Jump to content

Den optimale langturbåt 38-42 sånn ca


Enzo

Recommended Posts

Bitteliten har jo en slik tråd og den er veldig interessant men jeg kunne godt tenkt meg å diskutere litt mer generelt når det gjelder dette.

 

Om du skulle reise på langtur, du vet ikke hvor lenge du blir borte, du vet ikke hvor du skal, hva ville du valgt da og hvorfor.

La oss si båten skal være mellom 38 & 42 fot.

Det kan være at du blir å seile middelhav og karibien men det er også mulig du havner i strøk med kaldt klima og meget dårlig vær.

Pris som eksemplene

 

Jeg slenger ut noen eksempler her som strekker seg fra

typisk kyst/middelhavs/charterbåt

HR

engelsk

amerikansk

Slenger også på en alu

 

 

Hvilken av de ville du valgt, hvilken ville du ikke valgt og hvorfor.

Andre alternativer ?

 

 

Så har vi noe å diskutere mens vi venter på våren.

Link to post
Share on other sites

har jeg lov til å svare selvom jeg har startet egen tråd om dette? :wink:

 

Det hele kommer veldig an på bruk av båten. Ser dere for dere kystnære seilas eller kryssing av hav? Hvor mange skal være ombord under seilas? hvilke krav har man til komfort og fart. Fart er både sikkerhet (kortere tid til havs) og glede. Dog får man ikke 3 ting i en båt uten kompromisser: økonomi, fart, komfort (Yaghans eiere mener at de har valgt en rimelig båt :rolleyes:). Hva slags vær skal båten brukes i?

 

La oss tenke oss at dere skal krysse hav og være mye i sol. Karibien er jo et typisk yndet reisemål for mange. Det finnes mange båter som seiler mye lengre enn dette. Feks er Kilico fra Sandefjord nå på vei rundt SørAmerika

 

De ting jeg ville fokusert på handler mye komfort og sikkerhet. Fart er faktisk det som vi ofrer litt når vi må velge. En båt for en slik tur bør være utstyrt og dimensjonert for å tåle orkan - for det kan i ytterste konsekvens skje

Tanker jeg har er:

skrog som er langkjølt og ror som er godt festet. Jeg liker ikke "løsthengende" ror

skrog som er mykt i sjøen. En båt som slår sliter ut både mannskap og båt

god mulighet for nødstyring ved styringshavari

God stabilitetskurve - positiv stabilitet på minst 120 grader.

isolert skrog for å holde det varmt når det er kaldt og kaldt når det er varmt.

god beskyttelse av mannskap - både mot vind, regn og sol.

rigg som er godt dimensjonert

enkel å seile - gjerne rulleseil

seil som tåler mye bruk over lang tid

motor med rett aksling for mindre vedlikehold

motor uten elektronikk

motor som er stor nok slik at båten kan gjøre god fart på tross av mye vær midt i mot

store vann og dieseltanker

mulighet for watermaker

mulighet for stor strømkapasitet ombord (stor batteribank og ekstremt gode lademuligheter)

god bysse som kan brukes i mye sjø

gode sjøkøyer

gode toalettforhold som kan brukes i mye vær

sentercockpit for å hindre sjø inn i båten (det skal mer til for at brytende sjø slår inn i en sentercockpit enn en aktercockpit)

 

Alt kritisk materiell bør dubleres. Yaghan dro dette langt med dobbel radar feks - men jeg synes ikke det er dumt :smiley: Også må man skille mellom hva som er livsnødvendig og hva som er komfort.

 

Er man få personer ombord er det viktig med dobbel selvstyring tenker jeg. Et mannskap på 2 holder ikke lenge om man skal håndstyre.

 

Holder man seg relativt nære kysten og feks er med i ARC over atlanteren stiller det mindre krav på båt enn om man drar rundt KappHorn alene med bare 2 ombord. Det samme også om man skal seile nordre del av Stillehavet og kanskje opp til Beringstredet.

 

Jeg har jo en hang til svenske verft. Malø, Najad og HR er mine favoritter. Kilico er en norsk båt som akkurat har rundt SørAmerika. De har nettopp dratt fra Ushuaia. Det er en Malø 39.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulligan, den der koster 2-3ggr det de koster som jeg nevnte i førsteposten, men interessant at du ville dratt på langtur i en slik og det kunne inkludere seiling i riktig dårlig vær til tider. Jeg tror det ville bli slitsomt.

