Enzo Startet 14.Februar.2011 Del på Facebook Startet 14.Februar.2011 Bitteliten har jo en slik tråd og den er veldig interessant men jeg kunne godt tenkt meg å diskutere litt mer generelt når det gjelder dette. Om du skulle reise på langtur, du vet ikke hvor lenge du blir borte, du vet ikke hvor du skal, hva ville du valgt da og hvorfor. La oss si båten skal være mellom 38 & 42 fot. Det kan være at du blir å seile middelhav og karibien men det er også mulig du havner i strøk med kaldt klima og meget dårlig vær. Pris som eksemplene Jeg slenger ut noen eksempler her som strekker seg fra typisk kyst/middelhavs/charterbåt HR engelsk amerikansk Slenger også på en alu Hvilken av de ville du valgt, hvilken ville du ikke valgt og hvorfor. Andre alternativer ? Så har vi noe å diskutere mens vi venter på våren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) har jeg lov til å svare selvom jeg har startet egen tråd om dette? Det hele kommer veldig an på bruk av båten. Ser dere for dere kystnære seilas eller kryssing av hav? Hvor mange skal være ombord under seilas? hvilke krav har man til komfort og fart. Fart er både sikkerhet (kortere tid til havs) og glede. Dog får man ikke 3 ting i en båt uten kompromisser: økonomi, fart, komfort (Yaghans eiere mener at de har valgt en rimelig båt ). Hva slags vær skal båten brukes i? La oss tenke oss at dere skal krysse hav og være mye i sol. Karibien er jo et typisk yndet reisemål for mange. Det finnes mange båter som seiler mye lengre enn dette. Feks er Kilico fra Sandefjord nå på vei rundt SørAmerika De ting jeg ville fokusert på handler mye komfort og sikkerhet. Fart er faktisk det som vi ofrer litt når vi må velge. En båt for en slik tur bør være utstyrt og dimensjonert for å tåle orkan - for det kan i ytterste konsekvens skje Tanker jeg har er: skrog som er langkjølt og ror som er godt festet. Jeg liker ikke "løsthengende" ror skrog som er mykt i sjøen. En båt som slår sliter ut både mannskap og båt god mulighet for nødstyring ved styringshavari God stabilitetskurve - positiv stabilitet på minst 120 grader. isolert skrog for å holde det varmt når det er kaldt og kaldt når det er varmt. god beskyttelse av mannskap - både mot vind, regn og sol. rigg som er godt dimensjonert enkel å seile - gjerne rulleseil seil som tåler mye bruk over lang tid motor med rett aksling for mindre vedlikehold motor uten elektronikk motor som er stor nok slik at båten kan gjøre god fart på tross av mye vær midt i mot store vann og dieseltanker mulighet for watermaker mulighet for stor strømkapasitet ombord (stor batteribank og ekstremt gode lademuligheter) god bysse som kan brukes i mye sjø gode sjøkøyer gode toalettforhold som kan brukes i mye vær sentercockpit for å hindre sjø inn i båten (det skal mer til for at brytende sjø slår inn i en sentercockpit enn en aktercockpit) Alt kritisk materiell bør dubleres. Yaghan dro dette langt med dobbel radar feks - men jeg synes ikke det er dumt Også må man skille mellom hva som er livsnødvendig og hva som er komfort. Er man få personer ombord er det viktig med dobbel selvstyring tenker jeg. Et mannskap på 2 holder ikke lenge om man skal håndstyre. Holder man seg relativt nære kysten og feks er med i ARC over atlanteren stiller det mindre krav på båt enn om man drar rundt KappHorn alene med bare 2 ombord. Det samme også om man skal seile nordre del av Stillehavet og kanskje opp til Beringstredet. Jeg har jo en hang til svenske verft. Malø, Najad og HR er mine favoritter. Kilico er en norsk båt som akkurat har rundt SørAmerika. De har nettopp dratt fra Ushuaia. Det er en Malø 39. Redigert 14.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Kanskje ikke uventet..... .....en danske. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) Mulligan, den der koster 2-3ggr det de koster som jeg nevnte i førsteposten, men interessant at du ville dratt på langtur i en slik og det kunne inkludere seiling i riktig dårlig vær til tider. Jeg tror det ville bli slitsomt. Bitteliten, jeg tenker så mye rart men denne tråden var mer å regne som en genrell tråd som ikke nødvendigvis skulle omhandle meg og mitt valg av båt.Men mer hva andre ville valgt i denne båtklassen og gjerne litt valg mellom de nevnte linkene. Vi har i dag den i den første linken der og vi planlegger å reise på langtur som kan vare alt fra 3mnd til 10år for alt vi vet, kanskje vi aldri kommer hjem.Kanskje seiler vi til antarktis og alaska eller vi sveiver rundt i middelhavet et år og reiser hjem, jeg vet rett og slett ikke og det er det fine med det, men så er det slik at når man ikke vet hvor man skal så er det synd om man skulle kvie seg for å reise et sted fordi man er skodd for dårlig. Den eneste i denne gjengen som er langkjølet som du nevner det er Island Packet 40, det er nok også den tregeste men kanskje også den mest praktiske bortsett fra Ovnien som er en drømmebåt for meg. Ovnien er nok veldig god å bo i om vinteren samtidig som den gir tilgang til bedre ankringsplasser, den er av typen høytrykkspyl i 15min om våren og det er også en drøm. Jeg har 2 båtvenner som har en slik og det er en knallbåt men akk så kostbart Sannsynligheten for at vi reiser med den vi allerede har er selvsagt størst men det er jo lov å slå ihjel litt tid på EDBen og høre litt hva folket ville valgt om de skulle på en slik tur. Redigert 14.Februar.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) Jeg er ikke noe glad i de wink'ene som er nå - for det er vanskelig å se om den smiler eller blunker - men det var nå så at første setningen i innlegget mitt var ironisk ment. Dette er jo et tema som vi begge er like engasjerte i Om jeg forstår deg rett vil du ikke ha noen begrensning på hvor dere kan gå - dvs strengt tatt nord for Svalbard og Syd for Kapp Horn. Da trengs panserskipseilbåtskvalitet. Helt spesifikt ville jeg gått for en HR 42 i den prisklassen du skisserer (surpise surspise ). Både pga bevist byggekvalitet over mange mange år der svært mange av deres båter har gjennomført tilsvarende turer og fordi HR parts av svært mange skrytes opp i skyene som leverandør av deler de trenger. For deler trenger man definitivt på langtur. HR Parts er et selskap som opererer og eies uavhengig av HR. Najad eller Malø eller den engelske du linket til er sikkert like bra kvalitetsmessig. For meg føles det trygt å velge et stort verft som har bra systemer rundt seg på service. Om man deltar i ARC har HR et service team i havna 2 uker før start. Ovni er flotte båter - jeg liker også den heavy duty kvalitetsfølelsen på skroget. Men jeg er skeptisk til at den er så flat i bunnen og har senkekjøl. Jeg har ikke seilt den selv - men tester jeg har lest sier at den krysser dårlig. I dårlig vær ved "lee shore" kan det være kristisk. Jeg synes også den er flat i bunnen og lurer på om den slår - men det vet jeg ikke. Det meste av langturene går i rolig vær på slør/lens - mens skal dere gå Drake Passage eller fra Falkelandsøyene til Ushuaia og videre opp i Patagonia blir det ofte kryss i mye vind. Optimalt sett er en lankjølt båt kanskje den sikreste med tanke på stabilitet. Samtidig mister man seilegenskaper. Jeg tror en moderat finnekjøl løsning er et godt kompromiss. Tråden og båten vi jobber med å spekke er nok litt ekstrem i forhold til mange andres behov. Vi ruster en båt for på seile en tøff og lang rute. Også er jeg nok litt paranoid når det gjelder sikkerhet og at jeg vil ha doble systemer. De tøffeste områdene jeg forventer å møte er Nordsjøen og Biscaya og Falkelandsøyene - Kapp Horn - Patagonia. Vi kommer ikke til å gå nord for indonesia og sklir da unna en del røffe områder i nordre del av Stillehavet. Fra SørAfrika til Sør Amerika kan nok også rufse seg litt. Ved kjøp av brukt båt ville jeg satt av penger til oppgradering av rigg og seil. Se over riggen, bytt stående rigg til høyere spekk enn standard, kjøp nye seil av god vevd duk som tåler lang tids bruk. Redigert 14.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) Siden jeg kjeder meg og ikke har noe å gjøre (ferdig på jobb 0900 i dag) så kan jeg jo svare litt på innlegget ditt Det hele kommer veldig an på bruk av båten. Ser dere for dere kystnære seilas eller kryssing av hav? Vi vet ikke hvor vi skal men vi skal krysse hav og også bruke båten om vinteren her hjemme, akkurat nå så hadde vel eneste valgt vært alu eller stål til det siste Hvor mange skal være ombord under seilas? Vi er to til tre skrog som er langkjølt og ror som er godt festet. Jeg liker ikke "løsthengende" ror Langkjølt er kun den island packeten, spaderor er det bare Oceanisen som har skrog som er mykt i sjøen. En båt som slår sliter ut både mannskap og båt