Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet

THO

Recommended Posts

Article VI

The provisions of the present Treaty shall apply to the area south of 60° South Latitude, including all ice shelves, but nothing in the present Treaty shall prejudice or in any way affect the rights, or the exercise of the rights, of any State under international law with regard to the high seas within that area.

Det er altså helt lovlig å seile en tur syd for 60° syd så lenge en oppholder seg i åpent farvann?

Nei, den bestemmelsen gjelder rettighetene til den enkelte stat. Et enkelt fartøy er ingen stat, men må forholde seg til lovverket i landet hvis flagg det fører. Og for norske båter så er vi tilbake til det regelverket den norske stat har gitt.

En anmeldelse fra Polarinstituttet er derfor naturlig, men jeg synes de kunne holdt seg for gode til å presentere dette i beste sendetid på TV.

Sakset fra VG idag:

Jan-Gunnar Winther, direktør ved Polarinstituttet i Tromsø, sier han tar sterk avstand fra insinuasjoner om at de bare har anmeldt «Berserk» og Jarle Andhøy fordi ekspedisjonen endte ulykkelig.

- Vi har vært krystallklare på at det ikke er noen kobling der. Det er to og en halv uke siden vi først fikk informasjon om at «Berserk» hadde krysset 60-graderslinja, og vi startet allerede da å samle inn informasjon.

Sett i lys av at de har visst om dette i to og en halv uke virker tidspunktet merkelig. Hvorfor anmeldte de ikke med en gang?

[sitatslettet]

Berserk har forlist. Med det som utgangspunkt, er det på tide med litt ettertanke for min del. Jeg var en av de første, på dette forumet ihvertfall, til å kritisere Andhøy. Nå ser jeg at den kritikken i stor grad var basert på oppslag i media om overlasting osv, som senere er tilbakevist, og derfor er også min kritikk mhp. det rent sjømannsmessige ikke gyldig.

Bortsett fra det punktet om underminering av masten. Det var mannskapets umulighet til å kvitte seg med en tungt nediset rigg som sannsynligvis ble Berserks skjebne, basert på aktuelle værobervasjoner. Som Jarle selv sier, var hverken vinden eller bølgehøyden alene kritisk for båten.

Når det gjelder det rent formelle, er Jarle helt klart å bebreide. Men Jarle er en virkelig eventyrer, som har en filosofi om at det å stole på og klare seg selv er det eneste som teller - en filosofi som korrellerer med faktor 1.0 med min egen.

På en slik ekspedisjon er alle sin egen kaptein på det personlige plan- de vet hva de risikerer, og er villige til å ta den risikoen.

Nå gikk det galt denne gangen, men denslags tragedier har vi nesten hver helg på norske bygdeveier. Ha det i minne før dere går ut og demoniserer en "gutt-på-tur".

Ble litt nyfiken på hva du mener med "underminering av masta" ? Når det gjelder hvordan ulykken kunne ha skjedd er det nok flere muligheter. Det hevder i alle fall ulike fagfolk på dette område som er intervjuet.

Jeg tror helle ikke vi skal demonisere hverken gutte- eller jenteturer. Både jeg og sikker mange andre har deltatt på turer som en i ettertid kan si var kritikkverdige. Men jeg er helt uenig i at alle "er sin egen kaptein" , slik er det ikke, og slik kan en slett ikke tenke engang, hverken på det personlig eller reelt plan, særlig om en har med seg relativt uerfarne folk. Skipper skal ha både reelt og formelt ansvar, noe jeg også tror Jarle vil være enig i.

Jeg tror også bilkjøring blir en nokså feil sammenligning i denne sammenheng. Dette var en maritim aktivitet som har sine egene regler og lover, både formelle og uformell. Og de kritiske anmerkninger mot han og hans ekspedisjon har kommet fra begge hold ,også fra miljøer med lang erfaring fra disse trakter. [/sitatslettet]

TROR,SYNSER å MENER :headbang: Har ikke peil dere som meg alikevell så ikke uttal dere! STÅ PÅ JARLE vil se deg i farta igjen snart forhåpentligvis :thumbsup: Ånei står med det jeg sier at dere ikke har peiling....få eller ingen driver med slike brutale seilas som jarle å gutta

Fyllkjøring med bil får sikkert enda mindre oppmerksomhet. Tar ikke helt sammenhengen, men skjønner hva du mener. Det kjapt å sammenligne forhold som i og for seg ikke har sammenheng. Man sammenligner også med Roald Amundsen. Forholdet er vel at Amundsen ikke brøt noen lover, tiden var en annen, osv.

