Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Jada, kaftein ØL, jeg er enig med deg i at folk må få lov til gjøre stort sett hva de vil, så lenge de ikke setter andres liv og helse i fare. Og med hensyn til redningsaksjoner og alle som mener at innsatsen ikke er stor nok, les de følgende tre setningene:

 

På mine ekstremseilaser har mannskapet ombord i Berserk et bevisst forhold til at vi ferdes i farvann der vi er alene, og ikke kan regne med noe hjelp. Det er selvfølgelig heller ikke ønskelig med assistanse om andre må sette egne liv og lemmer i fare for å bistå oss. La oss få være i fred, og naturen gå sin gang.

 

Dette skrev Jarle Andhøy i 2009 og vi får tro han står ved det i dag også.

 

Med hensyn til reglene for ferdsel i Antarktis så er de der for å beskytte et sårbart miljø. De skal hindre at ekspedisjoner legger igjen søppel og de skal begrense forurensing og annen påvirkning. Det er bare tøv å mene at enkelte skal få lov til å bryte reglene for at det ikke skal bli for dyrt å dra på eventyr. Det er samme holdningene som får folk til å tømme septik rett i havna.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er samme holdningene som får folk til å tømme septik rett i havna.

Ja, jeg har ofte lurt på hva som får folk til å gjøre akkurat dét, og svaret er altså utferdstrang og eventyrlyst. Det hadde jeg nok aldri kommet på selv, for å si det sånn.

 

Nei, for å komme litt inn på topic igjen, frihetsfølelsen vi tror vi opplever til sjøs er nok bare en illusjon, kanskje spesielt i norske farvann; http://www.seilas.no/wip4/detail_print.epl?id=578782 ... jeg tror nok vi må ta høyde for at byråkratiet kan ta overhånd noen ganger, og rett og slett bare ta en «praktisk tilnærming».

Link to post
Share on other sites

Godt å se at det er flere enn meg som deler min oppfatning av denne tragedien :thumbsup:

 

Jeg glemte også å skyte inn at jeg synes innsatsen til Paul Watson og mannnskap har vært helt enestående i denne saken. De har virkelig stått på og gjort det de har maktet for å finne de. Det er helt enestående og de fortjener virkelig all ros for måten de har håndtert dette på :flag: :flag: :flag: . Hva Steve og folket hans står for politisk eller aksjoner de har hatt på sjøen tidligere har ingen verdens ting med Berserkforliset å gjøre og er helt irrelevant i denne sammenhengen :wflag: Å ta det som en selvfølge at noen vil hjelpe til så mye som de har gjort bare fordi "de er pålagt" å gjøre det hører ikke hjemme noe sted :puke: En skal uansett være ydmyk og takknemlig :seeya: .

Jeg tror også at de vil være betydelig lettere for å de pårørende å akseptere tragedien som har skjedd når de vet at folk har finkjemmet området i 6 døgn uten å finne noe mer, selv om de forståelig nok alltid vil ha et sterkt ønske om at UD osv skal involvere seg i saken og fortsette å lete til de finner noe. Jeg tror det er en helt naturlig reaksjon i en slik sak, men er redd at det bare ville vært med på å dannet falske forventninger til de pårørende. Det er veldig rart at de ikke har funnet noe vrakrester osv, overlevelsesdrakter osv, men når hele området er finkjemmet ville dette dukket opp dersom det ikke gikk med til bunns :nonod: Dersom det fortsatt var 25 tonn med seilbåt flytende et eller annet sted i området der nede ville denne ha blitt lokalisert ila disse dagene.

