Jump to content

Bør jeg velge AGM eller GEL batteri eller er det andre forslag?


Sitrin

Recommended Posts

Utstyr til å teste vanlige batterier med

.....er det brukenes ?

Ja.

På samme måten som biltematestern siden det er ikke annet enn en belastningstester med 100A.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men du mister litt tyngde når det til stadighet bærer preg av å være skrevet av ein tenåring med husarrest.

Ellers må jeg bare få flere beksjed at jeg skal holde kjeft,

Nei Jorg, jeg tror de aller aller fleste bærer over med at du skriver innlegg selv om du ikke innehar norsk oppvekst og språkopplæring. Jeg synes bemerkningen fra Sæbø var både dum, hensynsløs og unødvendig, og helt sikkert ikke representativ. Du skal ikke se bort fra at hvis han skriver innlegg på tyske nettsider, så kan det jo hende at det ikke alltid ville være på skolemessig korrekt tysk ??

Link to post
Share on other sites

 

Ellers må jeg bare få flere beksjed at jeg skal holde kjeft,

da skal Dere få lov å ligge videre på knærne uten at jeg løfter noen finger.

 

:seeya:

Jørg

 

Unskyld. På ingen måte meint slik at eg ikkje setter pris på å utveksle med deg. :wflag:

 

 

Nei Jorg, jeg tror de aller aller fleste bærer over med at du skriver innlegg selv om du ikke innehar norsk oppvekst og språkopplæring. Jeg synes bemerkningen fra Sæbø var både dum, hensynsløs og unødvendig, og helt sikkert ikke representativ.

 

NEI!! nå må du være greie her.... :wflag: Ikkje tillege meg fordommer i så måte.

Det har sjølvsagt ingenting med rettskriving og gjer. :smash:

Vi har alle forstått og akseptert at Jorg skriver med ein "snert". Og Jorg har sågar beklaget dette unødvendig i andre tråder. Det er fullt og holdent noko regina må ta på sin kappe om han har problem med :headbang:

 

Min kommenter var utelukkende basert på at eg følte det var litt kommentarer som kan såre andre, i Jorg sine innlegg rett før eg skreiv den.

 

"ein tenåring med husarrest" er for eksempel irritert/sur/sint. Det var det eg meinte. Men ser kanskje nå at eg sjølv var litt brutal.

Eg skal beklage at det kanskje var meir skade en fornuft i mitt innlegg der.

Eg følte at det låg an til ein kamp som bare EIN av de to "strømgudene" i denne tråden kunne vinne :discuss:

Og eg vil ha begge med videre. Skjønner?

 

Så igjenn. Beklager :wflag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ellers må jeg bare få flere beksjed at jeg skal holde kjeft,

da skal Dere få lov å ligge videre på knærne uten at jeg løfter noen finger.

 

:seeya:

Jørg

Det ville være veldig synd om så skjedde, for vi trenger ikke færre men flere leverandører som er aktive på Båtplassen for å få brede i informasjon.

Nå virker det imidlertid som om du er den eneste leverandøren som gidder å skrive innlegg, og du har da kanskje en ide om hva vi som forbrukere må gjøre for å tiltrekke oss flere leverandører?

 

Vi kunne jo spurt andre leverandører om hva de mener er årsaken til at de ikke bidrar, men jeg tror det er du Jørg som sitter på løsningen.

Link to post
Share on other sites

Det må man spørre om siden ikke alle ladere reagerer likt.

Men for de fleste gode ladere gjelder at den switcher tilbake til bulk så snart batterispenningen går under et visst nivå.

Gjerne ett stedt mellom 12,65 og 12,8V.

Men dette betyr vanligvis også at laderen er for små siden forbrukeren klarer å trekke strøm fra batteriene.

 

switcher tilbake til "bulk", vil det seie at de "guffer opp"?

Bulk = boost feks?

 

Min forrige lader på 18A reagerte alltid om en satte på eit taklys eller slik, så hørte eg vifta gikk opp litt i hastighet. Det var "intelligent" lader med automatisk overgang til skånsom vedlikeholdslading(i følge boka..)

Skulle lite belastning til før den gikk over i "boost" funksjon. 2-3 lamper. Da gikk vifta på fullt, allt for mykje støy. Og kort levetid på vifta i den serien med lader...

