Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Her går det vel ganske klart fram at "Berserk" er en Pleasure/Leisure Yacht eiet av Jarle Andhøy i Larvik.

Og her presenteres samme båt som charterbåt på et nettsted eiet av Jarle Andhøy

www.berserk-expeditions.com

 

Poenget her er at Jarle Andhøy sier en ting ett sted og en helt annen ting et annet sted. Det bør ikke være kontroversielt eller provoserende å sette et spørsmålstegn ved dette.

Link to post
Share on other sites

 

Dette beklager jeg - da Jarle-fans ikke forstår (velger ikke å forstå) nogen av de mange saglige innlegg. De slænger sig heller på kollektiv mopping og forsøker hele tiden å flytte focus vekk fra kritisable emner rundt Berserk forliset.

 

Den Erfarne.

Det kommer nok at at man ikke forstår hva bl.a dine innlegg her har med saken å gjøre, men hvis du vet ha som har skjedd med Berserk så hadde det vært fint om du kunne fortalt oss det.

Link to post
Share on other sites

De kritiske røstene griper etter halmstrå etter mitt syn, her trekkes frem chartervirksomhet når det er fullstendig på det rene at denne turen ikke var et chartercruise. Hva i all verden har CE merking med dette å gjøre? At det nå rettes kritikk for at Andhøy hadde tegnet forsikring for landelen av ekspedisjonen finner jeg merkelig.

Man kan godt spekulere i hva som har hendt, å hive seg på kritikken fra ukritiske journalister med tildels irrelevante kilder bør man være forsiktig med.

 

Det vil aldri bli mulig å belyse denne saken fra alle sider men mange av de kritiske synspunktene har allerede blitt bevist grunnløse. Noe fakta har kommet på bordet siden denne tråden startet å det er flere debatanter her som nå bør tone ned eller trekke sine tidligere påstander i tråden istedenfor å komme med nye kritiske spekulasjoner.

 

Det eneste som er på det rene er at ekspedisjonen aldri søkte polarinstituttet om lov til å seile på rosshavet, dette tar Andhøy på sine egene skuldre, det er ikke dermed sagt at det å droppe denne søknaden var en beslutning ikke hele mannskapet stod bak.

Link to post
Share on other sites

Kaftein Øl:

"Hvis det hadde latt seg gjøre å forsikre båten for denne turen, så ville Jarle naturligvis gjort det, men jeg tviler sterkt på at noe selskap hadde vært villig til å forsikre båten for denne ekspedisjonen. Hadde det kostet 10000-20000 kr for å ha denne forsikringen er jeg overbevist om at Jarle hadde prioritert det, men mest sannsynlig hadde han aldri fått tegnet denne"

 

Og akkurat det bør vel være en sterk indikasjon på at båt/utstyr/tid for turen ikke var det beste. Andre har jo åpenbart ikke problemer med å få forsikret slike turer.

 

FreT

 

Hva mener du med at andre åpenbart ikke har problemer med forsikring? Det finnes nok av eksempler på langturseilere som seiler uten forsikring :sailing:

Jeg er overbevist om at båten de valgte var den beste med det økonomiske utgangspuntket de hadde, og at de bl.a. har passert nordvestpassasjen med denne båten viser at det var en båt som tålte mye mer juling enn de fleste fritidsbåter. Jeg tror ikke det var mange andre båter å velge mellom med det budsjettet Jarle hadde. Dette gjelder forøvrig de fleste som drar på eventyr, enten det er i villmarken eller til sjøs. For de fleste handler det om å inngå kompromisser hele veien om hva som er økonomisk og praktisk gjennomførbart.

