Bitteliten Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 (redigert) Men om drevene blir så varme at plasten deformerer er det jo bare å pisse i buksa å bytte til stålshims. De løser jo ikke problemet med varmgang - om det er varmgang som er problemet da. Men om VP ville finnes jo mer tekniske plaster - enten slagseigmodifiserte eller mer varmebestandige Redigert 5.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 (redigert) Holder vel kanskje noen timer lenger da før andre komponenetr ryker, men det ligger da kanskje innenfor estimert levealder Redigert 5.Mars.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Ikke sant Dette tyder jo på at det er en konstruksjon som er dimensjonert i grenseland både når det gjelder kjøling og belastning. I korte trekk er det slike ting som dette som gjør at jeg føler meg mer trygg til havs med innenbords gear. En gearkasse av støpt aluminium (som i utgangspunktet ikke tåler sjøvann) som henger i vannet etter båten og er dimensjonert for leve ut reklamasjonstiden tiltaler ikke meg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Det mest mekanisk sikre er en kano av typen uthult stamme - med padleåre av eik. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Plast..shims..? Billige greier detta.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Bitteliten skrev On 5.3.2011 at 21.13: Det mest mekanisk sikre er en kano av typen uthult stamme - med padleåre av eik. Ja du Bitteliten, du kan spøke du Behovene er jo forskjellige. For min del har jeg ingen stor planende båt kun en langsomtgående 30 foter, så jeg er ikke avhengig av motor og gear som er dimensjonert i grenseland Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ribtjenester Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Er dette skimsene som bør byttes? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Johnmukkert Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Hej Ella, Ja, det er de plast shims ved power input akslens flange der skal skiftes ud med en ny type rustfri stål shims. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 inponerende at de skulle ha 3000 for og skifte, det tok jo 10 min:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Lina III Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Ella. skrev On 6.3.2011 at 19.19: inponerende at de skulle ha 3000 for og skifte, det tok jo 10 min:) Ca kr. 3000 for skifte av shims pr. drev er jo en del penger, men det ser jo ut til at det er arbeidet som koster mest. Det hevdes i denne tråden at shimsene koster kr 350,-, og det er jo overkommelig. Hvordan er det å bytte disse selv? Det virker som at et ikke er store jobben når først båten er på land og man likevel skal bytte belg(er)? Er det noen som vet om man må foreta nøyaktige utmålinger for å velge riktig tykkelse på shimsene, eller er er det nok å erstatte plastshimsene med stålshims av tilsvarende tykkkelse? I og med at det tok kun 10 min. regner jeg med at det er det siste alternativet som er utført :-)) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 (redigert) Norge ligger på samme breddegrad som Alaska og Sibir, men fordi havtemperaturene ligger 510 ° over andre steder på tilsvarende breddegrader, og fordi landet mottar temperert havluft med vestavindene, ligger også lufttemperaturene godt over tilsvarende breddegrader. Havtemperaturen varierer ikke mer enn 45 °C mellom sommer og vinter. Løsningen er kanskje drev-varmer.. type motorvarmer for bil. Slik at oljen blir lettflytende og smørevillig vinterstid. Redigert 7.Mars.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
thruster Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 (redigert) Johnmukkert skrev On 5.3.2011 at 14.37: Jeg aldrig hørt om eller set at plast shimsene på nogen måde har været smeltet eller synligt skadede, på de drev der har været for varme her i Grønland. Desuden tror jeg ikke på teorien med dårlig oliecirkulation pga. koldt vand, hvor man angiveligt samtidigt har overophedet øverste gearhus........Teorierne lyder selvmodsigende. Jeg kunne også godt tænke mig at høre begrundelsen for at Volvo Penta har brugt plastic shims, til så hårdt belastede dele som en type drev der bliver udsat for op til 370 HK/883 NM moment? Hei Johnmukkert, Jeg så bildene i Båtmagasinet og det ser meget sort ut inne i drevet ja. Nå kjenner jeg ikke til hvordan det der ut når det er nytt men jeg tar det for gitt at tannhjulene skulle være blanke og fine stådeler. Har blitt sorte på bildet. Dårlig oljesirkulasjon behøver ikke å være selvmotsigende da vi vet problemene med å pumpet kald olje som den jo vil være i undervannshuset som går i sjøen. Hvis oljesirkulasjone er betrodd en sentrifugalpumpe alene og denne har dårlig design og ikke greier å pumpe nok olje med høy viskositet til smøring