 

Når det gjelder sikkerheten til denne ekspedisjonen, så tror jeg faktisk det er langt flere som befinner seg i MYE større fare når familien legger ut på sitt første Skagerakkryss i en frisk bris i sin nye, gjerne alt for store båt, uten noe som helst erfaring fra før. Tror de fleste av oss har sett nok folk rundt omkring i havn som en virkelig kan lure på hvordan klarte å komme seg dit :sailing:

 

Jarle og de pårørende har det helt forferdelig nå. Flere berørte har nok ikke tatt innover seg at håpet om å finne de er ute. Det vil også føles vondt å ikke vite noe om hva som skjedde i forkant av forliset og ikke ha noen grav å gå til. Det er ikke utenkelig at noen berørte også leser denne tråden. Jeg synes derfor vi skal vise litt ydmykhet i denne tråden :wink: De berørte har i hvert fall min største medfølelse.

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er nok Hulda en av de få som ikke er helt enig i det Kaftein ØL skriver.

 

Det skal være klart at jeg anser Jarle er en meget erfaren seiler. Han har drevet med båt i mange år på heltid. Han seilte i meget utsatte farvann med sin første båt. En båt som vel de færreste ville dratt stort lenger enn fra Larvik til Skagen med. Blant annet fikk den en brottsjø som slo inn det ene sidevinduet så båten hold på å synke. Det er den som sakk nede ved Illandet av annen årsak enn vinduet jeg refererer til.

 

Når så ansvarlige myndigheter, ifølge presse og tv/radio, kritiserer alt som vedrører denne ekspedisjonen, undres jeg over at man forherliger forholdet. For meg er ikke akkurat slik kritikk som får meg opp av sofakroken for å dra på langtur. Jeg er nok litt for sedat og lovlydig. Når de som jobber der nede betegner det å putre inn til polpunktet på ATV som galskap, så tror jeg på dem. Når det står skrevet at New Zealands marine advarte mot den kommende stormen, så tror jeg også på det. Og det var etter at fem tonn utstyr var losset. Men de kunne like gjerne fått denne stormen en uke eller to tidligere.

 

Jeg har aldri vært på Nord- eller Sydpolen. Kun jobbet noen år innen offshoreindustrien. Jeg har kun opplevd moderat ising med Hulda i Oslofjorden. Og det blir jo som et oppvarmet badekar å regne i forhold til Sydpolen. Det som forbauset meg var hvor fort isen la seg på båten med litt sjøskvett og snaue 10 kuldegrader. Og hvor innmari kaldt det var å stå til rors noen få timer. Ikke vet jeg hvor mange det er av baatplassens medlemmer som har oppholdt seg utendørs i vind på 40 m/s, men det har jeg prøvd. Jeg kan forestille meg hvor mange minutter jeg ville tålt den vindstyrken når temperaturen synker under 20 kuldegrader og sjørokket gjør meg klissvåt og alt fryser nærmest momentant til is. For så vidt jeg vet har ikke Berserk innvendig styreposisjon. Og den utvendige styreposisjonen var ikke særlig beskyttet den heller.

 

Jeg har fulgt Jarles forskjellige eventyr med interesse. Og har nok ved flere anledninger sagt til min kone at min oppfatning er at Jarle bedriver nærmest uvettig risikosport. Og det kan man naturligvis gjøre, så lenge man ikke ligger personer eller miljø til last.

 

Berserk som nå er i fokus, ble så vidt jeg husker kjøpt inn for noen år siden i Karibien eller syd i USA et eller annet sted. Igjen, så vidt jeg husker, var det et polsk ektepar som hadde etterlatt båten for salg på en marina. Jeg er overbevist om at båten er meget solid bygget. Min umiddelbare reaksjon da båten ble vist på NRK, var at den umulig kunne ha gode krysseegenskaper så grundt som den stakk. Roret var naturligvis like grundt. Båten veier 25 tonn og er 14 meter lang. Den er mao tungbygget. I hvert fall når jeg sammenligner med Hulda som er 13 meter lang og veier minst 10 tonn mindre. Og Hulda er heller tungt bygget, egentlig skulle Hulda veid litt over 10 tonn. Så Berserk må inneholde mye stål og ballast.

