Jump to content

Oppussing av tresnekka "Jynne"


krisachsen

Recommended Posts

 

så skjedde dette, er det mulig??? det datt av den og... :sad:

dsc_0079.jpg

 

her er biten som skulle sitti fast der.. uff uff

dsc_0066.jpg

 

]

 

 

Hei Krisachsen!

 

Veldig fin båt du har :thumbsup:

 

 

Jeg er litt usikker på hva vi ser på bildet jeg har limt inn.

 

Er det toppen av spantet og dollbordet vi ser?

 

Hvis det er det, ser det ut som om dollbordet ditt (mot hytta høyre side i bildet) er dårlig.

Kan det stemme.

 

Spantet som det har knekt en bit fra hadde jeg bare renskjært og limt inn et eikestykke. Har ingen betydning.

 

Vært fint med flere bilder! (Bra med detalje-bilder, men prøv å ta et oversiktsbilde også så vi skjønner hvor du er på skuta di :thumbsup: )

 

Dette blir det ordnings på!

Link to post
Share on other sites

Til Swaap:

 

ja, det du ser øverst til høyre er Dollbordet, jeg så også at det ikke var i topp stand :confused:

men jeg tenkte jeg skulle prøve å la det tørke litt før jeg gjør noe mere drastisk... håper ikke den må byttes :worry:

 

men de spikrene som kommer ned igjennom dolbordet skal jeg bare sage av de med en dremmel også, så jeg slipper å ødelegge tre pluggen over og heller bare lime på den mye lekta? :smiley:

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Da forstår jeg bildene bedre.

 

På de første bildene ser jeg at dollbordet ditt er av mahogny (kunne vært teak, men da hadde det antakelig ikke vært råttent, så derfor mahogny).

 

Jeg ville gjort som du sier, latt det tørke ut mest mulig.

Du bør kjøpe det et lite rep-sett fra West (eller en annen leverandør) så du har til denne reparasjonen.

 

Det enkleste vil være at du skjøter inn et nytt stykke av den lekta du har råte i.

Hvis du kommer til kan du prøve å lage en halvt-om-halvt skjøt. (Kan tegne en skisse for deg hvis du vil).

Skjøten limer du med epoxy/og skrur.

 

Selve dollbordet kan du forsterke (hvis det er svekket av råteangrepet) ved å stikke små hull i det skadede området, og sprøyte inn epoxy fra en apoteker-sprøyte.

 

Skaden er ikke alvorlig, og du får helt sikkert til dette!

 

Send meg en IM hvis du vil ha tegning over hva jeg selv ville gjort.

 

Redigert: -Og ja, jeg ville kappet spikerene som du foreslo :thumbsup:

 

 

Lykke til!

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei krisachsen, kjekt å sjå at det finst fleire av oss yngre som likar trebåt. Stå på vidare :cheers:

 

Biltema har epoxy og Mikroglassballonger. Det er noko billigare enn West System sitt, berre eit tips :smiley:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Swaap:

ja, jeg kan legge ut flere bilder av det etterpå med litt mere oversiktsbilder.

jeg trur jeg skjønner hva du mener med halvt om halvt skjøt, jeg har bare tatt bort den råtne lekta, skjøten er der fremdeles, og den er ca 40 cm lang.. bør jeg ha skjøten på andre siden lengre fremme også så lang?

 

sinten:

ja :thumbsup: jeg kommer nok til å bruke ting fra biltema endel ( sålangt det virker) , budsjettet min er ikke så høyt :wink:

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Idag:

 

Idag var jeg i båten for å få ut resten av den råtne lekta under dollbordet, det fikk jeg til ved hjelp av naboens feinsag...

 

MEN.. under rivingen fant jeg mer, og mer, og mere råta... :headbang:

det viste seg at hele skjøten mellom hytta og dekke foran trekker vann og finerplatene under mahognien er gjennom våt og det gjeller også mahognien...

 

se her kan man tilogmed se av pussestøvet som hadde lagt seg på dekk er våt:

raaten_1_medium.jpg

 

og ikke nok med det, men det gjeller også dekke hele veien fram på venstre siden:

raaten_2_medium.jpg

 

her er et bilde av hvordan det ser ut under dekk helt forut i bauen:

raaten_3_medium.jpg

 

så jeg måtte rive ned listene under vinduene... man ser at det er våt fra baksiden og igjennom:

(FØR)

raaten5_medium.jpg

 

(ETTER)

raaten6_medium.jpg

 

GJEMMONVÅT

raaten7_medium.jpg

 

 

 

dette blei vist til Prosjekt oppbyggingen av tresnekka Bard... :confused:

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Skaff en litt god vifteovn og en luftavfukter (a la Torrbollen fra Clas Ohlson) og prøv å tørk opp innsiden av båten/dekket. Når det ikke lenger er vått kan du inspisere skadene og se hvor mye av det som er råte. Hvis det ikke er så ille kan det hende du kan fikse det med fortynnet epoxy.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hei igjen :thumbsup: lenge siden sist !!