 

For de av dere som fortsatt forguder regler og byråkrati så har jeg lyst til å minne dere på at det finnes utrolig mange båter med CE-klasse A som ikke har noen verdens ting på havet å gjøre. Dette er kun erklæringer fra båtbygger om at båten tilfredsstiller de absolutte MINIMUMSkravene som stilles til klasse A. Disse er forøvrig internasjonale og alt annet enn veldig strenge og det finnes nok av eksempler på kl.A-båter som har forlist både her og der under mye mindre krevende forhold enn både gamle og nye berserk var vant til å ferdes i :diving:

 

Jeg har ingen tro på at internasjonale regler og atter byråkratisering vil bidra til noe bedre sikkerhet til sjøs. Om sommeren leser vi daglig om folk som kjører båtene sine på land :headbang: . Noen av de har båtførerbevis, andre enda høyere klasse og noen har ingen verdens ting. Hvordan skal noe slikt gjennomføres? I praksis er det jo ikke de teoretisk kunnskapene det pleier å skorte på, snarere manglende erfaring... Burde vi ikke isåfall innføre en slags sertifikatordning for oss som trives i fjellet når båten ligger innfrosset? Hva må jeg ha med meg hvis jeg blir med gutta på toppturer i fjellet i Oppdal om noen uker? Skal jeg holde meg hjemme hvis jeg ikke har råd til siste nytt innen sikkerhetsutstyr, eller kan jeg fortsatt benytte alminnelig sunn fornuft og erfaring?? Jeg har kjørt aktivt telemark i over 15 år, men ingen papirer eller sertifisering som dokumenterer mine kunnskaper/erfaring. Jeg anser meg forøvrig heller ikke som ferdig utlært telemarkkjører, akkurat som når jeg seiler om sommeren. Er nok best å stå over denne turen og holde seg hjemme istedet. Ikke bare risikerer jeg å omkomme i snøskred eller skade meg på vei ned, men det er jo mange mil å kjøre hver vei også :rolleyes: :rolleyes:

 

Jeg tror sertifiseringsordninger og mer byrårkrati bare vil medføre mer avstand og forakt mellom byråkratiet og våre eventyrere. Slike ordninger eller lovpålagt utstyr vil aldri klare å holde igjen de som virkelig brenner for noe. Heldigvis har sikkerhet fortsatt høy prioritet blant alle langturseilere, men fortsatt er det dessverre slik at de fleste må inngå et kompromiss mellom hva de har råd til og behov for :smash:

 

Hva vet vi om chartervirksomheten til Jarle, utover at det finnes en link om det på nettsiden deres? Finnes det eksempler eller regnskaper som dokumenterer at han har tjent penger på å drive med charter?

Link to post
Share on other sites

Til ettertanke: Hvor var alle de med sterke meninger mot å la "ufornuften" råde, da denne og andre lignende diskusjoner ble startet? https://baatplassen.no/i/topic/68086-paa-langtur-jordomseiling-uten-erfaring-og-utstyr/

Stort sett bare go-ahead og lykkeønskninger der.

 

Selvfølgelig har hver enkelt rett til å ha en mening, men kanskje bør hver og en av oss gå litt i tenkeboksen angående kritikk i etterkant, da vi er så lite flinke til å komme med det i forkant når vi gis anledning til det?

 

Jeg håper det ikke er slik at vi først ønsker lykke til, for deretter å fordømme de gangene det ikke lykkes...

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bliss X det er riktig at ingen vet hva som skjedde, men det har skjedd en tragedie, det vet vi, og det må vi kunne diskutere . Mange mener dette er en del av "gutta på tur" syndromet, noe som diskuteres i flere blogger på nettet, om individets frihet kontra ansvarlighet,,, f.eks. hvem har egentlig ansvaret og skal betale prisen når det gå galt. Skal rike Norge bare glatte over og betalte for det som noen kaller "idioter på tur". Det sitter f.eks. to i Kongo. Noen et tatt ned fra fjelltopper og en del henger i fjellsider hvor redningsmannskap med livet som innsats må hente dem ned.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har kjørt aktivt telemark i over 15 år, men ingen papirer eller sertifisering som dokumenterer mine kunnskaper/erfaring. Jeg anser meg forøvrig heller ikke som ferdig utlært telemarkkjører, akkurat som når jeg seiler om sommeren. Er nok best å stå over denne turen og holde seg hjemme istedet. Ikke bare risikerer jeg å omkomme i snøskred eller skade meg på vei ned, men det er jo mange mil å kjøre hver vei også

 