 

Bitteliten, jeg tenker så mye rart men denne tråden var mer å regne som en genrell tråd som ikke nødvendigvis skulle omhandle meg og mitt valg av båt.Men mer hva andre ville valgt i denne båtklassen og gjerne litt valg mellom de nevnte linkene.

 

Vi har i dag den i den første linken der og vi planlegger å reise på langtur som kan vare alt fra 3mnd til 10år for alt vi vet, kanskje vi aldri kommer hjem.Kanskje seiler vi til antarktis og alaska eller vi sveiver rundt i middelhavet et år og reiser hjem, jeg vet rett og slett ikke og det er det fine med det, men så er det slik at når man ikke vet hvor man skal så er det synd om man skulle kvie seg for å reise et sted fordi man er skodd for dårlig.

 

Den eneste i denne gjengen som er langkjølet som du nevner det er Island Packet 40, det er nok også den tregeste men kanskje også den mest praktiske bortsett fra Ovnien som er en drømmebåt for meg.

Ovnien er nok veldig god å bo i om vinteren samtidig som den gir tilgang til bedre ankringsplasser, den er av typen høytrykkspyl i 15min om våren og det er også en drøm. Jeg har 2 båtvenner som har en slik og det er en knallbåt men akk så kostbart

Sannsynligheten for at vi reiser med den vi allerede har er selvsagt størst men det er jo lov å slå ihjel litt tid på EDBen og høre litt hva folket ville valgt om de skulle på en slik tur.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke noe glad i de wink'ene som er nå - for det er vanskelig å se om den smiler eller blunker - men det var nå så at første setningen i innlegget mitt var ironisk ment. Dette er jo et tema som vi begge er like engasjerte i :thumbsup:

 

Om jeg forstår deg rett vil du ikke ha noen begrensning på hvor dere kan gå - dvs strengt tatt nord for Svalbard og Syd for Kapp Horn. Da trengs panserskipseilbåtskvalitet.

 

Helt spesifikt ville jeg gått for en HR 42 i den prisklassen du skisserer (surpise surspise :lol:). Både pga bevist byggekvalitet over mange mange år der svært mange av deres båter har gjennomført tilsvarende turer og fordi HR parts av svært mange skrytes opp i skyene som leverandør av deler de trenger. For deler trenger man definitivt på langtur. HR Parts er et selskap som opererer og eies uavhengig av HR. Najad eller Malø eller den engelske du linket til er sikkert like bra kvalitetsmessig. For meg føles det trygt å velge et stort verft som har bra systemer rundt seg på service. Om man deltar i ARC har HR et service team i havna 2 uker før start.

 

Ovni er flotte båter - jeg liker også den heavy duty kvalitetsfølelsen på skroget. Men jeg er skeptisk til at den er så flat i bunnen og har senkekjøl. Jeg har ikke seilt den selv - men tester jeg har lest sier at den krysser dårlig. I dårlig vær ved "lee shore" kan det være kristisk. Jeg synes også den er flat i bunnen og lurer på om den slår - men det vet jeg ikke. Det meste av langturene går i rolig vær på slør/lens - mens skal dere gå Drake Passage eller fra Falkelandsøyene til Ushuaia og videre opp i Patagonia blir det ofte kryss i mye vind.

 

Optimalt sett er en lankjølt båt kanskje den sikreste med tanke på stabilitet. Samtidig mister man seilegenskaper. Jeg tror en moderat finnekjøl løsning er et godt kompromiss.

 

Tråden og båten vi jobber med å spekke er nok litt ekstrem i forhold til mange andres behov. Vi ruster en båt for på seile en tøff og lang rute. Også er jeg nok litt paranoid når det gjelder sikkerhet og at jeg vil ha doble systemer. De tøffeste områdene jeg forventer å møte er Nordsjøen og Biscaya og Falkelandsøyene - Kapp Horn - Patagonia. Vi kommer ikke til å gå nord for indonesia og sklir da unna en del røffe områder i nordre del av Stillehavet. Fra SørAfrika til Sør Amerika kan nok også rufse seg litt.

 

Ved kjøp av brukt båt ville jeg satt av penger til oppgradering av rigg og seil. Se over riggen, bytt stående rigg til høyere spekk enn standard, kjøp nye seil av god vevd duk som tåler lang tids bruk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden jeg kjeder meg og ikke har noe å gjøre (ferdig på jobb 0900 i dag) så kan jeg jo svare litt på innlegget ditt :yesnod:

 

Det hele kommer veldig an på bruk av båten. Ser dere for dere kystnære seilas eller kryssing av hav?