Et skrog så går mykt i sjøen er også gjerne en tregere båt så det er snakk om å ta og gi, men en båt som tar vare på mannskapet istedet for at mannskapet tar vare på båten er jo fint da god mulighet for nødstyring ved styringshavari Det finnes løsninger for dette på de fleste båter isolert skrog for å holde det varmt når det er kaldt og kaldt når det er varmt. Ovni god beskyttelse av mannskap - både mot vind, regn og sol. Hos oss så kaller vi det sprayhood og bimini og det er så enkelt at det ikke er noe å snakke om for min del rigg som er godt dimensjonert Selvfølge og det er det på alle disse bortsett fra oceanisen men det kan rettes på enkel å seile - gjerne rulleseil Spiller liten rolle for oss alle semimoderne-moderne båter under 50+ fot er enkle å seile etter min mening seil som tåler mye bruk over lang tid Seil er forbruksvare og koster ikke alverden så det spiller liten rolle egentlig så det tenker jeg ikke mye på da det er en detalj som kan fikses på alle båter motor med rett aksling for mindre vedlikehold Enig motor uten elektronikk Slike elektronikkmotorer finnes vel uansett ikke i denne båtstørrelsen motor som er stor nok slik at båten kan gjøre god fart på tross av mye vær midt i mot Det har alle disse jeg nevner men det betyr ikke alverdens for oss, det blir som med rullestorseil, vi vil ikke ha det men om det nå engang er på den ellers perfekte båten den dagen vi skal bytte så stopper det oss ikke fra å handle store vann og dieseltanker Enig mulighet for watermaker Det er det i alle båter men med store tanker så er det ikke noen prioritet for meg ihvertfall, men det hadde vært veldig kjekt om vinteren her hjemme mulighet for stor strømkapasitet ombord (stor batteribank og ekstremt gode lademuligheter) Det er viktig for meg ja og alle andre tror jeg god bysse som kan brukes i mye sjø Jepp det er viktig og det har vi ikke i dag, her utmerker bowmanen seg spesielt gode sjøkøyer Permanente standard i Bowmanen men det er lett å ordne i alle båter og koster jo "ingenting" for et letrekk gode toalettforhold som kan brukes i mye vær Japp det er viktig, her er det mye drit ute og går men det er ikke noe som ville hindret meg fra å kjøpe en båt (se over ang motor/rulleseil) sentercockpit for å hindre sjø inn i båten (det skal mer til for at brytende sjø slår inn i en sentercockpit enn en aktercockpit) Det bryr jeg meg ikke om sålenge lensingen av cocpit er dimensjonert riktig Alt kritisk materiell bør dubleres. Yaghan dro dette langt med dobbel radar feks - men jeg synes ikke det er dumt Også må man skille mellom hva som er livsnødvendig og hva som er komfort. Her er nok den store forskjellen fra meg til deg, jeg skulle gjerne hatt men nei det er uinteressant, kunne tenkt meg et vindror i tillegg til autopilot men jeg ser ikke så nøye på det, kanskje litt deler til den autopiloten som er og jeg er fornøyd. En ekstra GPS eller to er også fint men det stopper der, det ryker før eller siden i alle båer men vi klarer oss sålenge båten flyter Er man få personer ombord er det viktig med dobbel selvstyring tenker jeg. Et mannskap på 2 holder ikke lenge om man skal håndstyre. Man kommer langt med noen strikk og riktig seiltrim i en retningsstabil båt og det går greit å styre en uke til man kommer til land i verste fall) Jeg har jo en hang til svenske verft. Malø, Najad og HR er mine favoritter. Kilico er en norsk båt som akkurat har rundt SørAmerika. De har nettopp dratt fra Ushuaia. Det er en Malø 39. Jeg hadde også det men jeg synes det er så mye fint ute i verden og jeg kunne godt tenkt meg å engang eie noe som ikke så mange andre har her hjemme. Er mye der ute Redigert 14.Februar.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) Jeg er ikke noe glad i de wink'ene som er nå Se over riggen, bytt stående rigg til høyere spekk enn standard, kjøp nye seil av god vevd duk som tåler lang tids bruk. jeg er heller ikke så glad i smilyene men de henger med alikevel, og jeg det er morsomt å diskutere nå om vinteren. Bytte til høyere spekk enn standard , så du mener f.eks bytte riggvaiere så på HR42 opp til dimensjonene på bowman40 og vaierne på bowman opp til dimensjonene på SS nimitz .........og der kom det et igjen.(måtte bare) Redigert 14.Februar.