 

Men kanskje den var for liten ja

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

switcher tilbake til "bulk", vil det seie at de "guffer opp"?

Bulk = boost feks?

 

Min forrige lader på 18A reagerte alltid om en satte på eit taklys eller slik, så hørte eg vifta gikk opp litt i hastighet. Det var "intelligent" lader med automatisk overgang til skånsom vedlikeholdslading(i følge boka..)

Det er mange som misforstår dette med forbruk under for eks. vedlikeholdsmodus. Vi snakker her om at laderen holder en konstant spenning som motvirker selvutladning av batteriet. Men det er ikke noe problem om man setter på forbruk samtidig som man vedlikeholdslader, for laderen holder fremdeles samme spenning samtidig som den leverer strømmen til forbrukerne uten problemer. Viften begynner å gå på grunn av at laderen leverer mer strøm, og ikke som følge av spenning for denne er konstant.

 

For et par år siden var dette tema i en annen tråd, og der var misforståelsen den samme.

 

Problemet med sidebelastning under ladning er at de forskjellige parametrene eller kriteriene laderne må møte for å definere hvor man er i ladeforløpet blir forstyrret.

 

For å skjønne hvordan dette i praksis virker så kan man si det slik at jo bedre en lader er tipasset et spesifkt system jo mer fleksibel blir laderen på dette området for man har fjernet en del uvisse faktorer slik at laderen tåler et større avvik før man får krøll i programmet.

 

I større anlegg så er dette et reelt problem i dag og derfor har noen produsenter laget løsninger hvor batteriinformasjonen behandles uavhengig av hva forbruket er, for dette er en eneste måten å eliminere bort denne feilkilden på.

 

Man bruker da elektroniske strømshunter i anlegget slik at man med sikkerhet kan si hvor all strøm rutes. Dette er en videreutvikling av laderne som kan programmeres og dette er nå på vei inn i fritidsbåtene også.

 

Vennligst ikke forstå dette slik at dette er noe dere alle trenger. Det er ment opplysende for de som er interessert i teknikk.

 

En annen fordel med dette systemet er at det er mulig å lade batteriene strømstyrt og spenningsstyrt i et og samme system. Man kan da korte ned ladetiden betraktelig uten at det går ut over batteriets levetid.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mange ladere som gir inntrykk av å jobbe tungt uten at de gjør det hvis de ikke har trinnløs styring på viften, som da betyr at viften vil slå seg på full fart selv om belastningen er relativt liten.

 

Ladere som har en tendens til å la viften gå ofte har ofte et underskudd av areal på kjøleprofilene som de temperaturutsatte komponentene i laderen er festet på.

 

Et annet forhold er selvsagt laerens effektfaktor, for en effektiv lader utvikler mindre intern varme. Varmeutviklingen i laderen og kjølingen vil ha betydning for laderens levetid.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I større anlegg så er dette et reelt problem i dag og derfor har noen produsenter laget løsninger hvor batteriinformasjonen behandles uavhengig av hva forbruket er, for dette er en eneste måten å eliminere bort denne feilkilden på.

 

Man bruker da elektroniske strømshunter i anlegget slik at man med sikkerhet kan si hvor all strøm rutes. Dette er en videreutvikling av laderne som kan programmeres og dette er nå på vei inn i fritidsbåtene også.

 

Vennligst ikke forstå dette slik at dette er noe dere alle trenger. Det er ment opplysende for de som er interessert i teknikk.

 

En annen fordel med dette systemet er at det er mulig å lade batteriene strømstyrt og spenningsstyrt i et og samme system. Man kan da korte ned ladetiden betraktelig uten at det går ut over batteriets levetid.

 

Da jeg få lov: Et eksempel på dette er Victrons Battery controller, som er en av komponentene man kan ha i et VENet.

 

"Sakset" fra databladet:

 

Intelligent communication to other VE.Net enabled devices

 

The data from the Battery monitor will be available to all devices

on the VE.Net network. The VE.Net Generator Module can use it

to start and stop the generator. VE.Net enabled Battery Chargers

can use it to optimize the charge currents to eliminate influences

from a varying load.

Link to post
Share on other sites

Re: Careka

Vet du hvor store batterier (i Ah)som kan testes med denne?