Vi vet ikke hvor vi skal men vi skal krysse hav og også bruke båten om vinteren her hjemme, akkurat nå så hadde vel eneste valgt vært alu eller stål til det siste

 

Hvor mange skal være ombord under seilas?

Vi er to til tre

 

skrog som er langkjølt og ror som er godt festet. Jeg liker ikke "løsthengende" ror

Langkjølt er kun den island packeten, spaderor er det bare Oceanisen som har

 

skrog som er mykt i sjøen. En båt som slår sliter ut både mannskap og båt

Et skrog så går mykt i sjøen er også gjerne en tregere båt så det er snakk om å ta og gi, men en båt som tar vare på mannskapet istedet for at mannskapet tar vare på båten er jo fint da

 

god mulighet for nødstyring ved styringshavari

Det finnes løsninger for dette på de fleste båter

 

isolert skrog for å holde det varmt når det er kaldt og kaldt når det er varmt.

Ovni :smiley:

 

god beskyttelse av mannskap - både mot vind, regn og sol.

Hos oss så kaller vi det sprayhood og bimini og det er så enkelt at det ikke er noe å snakke om for min del

 

rigg som er godt dimensjonert

Selvfølge og det er det på alle disse bortsett fra oceanisen men det kan rettes på

 

enkel å seile - gjerne rulleseil

Spiller liten rolle for oss alle semimoderne-moderne båter under 50+ fot er enkle å seile etter min mening

 

seil som tåler mye bruk over lang tid

Seil er forbruksvare og koster ikke alverden så det spiller liten rolle egentlig så det tenker jeg ikke mye på da det er en detalj som kan fikses på alle båter

 

motor med rett aksling for mindre vedlikehold

Enig

 

motor uten elektronikk

Slike elektronikkmotorer finnes vel uansett ikke i denne båtstørrelsen

 

motor som er stor nok slik at båten kan gjøre god fart på tross av mye vær midt i mot

Det har alle disse jeg nevner men det betyr ikke alverdens for oss, det blir som med rullestorseil, vi vil ikke ha det men om det nå engang er på den ellers perfekte båten den dagen vi skal bytte så stopper det oss ikke fra å handle

 

store vann og dieseltanker

Enig

mulighet for watermaker

Det er det i alle båter men med store tanker så er det ikke noen prioritet for meg ihvertfall, men det hadde vært veldig kjekt om vinteren her hjemme

mulighet for stor strømkapasitet ombord (stor batteribank og ekstremt gode lademuligheter)

Det er viktig for meg ja og alle andre tror jeg

god bysse som kan brukes i mye sjø

Jepp det er viktig og det har vi ikke i dag, her utmerker bowmanen seg spesielt

 

gode sjøkøyer

Permanente standard i Bowmanen men det er lett å ordne i alle båter og koster jo "ingenting" for et letrekk

 

gode toalettforhold som kan brukes i mye vær

Japp det er viktig, her er det mye drit ute og går men det er ikke noe som ville hindret meg fra å kjøpe en båt (se over ang motor/rulleseil)

 

sentercockpit for å hindre sjø inn i båten (det skal mer til for at brytende sjø slår inn i en sentercockpit enn en aktercockpit)

Det bryr jeg meg ikke om sålenge lensingen av cocpit er dimensjonert riktig

 

Alt kritisk materiell bør dubleres. Yaghan dro dette langt med dobbel radar feks - men jeg synes ikke det er dumt :smiley: Også må man skille mellom hva som er livsnødvendig og hva som er komfort.

Her er nok den store forskjellen fra meg til deg, jeg skulle gjerne hatt men nei det er uinteressant, kunne tenkt meg et vindror i tillegg til autopilot men jeg ser ikke så nøye på det, kanskje litt deler til den autopiloten som er og jeg er fornøyd. En ekstra GPS eller to er også fint men det stopper der, det ryker før eller siden i alle båer men vi klarer oss sålenge båten flyter

 

Er man få personer ombord er det viktig med dobbel selvstyring tenker jeg. Et mannskap på 2 holder ikke lenge om man skal håndstyre.

Man kommer langt med noen strikk og riktig seiltrim i en retningsstabil båt og det går greit å styre en uke til man kommer til land i verste fall)

 

Jeg har jo en hang til svenske verft. Malø, Najad og HR er mine favoritter. Kilico er en norsk båt som akkurat har rundt SørAmerika. De har nettopp dratt fra Ushuaia. Det er en Malø 39.