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) Mange som har erfart at riggen får mye juling på lang og hard langturseilas. ARC anbefaler max 5 år gammel stående rigg. Mange produsenter følger anbefalingene til riggprodusentene. Noen går en størrelse opp som standard. På langtur er jeg mer opptatt av å ha noe som holder enn noe som skiller seg ut. Og når du kommer til de store cruising destinasjoner ser det ut som et virvarr av båttyper uansett Redigert 14.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 I utlandet så er det endel selskaper som nekter å forsikre rigg eldre enn et vist antall år, vet ikke om det er grunnen men det er ofte å se at stående rigg er byttet rimelig nylig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) Den engelske og amerikanske ser ut som gode båter også. Her er et par nordiske alternativer http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26337457 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25570165 den HR 45 synes jeg er høyt priset. Min egen vurdering er at en 40 foter er for liten for oss til å seile langt med. En del av farvannene er ganske krevende. Det blir spennende å følge Kilico i Patagonia fremover. http://www.kilico.no/ Redigert 14.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Jeg har seilt i ulike farvann, men etter ca tre år i Middelhavet kan jeg i første rekke si litt om det. Det ideelle vil jeg si er en nokså personlig sak, derfor blir det litt generelt ut fra våre erfaringer. Helt generelt kan en si at vilke som helst bra turbåt for våre nordiske farvann vil også duge i Middelhavet, mer eller mindre, og med noe attåt. Attåt: Et realt ankeropplegg, 70-100 m kjetting og et par gode anker. God vann-dieselkapasitet. Lettvindseil. Bimini, mest mulig solsceller. Stor batterikapasitet. God ventilasjon. God autopilot. Lett jolle av bra kvalitet. Kjekt å ha: Stor cockpit, lufteventliter i skrogsiden evnt. overbygg, radar. Kartplotter. Nødvendig å ha: Alle skipspapirer inkl. forsikring pinlige i orden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) interessant med dine erfaringer pettersand. Hvilke anker har dere erfaring med? jolle - lett og god skriver du. Hva er lett og bra? Jeg tenker RIB - men de veier fort 50 kg minst. skipspapirer i pinlig orden: NOR registrerigsbevis, forsikringsbevis, pass. Inn og utsjekkspapirer fra siste havn. Annet som trengs? bruker dere Q flagg ved ankomst nytt land? Redigert 14.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) Attåt: Et realt ankeropplegg, 70-100 m kjetting og et par gode anker. God vann-dieselkapasitet. Lettvindseil. Bimini, mest mulig solsceller. Stor batterikapasitet. God ventilasjon. God autopilot. Lett jolle av bra kvalitet. Kjekt å ha: Stor cockpit, lufteventliter i skrogsiden evnt. overbygg, radar. Kartplotter. Nødvendig å ha: Alle skipspapirer inkl. forsikring pinlige i orden. Jeg tror også som du sier at i middelhavet så trenger man neppe noe annet enn det man gjerne seiler kystseilas+ med her hjemme om sommeren og en typisk Charterbåt med stor cocpit, rask i lite vind , god ventilasjon osv er nok bra der, solceller er nok også bedre enn vindmølle i denne delen av verden om jeg har forstått det rett på cruiserforums. Men hva mener du med god diesel/vann kapasitet, i en "charter" 40-43foter så er det jo gjerne spinkle 300+ liter vann og et par hundre diesel og det rekker kanskje der nede hvor man ikke er spesielt lenge til havs. I en IP eller bowman så er det gjerne muligheter for 700+ vann og 4-500 diesel med enkle grep om det ikke allerede er det i de og det er nærmest umulig i disse nyere mer vanlige båtene. Jeg legger merke til at veldig mange av disse båtene som ligger til salgs selges med jolle og da er det gjerne en liten lett en med oppblåsbar dørk og 2-3hk motor. Redigert 14.Februar.