Biltema har noe tilsvarende, men "bare" opp til 120 Ah og det er vel noe knapt for mange?

Det stod en plass 100amp mens en annen plass batteribank på opp til 700amp, er ikke så stødig itysk og alle disse tekniske uttrykkene, så skal ikke si noe sikkert.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg synes bemerkningen fra Sæbø var både dum, hensynsløs og unødvendig, og helt sikkert ikke representativ. ...Du skal ikke se bort fra at hvis han skriver innlegg på tyske nettsider, så kan det jo hende at det ikke alltid ville være på skolemessig korrekt tysk ??

Jeg har ikke oppfått det på den måten, beklager at jeg skrev litt kjapp.

Tvert imot skjønnter jeg godt hvordan Sæbø mente det.

Så klart, det er jo også tilfelle.

 

At jeg sa at jeg kan holde kjeft dreide seg virkelig bare om tilfelle så sant det ikke fantres folk her som ønsker å høre noe annet, eller sånt å si ikke ønsker å se på p®ekefingern.

 

Alt er o.k. :yesnod:

 

Håper det svarer også på det du skrev, Sæbø.

 

Forresten er det ikke til å anbefales å diskutere med tyske på tyske forumsider.

Vanligvis er de verre kranglefanter enn jeg er, bare med forskjellen at jeg vanligvis er oppdratt til høvlighet.

...så sant en ikke overdriver tullet med meg. :rolleyes:

 

 

Eg følte at det låg an til ein kamp som bare EIN av de to "strømgudene" i denne tråden kunne vinne :discuss:

Jo jo, det kunne opfåttes så.

Men jeg blir bare slått av at ingen "våger" å motsvare eller å stille enkle spørsmål utenfor det ønskete.

Derfor brukte jeg (kanskje ikke veldig snill) ordet "gudene".

Jeg skal også bremse meg med slik, beklager så lenge.

 

Her vinner det forresten ingen av oss, det er de som mangler basiskunnskap som skulle vinne.

Nemlig både grunn for å spørre og grunn for å etterlyse sin egen situasjon for så å kunne vurdere flere muligheter.

 

Det ville være veldig synd om så skjedde, for vi trenger ikke færre men flere leverandører som er aktive på Båtplassen for å få brede i informasjon.

......

Vi kunne jo spurt andre leverandører om hva de mener er årsaken til at de ikke bidrar, men jeg tror det er du Jørg som sitter på løsningen.

Helt enkelt, etter min smale mening.

De fleste andre har verken tid eller lyst på å diskutere mens de ellers kan selge og tjene inn penger.

 

Men helt ærlig talt: Når snakte du sist med folk av "masseproduktbutikker" eller rene internetselgere?

Jeg er faktisk skremt over hvor lite de egentlig vet om det de selger.

 

Omvent selger man også bedre så snart sluttforbrukere bare må gjette.

 

Derfor er svaret: Nei, jeg har dessverre ikke noe svar/middel for å få flere inn.

Og ærlig talt forventer jeg ikke flere siden ansatte i så fall kanskje må svare på dype spørsmål i steden for å jobbe.

 

Som sagt: Beste reklame er fortsatt den som ikke forteller alt,

fordi hele resten blir gjort av de som ikke vet det bedre.

 

 

...uffdada.

Da er jeg tom for kjøpte Mobilgigabytene, svarer antakeligvis i morgen igjen.

 

Hvis ikke: Ønsker mye gøy så lenge. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg, du er en ener ! :thumbsup:

 

Skulle ønske jeg hadde en jobb som engasjerte meg like mye som det du engasjerer deg i din jobb. :yesnod:

 

Mine Concorde AGM ligger veldig jevnt denne vinteren på 13,65 v fra en Victronlader.

Det betyr vel bare at temperaturen (dessverre) ligger jevnt på ca 5 grader inne i båten. :giggle:

Er også veldig fornøyd med både ProSplit'en og PDAR'en til Joerg. Kan anbefales ! :smash:

Til og med Prestolite dynamoen gjør en flott jobb.

Link to post
Share on other sites

 

:seeya:

Jørg

Helt enkelt, etter min smale mening.

De fleste andre har verken tid eller lyst på å diskutere mens de ellers kan selge og tjene inn penger.

