Jump to content

Volvo Penta DPH drev, produksjonsfeil, shims må byttes.


Per Harald

Recommended Posts

Men om drevene blir så varme at plasten deformerer er det jo bare å pisse i buksa å bytte til stålshims. De løser jo ikke problemet med varmgang - om det er varmgang som er problemet da.

Men om VP ville finnes jo mer tekniske plaster - enten slagseigmodifiserte eller mer varmebestandige

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke sant :yesnod:

Dette tyder jo på at det er en konstruksjon som er dimensjonert i grenseland både når det gjelder kjøling og belastning.

 

I korte trekk er det slike ting som dette som gjør at jeg føler meg mer trygg til havs med innenbords gear. En gearkasse av støpt aluminium (som i utgangspunktet ikke tåler sjøvann) som henger i vannet etter båten og er dimensjonert for leve ut reklamasjonstiden tiltaler ikke meg :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det mest mekanisk sikre er en kano av typen uthult stamme - med padleåre av eik.

Ja du Bitteliten, du kan spøke du :giggle:

 

Behovene er jo forskjellige. For min del har jeg ingen stor planende båt kun en langsomtgående 30 foter, så jeg er ikke avhengig av motor og gear som er dimensjonert i grenseland :smiley:

Link to post
Share on other sites

inponerende at de skulle ha 3000 for og skifte, det tok jo 10 min:)

 

Ca kr. 3000 for skifte av shims pr. drev er jo en del penger, men det ser jo ut til at det er arbeidet som koster mest. Det hevdes i denne tråden at shimsene koster kr 350,-, og det er jo overkommelig.

Hvordan er det å bytte disse selv? Det virker som at et ikke er store jobben når først båten er på land og man likevel skal bytte belg(er)?

Er det noen som vet om man må foreta nøyaktige utmålinger for å velge riktig tykkelse på shimsene, eller er er det nok å erstatte plastshimsene med stålshims av tilsvarende tykkkelse?

I og med at det tok kun 10 min. regner jeg med at det er det siste alternativet som er utført :-))

Link to post
Share on other sites

Norge ligger på samme breddegrad som Alaska og Sibir, men fordi havtemperaturene ligger 510 ° over andre steder på tilsvarende breddegrader, og fordi landet mottar temperert havluft med vestavindene, ligger også lufttemperaturene godt over tilsvarende breddegrader.

Havtemperaturen varierer ikke mer enn 45 °C mellom sommer og vinter.

 

Løsningen er kanskje drev-varmer.. type motorvarmer for bil. Slik at oljen blir lettflytende og smørevillig vinterstid.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg aldrig hørt om eller set at plast shimsene på nogen måde har været smeltet eller synligt skadede, på de drev der har været for varme her i Grønland.

 

Desuden tror jeg ikke på teorien med dårlig oliecirkulation pga. koldt vand, hvor man angiveligt samtidigt har overophedet øverste gearhus........Teorierne lyder selvmodsigende.

 

Jeg kunne også godt tænke mig at høre begrundelsen for at Volvo Penta har brugt plastic shims, til så hårdt belastede dele som en type drev der bliver udsat for op til 370 HK/883 NM moment?

 

Hei Johnmukkert,

 

Jeg så bildene i Båtmagasinet og det ser meget sort ut inne i drevet ja. Nå kjenner jeg ikke til hvordan det der ut når det er nytt men jeg tar det for gitt at tannhjulene skulle være blanke og fine stådeler. Har blitt sorte på bildet.

Dårlig oljesirkulasjon behøver ikke å være selvmotsigende da vi vet problemene med å pumpet kald olje som den jo vil være i undervannshuset som går i sjøen. Hvis oljesirkulasjone er betrodd en sentrifugalpumpe alene og denne har dårlig design og ikke greier å pumpe nok olje med høy viskositet til smøring av toppgiret vil det bli økt friksjon i toppdelen som igjen øker varmeproduksjon og det hele er selvforsterkende.

 

Det er enkelt for for dere i Grønnland å sjekke denne teoreien med en twin innstallasjon DPH båt. Ved å lime temperatursensorer på toppen av drevene (der lakken var brent av på de havarete drevene) og tappe orginal oljen av det ene drevet får så å fylle en lettflytende girolje på igjen. Kjøre båten i kaldt vann og sjekke temperaturforskjellene mellom de to drevene. For å kvalitetsikre så bør det hele gjentas med det andre drevet, sammenligne mellom drevene.