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 1000 nm rekkevidde for motor tenker jeg. Vanskelig å få mer i en 40 foter. Jeg er villig til å ofre litt på vanntank for å få mer rekkevidde for motor. Får heller fylle opp med drikkevann på flasker. Og watermaker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Båten vi har i dag med yanmar 54hk og 200liter diesel den rekker vi vel neppe lenger enn 400mil med på en tank, 1000mil er langt. Har ikke tenkt så mye over akkurat det, synes 1000mil dog høres veldig langt ut. Vi har neppe hastverk når vi reiser så vi kommer vel fram etterhvert sålenge vi ikke tørster ihjel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Der ned klare en seg ok med standard tanker, men det er i alle fall ingen ulempe med vann 300 ltr + og diesel 200 ltr diesel. Lettdrevet båt , ja en klar fordel. Se på www.seilmedhydra , der er avsnitt som heter forberedelse og utrustning som gir en del svar bl.a. om papirer. Hovedanker er Rocka, et bra valg. Ja, Q ved ankomst er nødvendig, om noen merker det er vel en annen sak, noe avh. av land og havn. Jeg vil ha valgt jolle i uvb-bestandig materiale, bl.a engelske Avon og Tinker. Jolle som gjør en uavh. av daviter og motortalje/kran er en fordel, særlig når en skal legge til i byhavner med anker, men en RIB har også sine fordeler. Watermaker har jeg ingen erfaring med, hva med vannkvaliteten? Det har faktisk vært brukbart til meget godt drikkevann i de de havner vi har vært innom, så vi kjøper svært lite flaskevann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Uten tvil OVNI Styrke, Vedlikehold. grunt-vannsfordelene. og uten vann fordelene. Og den seiler nydeligt i dårligt vær. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Jeg tror det ville bli slitsomt. De som har seilt helt rundt med en slik sier ikke det. De setter pris på at den går veldig fint i sjøen samt at de kan seile den opp på ei sandstrand. Det settes også pris på at den seiler dobbelt så fort som en tradisjonell langtursbåt på transportstrekkene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Ja det er mulig du har rett der mulligan men den koster vel fortsatt 4mill Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) Har ikke tenkt så mye over akkurat det, synes 1000mil dog høres veldig langt ut. Vi har neppe hastverk når vi reiser så vi kommer vel fram etterhvert sålenge vi ikke tørster ihjel Du sa jo at du ville kunne seile hvor du vil Tankmuligheter i Patagonia er ikke størst. Og det er mye motvind der i trange farvann. et annet poeng er å komme seg raskt gjennom doldrums. Samme gjelder om man seiler nord i Stillehavet. Båten vi ser på har 400 liter tank standard. Kan leveres med minst 100 liters ekstra tank for diesel og ha lenestoler fortsatt. Jeg vurderer å ta ene vanntanken på 200 liter til diesel og ha en ekstra vanntank på 100 liter. Da blir det 600 liter diesel og 550 liter vann. Rekkevidde teoretisk for motor ca 800nm med Gori overdrive propell. i værste fall får vi ta med litt ekstra diesel på kanner. Redigert 14.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Ja jeg vil gjerne kunne seile hvor jeg vil men om det nå skulle være sånn at det skorter på diesel og er vindstille så er det vel ikke annet å gjøre enn å vente på vinden, de fleste som seiler langt og f.eks skal gjennom stillebeltet kommer seg vel fram til slutt de også selv om de nå må ligge å vente på vind noen dager i verste fall. Tar det ikke så tungt det der jeg Hva sier folket forresten til teakdekk og vinterbruk i Norge ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Bitteliten vet jo hva han skal ha, lurer ikke lenger. God planlegging er halve jobben. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 tro en Nordhavn 43 hadde vært det rette for meg om jeg skulle på en sånn tur! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Jeg sikla på Nordhavn lenge. Men jeg synes det er noe eget på langtur med seilbåt. Kan legge til at jeg startet å seile da jeg var 6-7 år - så seilteknikken er relativt kjent. Jeg ser på motor og rekkevidde som god ekstra sikkerhet. Det er områder der det er mye motstrøm, og det er visse tidsplaner som må holdes - bla med tanke på syklonsesonger. Smak og behag. Første gang jeg ba om ekstra dieseltanker på HR var svaret fra deres norske agent: skal du ikke på seiltur da? Men les "Yaghan" boka og erfaringene de har fra sine to langturbåter. I sin HR 46 hadde de 1000nm rekkevidde og ønsket seg mer. I 62 har de 1500 nm rekkevidde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 På Kryss har i de siste numrene hatt fokus på valg og utrustning av båt for langtur. Hovedoverskriften siste nummer var "Go simple, go small, go now", og budskapet er vel at man kommer langt med de fleste båttyper bare man er godt forberedt. Personlig ville jeg satset på en velseilende båt som er dimensjonert for tøff bruk. Hva med en Comfortina 40? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.