Nå hadde det vel heller ikke skadet Andhøis sak om han hadde beklaget hele- eller deler av ekspedisjonen. I stedet for å presentere klisjeer som:

•  
  • Havet gir, havet tar
  • Det er bedre å dø som levende, enn leve som en død
  • Før var det menn av stål og båter av tre

Nå hevdes det at alle 'visste hva de gikk til'. Men saken blir vel ikke bedre av det. Og hvis de skulle greie seg selv, uten hjelp fra noen kant, så kunne de vel droppet å ha med nødpeiler. Men kanskje det var en av reglene som ble fulgt.

Jeg leser med forundring at en del debattanter ser ut til å mene at mannskapet er en gjeng viljeløse individer som onde Jarle har lurt/tvunget/shanghaiet om bord i Berserk, og dermed "tatt livet av". Denne holdningen forundrer meg.

Det jeg personlig er mest kritisk til er om en 18-åring i dag er moden nok til å ta en slik avgjørelse. Dette er dog forhold jeg ikke har noen som helst kjennskap til, og lar derfor ligge. Jeg konstaterer at denne 18-åringens mor, selv etter ulykken, er klar på at det var riktig å la ham seile.

Alle de andre var voksne menn, som har både seilt og vært ute en vinternatt før. Vi vet ingenting om hva Andhøy har fortalt om risikoen, men om ryktet at de har blitt bedt om å skrive testamente stemmer, gir det indikasjon på at de ikke fikk beskjed om at dette var risikofritt.

Det er nok ikke lett å håndtere den mediastormen som ventet Andhøy når han kom til NZ(ant. i en form for sjokktilstand). Jeg ville personlig være forsiktig med å definere mannen utfra utsagn plukket ut av sammenhengen av en eller annen tabloidjournalist. Disse er eksperter på å bygge opp, og rive ned. Et balansert bilde får man veldig sjelden. Dette vet alle som har lest om noe man virkelig kjenner til personlig.

Du har en del bra poenger Nonsense. Om en 18-åring har modenhet nok til å ta slike avgjørelser, kan vel settes sprøsmålstegn ved. Når det gjelder mange av de s.k. ryktene fra turbojournalister, så er det ikke sikkert at det er så feil. Den gangen Berserk la ut for å seile nordpassasjen, var Jarle selv og reklamerte for turen på TV. Da sa han at han var ute etter mannskap som var villige til å ta den ultimate risikoen, og at testamente burde skrives på forhånd. Selv tok jeg det for å være utslag av egenreklame, den gangen. I dette tilfellet tror jeg nok at de som var med fra Norge var kunnskapsrike nok til å vurdere risikoen. Vi er jo oppvokst med historier om Nansen, Amundsen, ishavskuter og fangst i arktiske farvann. Da jeg gikk på skolen, var det pensum. Og jeg så også det programmet der Jarle spurte Jens om det var OK å dra til Sydpolen. Og jeg vil anta at Jens statsminister tok det som en fleip. Det er ikke på den måten man leverer søknader, det blir helt feil. Etter alt det Jarle har vært gjennom og har taklet av utfordringer i forskjellige land, så tror jeg han er alldeles oppegående i hodet.

Jeg er så frekk og bruker kjærstens brukerprofil her nå fordi han var logga inn og jeg ikke har noen bruker på forumet, så ingenting av det jeg skriver kan Espen holdes ansvarlig for - jeg er en akterutseilt landkrabbe som vant en regatta på leirskolen en gang for mange år siden... :)

Men jeg lurer så fælt på om det er noen som helst mulighet for at gutta på Berserk kan ha gått i land da de hørte om stormen? Er 33km kanskje litt i lengste laget å drive?