Det er selvfølgelig volvo selv som skulle ha stått for en slik test.

Redigert av thruster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Johnmukkert,

 

Jeg så bildene i Båtmagasinet og det ser meget sort ut inne i drevet ja. Nå kjenner jeg ikke til hvordan det der ut når det er nytt men jeg tar det for gitt at tannhjulene skulle være blanke og fine stådeler. Har blitt sorte på bildet.

Dårlig oljesirkulasjon behøver ikke å være selvmotsigende da vi vet problemene med å pumpet kald olje som den jo vil være i undervannshuset som går i sjøen. Hvis oljesirkulasjone er betrodd en sentrifugalpumpe alene og denne har dårlig design og ikke greier å pumpe nok olje med høy viskositet til smøring av toppgiret vil det bli økt friksjon i toppdelen som igjen øker varmeproduksjon og det hele er selvforsterkende.

 

Det er enkelt for for dere i Grønnland å sjekke denne teoreien med en twin innstallasjon DPH båt. Ved å lime temperatursensorer på toppen av drevene (der lakken var brent av på de havarete drevene) og tappe orginal oljen av det ene drevet får så å fylle en lettflytende girolje på igjen. Kjøre båten i kaldt vann og sjekke temperaturforskjellene mellom de to drevene. For å kvalitetsikre så bør det hele gjentas med det andre drevet, sammenligne mellom drevene.

Det er selvfølgelig volvo selv som skulle ha stått for en slik test.

 

Hej Thruster,

 

Tandhjulene er angiveligt sorte fra ny af, undtagen anlægsfladerne på tænderne som er eller angiveligt bliver slidt blanke. Jeg kan med sikkerhed sige at mit drev IKKE har været varmt på noget tidspunkt og jeg har på eget initiativ bekostet en laboratorie analyse af gearolien, som konkludererede at gearolien ikke havde været for varm, da farven stadig var relativt lys brun og viskositetsindekset ved 40 & 100 grader celsius ikke har ændret sig i forhold til fabrikantens data for en ny gearolie og at vand indholdet var 0,12%.

Grunden til vandindholdet er angiveligt pga. at vi sejlede hjem med vibrerende drev i 6 timer, hvorved der angiveligt kan passere lidt vand igennem pakdåser.

 

Jeg har ikke tænkt mig at lave Volvo Penta´s arbejde med div. tests men vil dog ved lejlighed dog prøve at montere en temp. føler for at få en ide om hvad temperaturen når op på under marchfart i flere timer.

Redigert av Johnmukkert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...da farven stadig var relativt lys brun og viskositetsindekset ved 40 & 100 grader celsius ikke har ændret sig i forhold til fabrikantens data for en ny gearolie og at vand indholdet var 0,12%.

Grunden til vandindholdet er angiveligt pga. at vi sejlede hjem med vibrerende drev i 6 timer, hvorved der angiveligt kan passere lidt vand igennem pakdåser.

 

 

Heisann,

 

Det var bra dine drev ikke hadde gått varme.

Bare for min egen nyskjerrighet hva er viskositeten i cSt for 40°C og 100°C for giroljen?

 

Ang. vanninnhold så er det i ditt tilfelle noe høyt med 0.12% og vil være skadelig å kjøre drevet med så høyt vanninhold. Max. grensen for girtransmisjoner er 0.05% og hels ikke over 0.03% for kontinuerlig drift. Det har med hydrogehsprøhet i herdede materialer å gjøre som lettere skaper sprekkvekst og brudd.

Link to post
Share on other sites

Hej Thruster,

 

Viscositeten for gearolien i cSt er ved 40〫C = 182 og ved 100〫C = 25

 

Følgende kommentar fra laboratoriet Spectro-oil.com som analyserede gearolien var (Citat): Analysis results for Water content and any increased wear elements could

be attributed to the failure and not necessarily prior to failure.

Link to post
Share on other sites

Interessant å lese om drevhavarier, det virker merkelig at kaldt sjøvann skulle forårsake dette. Slik jeg forstår det har disse skadene kommet av varmgang i øvre gearhus. Hvordan er dette så mulig? Er det for lite sirkulasjon av oljen i drevet? Utskifting av shim på input shaft bearing housing fra plast til stål vil i allefall gi bedre varmeavledning. Jeg skal nå bytte mine. Det er mye energi som overføres via drev på moderne båter.....