 

Berserk vil mao ha begrensede egenskaper når det gjelder å holde roret nedi vannet ved krappe sjøer. Lavt fribord med lavt overbygg borger heller ikke for gode selvrettende egenskaper. Heller ingen innvendig styreposisjon der man kan holde en viss oversikt over forholdene på utsiden av båten. Nedgangen i båten er en vanlig skyveluke. Disse forholdene diskvalifiserer for meg båten som velegnet for formålet. For meg er dette nok til at jeg ikke ville tatt båten til arktis selv midt på blanke sommeren med dagslys hele døgnet. Seile rundt i arktiske strøk på høsten med en lystbåt er for meg et vanvittig prosjekt. Hva som egentlig har sjedd får vi vel aldri vite. Paul Watson antyder muligheten for kollisjon med is som en sannsynlighet. At båten har rullet rundt og sunket kan vel være en annen mulighet. De selvrettende egenskapene, selv uten ising, kan umulig ha vært gode.

 

Uansett er det som skjedde svært tragisk for dem det gjelder. Min vurdering er at de tok en for stor risiko. Og så erfarne som alle var, så var de også oppegående nok til å kjenne til risikoen.

Link to post
Share on other sites

Stiller meg bak Kaftein Øl siste to innlegg fullt ut.

 

Surmagede bedrevitere å moralister kunne jeg godt vært foruten i denne tråde men slik er ikke verden, jeg vil alikevel henstille alle til å veie sine ord et par ganger å tenke litt på hva de sier.

 

Huldas vurdering av seilegenskapene til Berserk basert på bilder fra fjernsynet fremstår som latterlige å forteller ikke meg mer en at hulda ikke har greie på hva han sier.

Link to post
Share on other sites

Hvis dette viser seg å bli en realitet så tror jeg tidenes kronerulling i Norge må startes!!!!!

 

Jarle er ingen rik mann. Hvis han får milionsøksmål mot seg er sjansene store for at han aldri vil kunne reise seg igjen. Jeg spytter gladelig inn en 4 sifret sum til et slikt formål.

Link to post
Share on other sites

Jarle er ingen rik mann. Hvis han får milionsøksmål mot seg er sjansene store for at han aldri vil kunne reise seg igjen. Jeg spytter gladelig inn en 4 sifret sum til et slikt formål.

 

Det er akkurat det jeg tror mange ville gjøre hvis utfallet blir så galt!

Vi får vente å se, men det ville være ille med en slik situasjon på toppen av en allerede stor tragedie!

Link to post
Share on other sites

Kveldsnytt: Norsk Polarinstitutt sier det er stor mulighet for søksmål i millonklassen, hovedsakelig pga manglende garantier eller forsikring.

Når mediene sier at Berserk-ekspedisjonen (eller Andhøy selv) risikerer søksmål så ligger de ett skritt foran virkeligheten. Det vil nok komme et krav først, og da er det snakk om at de som har deltatt i søket ønsker å få dekket sine utgifter. Vi får vente og se hva Paul Watson ønsker.

Link to post
Share on other sites

Jarle og Samuel er kommet til Christchurch NZ.

Jarle avviser all kritikk og bekrefter at

hverken ekspedisjon eller Berserk var forsikret.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10082384

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

På tide med litt selvransakelse? Synes det står respekt av slike tokt , men alle som er med er jo med frivillig , og skal vite om farene og at muligheten for å mislykkes er stor. Det er veldig trist hvis disse nå er døde, men det skjer mange hendelser også i norge hver eneste dag som er enda tristere, da disse i Berserkskuta møtte skjebnen med åpne armer. .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Sant nok. Ein kan gjere eit søk på google etter "savnede skiløpere" og sjå kor mange treff ein får der. Det er ikkje berre sakna seglbåtar i Antarktis som løyser ut redningsaksjonar... Seinast laurdag vart det sett i gang ein leiteaksjon etter to personar på Svalbard.

 

Forøvrig la gruppa Berserk - Rock`n Roll Expeditions på Facebook ut ei oppdatering i dag tidleg. Eg veit ikkje om det er Jarle sjølv eller ein annan som har skrive det inn:

 

Berserk har vaert i harde tak. Til alle venner, familie, bekjente og eventyrere. LIFE IS LIFE. Samtlige ombord er inneforstaatt med risikoen i og leve ut droemmen i naturen.