 

har jobbe med å få ut alt det våte så ting skal få tørket litt :smiley:

 

her har jeg fått av lakken rundt alle kritiske fuktpunkter

puss_1.jpg

 

her er all lakken tatt av på fordekket så det skal få tørket fra beggesider

puss_2.jpg

mitt fine patent:

puss_5.jpg

 

her har jeg tatt av mesteparten av det våte under dekk.

puss_3.jpg

 

Grunnen til at jeg har støttet opp underifra er at kahytta nå flyr på høyre siden pga at alt var våt og er nå revet ut.

puss_4.jpg

 

rot ! :

puss_6.jpg

Redigert av krisachsen (see edit history)

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

heihei ! lenge siden sist :tongue:

 

tørke prosessen går kjempe bra ! :yesnod:

 

i forrige uke var det 25 grader under preseninga, idag er det 2 ..

jeg trudde vinteren var slutt men nå laver det ned ute igjen, det er ikke veldig motiverende og jeg håper på å få ut båten innen 1 mai. :confused:

selvom jeg ikke har oppdatert dere her på båtplassen så har jeg fremdeles jobbet !

men for det meste er det nok vifta som har gjort jobben, mens jeg har tuklet med småting.. :yesnod:

 

siden sist har jeg :

* revet ut mere råta

* revet ut skapet inni

* laget nye senge plater

* handla materialer til oppbygging (som begynner neste uke) det eneste jeg manger er noen eike plank

* og endel småting...

 

her er noen bilder:

skapet er borte

oppdate__14.jpg

 

 

dekket sprekker fra hverandre noe som sier meg at har blir'e tørt !

oppdate__8.jpg

 

 

vifta har nå stått på i 2 uker og gjort jobben!

oppdate__6.jpg

 

 

som du ser kommer det lys inn imellom under vinduene, det er der dekke går fra hværandre.

oppdate__5.jpg

Redigert av krisachsen (see edit history)

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Ja, tørrere enn det blir det ikke :lol: Det du bør gjøre nå tror jeg blir å mate dekket godt inn med en blanding av linolje og terpentin. Smør på et lag over dekke mange ganger om dagen til det kommer ut på undersiden. Da er dekket mettet skikkelig og vil ikke trekke til seg mer vann. Mulig du bør nate om de sprukne natene hvis du vil ha et tett dekk.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Heisann båtfolk !

 

dessverre ligger fremdeles bard på land..

 

meen, der ligger den bare en uke til!

 

jeg har ikke skrevet noen innlegg her fordi jeg har jobbet til langt på natt ( faktisk til kl 12 op natta engang :lipseal: ) haha

 

etter mange mange mange timer arbeid har prosjektet mitt dratt seg på plass, og det ser igjen ut som en vakker dame!

 

dette er gjort:

 

* innvendig råta fikse arbeid er ferdig :flag_bp:

* nytt sterio er montert, haha, måtte bare ha det !

* og hele prosessen med å ta av lakk, pusse pusse pusse, beise og lakking er nå i gang..

 

se bilder :cheers_wine:

 

 

innvendig, med nye eikelister..

 

red3.jpg?t=1305318855

 

min flotte arbeids plass ..

 

red6.jpg?t=1305319175

 

fordekk lakket våt i våt 3 strøk

 

red7.jpg?t=1305319236

 

kahytte dekk

 

red5.jpg?t=1305319294

 

bakere dekke

 

red1.jpg?t=1305319348

 

litt dårlig bilde, men dere skjønner greia. blir fint nok :yesnod:

 

red2.jpg?t=1305319409

 

 

jeg har også gjort en haug av små ting men de er ikke verd å nevne.

 

 

og ett lite spørsmål ? hvor får jeg tak i en sånt båtplassen vimpel? det kunne jeg tenke meg :seeya:

 

det var de siste 2 måneders update :wflag:

Redigert av krisachsen (see edit history)

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

takk for fine kommentarer ! :flag_bp:

 

jeg har faktisk byttet navn på båten nå som "bard" blei litt barsk for en dame. og det navnet er forferdelig stykt uansett..

 

nå heter frøkna "Jynne" for det het tresnekka til oldefar og farfar og jeg har fått de originale bokstavene som har stått på begge båtene :yesnod:

 

hvordan endrer jeg navnet på emnet?

Redigert av krisachsen (see edit history)

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Bartesam.. jeg er ikke helt sikker på hva du mener med bjelkeveieren, men jeg er ganske sikker på at de meste av råta er revet ut og laget nytt nå :confused:

 

men jeg veit om en lekte helt bak i båten, men den haster ikke og jeg tar den heller til neste år.. for nå har jeg ikke mere tid :smash:

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...