Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Jeg har fortsatt ikke gitt opp håpet om at de kan befinne seg ute på havet et sted. Antagelig stert forkomne og i en båt der alt teknisk utstyr kan være ødelagt. Rart at man ikke har funnet noen spor etter båten som vrakgods, oljeflak på sjøen osv. Er det helt utelukket?

Det er tydeligvis mange med disse tankene, styrmann på Steve Irvind sa det samme...de var også forundret over at det ikke var funnet noe etter båten, alt som er funnet mener de var pakket i flåta!

Link to post
Share on other sites

I ny artikkel på vg nett står det at "Linen som var festet til redningsflåten som ble funnet, var ikke kappet, men snarere utløst av dypvannstrykk", det har jeg ikke fått med meg tidligere, og var triste nyheter. Men det jeg lurte på da er, hvorfor har flåten klart å komme seg løs, mens alt annet utstyr er iset fast på båten? Hvis båten har vært så kraftig nediset som noen tror, burde ikke da flåten også vært iset fast?

Link to post
Share on other sites

Hvis båten har vært så kraftig nediset som noen tror, burde ikke da flåten også vært iset fast?

Derfor tror jeg at de selv har utløst flåten, men ikke kappet tauet, eller at flåten har slitt seg på et senere tidspunkt. Hva som så har skjedd blir bare spekulasjoner...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Noe merkelig at flåten skulle ha revet seg løs utenfor menneskelig kontroll

 

Normalt blir vel slike flåter festet til båten med en mekanisme som løser ut flåten dersom båten synker, mener dette skjer ved 4m dybde eller mer. Skulle Berserk ha sunket ville flåten ha løsnet og blåst seg opp. Flåten er festet til båten med en fangline som har et eget ledd som ryker dersom belastningen blir for stor. Meningen er at dersom båten synker vil oppdriften i flåten være langt større enn det dette leddet tåler.

Nå har jeg ikke fått med meg hvordan flåten hadde "slitt" seg, men jeg synes ikke det nødvendigvis er noe rart i at flåten blir funnet på denne måten.

Link to post
Share on other sites

At linen ikke var kappet men røket behøver ikke bety at den er utløst av dyptvannstrykk, det er en spekulasjon. Tidligere artikler forteller at hydrotat utløser vil kappe linen, dermed kan linen likegodt ha røket som et resultat av å ha blitt skyllt overbord slik som flåten på wellington.

Link to post
Share on other sites

Artikkel i NZ SUnday Star TImes:

http://www.stuff.co....-off-Antarctica

 

Kiwiene er vel ikke bare imponert, for å si det sånn...

 

Berserk needed to get permission from the Norwegian Polar Institute to sail below 60 degrees south.

 

Official Jan-Gunnar Winther confirmed they did not have permission.

 

Scott Base manager Troy Beaumont said the storm which hit Berserk and Wellington was "a bit of a doozy".

 

"There are a whole lot of treaties down here and they have managed to violate every one of them," he added.

 

Antarctic New Zealand CEO Lou Sanson told Radio New Zealand the two men on the ice shelf were stuck amidst crevasses in a whiteout with minus 20C temperatures.

 

"Why you would want to drive a motorbike to the South Pole at this time of year is completely beyond us.

 

"It just seems all the safety principles operating in Antarctica have been broken."

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Skulle Berserk ha sunket ville flåten ha løsnet og blåst seg opp.

 

Nettopp.

 

Flåten er festet til båten med en fangline som har et eget ledd som ryker dersom belastningen blir for stor.

 

Men helst ikke før mannskapet har kommet seg opp i flåten. Ryker lina p.g.a. været alene ville jo dette være en dårlig løsning.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Utløserlinen blir ikke kappet av hydrostatutløseren. Den frigjør surringen som holder den fast ombord på fartøyet. Slik jeg har nevnt tidligere i denne tråden.

Skulle f.eks. en stor sjø slå over hele fartøyet kan hele flåtecontaineren bli revet løs av vannmassene, men utløserlinen til flåten er fortsatt fast i fartøyet....Til den evt. ryker hvis det blir stort nok press på linen.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge polarinstituttet i papirutgaven av VG i dag var tidspunket de valgte å seile på veldig sent, med fare for ustabilt vær. I meldeplikten for ferdsel sør for 60grS gjelder regler om avtale med operatør med fly for søk og redning. Det tyder vel på at Berserk ikke hadde noen slik avtale.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at det er mange lover og regler å forholde seg til når man skal ut på eventyr! Spesielt i arktiske farvann, men når alt kommer til alt så koker det uansett bare ned i at slike tillatelser uansett vil være tilnærmet umulig å få tak i uten å ha solide bankgarantier og betydelige beløp på kto for å gjøre nødvnedige investeringer i pålagt utstyr og slikt. Det er nok en grunn til at de fleste som er ute på ordentlig eventyr seiler uten forsikring. Jeg begår forøvrig mindre lovbrudd hver eneste dag enten jeg vil eller ikke. Hvis våre eventyrere (da prater jeg ikke bare om berserk) skulle forholde seg til de endeløse byråkratiet som følger slike ekspedisjoner hadde disse ekspedisjonene aldri blitt gjennomført. Jeg gir derfor Jarle 100% støtte for at han ikke lot dette stå i veien for å legge ut på en ekspedisjon som både han og mannskapet hadde et sterkt ønsket om å gjennomføre. Når man først skal seile i arktiske farvann er jeg overbevist om at Berserk var godt egnet og rustet til denne ekspedisjonen.