IKKE SETT IGANG NOEN aksjon eller panikkbrev til noen stater, eller andre mulige. Berserk har som filosofi og klare seg selv og er forberedt for dette.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en klar melding på Facebook, men det må nok settes et stort spørsmålstegn ved den all den tid pårørende av ekspedisjonsmedlemmer faktisk har tatt kontakt med norsk UD. Det blir også meningsløst med slike erklæringer all den tid ekspedisjonsmedlemmer har utløst nødpeilesender og på den måten anmodet om hjelp. Det vitner faktisk om liten respekt for andres liv, og en slett holdning til dem som faktisk svarte på nødmeldingen og deltok i et omfattende letearbeid.

Link to post
Share on other sites

Stiller meg bak Kaftein Øl siste to innlegg fullt ut.

 

Surmagede bedrevitere å moralister kunne jeg godt vært foruten i denne tråde men slik er ikke verden, jeg vil alikevel henstille alle til å veie sine ord et par ganger å tenke litt på hva de sier.

 

Huldas vurdering av seilegenskapene til Berserk basert på bilder fra fjernsynet fremstår som latterlige å forteller ikke meg mer en at hulda ikke har greie på hva han sier.

 

Nå er det ikke min mening å være surmaget. Det var slett ikke hensikten. Nå er det engang slik at mennesker klatrer på de høyeste fjell, dykker så langt de kan komme og beveger seg i rasfarlige områder. Vel vitende om at de utsetter seg selv og andre for stor fare. Slik er det bare. Og det er vel ingen grunn til av gå av hengslene for det. Problemet, slik jeg ser det, er 'de andre'. Altså de som setter seg selv i fare for å redde andre. Jarle gjordet det vel ganske klart da han annonserte etter mannskap til forrige ekspedisjon at foretaket var forbundet med livsfare. Og for redningsmannskaper i aktuelle områder, må slike ekspedisjoner være å betrakte som å ha en løs kanon på dekk.

 

Når det gjelder vurdering av Berserk, så er informasjonen hentet fra Berserks hjemmeside når det gjelder mål og vekt. Nå har jeg jobbet en del med båter som yrke, jeg var sikkert ikke av de beste. Bygget et par stykker, derav Hulda som er den siste. Hvis du leser det jeg skriver, så vil vel du også kunne se det samme som jeg ser av filmsnutter og bilder. Vurderingen er at jeg oppfatter Berserk som særdeles tungbygget. Altså den må sannsynligvis være meget sterk rent konstruksjonsmessig. Det er vel ikke noe galt i det? Vurdere en båt ut fra film som er tatt av den på land er vel noe de fleste kan gjøre? Før i tiden, den gangen det var flere entype-båter, vurderte vi egenskapene etter hvordan båten så ut. I tillegg kom depl., bredde etc. Blant annet kjøpte man seg båt ut fra slike vurderinger. Så slike vurderinger som jeg gjør, er ikke noe nytt. Det er like gammelt som båtbyggingen selv.

 

Admiralen, min fru, har foreslått at vi burde gitt Hulda til Jarle. Nå har jeg tenkt å ha Hulda til jeg dør, for jeg er meget godt fornøyd med båten. Så Jarle må forhåpentligvis vente noen år til. Dessuten, Hulda er bygget for 'vinter i Nordsjøen', båten ville neppe overlevd det Berserk var utsatt for. Jeg er ingen 'motstander' av Jarle. Dog må jeg få lov til å hevde min personlige mening at jeg synes denne siste ekspedisjonen tøyde grensene for langt. Å kalle meg 'surmaget bedreviter' etc. viser at man mangler evne- og vurdering til å uttrykke seg. Noen gang vært ute i orkan og minusgrader??? Sånn rent personlig følt det på kroppen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...