Brodern Svart 28.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2011 Det går kanskje å kutte spikeren ? Bruke en dremel eller noe smått noe ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Svaap Svart 28.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2011 så skjedde dette, er det mulig??? det datt av den og... her er biten som skulle sitti fast der.. uff uff ] Hei Krisachsen! Veldig fin båt du har Jeg er litt usikker på hva vi ser på bildet jeg har limt inn. Er det toppen av spantet og dollbordet vi ser? Hvis det er det, ser det ut som om dollbordet ditt (mot hytta høyre side i bildet) er dårlig. Kan det stemme. Spantet som det har knekt en bit fra hadde jeg bare renskjært og limt inn et eikestykke. Har ingen betydning. Vært fint med flere bilder! (Bra med detalje-bilder, men prøv å ta et oversiktsbilde også så vi skjønner hvor du er på skuta di ) Dette blir det ordnings på! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
krisachsen Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Til Swaap: ja, det du ser øverst til høyre er Dollbordet, jeg så også at det ikke var i topp stand men jeg tenkte jeg skulle prøve å la det tørke litt før jeg gjør noe mere drastisk... håper ikke den må byttes men de spikrene som kommer ned igjennom dolbordet skal jeg bare sage av de med en dremmel også, så jeg slipper å ødelegge tre pluggen over og heller bare lime på den mye lekta? Sitér dette innlegget If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden! Tresnekka "Jynne" Link to post
Svaap Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 (redigert) Da forstår jeg bildene bedre. På de første bildene ser jeg at dollbordet ditt er av mahogny (kunne vært teak, men da hadde det antakelig ikke vært råttent, så derfor mahogny). Jeg ville gjort som du sier, latt det tørke ut mest mulig. Du bør kjøpe det et lite rep-sett fra West (eller en annen leverandør) så du har til denne reparasjonen. Det enkleste vil være at du skjøter inn et nytt stykke av den lekta du har råte i. Hvis du kommer til kan du prøve å lage en halvt-om-halvt skjøt. (Kan tegne en skisse for deg hvis du vil). Skjøten limer du med epoxy/og skrur. Selve dollbordet kan du forsterke (hvis det er svekket av råteangrepet) ved å stikke små hull i det skadede området, og sprøyte inn epoxy fra en apoteker-sprøyte. Skaden er ikke alvorlig, og du får helt sikkert til dette! Send meg en IM hvis du vil ha tegning over hva jeg selv ville gjort. Redigert: -Og ja, jeg ville kappet spikerene som du foreslo Lykke til! Redigert 30.Januar.2011 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Sinten Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 (redigert) Hei krisachsen, kjekt å sjå at det finst fleire av oss yngre som likar trebåt. Stå på vidare Biltema har epoxy og Mikroglassballonger. Det er noko billigare enn West System sitt, berre eit tips Redigert 30.Januar.2011 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
krisachsen Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Swaap: ja, jeg kan legge ut flere bilder av det etterpå med litt mere oversiktsbilder. jeg trur jeg skjønner hva du mener med halvt om halvt skjøt, jeg har bare tatt bort den råtne lekta, skjøten er der fremdeles, og den er ca 40 cm lang.. bør jeg ha skjøten på andre siden lengre fremme også så lang? sinten: ja jeg kommer nok til å bruke ting fra biltema endel ( sålangt det virker) , budsjettet min er ikke så høyt Sitér dette innlegget If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden! Tresnekka "Jynne" Link to post
krisachsen Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Idag: Idag var jeg i båten for å få ut resten av den råtne lekta under dollbordet, det fikk jeg til ved hjelp av naboens feinsag... MEN.. under rivingen fant jeg mer, og mer, og mere råta... det viste seg at hele skjøten mellom hytta og dekke foran trekker vann og finerplatene under mahognien er gjennom våt og det gjeller også mahognien... se her kan man tilogmed se av pussestøvet som hadde lagt seg på dekk er våt: og ikke nok med det, men det gjeller også dekke hele veien fram på venstre siden: her er et bilde av hvordan det ser ut under dekk helt forut i bauen: så jeg måtte rive ned listene under vinduene... man ser at det er våt fra baksiden og igjennom: (FØR) (ETTER) GJEMMONVÅT dette blei vist til Prosjekt oppbyggingen av tresnekka Bard... Sitér dette innlegget If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden! Tresnekka "Jynne" Link to post
Wartsila Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Skaff en litt god vifteovn og en luftavfukter (a la Torrbollen fra Clas Ohlson) og prøv å tørk opp innsiden av båten/dekket. Når det ikke lenger er vått kan du inspisere skadene og se hvor mye av det som er råte. Hvis det ikke er så ille kan det hende du kan fikse det med fortynnet epoxy. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
krisachsen Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 det kan være verd ett forsøk ! Sitér dette innlegget If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden! Tresnekka "Jynne" Link to post
krisachsen Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 (redigert) hei igjen lenge siden sist !! har jobbe med å få ut alt det våte så ting skal få tørket litt her har jeg fått av lakken rundt alle kritiske fuktpunkter her er all lakken tatt av på fordekket så det skal få tørket fra beggesider mitt fine patent: her har jeg tatt av mesteparten av det våte under dekk. Grunnen til at jeg har støttet opp underifra er at kahytta nå flyr på høyre siden pga at alt var våt og er nå revet ut. rot ! : Redigert 16.Februar.2011 av krisachsen (see edit history) Sitér dette innlegget If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden! Tresnekka "Jynne" Link to post
Wartsila Svart 18.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2011 Hvordan går tørkeprosessen? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