Jeg burde egentlig lese alt som har blitt sagt i tråden her, men jeg kan ikke ta meg tid til det nå som jeg skriver en oppgave og greier.. Det ser unektelig veldig mørkt ut for mannskapet, men jeg håper nå enda, jeg. "Being a bit naive is what I call hope" - det er mitt motto.

Setter pris på svar fra dere som kan dette :)

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Verd å lese. Don McIntyre skriver om Berserk og Jarle Andhøy i Sail-World:

Når man leser dette i tillegg til kritikken fra andre som vet hva de snakker om, blir det klarere hvilken uforsvarlig galskap denne "ekspedisjonen" har vært.

Man kan lure på om Anhøy ikke også burde gjøres rettslig ansvarlig for tapet av tre menneskeliv, unasett om det stemmer at de "visste hva de gjorde" eller ikke.

Ja - da så vi så på NRK en person som nu fralegger sig al ansvar mht forliset.

Jarle lyger når han sir, at han var 1000 km fra båten da han mistet kontakt ("dialog" som han sa) med båten.

Vi vet (fakta) fra sjefen på Scot-basen at Jarle bare kom sig 120km frem (over havisen) mott sørpolen. Ved oppstigning til iskalotten (som ligger i 2000 meters høyde), da blir dei ramt av en "complete White Out" og måtte gemme sig i en issprekke i 2 dager for derefter å snu og kjøre tilbake.

Vi husker forøvrigt fra "Seilerskolen" med skolebarnene, at han 18-åringen ikke likte snø, kulde og is i det hele tatt.

Med turen tilbake til McMurdo-basen har dei tilbakelagt 240 km i alt på 7 dager (inklusiv 2 dager i skjul for "White Out" stormen).

Den intelligente kan da regne ut, at Jarle's gennomsnittsfart har vært rundt 50 km per dag.

Med 3000 km å tilbakelegge frem og tilbake til Sørpolen, da sku båten ha ventet i sirka 50 - 60 dager i verdens farligste farvann.

Og ikke minst turen tilbake til NZ (yterligere 3 uker).

Var dei forberedt på dette i båten?

Da advokaten 2 dager efter at nødpeileren blir aktivert får kontakt med Jarle, sir han på NRK, at Jarle var på veg tilbake fra pol-området, da han overbragte den triste nyhet via satellit-telefon.

Håber der blir avholdt sjø-forklaring her i Norge angående selve forliset. Jeg er ikke sikker på at det er blitt gjort i New Zealand.

Den erfarne.

Så intervju med Andhøy nå.

Han presiserte da at denne ekspedisjonen bestod av to deler, en sjøekspedisjonsdel, og en landekspedisjonsdel.

Andhøy sa at det var bestemt på forhånd at han var landekspedisjonsleder, og at en annen skulle være kaptein på sjøekspedisjonsdelen.

Det viser vel at innspilla fra alle bedreviterne på dette forumet om Andhøys ansvar antakelig ikke har så god grobunn eller??

Redigert av stko (see edit history)

Det blir spennende å høre Jarle sin versjon av denne saken! Uansett hva utfallet av denne saken måtte være så støtter jeg Jarle og Berserk-ekspedisjonene fullt ut. Jeg ønsker ikke et samfunn hvor folk stenger seg hjemme i husene sine med hjelmen på og ikke tør å stikke nesa si utenfor av frykt for å skade seg eller omkomme.

Er det noen tommelfingerregel som etterpåklokerne kan fortelle oss om?

Er det eks. farlig å krysse Skagerrak i kuling i en 40 fots seilbåt? Seile i nordsjøen tidlig på våren? Seile melkeruta?

Jeg mener forøvrig at alle kan være livsfarlige, men også helt ufarlige... :thumbsup:

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)

Hadde turen gått bra! hadde han blitt hyllet som en helt her på bp, til dere som kritiserer! dere gjør sikkert aldrig noe som er på kanten, bortsett fra og kanskje lage litt hekksjø og preike piss.

La nå mannen få summet seg, og komme tilhektene igjen

Norske båter er best!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...