Nei, og det er jo beklagelig. Men jeg er sikker på at om du skulle stå telemark på inne på Sydpolen eller i Rosshavet om høsten, så kan det hende at noen som hadde interessert seg for kvalifikasjonene dine. Og hadde du opptrådt som en idiot der det er overhengende skredfare i Norge, må du regne med at den lokale sheriffen ville reist krav i f.b. m/ev. redingskostnader. Disse parallellene dine henger liksom ikke på greip. At Berserk I og II og III har greid seg i isfylte farvann er vel ikke noe kvalietsstempel på at Berserk III ville kunne håndtere en høststorm i Rosshavet. Selv ikke Hulda ville greid det. Men jeg er såpass oppegående at jeg skjønner det hjemme fra sofaen.

 

Jeg kan bare banke med knokene på skroget for å skjønne at Hulda ikke holder mål.

Link to post
Share on other sites

Sjøsprøyt AS er vel firmaet til Andhøy.

 

Næringskode®:

 

79.903 Opplevelses-, arrangements- og aktivitetsarrangørvirksomhet

 

 

Det andre firmaet hans, Andhøys Fantasia er i underholdningsbransjen.

 

 

Om det da må regnes som Chartervirksomhet må andre avgjøre.

Link to post
Share on other sites

Til ettertanke: Hvor var alle de med sterke meninger mot å la "ufornuften" råde, da denne og andre lignende diskusjoner ble startet? Stort sett bare go-ahead og lykkeønskninger der.

 

Selvfølgelig har hver enkelt rett til å ha en mening, men kanskje bør hver og en av oss gå litt i tenkeboksen angående kritikk i etterkant, da vi er så lite flinke til å komme med det i forkant når vi gis anledning til det?

 

Jeg håper det ikke er slik at vi først ønsker lykke til, for deretter å fordømme de gangene det ikke lykkes...

 

Ja, men det er hele tiden grenser for hva man utsetter seg og andre for. Min forrige båt var en Conqubin 38. Da jeg solgte den til en helt uerfaren seiler, tok han den fra Son til Tromsø på to uker. Mannskap fikset han under veis. Jeg ville ikke seile lenger enn til Skagen i denne svenske skjærgårdsskrysseren. Sommeren etter sendte han meg en video. Sommerferien hadde gått med til å seile Trømsø, Magdalenafjorden (Svalbard), Bjørnøya og tilbake til Tromsø. I en svensk skjærgårdskrysser. Selv om det var midnattsol og 15. juli til 15. august. Båten var ikke bygget for denslags, og hadde den råket ut for dårlig vær, ville den ikke hatt store muligheter til å greie seg. Bortsett fra det, jeg mener ikke at dess større båten er, dess sikrere blir den. En 40 år gammel båt kan for all del være helt utmerket. Men nå handler det tross alt om en seilbåt i Rosshavet. Det er noe annet en både Svalbard og kystseilas i Europa. Det blir en annen liga.

Link to post
Share on other sites

<fieldset class="modcomm"><b>Kommentar fra moderator:</b>

<FONT COLOR="red">Flyttet hit fra en meningsmåling som ble slettet</FONT><br></fieldset>Spørsmålene er vel betimelige - men samtidig er de såpass tendensiøse at de ikke lar seg besvare uten en forklarende tekstdel:

 

1) Synes du det var rett av Polarinstituttet og anmelde Jarle Andhøy?

Er anmeldelsen hjemlet i et regel eller lovverk - så er det en selvfølgelighet at forholdet anmeldes. Da skal det ikke tas personlige eller andre utenforliggende hensyn. Det skal jo være likhet for loven.

En annen ting er om det hadde blitt spurt om du syns at det er riktig å ha et regelverk som kan "hindre" eventyrere fra å dra på ekspedisjoner til Antarktisk. Eller om du ønsker å endre dette regelverket.

 

2) Var Berserk ekspedisjonen uansvarlig?

Slik jeg forstår Jarle Andhøy var dette en tur med høy og kalkulert risiko. Og en blir ikke, eller fortjener ikke betegnelsen eventyrer, uten en høy grad av risiko.

