Jump to content

Volvo Penta DPH drev, produksjonsfeil, shims må byttes.


Per Harald

Recommended Posts

Jeg ved helt ærligt ikke hvad der forårsager de alt for mange mekaniske drev havarier.........

 

Ved fra vores VP mekaniker, at i vores drev var det et par tænder på et tandhjul i toppen af drevet der var knækket af, hvorved hele indmaden i drevet efterfølgende er smadret i løbet af de 6 timer det tog os at sejle hjem med 1500 omdr./8 knob og kraftigt kværnende/larmende og vibrerende drev.

De omtalte plast shims bruges til at justere spillerum mellem tandhjulene i drevet og jeg har aldrig set plastic shims brugt i nogen gearkasse eller drev system nogensinde før, så det er sandsynligt at det kan være disse som forårsager havarierne - Måske ved at tandhjulene under visse drifts forhold/temperaturer måske får forkerte tolerancer mellem tandhjulene, som teoretisk kan skabe friktionsvarme (hvis tolerancerne bliver for små)?? eller måske er det forkert hærdede tandhjul (for hårde, så de bliver sprøde og knækker) ?? Har hørt flere forskellige sandsynlige teorier.

 

Jeg ved at det er et generelt problem med DPH drevene under drift ofte bliver for varme (viser sig ved f.eks ved at malingen på toppen af drevet er skadet/rynket eller misfarvet eller i nogle tilfælde har aflejringer af salt) , hvorved gearolien meget hurtigt kan nedbrydes og ofte bliver helt sort og stinkende med endnu større risiko for havari.

Jeg har været vidende om dette problem med drev der bliver for varme, allerede for 3 år siden da vores båd var ny og har mens båden endnu var i forhandlerens udstillingslokale monteret ekstern drev køling fra havvand.

 

Volvo Penta påstår at de efter flere laboratorie tests af DPH drevene, er overbevist om at havarierne skyldes plastic shims ved power input akslen og har iværksat en kampagne med udskiftning af shims, såvidt jeg ved endnu KUN i Grønland - hvor de pt. har travlt med at skifte plast shims med rustfri stål shims.

Kun tiden vil vise om dette løser det store problem med de alt for mange drevhavarier her i Grønland??

Link to post
Share on other sites

 

Volvo Penta påstår at de efter flere laboratorie tests af DPH drevene, er overbevist om at havarierne skyldes plastic shims ved power input akslen og har iværksat en kampagne med udskiftning af shims, såvidt jeg ved endnu KUN i Grønland - hvor de pt. har travlt med at skifte plast shims med rustfri stål shims.

Kun tiden vil vise om dette løser det store problem med de alt for mange drevhavarier her i Grønland??

Om jeg husker rett så vi en service bulletin om dette - og det var spesifisert at shimsen skal byttes på drev som går i svært kaldt vann. Også kjører enkelte verksteder dette som en service kampanje der eiere kan få oppgradert drevene sine mot betaling.

Link to post
Share on other sites

Takk for at du påpekte at jeg husker rett :wink:

 

Shimsene finnes i ulike tykkelser. Vil det si at ved montering i fabrikk så settes på ulike shims for å ta opp produksjonsvariasjon i delene? Hvilke deler er det i så fall shimsen tar opp variasjon på?

Er det noen mekanisk slitasje på shimsen? Jeg lurer litt på hvorfor metall er bedre enn plast - for rett plastmateriale skal kunne erstatte metall med tanke på temperaturpåvirkning.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På bildet over er #10 og #5 skims.

 

Det er #10 det er snakk om her. skimsene #5 er på selve akselen, mens #10 er på festet.

Alt i alt så bestemmer disse skimsene inngrepet på gearene. Det gearet som er merket #13 på bildet er det som sitter på akselen som kommer fra motoren.

Dette gearet overfører kraften fra motoren til propellen via en vertikal aksel, slik at man har et system som på bildet nedenfor, både der hvor aksel fra motor går over til vertikal aksel, og der hvor vertikal aksel går over til propellaksel.

 

gear-bevel2.jpg

 

 

Disse gearene må gå med nøyaktig riktig "avstand", eller det som kalles inngrep, og i tillegg skal det være en viss klaring mellom tennene, som har betydning for retningsendringer, og følgelig kalles for backlash.

 

220px-Backlash.svg.png

 

 

Dette justeres med skims slik at det blir riktig, det er disse skimsene det er snakk om så vidt jeg har forstått.