 

Jeg er ikke så sikker på om du har så rett i denne betraktningen og det ville vært interessant å høre hva andre leverandører mener om den saken.

 

Men helt ærlig talt: Når snakte du sist med folk av "masseproduktbutikker" eller rene internetselgere?

Jeg er faktisk skremt over hvor lite de egentlig vet om det de selger.

 

Min oppfatning er nok litt annerledes på dette punktet, men kan komme av at jeg ikke legger alt ansvaret over på leverandørene. Jeg har også et ansvar om å henvende meg til riktig utsalgssted.

Båtplassen kunne i så henseende vært et fint sted å innhente informasjon vedrørende produktegenskaper hvis bransjen var bredt representert og egenskapene i produktene kom klart frem.

 

Omvent selger man også bedre så snart sluttforbrukere bare må gjette.

 

Dette er vel mer en strategi som velges bevisst av enkelte selgere, men Båtplassen er jo ingen butikk eller et sted hvor forbrukerne formelt sett drar nytte av hemmeligholdelse og kommersiell villedning.

 

Derfor er svaret: Nei, jeg har dessverre ikke noe svar/middel for å få flere inn.

Og ærlig talt forventer jeg ikke flere siden ansatte i så fall kanskje må svare på dype spørsmål i steden for å jobbe.

 

Det er mulig at du ikke skiller mellom arbeidstid og ”fritid” her på forumet?

Jeg har lest innleggene i denne tråden og skulle ønske du kunne vise til noe i dine egne innlegg som representerer den ”tekniske” dybden du snakker fordelaktig om til meg som forbruker.

 

Min påstand er at hvis jeg ikke hadde deltatt i denne tråden så hadde det ikke fremkommet noen dybde i det hele tatt. Jeg vil også påstå at vi ville fått mer informasjon om egenskapene i laderen som vant testen hvis den Norske representanten av produktet hadde følt seg velkommen i slike diskusjoner. Representanten er tross alt medlem og leser tråden.

 

Jeg er ikke bare overbevist, men jeg er helt sikker på at jeg da ville informert om hvilke egenskaper Mastervoltladeren har for dette er en lader jeg kjenner godt.

 

At det ville vært plass til deg også slik at du kunne forklart egenskapene i Sterling laderen er jeg heller ikke i tvil om, men da skulle jeg aller helst sett at du konsentrerte deg litt mer om å fortelle om egenskapene som har en reell teknisk sammenligningsverdi.

 

Som sagt: Beste reklame er fortsatt den som ikke forteller alt,

fordi hele resten blir gjort av de som ikke vet det bedre.

 

Det er vel slike holdninger som bekymrer meg mest som forbruker på et internettforum.

Dette er ting som jeg lettere ville akseptert om jeg leste det i en betalt annonse.

Link to post
Share on other sites

Fått min nye lader ! Skal bli knall å koble den opp. Men pokker,.....må den monteres liggende slik det står i papiret?(horizontal)

Det er den som blei anbefalt kjøp i testen som var linket inn.

Forøvrig ser ikkje diagrammet for 50A likt ut som i testen for 30A.

 

Kan den skrues på vegg? feks med inntak av luft på nedsiden og vifte ut på oppside?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kan den skrues på vegg? feks med inntak av luft på nedsiden og vifte ut på oppside?

Jeg har 50A- modellen. Monterte den hengende på vegg med viften i bunnen og alle koblingene på toppen. Har ikke så mye erfaring foreløpig, men den har funket greit hittil. Har ikke hørt viften gå i det hele tatt. Batt.banken er på 4x110ah + 180ah.

Så at den endret litt på ladingen når jeg koblet til temp.sensoren. Jeg hadde ikke denne på til å begynne med.

Når det gjelder merkenavnet, så ble denne solgt under navnet Nordic Power, men det står Manson på den. Uten at det betyr noe for meg.

Link to post
Share on other sites

ville snudd den, da det står at inntaket av luft er under, og utblåsing i vifta. Varmluft strømmer jo oppover? korrekt meg if eg tenker feil.

 

I følge bruksanvisning må man bære batteriene på land for å lade de...

 

Må handle kabler og kabelsko og så får vi sjå :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I følge bruksanvisning må man bære batteriene på land for å lade de...