Jeg hadde også det men jeg synes det er så mye fint ute i verden og jeg kunne godt tenkt meg å engang eie noe som ikke så mange andre har her hjemme.

 

Er mye

der ute :thumbsup: Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke noe glad i de wink'ene som er nå Se over riggen, bytt stående rigg til høyere spekk enn standard, kjøp nye seil av god vevd duk som tåler lang tids bruk.

jeg er heller ikke så glad i smilyene men de henger med alikevel, og jeg det er morsomt å diskutere nå om vinteren.

 

Bytte til høyere spekk enn standard , så du mener f.eks bytte riggvaiere så på HR42 opp til dimensjonene på bowman40 og vaierne på bowman opp til dimensjonene på SS nimitz .........og der kom det et :wink: igjen.(måtte bare)

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange som har erfart at riggen får mye juling på lang og hard langturseilas. ARC anbefaler max 5 år gammel stående rigg. Mange produsenter følger anbefalingene til riggprodusentene. Noen går en størrelse opp som standard.

 

På langtur er jeg mer opptatt av å ha noe som holder enn noe som skiller seg ut. Og når du kommer til de store cruising destinasjoner ser det ut som et virvarr av båttyper uansett

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den engelske og amerikanske ser ut som gode båter også. Her er et par nordiske alternativer

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26337457

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25570165

den HR 45 synes jeg er høyt priset.

 

Min egen vurdering er at en 40 foter er for liten for oss til å seile langt med. En del av farvannene er ganske krevende. Det blir spennende å følge Kilico i Patagonia fremover. http://www.kilico.no/

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt i ulike farvann, men etter ca tre år i Middelhavet kan jeg i første rekke si litt om det.

Det ideelle vil jeg si er en nokså personlig sak, derfor blir det litt generelt ut fra våre erfaringer. Helt generelt kan en si at vilke som helst bra turbåt for våre nordiske farvann vil også duge i Middelhavet, mer eller mindre, og med noe attåt.

Attåt: Et realt ankeropplegg, 70-100 m kjetting og et par gode anker. God vann-dieselkapasitet. Lettvindseil. Bimini, mest mulig solsceller. Stor batterikapasitet. God ventilasjon. God autopilot. Lett jolle av bra kvalitet.

Kjekt å ha: Stor cockpit, lufteventliter i skrogsiden evnt. overbygg, radar. Kartplotter.

Nødvendig å ha: Alle skipspapirer inkl. forsikring pinlige i orden.

Link to post
Share on other sites

interessant med dine erfaringer pettersand.

 

Hvilke anker har dere erfaring med?

jolle - lett og god skriver du. Hva er lett og bra? Jeg tenker RIB - men de veier fort 50 kg minst.

skipspapirer i pinlig orden: NOR registrerigsbevis, forsikringsbevis, pass. Inn og utsjekkspapirer fra siste havn. Annet som trengs?

 

bruker dere Q flagg ved ankomst nytt land?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Attåt: Et realt ankeropplegg, 70-100 m kjetting og et par gode anker. God vann-dieselkapasitet. Lettvindseil. Bimini, mest mulig solsceller. Stor batterikapasitet. God ventilasjon. God autopilot. Lett jolle av bra kvalitet.

Kjekt å ha: Stor cockpit, lufteventliter i skrogsiden evnt. overbygg, radar. Kartplotter.

Nødvendig å ha: Alle skipspapirer inkl. forsikring pinlige i orden.

Jeg tror også som du sier at i middelhavet så trenger man neppe noe annet enn det man gjerne seiler kystseilas+ med her hjemme om sommeren og en typisk Charterbåt med stor cocpit, rask i lite vind , god ventilasjon osv er nok bra der, solceller er nok også bedre enn vindmølle i denne delen av verden om jeg har forstått det rett på cruiserforums.

 

Men hva mener du med god diesel/vann kapasitet, i en "charter" 40-43foter så er det jo gjerne spinkle 300+ liter vann og et par hundre diesel og det rekker kanskje der nede hvor man ikke er spesielt lenge til havs.

I en IP eller bowman så er det gjerne muligheter for 700+ vann og 4-500 diesel med enkle grep om det ikke allerede er det i de og det er nærmest umulig i disse nyere mer vanlige båtene.