av toppgiret vil det bli økt friksjon i toppdelen som igjen øker varmeproduksjon og det hele er selvforsterkende. Det er enkelt for for dere i Grønnland å sjekke denne teoreien med en twin innstallasjon DPH båt. Ved å lime temperatursensorer på toppen av drevene (der lakken var brent av på de havarete drevene) og tappe orginal oljen av det ene drevet får så å fylle en lettflytende girolje på igjen. Kjøre båten i kaldt vann og sjekke temperaturforskjellene mellom de to drevene. For å kvalitetsikre så bør det hele gjentas med det andre drevet, sammenligne mellom drevene. Det er selvfølgelig volvo selv som skulle ha stått for en slik test. Redigert 8.Mars.2011 av thruster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johnmukkert Svart 11.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2011 (redigert) thruster skrev On 8.3.2011 at 22.30: Hei Johnmukkert, Jeg så bildene i Båtmagasinet og det ser meget sort ut inne i drevet ja. Nå kjenner jeg ikke til hvordan det der ut når det er nytt men jeg tar det for gitt at tannhjulene skulle være blanke og fine stådeler. Har blitt sorte på bildet. Dårlig oljesirkulasjon behøver ikke å være selvmotsigende da vi vet problemene med å pumpet kald olje som den jo vil være i undervannshuset som går i sjøen. Hvis oljesirkulasjone er betrodd en sentrifugalpumpe alene og denne har dårlig design og ikke greier å pumpe nok olje med høy viskositet til smøring av toppgiret vil det bli økt friksjon i toppdelen som igjen øker varmeproduksjon og det hele er selvforsterkende. Det er enkelt for for dere i Grønnland å sjekke denne teoreien med en twin innstallasjon DPH båt. Ved å lime temperatursensorer på toppen av drevene (der lakken var brent av på de havarete drevene) og tappe orginal oljen av det ene drevet får så å fylle en lettflytende girolje på igjen. Kjøre båten i kaldt vann og sjekke temperaturforskjellene mellom de to drevene. For å kvalitetsikre så bør det hele gjentas med det andre drevet, sammenligne mellom drevene. Det er selvfølgelig volvo selv som skulle ha stått for en slik test. Hej Thruster, Tandhjulene er angiveligt sorte fra ny af, undtagen anlægsfladerne på tænderne som er eller angiveligt bliver slidt blanke. Jeg kan med sikkerhed sige at mit drev IKKE har været varmt på noget tidspunkt og jeg har på eget initiativ bekostet en laboratorie analyse af gearolien, som konkludererede at gearolien ikke havde været for varm, da farven stadig var relativt lys brun og viskositetsindekset ved 40 & 100 grader celsius ikke har ændret sig i forhold til fabrikantens data for en ny gearolie og at vand indholdet var 0,12%. Grunden til vandindholdet er angiveligt pga. at vi sejlede hjem med vibrerende drev i 6 timer, hvorved der angiveligt kan passere lidt vand igennem pakdåser. Jeg har ikke tænkt mig at lave Volvo Penta´s arbejde med div. tests men vil dog ved lejlighed dog prøve at montere en temp. føler for at få en ide om hvad temperaturen når op på under marchfart i flere timer. Redigert 11.Mars.2011 av Johnmukkert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thruster Svart 11.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2011 Johnmukkert skrev On 11.3.2011 at 2.51: ...da farven stadig var relativt lys brun og viskositetsindekset ved 40 & 100 grader celsius ikke har ændret sig i forhold til fabrikantens data for en ny gearolie og at vand indholdet var 0,12%. Grunden til vandindholdet er angiveligt pga. at vi sejlede hjem med vibrerende drev i 6 timer, hvorved der angiveligt kan passere lidt vand igennem pakdåser. Heisann, Det var bra dine drev ikke hadde gått varme. Bare for min egen nyskjerrighet hva er viskositeten i cSt for 40°C og 100°C for giroljen? Ang. vanninnhold så er det i ditt tilfelle noe høyt med 0.12% og vil være skadelig å kjøre drevet med så høyt vanninhold. Max. grensen for girtransmisjoner er 0.05% og hels ikke over 0.03% for kontinuerlig drift. Det har med hydrogehsprøhet i herdede materialer å gjøre som lettere skaper sprekkvekst og brudd. Sitér dette innlegget Link to post
Johnmukkert Svart 13.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 Hej Thruster, Viscositeten for gearolien i cSt er ved 40〫C = 182 og ved 100〫C = 25 Følgende kommentar fra laboratoriet Spectro-oil.com som analyserede gearolien var (Citat): Analysis results for Water content and any increased wear elements could be attributed to the failure and not necessarily prior to failure. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2011 Interessant å lese om drevhavarier, det virker merkelig at kaldt sjøvann skulle forårsake dette. Slik jeg forstår det har disse skadene kommet av varmgang i øvre gearhus. Hvordan er dette så mulig? Er det for lite sirkulasjon av oljen i drevet? Utskifting av shim på input shaft bearing housing fra plast til stål vil i allefall gi bedre varmeavledning. Jeg skal nå bytte mine. Det er mye energi som overføres via drev på moderne båter..... Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Har forespurt mitt verksted nå om dette bør byttes. I tilegg så må det årlige byttet av styreslanger foretas. Men nå er vel den nye typen på plass. Godt jeg har noen år igjen med reklamasjon. Noen som kjenner til andre ting som bør byttes? Jeg får ikke nytt sjøvannsfilter til min motor. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 når du først er i gang kan du jo ta en sjekk på lokket på intercooleren slik at det ikke drypper saltvann ned på starteren din. Sjøvannsilteret hadde jeg kanskje tenkt på å betale selv - er veldig kjekt med gjennomsiktig lokk synes jeg. Da slipper jeg å åpne for kontroll. Annet kommer jeg ikke på i farta. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 (redigert) Blue_Dragon skrev On 22.3.2011 at 9.43: Har forespurt mitt verksted nå om dette bør byttes. I tilegg så må det årlige byttet av styreslanger foretas. Men nå er vel den nye typen på plass. Godt jeg har noen år igjen med reklamasjon. Noen som kjenner til andre ting som bør byttes? Jeg får ikke nytt sjøvannsfilter til min motor. Hva ble svaret angående skimsa? Har lurt å konfrontere de selv med dette, velger å bytte de samtidig som belg, da jeg har forståelse for at det er lite merarbeid? Jeg har byttet 3 sett slanger på 2 år, det siste settet er av den nye typen, det har nå stått på vel ett år, og ser ut til å klare seg. Kontrollere proppelere for kavitasjonskader! Jeg fikk heller ikke nytt lokk til sjøvannsfilter. Kjøpte det selv for ca 1300,- Dette skifter du selv på 15 min. Selv om jeg er uenig i at en selv skal betale for den oppgraderingen, handler det om mye sikkerhet for lite penger, så valget var enkelt. Bonusen er å følge med på hva som befinner seg i filter, samt at en også ser i impeller nedi der Redigert 22.Mars.2011 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 (redigert) Andre "småting" - selv om dette måske hører mere hjemme i "Trøbbel..."-tråden: Tjek låg til varmeveksler og oliekølere. Utæt O-ring. Se godt efter hvide ansamlinger af salt inde bag oliefiltrene: Der er kommet ny type rem, der skulle være markant bedre. Få skiftet til ny rem. Der er kommet ny type gear-wire. Den gamle type holder cirka 5 år - så går den i stykker. Symptom: Gearet reagerer langsomt når du skifter til revers. Til sidst går den slet ikke i revers. Tjek eksos for utæthed i overgangen mellem plastslangen og røret. Se efter hvide striber af salt ned langs røret: Tjek at der er gummi-muffer på styrecylinderen. Ellers er der risiko for at ruer ødelægger pakningen. RED: Begge billeder drejet 90 grader!! ...det var vist det meste... Andy Redigert 22.Mars.2011 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 En del oppgraderinger har jeg jo siden det er en D4-300 2008. Blant annet belger på styresylindre. Motoren holder seg utrolig godt, ser helt ny ut enda. Sitér dette innlegget Link to post
Kildal Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Major andy, er det dph drev du har? Har nettopp hatt en ubehagelig opplevelse , koblet til drevet forover - tok laang tid for den koblet inn og like langt tid ut - samme bakover . håper det er bare wirenen . Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
MajorAndy Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 @Kildal: Det lyder unægtelig som den fejl jeg har haft TO gange nu på to DPH-drev. Du kan evt. prøve at se om "forsinkelsen" er lige lang uanset hvilken position drevet står i. I mine tilfælde var der klar forskel: Drejet helt til bb var der næsten ingen forsinkelse. i midterposition var der en vis og længst til sb koblede drevet slet ikke ind. Hvis det er kablet er det en mindre sag, men båden skal jo på land for at fikse det. Der er kommet et kabel med en anden foring fik jeg at vide. Begge mine kabler blev skiftet i år og alt fungerer nu perfekt. Nord West tog denne på reklamationen, btw.. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Venter på avklaring om VP tar på seg bytte av gearwire på båten. Gearaktuator ble byttet i høst etter at jeg fikk mekanikeren til å lytte til aktuator som jobbet hardt. Ulyd. Ble litt bedre, men fortsatt ulyd. For å bytte gearwire må motoren flyttes/ løftes ut dersom man har drev, da det er for trangt til å komme til. Så da koster det mange båtpenger. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Eureka, er du sikker på at motorerne skal ud for at bytte wirer? Ringens Varv og Nord West hævder, at de har byttet wirer på min båd under vinterservice, men der har motorerne med garanti ikke været ude. Kan det være forskelligt fra bådtype til bådtype, måske? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.