Sagt på en annen måte; Som Rynning Tønnesen sa: Man kan ikke lage omelett uten å knuse egg. Eller sagt på en tredje måte; en vinner ikke nytt land - uten offer.

 

Når folk søker utfordringer på utsiden av mainstream er jo det selvfølgelig helt greit. En er jo kun ansvarlig for sitt eget liv - eller til den kaptein som en har valgt å legge livet sitt i hendene til. Problemet/uansvarligheten oppstår når samfunnet må inn å rydde opp etter deres handlinger.

 

Hadde Fram forlist - ville nok "landlaget" med Amundsen også omkommet som følge av dette. De kunne ikke basere seg på at storsamfunnet kom og reddet dem. I tilfelle Berserk var/ble det ikke slik. Der måtte storsamfunnet inn og redde landlaget ut av den knipa de hadde satt seg i. I ettertid kan en jo derfor si at så lenge det gikk som det gikk - var/ble denne ekspedisjonen uansvarlig.

 

3) Synes du at Sydpolen er å anse som ingenmannsland og at man derfor ikke trenger å søke om tillatelse for å ferdes der?

Veldig tendensiøst spørsmål. Vi er nok heldigvis forbi den tidsalder da USA ble annektert av europeiske innvandrere fordi det ble ansett som ingenmannsland. I dag finns det internasjonale traktater som regulerer områder som ikke er underlagt stater eller land.

Så kan en selvfølgelig jobbe politisk for å endre disse traktatenes innhold og vesen. Hva en tilfeldig Frp'er, eller mann i gata måtte mene om dette - er dønn uinteressant.

 

4) Synes du media behandler Jarle Andhøy dårlig?

I grunnen et greit spørsmål. Her kan en jo mene både dette og hint.

Tatt i betraktning at 3 personer har omkommet så syns jeg i grunnen at media har vært veldig snille med han. Det ligger nok en kraftig beundring for fyren til grunn for det.

 

5) Er du for eller mot Jarle Andhøy i dagens mediestorm?

Forferdelig dumt og tendensiøst spørsmål. Sjøl har jeg sans for fyren - og andre såkalte eventyrere. Men jeg har mer sans for at skattepengene går til å hjelpe de som ligger og kaver i rennesteinen, de som ikke finner ut/får skikk på livet sitt - enn at skattepengene/samfunnsressursene brukes på de som har skrevet testamente fordi de driver en særs egoistisk aktivitet .

For å si det med Jarle Andhøy: "Havet gir og havet tar"

Fyren er fin han.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Til ettertanke: Hvor var alle de med sterke meninger mot å la "ufornuften" råde, da denne og andre lignende diskusjoner ble startet? https://baatplassen.no/i/topic/68086-paa-langtur-jordomseiling-uten-erfaring-og-utstyr/

Stort sett bare go-ahead og lykkeønskninger der.

Mitt første innlegg i denne tråden. Jeg ser stadig anklager om at "alle" heiet og bejublet Berserk og dens eier før det gikk galt, men blir kritiske sofaseiler etter at det har gått galt. Jeg har knapt nok fått med meg navnet på eieren og båten før det gikk galt, men etterpå har det jo vært umulig å ikke få med seg saken. Poenget mitt er at jeg ikke mente noen ting om Berserk og skipperen før det gikk galt, all den tid jeg ikke kjente til disse turene. Nå har jeg en mening, men den skal jeg holde for meg selv.

Link to post
Share on other sites

Sjøsprøyt AS er vel firmaet til Andhøy.

 

Næringskode®:

 

79.903 Opplevelses-, arrangements- og aktivitetsarrangørvirksomhet

 

 

Det andre firmaet hans, Andhøys Fantasia er i underholdningsbransjen.

 

 

Om det da må regnes som Chartervirksomhet må andre avgjøre.