 

Hvilket merke type størrelse var dette ? skal den bare være til pynt ombord ?

kjekkt med duppeditter, men der går jo en grense.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Her ber trådstarter om tips med hensyn til hva slags batterier han bør velge og så sklir diskusjonen ut med ladeproblemer og andre ”vitenskapelige” utredninger.

Jeg vil ikke anbefale noe som helst, da jeg ikke har erfaring med annet enn gamle syrebatterier og mine nåværende AGM-batterier, men jeg kan dele mine erfaringer. Jeg har ingen spesielt dårlig erfaring med syrebatterier og det som levde lengst, ble 14 år.

 

Nå har jeg 6 stk. AGM-batterier i båten. Skulle jeg anskaffet alle samtidig, hadde jeg kjøpt identiske batterier. Men ”batteri-parken” består av 1 stk. Optima Redtop fra 1997 til start, 1 stk . Exide Maxxima fra 2005 til baugpropeller og ankerwinch samt 4 stk. Varta E39 (70 Ah pr. stk) til forbruk fra 2007. Generator er en Delco Remy S10 som gir max. 63A med TWC-regulator (som desverre er ute av produksjon). Jeg har i tillegg solcellepanel (tror det er på 40 watt) med Naps Max Power regulator. I løpet av en vanlig 3-ukers sommerferie klarer vi oss stort sett uten landstrøm. Vi overnatter forøvrig sjelden i gjestehavner. Batteriene klarer seg gjennom vinteren uten vedlikeholdslading. Jeg har tilgang til strøm i hjemmehavn, men er sjelden tilkoblet.

 

Hvis Varta-batteriene og Maxxima-batteriet lever like lenge som Optima-batteriet (som nå er nesten 14 år og ikke har vist tegn til alderdomssvakhet – det kan vel skje når som helst) må jeg si jeg er godt fornøyd. Hvis jeg skulle overleve batteriene, kan jeg jo avlegge rapport om batterienes død her.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Det er mange som nevner dette med ny type batterier med jeg har ikke så stor tro på at dette er noe for Båtplassens medlemmer med mindre det skjer noe radikalt nytt og kostnadseffektivt.

Egenskapene til bly skiller seg ut når det kommer til resirkulering fra a til Å. Ikke magnetisk, høy densitet (tungt), lavt smeltepunkt etc.

 

Å resirkulere andre legeringer (metaller) er betydelig dyrere tatt i betraktning den renheten man trenger for å produsere elektrokjemiske produkter.

Link to post
Share on other sites

ville snudd den, da det står at inntaket av luft er under, og utblåsing i vifta. Varmluft strømmer jo oppover? korrekt meg if eg tenker feil.

Jeg synes manualen er litt vag på dette punktet. Men etter hva jeg skjønner, så sitter viften på luftinntaket, som er angitt til å være bakparten på laderen. Regner med at koblingene sitter i front. Luft ut kommer visstnok i bunnen. Altså den siden som nå sitter mot veggen. Jeg sjekket dette når jeg monterte laderen, og dobbeltsjekket dette med manualen i dag. Jeg gadd ikke demontere laderen for å sjekke dette på nytt.

Uansett, jeg har aldri merket antydning til varme i laderen, eller at viften har gått hittil.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på om du har så rett i denne betraktningen og det ville vært interessant å høre hva andre leverandører mener om den saken.

..

Min oppfatning er nok litt annerledes på dette punktet, men kan komme av at jeg ikke legger alt ansvaret over på leverandørene. Jeg har også et ansvar om å henvende meg til riktig utsalgssted.

Båtplassen kunne i så henseende vært et fint sted å innhente informasjon vedrørende produktegenskaper hvis bransjen var bredt representert og egenskapene i produktene kom klart frem.

..

Dette er vel mer en strategi som velges bevisst av enkelte selgere, men Båtplassen er jo ingen butikk eller et sted hvor forbrukerne formelt sett drar nytte av hemmeligholdelse og kommersiell villedning.

..

Det er mulig at du ikke skiller mellom arbeidstid og ”fritid” her på forumet?

Jeg har lest innleggene i denne tråden og skulle ønske du kunne vise til noe i dine egne innlegg som representerer den ”tekniske” dybden du snakker fordelaktig om til meg som forbruker.

..