 

Jeg synes denne forsvinningen er utrolig tragisk og tenker mye på både Jarle og de pårørende. Når det er sagt så synes jeg holdningene som enkelte har vist i denne tråden er helt utrolige :puke: :puke: :puke:

 

Jarle og mannskapet har vært på mange eventyr som de fleste av oss aldri kommer til å oppleve. Det er ingen tvil om at mye av det som har fremkommet i NRKseriene ikke er representabelt for hvordan disse folka opptrer når de er ute på eventyr. Det er imidlertid slik at ting må finansieres på en måte, og det synes jeg Jarle har klart på en utmerket måte ved å samle en gjeng fargerike folk og lage fabelaktig TV-underholdning. Dersom Jarle og mannskapet virkelig var så inkompetente og uerfarne som enkelte gir uttrykk for i denne tråden, så hadde de ligget på havets bunn lenge før noen av oss i det hele tatt visste om gamle berserk eller Jarle. Han har også tatt seilas og naturopplevelser langt inn i TV-stua til folk som aldri har vært ombord i en båt. Han har også bevist at man ikke trenger å ha ubegrenset tilgang på økonomiske midler eller erfaring for å komme seg ut på eventyr.

 

Alle som var med på denne ekspedisjonen var kjent med at det var høy risiko knyttet til denne ekspedisjonen og at faren for å forlise absolutt var til stede, men de valgte allikevel å bli med. Jeg synes det er utrolig bra at det fortsatt finnes folk som drar på eventyr og føler at de lever, selv om de reiser med livet som innsats. Mye bedre enn å dø av kjedsomhet slik mange legger opptil hjemme i de varme TV-stuene sine :rolleyes: . Disse betaler vi forøvrig mange milliarder for å redde livene til hvert eneste år, så kostnadene knyttet til redningsarbeid etter våre eventyrere utgjør uansett bare en dråpe i havet. Jeg er forøvrig overbevist om at berserk-ekspedisjonene har inspirert mange sofaslitere til å komme seg opp og se at det finnes et liv utenfor TV-skjermen også, enten det handler om toppturer, seilturer eller bare komme seg ut og føle på naturen.

 

Det er ingen tvil om at de pårørende og Jarle har det tøft nå. Jeg er allikevel overbevist om at det var et sterkt ønske fra resten av berserkmannskapet om at disse ekspedisjonene må fortsette og at Jarle derfor ikke slutter å reise på eventyr som følge av denne tragiske hendelsen. Det var absolutt ingen garanti for at dette kom til å gå bra og risikoen ved å dra ut på dette eventyret var noe alle var kjent med på forhånd.

 

Jeg støtter Jarle, mannskap og de pårørende 100% uavhengig av hvor mange byråkratiske barriærer de må ha brutt på sine eventyr. Det er godt at det fortsatt finnes slike folk blant oss, og trøsten for de pårørende får være at de mest sannsynlig omkom mens de holdt på med det de trivdes best med, men dessverre alt for unge :sweat:

Link to post
Share on other sites

Meget flott og saklig innlegg Kaftein ØL..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var fine betraktninger Kaftein Øl :thumbsup:

 

Det er veldig lett å sitte i sofaen å ktitisere det avdre gjør, spesielt når det ikke går etter planen, men så lenge vi vet så såpass lite fakta er det vanskelig å trekke bastante konklusjoner.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Flott skrevet Kaftein ØL.

En fra mannskapet på skipet til den NZ marinen sa at dette var den værste stormen han hadde opplevd på sine 19 år i marinen, et sted går grensa på hva det er mulig å sikre seg mot....da må man bli sittende i tv stua!

Hvis disse gutta hadde kommet hjem i god behold hadde media og de fleste andre (også noen her på BP) fremstilt dem som helter!

 

Andhøy og co gleder mange fler enn bare seg selv med sine turer!

Link to post
Share on other sites

Føyer meg i rekken - veldig bra satt ord på Kaptein ØL.

 

Det ville vært veldig leit båtfolk skulle være lidenskapelige båtfolks verste fiende..

 

Vi får snart puter på fortauet og forbud mot å dra ut av fjorden. Det er jo potensielt farlig..

 

Det er KANSKJE samfunnsøkonomisk rett å kneble/ binde fast/ramme økonomisk slike som Andhøy og sitte med hendene i fanget når de trenger hjelp. Men det er ikke bra mennesket å ha forbud mot "alt".

 

Redninsmannskap trenger øvelse. De har valgt jobben selv. De er ikke interesserte i å sitte stille. Wellington lærte ting av denne "øvelsen", og lønn skulle de uansett ha..

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne forsvinningen er utrolig tragisk og tenker mye på både Jarle og de pårørende. Når det er sagt så synes jeg holdningene som enkelte har vist i denne tråden er helt utrolige

Må bare støtte det du skriver der, kjenner selv familien til en av de savnede, dette er en stor tragedie. Men at en stiller spørsmål som også kan oppleves kritiske, må være lov, jeg mener at det er faktisk helt nødvendig. Nå tviler jeg på at BP er rette arena å få en givende diskusjon om dette på, det er neppe så mange her med erfaring i å seile i polare strøk eller erfaringer med denne type ekspedisjoner generelt. Jeg kjenner ikke myndighetenes rutiner, hverken her i landet eller i NZ for denne type forlis, men regner med at det vil komme en sjøforklaring/sluttrapport.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...