 

Jeg legger merke til at veldig mange av disse båtene som ligger til salgs selges med jolle og da er det gjerne en liten lett en med oppblåsbar dørk og 2-3hk motor.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten vi har i dag med yanmar 54hk og 200liter diesel den rekker vi vel neppe lenger enn 400mil med på en tank, 1000mil er langt. Har ikke tenkt så mye over akkurat det, synes 1000mil dog høres veldig langt ut. Vi har neppe hastverk når vi reiser så vi kommer vel fram etterhvert sålenge vi ikke tørster ihjel

Link to post
Share on other sites

Der ned klare en seg ok med standard tanker, men det er i alle fall ingen ulempe med vann 300 ltr + og diesel 200 ltr diesel. Lettdrevet båt , ja en klar fordel. Se på www.seilmedhydra , der er avsnitt som heter forberedelse og utrustning

som gir en del svar bl.a. om papirer. Hovedanker er Rocka, et bra valg. Ja, Q ved ankomst er nødvendig, om noen merker det er vel en annen sak, noe avh. av land og havn. Jeg vil ha valgt jolle i uvb-bestandig materiale, bl.a engelske Avon og Tinker. Jolle som gjør en uavh. av daviter og motortalje/kran er en fordel, særlig når en skal legge til i byhavner med anker, men en RIB har også sine fordeler. Watermaker har jeg ingen erfaring med, hva med vannkvaliteten? Det har faktisk vært brukbart til meget godt drikkevann i de de havner vi har vært innom, så vi kjøper svært lite flaskevann.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det ville bli slitsomt.

 

De som har seilt helt rundt med en slik sier ikke det. De setter pris på at den går veldig fint i sjøen samt at de kan seile den opp på ei sandstrand.

Det settes også pris på at den seiler dobbelt så fort som en tradisjonell langtursbåt på transportstrekkene.

Link to post
Share on other sites

Har ikke tenkt så mye over akkurat det, synes 1000mil dog høres veldig langt ut. Vi har neppe hastverk når vi reiser så vi kommer vel fram etterhvert sålenge vi ikke tørster ihjel

Du sa jo at du ville kunne seile hvor du vil :smiley: Tankmuligheter i Patagonia er ikke størst. Og det er mye motvind der i trange farvann. et annet poeng er å komme seg raskt gjennom doldrums. Samme gjelder om man seiler nord i Stillehavet.

 

Båten vi ser på har 400 liter tank standard. Kan leveres med minst 100 liters ekstra tank for diesel og ha lenestoler fortsatt. Jeg vurderer å ta ene vanntanken på 200 liter til diesel og ha en ekstra vanntank på 100 liter. Da blir det 600 liter diesel og 550 liter vann. Rekkevidde teoretisk for motor ca 800nm med Gori overdrive propell. i værste fall får vi ta med litt ekstra diesel på kanner.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja jeg vil gjerne kunne seile hvor jeg vil men om det nå skulle være sånn at det skorter på diesel og er vindstille så er det vel ikke annet å gjøre enn å vente på vinden, de fleste som seiler langt og f.eks skal gjennom stillebeltet kommer seg vel fram til slutt de også selv om de nå må ligge å vente på vind noen dager i verste fall. Tar det ikke så tungt det der jeg :smiley:

 

Hva sier folket forresten til teakdekk og vinterbruk i Norge ?

Link to post
Share on other sites

Jeg sikla på Nordhavn lenge. Men jeg synes det er noe eget på langtur med seilbåt. Kan legge til at jeg startet å seile da jeg var 6-7 år - så seilteknikken er relativt kjent.

 

Jeg ser på motor og rekkevidde som god ekstra sikkerhet. Det er områder der det er mye motstrøm, og det er visse tidsplaner som må holdes - bla med tanke på syklonsesonger. Smak og behag. Første gang jeg ba om ekstra dieseltanker på HR var svaret fra deres norske agent: skal du ikke på seiltur da? Men les "Yaghan" boka og erfaringene de har fra sine to langturbåter. I sin HR 46 hadde de 1000nm rekkevidde og ønsket seg mer. I 62 har de 1500 nm rekkevidde.

Link to post
Share on other sites

På Kryss har i de siste numrene hatt fokus på valg og utrustning av båt for langtur. Hovedoverskriften siste nummer var "Go simple, go small, go now", og budskapet er vel at man kommer langt med de fleste båttyper bare man er godt forberedt.

 

Personlig ville jeg satset på en velseilende båt som er dimensjonert for tøff bruk. Hva med en Comfortina 40?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...