 

Hvor er alle inntektene fra foredragene de har holdt rundt omkring? Bøker? Filmer ect.? Dette dokumenterer overhodet ikke chatervirksomhet slik jeg ser det. Jarle hadde garantert også registrert båten i firmaet sitt også, så han kunne utgiftsført alle båtutgifter, reiser o.li. hvis formålet med Berserk var å drive chartervirksomhet :smash: Det er en grunn til at mange starter fiktive "charterselskaper" og registrerer båten i firma fordi det er økonomisk hensiktsmesssig for båteier samtidig som de snyter på fellsskapet. Dette hadde Jarle også gjort (med redelig grunn) hvis Berserk ble kjøpt for å være charterbåt :sailing:

Link to post
Share on other sites

Du må gjerne male på med dette tøvet om charter, det er ikke relevant.

 

Det ble stilt spørsmål lenger opp i tråden om Berserk var en charterbåt eller en fritidsbåt. Siden båten ikke er registrert i selskapet, så er den vel å regne som fritidsbåt.

 

Det er faktisk svært relevant om båten er fritidsbåt eller ikke. Ansvaret til reder er mye strengere på charterbåter en på fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Til ettertanke: Hvor var alle de med sterke meninger mot å la "ufornuften" råde, da denne og andre lignende diskusjoner ble startet? https://baatplassen.no/i/topic/68086-paa-langtur-jordomseiling-uten-erfaring-og-utstyr/

Stort sett bare go-ahead og lykkeønskninger der.

Det var da et par som hadde en og annen innvending, men denne turen var vel stort sett kystseilas med korte etapper og ble avsluttet før andre etappe startet.

 

Noen fornuftig idé er det ikke å seile av gårde uten kart.

Link to post
Share on other sites

Det ble stilt spørsmål lenger opp i tråden om Berserk var en charterbåt eller en fritidsbåt. Siden båten ikke er registrert i selskapet, så er den vel å regne som fritidsbåt.

 

En ting er hva en båt er, sånn formelt på papiret. Noe helt annet er hva den blir brukt som eller presentert som.

 

nettstedet til viking-Berserk lenker til charter-Berserk.

 

Glemmer vi båten et øyeblikk så virker det som det er en tilsvarende forvirring med hensyn til ekspedisjonen. Er Jarle Andhøy den ansvarlige lederen, som gjør avtale med NRK om rettigheter til å lage program fra ekspedisjonen?

 

Jeg har ikke ment nevneverdig mye Berserk og mannskapets gjøren og laden, men det jeg reagerer på er at regler som er laget for å beskytte et sårbart miljø brytes. Om det er områder langs norskekysten eller i polarområdene spiller ingen rolle. Det har heller ingen betydning hvem som gjør det, men når det er en profilert person så er det grunn til å si fra. Det er ikke ok å bryte disse reglene.

Link to post
Share on other sites

En kommentar om selvrealisering og individuell frihet, telemarkskjøring og lover og regler og sånn

 

Beklager hvis dette er upassende på et båtforum.

 

Hvorfor er det slik at kritikk av Berserks siste tokt nødvendigvis må bety at man er en satt sofasitter som ikke setter pris på individuell frihet, og som ikke eier et snev av eventyrlyst? Det finnes et stort spektrum å ta av mellom det å sitte i sofaen og se på såpe, og å reise til Sydpolen. Hvorfor fremstilles dette som to alternativer uten noen mellomting? Hvorfor blir det argumentert med at ja, det er nok best at jeg slutter med telemarkskjøring, eller nå er det bare å stenge seg inne i sin egen trygge stue osv. osv. siden det knapt nok er lov til å gjøre noenting i tvangstrøye-Norge? Er det virkelig slik? Har vi virkelig blitt frarøvet en hver mulighet til å velge egne livsløp?

 

Jeg er født og oppvokst i Norge. Jeg har norsk pass, skatter til hjemlandet (når jeg har norsk inntekt), og stemmer ved valg. Men da jeg var ferdig med studiene bestemte jeg meg for å reise til Afrika. Jeg ville oppleve safarilivet og The Big Five. Jada, jeg innser at dette så klart er pinglete i forhold til Berserks tokt, men det var min drøm, og det er på grunn av individuell frihet at jeg kunne realisere den.

 

Det endte med at jeg ble værende.