 

Legger ved et oversiktsbilde av et drev, slik at det kanskje er lettere å forstå det ovenfor?

 

 

duoprop1.gif

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må ha dette i ord jeg :smiley: hva er funksjonen til shimsen?

 

Shims brukes til å justere tanninngrepet både mhp tanninngrepsbilde og tannklaring, eventuelt brukes det også til å justere forspenn på lager.

Når en girtansmisjon blir så varm at plast shimset smelter er der et seriøst problem. Temperaturen er da så høy at oljen kan karbonisere og herdingen av tannhjul og lager ruller/kuler kan gå ut.

 

Glad jeg har Merc Bravo One, iallefall når det er så liten vilje å fikse problemet fra Volvo sin side...

Link to post
Share on other sites

Noen nevner vel at det blir varmegang øverst i drev pga dårlige kjøling i kulden, kanksje pga svakheter med oljedistribusjon. At det benyttes plastshims isetdet for stål hadde det vært artig å hørt begrunnelsen for.

 

Ellers har vel også mercruiser drev hatt problemer med varmegang tidligere, særlig ved større belasting (les store dieselmotorer). Drevspyling (utvendig) har vært en løsning for noen. Bravo2 har vært bedre enn Bravo3 etter det jeg har hørt mht til dette.

Er vel sikkert noen fagfolk her som kan mer om dette.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I siste BM står det masse om denne saken.. også bilde som viser at lakken på topp av drev er fraværende grunnet meget høy varmgang.. VP sier også at stålshimsen ikke er en fullgod løsning da den ikke løser varmgang problemet.

 

Det kan jo tenkes at de på Grønland kjører "litt" lengre strekninger enn hva vi er vant med her hjemme..

Men endog.. de gamle drevene til VP har jo ikke disse problemer.. Jeg har selv kjørt konstant marsjfart i 8-10 timer med de gamle vp drevene.. aldrig noe problem.. det blir varmt.. men ikke varmere enn at hånden kan legges på..

 

det kan jo tenkes at oljen ikke blir kjølt ned godt nok + for dårlig distrubisjon rundt i drevet av olje.. Det er jo dette Mercruiser er kjent for og slites med.. da særlig over lengre strekk i plan.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg aldrig hørt om eller set at plast shimsene på nogen måde har været smeltet eller synligt skadede, på de drev der har været for varme her i Grønland.

 

Desuden tror jeg ikke på teorien med dårlig oliecirkulation pga. koldt vand, hvor man angiveligt samtidigt har overophedet øverste gearhus........Teorierne lyder selvmodsigende.

 

Jeg kunne også godt tænke mig at høre begrundelsen for at Volvo Penta har brugt plastic shims, til så hårdt belastede dele som en type drev der bliver udsat for op til 370 HK/883 NM moment?

Link to post
Share on other sites

Men har plastshimset smeltet? Det rimer ikke helt med at problemet er i kaldt vann. Etter min lille materialkunnskap skulle det tilsi at plasten kryper pga kulden.

Plasten blir myk og deformeres pga for mye varmeutvikling. Hvorfor det blir for mye varmeutvikling når man bruker drevet i ekstremt kalde farvann er en annen sak, men Olpi er jo inne på en mulig forklaring.

Link to post
Share on other sites

Mange fine synspunkter og meninger her.

Denne tråden ble startet fordi jeg fikk en henvendelse fra mitt opplagsverksted med anbefaling om å bytte disse plastshimsene med stål. Nyhetsbuletinen fra VP anbefaler alle eiere av respektive drev å bytte disse. De presiserer i bulletinen at det ikke dreier seg om noen recall. Kostnadene må i sin helhet dekkes av forbruker.

VP tar heller ikke ansvar for havarerte drev da de har fraskrevet seg ansvaret for kundens reklamasjonrett ihht. norsk kjøpslov. Ved havari har jeg fått opplyst at VP ikke dekker dette. Min båt er 2008 modell.

Bulletinen sier ikke noe om "kaldt vann". Mitt verksted viste meg teksten og den viser ikke noen om vantempen som adeneo har i sin tekst tidlig i tråden. Har forsøkt å få tak i bulletin som beskriver at problemet har noe med tempen og gjøre men det har jeg gitt opp. Om noe kan hjelpe meg med dette så hadde det vært fint. Ved henvendelse fra mitt verksted til VP (I mitt nærvær) ble dette fornektet av VP og all reklamasjon eller dekking av kostnader avvist. Ser i Båtmagasinet at de vet mer enn Volvo Penta selv og det er jo fint.

