Jump to content

Den optimale langturbåt 38-42 sånn ca


Enzo

Recommended Posts

Godt du er her Ask så jeg kan stille deg noen spm.

Hvordan er det å bo i en katamaran om vinteren ? Blir det ikke svinkaldt på dørken, og finnes det noen alternativer som har skikkelig god salong å sitte i under 40fot ?

Hvordan er isoleringen med alle disse vinduene, jeg synes det er kaldt i Oceanisen og tenker bare at det må være enda kaldere i en typisk cruising Cat.

 

Ville du vært i en tradisjonell 40foter eller en katamaran på samme lengde når være blir skikkelig ille ?

Link to post
Share on other sites

Uten tvil OVNI

 

Styrke,

Vedlikehold.

grunt-vannsfordelene. og uten vann fordelene.

 

Og den seiler nydeligt i dårligt vær.

Jeg har senkekjøl og doble ror og mener vel at alle turbåter burde ha en form for senke-fall-kjøl, det gir mange fordeler. Når det gjelder Ovni har båten en god del av disse fasilitetene, men beklager subjektivt synsing, ubehandlet al. og med knekkspant, er ikke noe vakkert syn etter en tid. Jeg har sett al. båter som i alle fall ser bedre ut.

Feeling (eller hva det heter nå) har noen svært interessante nye modeller, det samme gjelder Jeanneaus nye Lagoon. Disse båtene begynner å få inn noen av flerskrogsbåtenes fordeler med spennende utplasser. Dette er selvfølgelig i første rekke båter for tempererte og varmere strøk.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er somme som seier at den beste langturbåten er den du har.

 

Med unntak av om de skal til område med skruis og syklonar så vil eg påstå at de bør vurdera katamaranar.

Ein god katamaran oppfyller dei aller fleste andre krav til ein god langturbåt.

 

 

Ask

Selv om jeg selv ikke har seilt katamaran tror jeg også det vil være utmerket i varmere strøk. Den største ulempen slik jeg ser det er havneavgifter som blir noe høyere i marinaer og ved bykaier. En lever i hovedsak ute, og en katamaran gir betydelig mer plass å bevege seg på.
Link to post
Share on other sites

Selv ville jeg valgt en båt som ligner mest mulig på den jeg har i egenskaper. Men gjerne mer solid bygd. På egen båt ville jeg forsterket bunnen rundt kjølen (må jo være mulig) og fått bygd et ror med stamme i stål i stedet for karbon som jeg har nå. Karbon vil knekke lettere der stål bare bøyes. Ellers hadde det kanskje vært greit om kjølen ikke stakk så mye som 2,55m. Så alternativet er vel en kjøl som veier mer da for samme rettende moment. Summen av dette gjør at min drømmelangturbåt blir en x-412 eller 442. Bedre stabilitet enn det meste og skikkelige seilegenskaper. Men til dagens bruk er sf 43'en min en nydelig seilbåt.

 

Ellers er jeg enig med enzo i at de fleste halvmoderne seilbåter er veldig lettseilte og det er helt unødvendig å gjøre store grep her som f.eks rullemast o.l. Min egen sun fast 43 seiler jeg greit alene. Også med spinnaker.

 

I november var jeg med en kompis og hentet en aphrodite 36 i stavanger. Opplevde den som tungstyrt, upraktisk og vanskelig å seile. Forøvrig var den nydelig. Men ville heller dratt på langtur med egen båt, gitt.

 

Enzo: Hvis det er gulvkaldt burde du installere vannbåren varme. Det hjelper faktisk.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Vannbåren varme, mener du vannrør under dørkene så betyr vel gjerne det at jeg må bore hull i bunnkonstruksjonen for å føre disse gjennom båten osv, det er mye arbeid og svekker vel styrken i båten. Det kombinert med at det er endel arbeid det gjør nok at jeg beholder tøflene på og beina oppi sofaen inntil videre :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dersom en ikke bor i båten året rundt eller skal seile over lang tid i kalde farvann så vil de fleste klare seg bra med et konvensjonelt varmeapparat. For vår del har vi en vanlig stillegående liten vifteovnen som vi bruker i havn m/230V strøm. tidlig vår og sen høst. Det fungerer veldig bra.

Skal en på langtur så er det varmen i første rekke som kan være plagsom. Båter som selges her nord er generelt dårlig utstyrt med hensyn til lufte- ventilasjonsmuligheter som luftlyrer, ventiler og vifter. Det er på dette området en må ta høyde for med en oppgradering på en standardbåt.

 

Litt generelt kan en si at svært mange langturseilerer satser på KISS-systemt, jo mer tekniske ting en har ombord jo mer vedlikehold og mulighet for problemer øker og en komme inn i en ond sirkel av reparasjoner og venting på deler. Og er en ikke handyman og kan gjøre det meste med et meste ombord selv, kan en komme til lete lenge etter å finne reparatøren. Og da ligger en der å ser på stjernene.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt du er her Ask så jeg kan stille deg noen spm.

Hvordan er det å bo i en katamaran om vinteren ? Blir det ikke svinkaldt på dørken, og finnes det noen alternativer som har skikkelig god salong å sitte i under 40fot ?

Hvordan er isoleringen med alle disse vinduene, jeg synes det er kaldt i Oceanisen og tenker bare at det må være enda kaldere i en typisk cruising Cat.

 

Ville du vært i en tradisjonell 40foter eller en katamaran på samme lengde når være blir skikkelig ille ?

 

 

Hei

 

Me har budd to vintrar i vår katamaran. Den første vinteren var i Spania og Portugal. Litt varme (Eber) om morgonen var alt som skulle til av varme.

 

Den andre vinteren var i Bodø. Begge vintrane var med baby ombord. I Bodø så hadde me Dickinson Newport i salongen, men brukte den lite pga. fare for å svi små barnefingrar. Den blei mest brukt når ungane sov.