 

Jeg er veldig glad i å reise på safari. Spesielt liker jeg de store rovdyrene. Man føler seg så fordømt levende av å oppleve nærkontakt med løver og andre store katter. Egentlig vil jeg vrenge bilen av veiene på leting etter mine egne, private dyreopplevelser. Så restriksjonene de namibiske myndighetene setter på ferdsel i nasjonalparkene er en irriterende begrensning for min personlige utfoldelse, og de hindrer meg i å forfølge drømmene mine.

 

Så hva gjør jeg? Vel, jeg gir ikke faen i reglene og kjører av veien. Og en av grunnene er at, selv om jeg skulle ønske at jeg hadde lov til å forfølge mine drømmer, koste hva det koste vil og uten å bekymre meg for forskrifter og lovverk, så er jeg ikke interessert i at alle andre skal ha den samme friheten. Det ville raskt utvikle seg til et ukontrollert skrekk-scenario der miljøet og dyrelivet vi alle ønsker å oppleve, ville bli skadelidende. Derfor aksepterer jeg at andre har satt restriksjoner på min bevegelsesfrihet og forholder meg til dette.

 

Istedet forsøker jeg å få innpass den lovlige veien. Jeg søker om forskningstillatelser og engasjerer meg i prosjekter som gir meg muligheten til å komme bort fra allfarveien og utforske de ukjente villmarksområdene. Min erfaring er at det går an. Det går an å forfølge sine drømmer uten å bryte lover. Men noen ganger krever det litt større innsats og tar lenger tid.

 

Jeg har det samme synet på ferdsel i Arktis og Antarktis. Dette er ikke områder som vil være tjent med fri ferdsel. Jeg tror det er mange som drømmer om en polarferd, men som lar det bli med drømmen fordi de respekterer reguleringene, eller som er midt i en saksbehandlingsprosess for å endelig få tillatelse til sitt livs store reise.

 

Jeg tror fri ferdsel i polarområdene ville føre til en dramatisk økning i antall besøkende i egne båter. Med en like stor økning i redningsaksjoner. Akkurat som villmarken i Namibia ville bli invadert av overivrige 4x4-entusiaster på selv-realiseringstur (som må hentes ut med helikopter fordi bilen har tatt kvelden). Jeg tror mange av oss som oppsøker disse områdene, som har gått den lange veien og fått tillatelsen, ønsker at disse områdene skal forbli så urørte mulig. Det tror jeg egentlig at gutta på Berserk også vil at Antarktis skal få være.

 

Når Jarle Andhøy beskriver innkjøringen i Rosshavet på Nitimen forteller han om pingvinene og spekkhoggerne og du kan høre på mannen at naturen gjør et stort inntrykk på han, og at dette er en fantastisk opplevelse. Akkurat der har Jarle Andhøy og jeg noe til felles. Jeg tror ikke Jarles opplevelse ville vært like overveldende om han satt i kø i Rosshavet.

 

Jeg har ingen problemer med at det ikke er en menneskerett å reise til Antarktis, og jeg har ingen problemer med at det enkelte ganger stilles krav til folk som får lov til å utforske områder som er avstengt/vanskelig tilgjengelig for massen. Jeg har heller ingen problemer med at overtramp sanksjoneres. Tvert om mener jeg at det er viktig at brudd på lovverket straffes, enten det gjelder meldeplikten i Antarktis eller offroad-kjøring i ørkenen i Namibia.

 

Når det er sagt, så vil jeg også påpeke at Norge er et land med svært få begrensninger på bruk av natur i forhold til mange andre steder i verden. Vi står fritt til å padle fra Nordkapp til Drammen, og til å tråkke fjellheimen rundt hvis vi har lyst. Uten å spørre om tillatelse noe sted. I tillegg har vi et norsk pass som gjør at hele verden i praksis er åpen for oss (med svært få visum/meldeplikt-krav i forhold til mange andre nasjonaliteter) og vi har økonomi som gjør at vi, veldig langt på vei, er i en posisjon som gjør det mulig å realisere drømmene våre.

 

Jeg klarer ikke helt å se at A4-tvangstrøya er så stram som enkelte vil ha det til. Tvert om så tror jeg vi er priviligerte.