 

Jeg synes at eiere av respektive drev bør fremme en felles protest mot VP i forbindelse med dette. Jeg forventer faktisk at en slik gjenstand skal holde lenger.

 

Om noen har en slik bulletin og ønsker å dele denne med meg så kan den sendes på phara-ma@online.no eller fakses på 33 48 30 31.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

MDe presiserer i bulletinen at det ikke dreier seg om noen recall. Kostnadene må i sin helhet dekkes av forbruker.

VP tar heller ikke ansvar for havarerte drev da de har fraskrevet seg ansvaret for kundens reklamasjonrett ihht. norsk kjøpslov. Ved havari har jeg fått opplyst at VP ikke dekker dette. Min båt er 2008 modell.

Jeg lurer på hvordan VP kan si at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder her. Er det det vanlige VP snakket om at man må reklamere mot importør - som så eventult må ta dette med VP?

 

Må være enklere for oss som har handlet rett av verft - vi forholder oss bare til NordWest - så fikser de resten med VP.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres jo merkelig ut at dette ikke er en endrig som bør dekkes av VP siden det potensielt kan føre til drevhavari hvis man ikke gjør noe.

 

Hvis ikke forhandler, der du kjøpte båten ny tar affære så ta kontakt med VP importør. Få du heller ikke positiv respons der så ta kontakt med VP fabrikken i Sverige, og hør om det er slik det skal være.

Stanger du hodet i veggen like mye der så ta kontakt med norske forbrukermyndigheter (Forbrukerrådet).

Meddel selvfølgelig VP om at dette vil bli gjort. Informer gjerne også båtblader om VP`s holdninger.

 

Leste vel i en annen tråd her at båter kjøpt med VP installert i utlandet, f.eks en Bavaria kun fikk VP garanti, ikke iht norsk kjøpslov. Mulig VP kan hevde at det er slik det skal være, men båtimportøren slipper jo ikke unna norsk kjøpslov, være seg båt eller motor.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om plasten smelter er det jo blitt meget varmt i huset.

Er du sikker på at plasten egentlig smelter? Som Johnmukkert skriver har han ikke sett at disse har vært smeltet.

 

Det som imidlertid er tilfelle er at de fleste plastkvaliteter mister fastheten sin ved relativt lave temperaturer (60-80 grader (tatt ut av hodet)). Dersom shimsen er utsatt for en trykkraft under drift kan man jo tenke seg at den gir etter og glappet mellom drevene øker. Dersom glappet blir så stort at tennene treffer hverandre langt ute på tuppene vil hver tann bli eksponert for et bøyemoment den ikke er dimensjonert for. Dersom formendringen er innenfor det elastiske området, altså ikke en plastisk formendring, vil shimsen få tilbake sin normale form etter at (aksial)belastningen er borte (man tar vekk pådaget).

 

Ps: dette er bare høyttenking ut fra innleggene over og reportasjen i Båtmagasinet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at plasten egentlig smelter? Som Johnmukkert skriver har han ikke sett at disse har vært smeltet.

 

Nei jeg er ikke sikker på noe her jeg. Jeg skriver om plasten smelter. Jeg skjønner ikke poenget med å bytte til metallshims med mindre det er noe med egenskapene til plasten da.

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev over er en av egenskapene til mange plastkvaliteter at de mister fastheten ved relativt lave temperaturer. Når fastheten i utgangspunktet er reltivt lav ligger det an til å bli problemer.

 

Nedenfor ser du noen av egenskapene til POM. POM er en plastkvalitet som av leverandørene er oppgitt til å være dimensjonsstabil, derav eksempelet. Hvilken plastkvalitet som er i shimsene til VP aner jeg ikke, men det vet kanskje noen andre her inne?

 

egenskaper_pom.gif

 

Legg spesielt merke til verdiene til strekkfasthet og brukstemperatur. Trykkfastheten er ikke oppgitt i denne tabellen, men ligger på ca 150-160N/mm2.

 

Til sammenligning har stål en strekkfasthet som normalt ligger mellom 500-1000N/mm2. Stålshims vil også tåle like mye temperatur som de andre delene i konstruksjonen.

 

Poenget med å bytte til stålshims? Ja, det har med materialegenskapene til stål kontra plast å gjøre ja :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...