krisachsen Svart 31.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 (redigert) heihei ! lenge siden sist tørke prosessen går kjempe bra ! i forrige uke var det 25 grader under preseninga, idag er det 2 .. jeg trudde vinteren var slutt men nå laver det ned ute igjen, det er ikke veldig motiverende og jeg håper på å få ut båten innen 1 mai. selvom jeg ikke har oppdatert dere her på båtplassen så har jeg fremdeles jobbet ! men for det meste er det nok vifta som har gjort jobben, mens jeg har tuklet med småting.. siden sist har jeg : * revet ut mere råta * revet ut skapet inni * laget nye senge plater * handla materialer til oppbygging (som begynner neste uke) det eneste jeg manger er noen eike plank * og endel småting... her er noen bilder: skapet er borte dekket sprekker fra hverandre noe som sier meg at har blir'e tørt ! vifta har nå stått på i 2 uker og gjort jobben! som du ser kommer det lys inn imellom under vinduene, det er der dekke går fra hværandre. Redigert 31.Mars.2011 av krisachsen (see edit history) Sitér dette innlegget If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden! Tresnekka "Jynne" Link to post
Wartsila Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Ja, tørrere enn det blir det ikke Det du bør gjøre nå tror jeg blir å mate dekket godt inn med en blanding av linolje og terpentin. Smør på et lag over dekke mange ganger om dagen til det kommer ut på undersiden. Da er dekket mettet skikkelig og vil ikke trekke til seg mer vann. Mulig du bør nate om de sprukne natene hvis du vil ha et tett dekk. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
krisachsen Svart 13.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2011 (redigert) Heisann båtfolk ! dessverre ligger fremdeles bard på land.. meen, der ligger den bare en uke til! jeg har ikke skrevet noen innlegg her fordi jeg har jobbet til langt på natt ( faktisk til kl 12 op natta engang ) haha etter mange mange mange timer arbeid har prosjektet mitt dratt seg på plass, og det ser igjen ut som en vakker dame! dette er gjort: * innvendig råta fikse arbeid er ferdig * nytt sterio er montert, haha, måtte bare ha det ! * og hele prosessen med å ta av lakk, pusse pusse pusse, beise og lakking er nå i gang.. se bilder innvendig, med nye eikelister.. min flotte arbeids plass .. fordekk lakket våt i våt 3 strøk kahytte dekk bakere dekke litt dårlig bilde, men dere skjønner greia. blir fint nok jeg har også gjort en haug av små ting men de er ikke verd å nevne. og ett lite spørsmål ? hvor får jeg tak i en sånt båtplassen vimpel? det kunne jeg tenke meg det var de siste 2 måneders update Redigert 13.Mai.2011 av krisachsen (see edit history) Sitér dette innlegget If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden! Tresnekka "Jynne" Link to post
Hafrsfjord Svart 13.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2011 ......................... og ett lite spørsmål ? hvor får jeg tak i en sånt båtplassen vimpel? det kunne jeg tenke meg ............. https://baatplassen.no/i/topic/16613-vimpel-bestilling/ Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 13.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2011 Her har du virkelig gjort en fantastisk jobb Du skal være stolt av at du har fått et utgangspunkt som for en stund siden var noe nedslående, til et gnistrende vakkert resultat du viser oss i dag! Det er ungdom som deg vi trenger! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Christensen Svart 13.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2011 Bra jobba!! Her ble øyet sårt og vått!! God Sommer!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
pipp Svart 13.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2011 Kjempejobb du har gjort. Den blir jo ett smykke Sitér dette innlegget Link to post
krisachsen Svart 13.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2011 (redigert) takk for fine kommentarer ! jeg har faktisk byttet navn på båten nå som "bard" blei litt barsk for en dame. og det navnet er forferdelig stykt uansett.. nå heter frøkna "Jynne" for det het tresnekka til oldefar og farfar og jeg har fått de originale bokstavene som har stått på begge båtene hvordan endrer jeg navnet på emnet? Redigert 13.Mai.2011 av krisachsen (see edit history) Sitér dette innlegget If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden! Tresnekka "Jynne" Link to post
Sinten Svart 13.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2011 Kjempeflott arbeid Kjenner i grunn eg får litt prestasjonangst For å få skifta namn på emne må du nok ta kontakt med Ingar eller ein anna moderator. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Bartesam Svart 13.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2011 Ser ut som det er råte i bjelkeveieren, og den får du ikke ut uten å fjerne dollbord og kanskje ripbordet. Bjelkeveieren er spikret(skrudd) gjennom toppen av spantet og gjerne ripbordet i tillegg. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
krisachsen Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Bartesam.. jeg er ikke helt sikker på hva du mener med bjelkeveieren, men jeg er ganske sikker på at de meste av råta er revet ut og laget nytt nå men jeg veit om en lekte helt bak i båten, men den haster ikke og jeg tar den heller til neste år.. for nå har jeg ikke mere tid Sitér dette innlegget If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden! Tresnekka "Jynne" Link to post
Retox_93 Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 denne sjekta har jo blitt helt NYDELIG!! får en jobb du har gjort krisachsen! Den kommer til å vekke oppmerksomhet på sjøen til sommeren! Fikk lyst på tresjekta nå som e så hvor fin din var! Sitér dette innlegget Link to post
krisachsen Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Tusen takk Retox_93 det syntes jeg du skal gjøre ! Sitér dette innlegget If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden! Tresnekka "Jynne" Link to post
Wartsila Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Wow, er det samme dekket? Det ble jo som nytt det der Kjempebra jobba! Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.