Link to post
Share on other sites

Har forespurt mitt verksted nå om dette bør byttes.

 

I tilegg så må det årlige byttet av styreslanger foretas. Men nå er vel den nye typen på plass. Godt jeg har noen år igjen med reklamasjon.

 

Noen som kjenner til andre ting som bør byttes?

 

Jeg får ikke nytt sjøvannsfilter til min motor.

Link to post
Share on other sites

når du først er i gang :smiley: kan du jo ta en sjekk på lokket på intercooleren slik at det ikke drypper saltvann ned på starteren din. Sjøvannsilteret hadde jeg kanskje tenkt på å betale selv - er veldig kjekt med gjennomsiktig lokk synes jeg. Da slipper jeg å åpne for kontroll.

 

Annet kommer jeg ikke på i farta.

Link to post
Share on other sites

Har forespurt mitt verksted nå om dette bør byttes.

 

I tilegg så må det årlige byttet av styreslanger foretas. Men nå er vel den nye typen på plass. Godt jeg har noen år igjen med reklamasjon.

 

Noen som kjenner til andre ting som bør byttes?

 

Jeg får ikke nytt sjøvannsfilter til min motor.

Hva ble svaret angående skimsa? Har lurt å konfrontere de selv med dette, velger å bytte de samtidig som belg, da jeg har forståelse for at det er lite merarbeid?

 

Jeg har byttet 3 sett slanger på 2 år, det siste settet er av den nye typen, det har nå stått på vel ett år, og ser ut til å klare seg.

 

Kontrollere proppelere for kavitasjonskader!

 

Jeg fikk heller ikke nytt lokk til sjøvannsfilter. Kjøpte det selv for ca 1300,- Dette skifter du selv på 15 min. Selv om jeg er uenig i at en selv skal betale for den oppgraderingen, handler det om mye sikkerhet for lite penger, så valget var enkelt. Bonusen er å følge med på hva som befinner seg i filter, samt at en også ser i impeller nedi der :thumbsup:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Andre "småting" - selv om dette måske hører mere hjemme i "Trøbbel..."-tråden:

 

Tjek låg til varmeveksler og oliekølere. Utæt O-ring. Se godt efter hvide ansamlinger af salt inde bag oliefiltrene:

 

lassen_bb.jpg

 

Der er kommet ny type rem, der skulle være markant bedre. Få skiftet til ny rem.

 

Der er kommet ny type gear-wire. Den gamle type holder cirka 5 år - så går den i stykker. Symptom: Gearet reagerer langsomt når du skifter til revers. Til sidst går den slet ikke i revers.

 

Tjek eksos for utæthed i overgangen mellem plastslangen og røret. Se efter hvide striber af salt ned langs røret:

 

riser.jpg

 

Tjek at der er gummi-muffer på styrecylinderen. Ellers er der risiko for at ruer ødelægger pakningen.

 

RED: Begge billeder drejet 90 grader!!

 

...det var vist det meste... :headbang:

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

@Kildal: Det lyder unægtelig som den fejl jeg har haft TO gange nu på to DPH-drev. Du kan evt. prøve at se om "forsinkelsen" er lige lang uanset hvilken position drevet står i. I mine tilfælde var der klar forskel: Drejet helt til bb var der næsten ingen forsinkelse. i midterposition var der en vis og længst til sb koblede drevet slet ikke ind.

 

Hvis det er kablet er det en mindre sag, men båden skal jo på land for at fikse det. Der er kommet et kabel med en anden foring fik jeg at vide. Begge mine kabler blev skiftet i år og alt fungerer nu perfekt. Nord West tog denne på reklamationen, btw.. :thumbsup:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Venter på avklaring om VP tar på seg bytte av gearwire på båten. Gearaktuator ble byttet i høst etter at jeg fikk mekanikeren til å lytte til aktuator som jobbet hardt. Ulyd. Ble litt bedre, men fortsatt ulyd.

For å bytte gearwire må motoren flyttes/ løftes ut dersom man har drev, da det er for trangt til å komme til. Så da koster det mange båtpenger.

Link to post
Share on other sites

Eureka, er du sikker på at motorerne skal ud for at bytte wirer? Ringens Varv og Nord West hævder, at de har byttet wirer på min båd under vinterservice, men der har motorerne med garanti ikke været ude. Kan det være forskelligt fra bådtype til bådtype, måske?

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...