Min påstand er at hvis jeg ikke hadde deltatt i denne tråden så hadde det ikke fremkommet noen dybde i det hele tatt. .... hvis den Norske representanten av produktet hadde følt seg velkommen i slike diskusjoner. Representanten er tross alt medlem og leser tråden.

 

Jeg er ikke bare overbevist, men jeg er helt sikker på at jeg da ville informert om hvilke egenskaper Mastervoltladeren har for dette er en lader jeg kjenner godt.

 

At det ville vært plass til deg også slik at du kunne forklart egenskapene i Sterling laderen er jeg heller ikke i tvil om, men da skulle jeg aller helst sett at du konsentrerte deg litt mer om å fortelle om egenskapene som har en reell teknisk sammenligningsverdi.

...

Det er vel slike holdninger som bekymrer meg mest som forbruker på et internettforum.

Dette er ting som jeg lettere ville akseptert om jeg leste det i en betalt annonse.

 

Det er mange som nevner dette med ny type batterier med jeg har ikke så stor tro på at dette er noe for Båtplassens medlemmer med mindre det skjer noe radikalt nytt og kostnadseffektivt.......

Beklager, litt forsinket siden jeg satt fast på fjell uten brukbar internettilkobling.

Kjære Ole Petter, visste ikke du det? :confused:

 

Jeg har alltid fritid og fyller tiden bare med noe jeg har lyst til,

så har jeg egentlig noe meget avslappet forhold til saken.

 

Men siden jeg har god tid virker det jeg gjør vanligvis også veldig bra.

I hvert fall så bra at ikke en gang du kan bevise det motsatte.

 

Kanskje er ikke jeg noen forhandler du ville henvende deg til,

men flere tusen andre verken har eller ha hatt noe problem med det.

 

Siden du nevner også det.

På begynn ville jeg registrere meg på forumet både som privat og som forhandler

fordi jeg syntes det var bedre for å kunne skille ordentlig mellom privat og bedrift.

Da fikk jeg, så logisk, beskjed om at det ikke spiller noen rolle siden jeg likevel sier hva jeg synes.

Så da, derfor står jeg frem som dealer med mening og er ikke alene med det siden det finnes flere.

 

Men omvent finnes det her også flere som enten er forhandler,

eller ansatt på passe stedt som lager snikreklame for produkter de selger

uten å stå frem med verken navn eller adresse.

Altså offisiell som ”privat”, men så får man beskjed

"Sendt en IM hvis du er interessert, da hjelper og formiddler jeg selvfølgelig gjerne...."...

 

Dessuten er faktisk også du en sån tilfelle, selv om du hevder at du jo bare er "privat" interessert.

Men det spiller bare en liten rolle nå og her.

:fishing:

 

Men til det andre du enten antyder eller spør om.

 

Jeg tror at selve ”dybden” kommer helt av seg selv, også i denne tråden og t.o.m. uten deg eller meg.

Bare at den såkalte dybden kanskje hadde vært konsentrert på batterier,

men ikke på bare dine anbefalinger til en type lader.

 

..ømm, dessuten og bare for å smøre meg selv:

Det ha vært meg som henviste lenge før deg på tekniske grunnlag som folk skulle lese først.

..dessuten uten et ord om type lader man skulle bruke. :yesnod:

 

 

Du spør også om hvorfor at det ikke finnes flere leverandører/representanter/forhandlere her.

Tenkte du en gang på muligheten at det også kunne være deg som kanskje er én grunn

for at ikke flere ha lyst på å diskutere her?

 

Er man virkelig fleksibel og klarer å belyse ting, også fra en annen side,

da kan man forstår at det er i grunnen uten vits å fortelle om noe annet her

hvis noen som du bare både borer og hevder det motsatte

så lenge at t.o.m. studert fagfolk mister lysten for å bruke mer tid på emnet.

 

Bare at det blir forstått riktig:

Å miste lysten på å diskutere noe betyr ikke nødvendigvis at annet gjør virkelig mer nytte.

Poenget er at andre ikke gidder å svare en og det samme ”13 ganger” bare

fordi du nekter å tolerere noe annet enn dine egne argumenter.

 

Se forresten på han som du synes selger noe så ordentlig,

t.o.m. Farco klarer å holde seg neutral.

Håper han gjør det fortsatt når ikke du er til stede, men det tror jeg nok.