 

Kjør på. Forfølg drømmen din. Kjør telemark. Reis til Sydpolen. Gjør hva du vil.

 

Men hvorfor på død og liv trosse et regelverk når man kan nå det samme målet med formell tillatelse? Og hvorfor forherlige de som gir blaffen i internasjonale traktater, når det finnes massevis av fantastiske eksempler på folk som har gjort større bragder uten å trosse forskriftene, erte isbjørn eller bli deportert ut av Canada?

 

Er det kun det at gutta realiserer sine drømmer som ligger til grunn for beundringen? Eller er det nettopp bøtene og bajas-stilen i seg selv om er årsaken til heltestemplet?

Link to post
Share on other sites

bliss X det er riktig at ingen vet hva som skjedde, men det har skjedd en tragedie, det vet vi, og det må vi kunne diskutere . Mange mener dette er en del av "gutta på tur" syndromet, noe som diskuteres i flere blogger på nettet, om individets frihet kontra ansvarlighet,,, f.eks. hvem har egentlig ansvaret og skal betale prisen når det gå galt. Skal rike Norge bare glatte over og betalte for det som noen kaller "idioter på tur". Det sitter f.eks. to i Kongo. Noen et tatt ned fra fjelltopper og en del henger i fjellsider hvor redningsmannskap med livet som innsats må hente dem ned.

Klar over det, pettersand men den store forsjellen ligger i at i de andre tilfellene du nevner så vet man gjerne mye mer om årsaken. Da er det også mer relevant å diskutere ting som ansvarlighet, "gutta på tur" syndrom osv i relasjon til hendelsen. Så lenge man ikke aner noe om hva som har skjedd med Berserk og tre personene som angivelig skal ha befunnet seg ombord så synes jeg man bør trå forsiktig.

Link to post
Share on other sites

Flott inlegg Silje_i_Nam. Synes også at debatten her blir veldig svart hvitt. Ja vi er mange som lar oss begeistre av de som har guts nok til å leve ut drømmene sine. Men det må jo være lov å ta en diskusjon i etterkant når resultatet blir fatalt for invoverte. Det kan jo faktisk fremkomme informasjon som fremtidige eventyrere kan ha nytte av. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

En kommentar om selvrealisering og individuell frihet, telemarkskjøring og lover og regler og sånn

 

Beklager hvis dette er upassende på et båtforum.

 

....

 

Er det kun det at gutta realiserer sine drømmer som ligger til grunn for beundringen? Eller er det nettopp bøtene og bajas-stilen i seg selv om er årsaken til heltestemplet?

Fra mitt ståsted et flott og velskrevet innlegg.

Link to post
Share on other sites

...................

Er det kun det at gutta realiserer sine drømmer som ligger til grunn for beundringen? Eller er det nettopp bøtene og bajas-stilen i seg selv om er årsaken til heltestemplet?

Selvfølgelig er bajas-stilen medvirkende til fasinasjonen. Disse gutta har våget ting som de aller færreste (heldigvis) av oss engang ville ha vurdert. Innerst inne i de fleste av oss finnes det en rebell, en som har lyst å tøye grensene. Men vi tør ikke, og godt er det. Berserk-gutta har vært godt klar over (u)lovlighetene i det de har funnet på. Og,Jarle er utvilsomt parat til å ta ansvaret for den delen.

Det som provosere så sterkt er derimot at det virker som at endel mener at det er mangelen på tillatelser og forsikring som har ført til at 3 menn og en båt er savnet. Det er også mange som har veldig sterke meninger om sjødyktigheten til båten og forberedelene til ekspedisjonen. Uten at de har noe bedre førstehåndskunnskap om dette enn det jeg har.

Jeg mener ikke at ekspedisjonen var perfekt planlagt og med riktig fartøy. Men jeg mener heller ikke det motsatte. Jeg vet rett og slett ikke, og det vet heller ikke de fleste (noen) av kritikerene. Jeg vet heller ikke den faktiske årsaken til at Berserk fortsatt er savnet og synes derfor store deler av slakten er utidig!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...