt marked som lar seg villede og kvaliteten på selve ladekurven er derfor litt nedprioritert.

 

Jeg har ingen ting imot denne måten å lade batterier på, men jeg er imot er at produsenten bevisst går inn for å dressere forhandlernettverket for å skape et feil inntrykk av produktene ute i markedet.

 

Den praktiske forskjellen mellom C tech og Sterling er etter min mening mindre enn den praktiske forskjellen mellom disse to og Victron som ble testvinneren.

 

Jeg er skeptisk til prisvinneren Yachttronic i testen fordi den er velig snau på absorberingstiden og dette kan fort føre til at batteriet ikke blir fulladet. En lader som ikke fullader batteriene er aldri verdt pengene etter min mening.

 

Beklager hvis min skrivelyst om denne testen går noen på nervene, men det er bare å be meg om å slutte. (Jeg er vant med at ikke alle liker det jeg skriver). :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dine eller andres skriverier har jeg normalt ikke noe imot, så det er sagt! :thumbsup:

 

Det jeg stusser over er at man foruten å måtte være spesialist på all verdens forskjellige typer av batterier og ladere,også selv nærmest må opptre som en "menneskelig regulator" for optimal lading.

Da stiller jeg spørsmålstegn ved selve begrepet "intelligente ladere"!

 

Etter mitt skjønn er kanskje 95% av oss vanlige kommersielle brukere for amatører å regne vedr. batterikunnskap..og da er behovet for en lader som vi tror gjør jobben noenlunde riktig, av stor betydning..gjerne EN all-round lader som man kan stole på.

EN enkel lader som kan dekke de fleste 12Volts ladebehov vi måtte ha, bilen, båten eller campingvogna, uten å måtte endre på selve konfigurasjonen på laderen. Jeg føler denne tråden har både sklidd noe ut og en del av problemstillingene kanskje er noe overdimensjonert i forhold til en "normal" eier av en,to,eller tre batterier!

 

Selv har jeg byttet ut til to nye SMF batterier ombord, da de gamle viser tegn til svakhet (syrevekt noe ujevn fra 1,22 opp til 1,25) selv etter flere dagers lading. Jeg kunne saktens pint livslengden noe lengre, men vil ikke risikere noe...selv om laderen (C-tek)sikkert i denne sammenheng er mer intelligent en meg..jeg håper det :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

Merkelig det når jeg startet denne tråden så spurte jeg om batterivalg.

 

Men når tråden sklir ut så skrives det (og sikkert brukes mye tid) mye om valg av batteriladere (som det sikert har vært skrevet mye om tidligere).

Når det kommer til mitt battterivalg (fra en uten store kunskaper eller interesse for å detaljstudere tekniske manualer (bruker nok tid på det i jobb)så har jeg kommet frem til følgende (hvis det er av interesse):

 

Ønsker å ha like batterier.

Ladern min kan omstilles til AGM batterier.

 

Valget blir derfor AGM batterier

 

Jeg har tillit til leverandøren. Og det er det det ofte dreier seg om ved valg av leverandør.

 

 

Ha en fin dag :smiley:

 

 

Hei Sit

 

Jeg forstår veldig godt din forundring over utviklingen av også din tråd/problemstilling!

 

Men det er jo fint at du gjennom all denne støyen, likevel har greid å ta et valg ut ifra de premissene du selv hadde i utgangspunktet.

 

Ha en fin dag du også, - og lykke til med dine nye batterier! :seeya::smiley::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei Sit

 

Jeg forstår veldig godt din forundring over utviklingen av også din tråd/problemstilling!

 

 

Muligens litt passivt av trådstarter å ikke gi noen tilbakemelding på hele 84 innlegg eller svar, for så å stille spørsmål vedrørende utviklingen i tråden.

 

Mange har jo pensjonert seg, solgt båten og kjøpt hytte på fjellet i løpet av denne perioden.

 

Kanskje trådstarter kan gi en pekepinn på hvem som ikke med med velvilje skal kaste bort tid på han neste gang? -og på et tidligere tidspunkt :wflag:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du ser gjennom tråden så er mitt første innlegg nummer 71, og innleggene mine er ment å være informative. Hvis noen ikke skjønner innholdet er det tillatt å spør.

Det er også mulig å få batterier på noen bensinstasjoner og ladere kan hentes til klokken 22.00 hvis produkt og informasjonen på båtplassen skal følge et gitt lavtlønnsnivå.

 

Beklager så mye for bryderiet.

Link to post
Share on other sites

Da er batterivalget gjort :thumbsup:

Og eit par av laderene har fått sin oppmerksomhet.

Men til det som Joerg påpeker, så er ikkje anbefalingen fra testen, samme som best i test, og er heller ikkje viet noko særlig oppmerksomhet.

Så, hvem produserer denne, hvem leverer denne i Norge, og under hvilket navn? :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Men Victronen er jo bare en 4-trinns lader (den du linker til har bare 3 trinn). Ctek har jo 8 trinn med bl.a. desulfatering og rekondisjoering av utladede batterier samt soft-start/analyse før den starter ladeprosessen.

Om man tar disse 8 trinnene Ctek har og overfører dem til en av disse produsentene som lager ladere til proffmarkedet har vi plutselig 20 trinn. Disse trinnene Ctek reklamerer for tar man som en selvfølge i en avansert lader som har "kun 4 trinn".

Link to post
Share on other sites

Her er ihvertfall Nordic Power inverteren min, kan jo sjå ut som dette er en sak som får mange forskjellige klistrelapper ? produsert i taiwan.

Fannt ikke laderen som Sæbø linka til, men det kan jo være her den er produsert?

http://www.welltron.com.tw/cw/gsol/pex/en/cwdesign1//jsp/main.jsp?supplier_id=2008800565338&section=ProductDetail&product_id=1000413703&prod_idx=0

Link to post
Share on other sites

Om man tar disse 8 trinnene Ctek har og overfører dem til en av disse produsentene som lager ladere til proffmarkedet har vi plutselig 20 trinn. Disse trinnene Ctek reklamerer for tar man som en selvfølge i en avansert lader som har "kun 4 trinn".

 

Nå tenker jeg på en spesifikk lader fra Victron. Som er sammenlignbar med en Ctek MXS7000 (7A). Victronen har jo overlegen kapsling, i og med at den er IP65 med innstøpte komponenter. Ctek'en er IP44, altså sprutsikker. Men ladekarakteristikken på Victron er ikke spesifisert med de "selvfølgelige" trinnene som du påstår.Hvor henter du den påstanden fra?

 

Prisforskjellen er stor, ca.2200.- for Vic og under 1000-lappen for Ctek XS7000, med en ekstra XS800 inkludert. Men IP65 innpakningen til Vic. er jo ikke gratis da. Men allikevel?

 

Victron har selvfølgelig andre ladere som setter Ctek i skyggen, men de laderne er jo helt for proffmarkedet, da prisen er helt opp i 33.000.- for de litt store sakene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...