 

Teknisk sammenlikning som du antyder, Ole Petter.

Finnes det egentlig virkelig noe som du selv har gjort i det siste,

eller er det alt fra ”for en stund siden” og kopiert av andre resultater?

Unntatt at du i hele tida forteller om hvor mye bedre det er med manuelle justeringer

ser ikke jeg noe som kan forstås av andre som ikke er så opptatt med faget.

 

Derfor forstår jeg heller ikke hvordan du kan bedømme eller sammenlikne en/flere ladere

som du verken har testet eller minst prøvd selv.

Har du vel ikke, siden du samtidig påstår at du ikke lengre holder på med dette yrket på båt?

Og hva er i sammenheng med batteristørrelser, hvorfor går ikke du inn på

mest enkle og vanligvis riktige ladeforhold a la C10+ pluss riktig kurve?

 

Sidebelastninger spiller i så fall ikke lengre noe vesentlig rolle så lenge laderen er bare stor nok,

og akkurat derfor finnes dette regelverk som ellers kalles "tommelfingerregel".

 

"Forklarbjørnen" kommer sikker med noe på det senere.

 

Men likevel sitter jeg litt fast med å svare på udefinerte spørsmål om

forklaringer som kan sammenliknes teknisk og spør igjen som henvisning

hvorfor at ikke du leser det du kunne ha lest.

 

I så fall ville du jo få vite det som er mest viktig, dvs. spenninger, tidsmessig ladeforløp og justermuligheter til forskjellige type batterier siden det er det som er angitt på alle vanlige bruksanvisninger.

 

Og, last but not least, man trenger vanligvis ikke mer siden det verken finnes mye folk

som klarer å skjønne mer, eller noe større behov untatt å sammenlikne det med batteriets datablad.

 

Det spiller ingen rolle om noen anbefaler ”10 minutt” korter eller lengre ladetid på utjevningen

siden man uansett ikke kan kontrollere hvert eneste forhold og tilstands av batteriene en spør om per telefon eller mail.

Men akkurat der "griper det" som andre produsenter forsvarer i saken automatisk lader.

 

...som forresten maser meg litt en gang til siden du ikke reagerte på "gange 5 formeln"

som ble nevnet på andre tråden mens du jo ellers bare måtte bruke et sånt kommentar for ikke lenge siden

på en lader som Sterling selger.

Finnes det kanskje forskjell med selve faktoren siden det er forskjellige produsenter?

 

Jeg får sikker svar men noen ganger lurer jeg virkelig om alle ha hver sin seng.

Men som du sa, først må man jo lage god stemning, før man kommer med sin egen showtime. :lipseal:

 

Ellers og som du skulle vite er IUoUo ikke annet enn det det er og varierer bare i spenninger og tid.

Bare der og mht. til spenninger skiller seg godt og ikke så godt siden godt tilbyr variabler som får automatisk korrektur via både programmvare og måleresultater.

Hva er så vanskelig med det?

 

Forskjell på laderne og funksjon blir vanligvis nevnet på bruksanvisningene.

Der finner man vanligvis også data om variabler som kan velges.

 

Så, en gang til, hva er det du savner.

Savner du virkelig alt, eller ignorer du bare alt igjen,

slik at du ”som forbruker” kan bruke det som basis for dine egne forklaringer etc. pp.

 

How ever.

Du Ole Petter skulle i hvert fall ikke prøve å være noe dommer

fordi du prøver å gi deg selv vekt og mening ved å se "fra oppi ned" når det passer -deg-.

Husk helst hvem du er siden det finnes mange forskjellige meninger på kloden.

Nesten alle er litt forskjellig mens de fleste virker både veldig bra og (!)etter hensyn, uansett hva du mener.

 

 

Nå finleser jeg andre tråden i dag og svarer senere kanskje også der.

 

...ja, jeg skal jeg holde meg tilbake.

Unntatt kanskje to fire korte kommentarer, men da er jeg jo faktisk blitt bedt om. :rolleyes:

 

Ønsker mye gøy videre så lenge.

 

:seeya:

Jørg

 

 

 

ps: Beklager forresten hvis mine innlegg er blitt litt direkte noen ganger i det siste

og håper dere kan vane dere til det siden jeg aldri holder kjeft når noe går litt for lang.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...