Denne vinteren gjekk fint, men me kunne gjerne hatt større kapasitet på landstraumen enn 16 amp.

Det var eindel kondes i krokane.

Største problemet var eigentleg tørking av klær, som me måtte gjera på land.

 

Serieproduserte katamaranar er laga for varme strøk.

 

Her på Vestlandet bur eg gjerne i båten igjen, men skal eg gjera det i Nordnoreg så vil eg isolera meir først og helst ha 2*16 amp landstraum.

 

Me er svært nøgd med å sitja i salongen på vår Athena 38. Problemet er at eg ikkje har ståhøgda i heile byssa. Dette er betre i nyare serieproduserte katamaranar.

Me opplevde ikkje at det var problem med kulde frå vindauga.

I Bodø så bles det mykje, så det var ei tid eg var drittlei av vindstøy frå land og andre båtar.

 

Når det gjeld dårleg vær så har eg aldri vore i dårlegare vær enn stiv til sterk kuling. Det var i medvind mellom Svalbard og Noreg. Eg opplevde ikkje det som noko

stort problem. Me laga middag kvar dag.

 

Handtert rett så trur eg at mange katamaranar er betre i dårleg vær enn div. Janneau, Bav, Hanse, Bennetau, HR m.m. Dette pga. at ein kan sitja inne mesteparten av tida

og fordi ein brukar mykje mindre krefter på å laga mat, kle på seg, sova, m.m.

 

Om det kjem til overleving så trur eg at Owni, Gyda m.m. er betre.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Er enig i at det er stor forskjell på langtur og langtur. Er det snakk om melkeruten eller verdens utkant? I tillegg tenker jeg på om det er båt som en vil bruke her hjemme før/etter tur, eller selge den.

 

Jeg vurderer melkeruten om noen år. Mine tanker så langt er - Ovni som jeg gjerne beholder etter endt tur. Lagoon kjøpt i Middelhavet som rustes opp eller kjøpe båt som har vært på tur før ARC'en som selges når turen er ferdig.

 

Dersom det er en båt som jeg ikke skal ha i lenger enn 1-2 år kan jeg nok gå ned på utstyr som jeg ellers ville hatt i båt som jeg skal ha lenge.

Link to post
Share on other sites

Pettersand:

 

Jeg ser du nevner 70-100meter kjetting, jeg legger merke til at veldig mange båter som har vært hele veien rundt og skal selges de selges gjerne med 60meter kjetting til ankeret forut, hva tror du om dette ?

 

Ser også at du har en SSB radio for å laste ned værdata, har du et eksternt modem til dette ?

Kan du da også ta ned og evnt sende mail og er det gratis via SSB ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Ser også at du har en SSB radio for å laste ned værdata, har du et eksternt modem til dette ?

Kan du da også ta ned og evnt sende mail og er det gratis via SSB ?

Mail via kortbølgen er gratis hvis du er registrert radioamatør i hjemlandet med eget kallesignal.

Systemet heter winlink2000.

Telenor har et system i samarbeid med Kiel Radio som de kaller Global Link Network. Dette koster

EUR 350/år

Så finns det amerikansk system Sailmail. Dette koster ca. 250,- USD/år.

Amatørsystemet krever amatørlisens. Da får du eget call sign.

Det amerikanske systemet foregår på kommersielle marine frekvenser og krever lisens for dette.

GLN tror jeg også kan kjøres på amatørlisens.

Software lastes ned gratis fra nettet.

 

Men det er jo en viss startkostnad for utstyret!

Link to post
Share on other sites

Kilico som har en meget aktiv blogg bruker sailmail. Jeg har lest litt om det og tenker at det kan vaere en bra backup om satelitt antennen skulle gaa i stykker

 

Jeg harlest litt om SSB og ser at det baade finnes baatrelaterte lisenser og radio amatoer lisenser. For aa faa callsign maa man vel ta radioamatoerlisens. Er morse fortsatt en del av pensum der?

 

Vedr kjetting har jeg tenkt at ca 70 meter er tilstrekkelig. Saa faar vi heller skjoete paa med tau om det skulle trenges. 100 meter er vel optimalt tenker jeg, men 30 meter ekstra kjetting veier mye. Er litt redd for aa faa en fortung baat :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er flybillett bestilt og Tirsdag går turen til UK for å kjøre bil på feil side av veien i noen dager.

Skal på besøk til en fabrikk i forbindelse med jobben og benytter sjansen til å se på båter med det samme.

Har prikket meg ut 5 båter som jeg skal se på, finnes vel ikke bedre ting å slå tiden ihjel med i kalde mars når isen fortsatt ligger i havnen.

 

En av de er denne CR400DS, små tanker og seildrev er ikke det jeg hadde i tankene men de er dritfine de der og dekksalong for oss som bor i båten året rundt er kjekt.

Men det er jo bare for å se , ikke kjøpe nei :lol:

 

Smekker opp noen bilder av den med det samme

cockpit1_1.jpg

deck.jpg

galley_4.jpg

saloon1.jpg

saloon2.jpg

sam_0047.jpg

 

Og så skal jeg se denne

bow42.jpg

Denne

1truant.jpg

Og et par HR

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

med en slik dekksalongbåt med små tanker har dere jo alle muligheter til å svette i en stor og fin salong i doldrums :wink:

 

ekstra tanker kan alltids monteres inn så lenge det er plass. VAnntanker løses med watermaker og drikkevann på flasker i massevis under køyene.For oss er det viktigere med store dieseltanker enn store vanntanker. Jeg vil gjerne opp i 1000nm rekkevidde for motor.

 

Alle ser ut som fine båter synes jeg. God tur!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...