Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Eg satt og surfa litt på YouTube i dag, og kom tilfeldigvis over dette klippet:

.

Då han kom fram etter å ha rodd over Nordsjøen, vart han teken i mot som ein folkehelt på Shetland.

Hadde han gjort dette i dag, hadde han vel i staden vorte kritisert og meldt til politiet.

 

Forøvrig:

Ulovlig kommunikasjon med isbjørn? (Ref: Berserk).

 

PS: Det er ikkje meininga å henge ut Thorseth på noko vis her. Han er ein kjernekar. Dette er berre for å setje ting i perspektiv. Går utradisjonelle ekspedisjonar bra, vert ein helt. Går det gale, vert ein syndebukk.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Perspektiv og perspektiv. Spørsmålet er også hvem en har ansvar for..bare seg selv eller også andre?. Det bør vel ikke være slik at bare en er godt nok underholdning så kan en heve seg over all kritikk? For øvrig sitter jeg med det innrykket av at alt Thorseth foretok seg så var det svært godt planlagt.

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke jeg husker helt feil var vel den Norske båten Sorgenfri der nede i en Hero plastseilbåt, dårlig utstyrt var den også.

Det er ikke helt uvanlig å seile nedi der.

Oversikt.

 

Nå er Antarktis stort, faktisk et kontinent, og et uttrykk som "nedi der" dekker en ganske lang og variert kystlinje hva angår vær, is og strømforhold. De aller fleste båtene i oversikten, også Sorgenfri, har vært innom Sør Georgia, Sør-Shetland og Antarktishalvøya som er rett innenfor sistnevnte øyer. Det er det den aller nordligste delen av Antarktis, og Sør Georgia ligger for den saks skyld godt nord for 60° sør.

 

Jeg mener fremdeles at å drive en VOR med maksimal fart i de farvannene er en betydelig risiko.

Regattaer som Volvo Ocean Race (tidligere kjent som Whitbread Round the World Race) har en betydelig risiko, og har også et omfattende støtteapparat. Seilingsruten holder seg nord for 60° sør.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antarktistraktaten er inngått for at området ikke skulle brukes til militære formål, men er siden utvidet til å gjelde miljøvern. De som mener at norske ekspedisjoner bør kunne dra dit uten tillatelse, mener vel samtidig at dette må gjelde all verdens andre med utferdstrang, uansett kompetanse og rutiner for å håndtere avfall, ulykker etc.

 

Miljø? Turer til sydpolen har KUN symbolsk betydning. Privat biltrafikk, feriereiser, oljeproduksjon og vår usannsynlige overforbruk har reell betydning.

 

Når en ekspedisjon ser ut til å ende med tap av tre liv, skal man være ganske spesiell for å hevde at man har gjort alt riktig, og at man ville gjort det samme en gang til. Man trenger ikke være veldig smart for å drive etterpåklokskap, men det må da være enda mindre smart å la være.

 

Litt på spissen men relevant: Dersom du kjører tur med familien og forulykker - for eksempel ved at bilen blir truffet og noen drept av en fallende stein (skjedde nettopp mellom Mandal og Kristiansand). Hva er logikken - i etterpåklokskapens lys: Man må aldri dra ut med bilen. Eller, jeg skulle selvfølgelig ha kjørt fortere så kom jeg forbi før steinen. Eller, jeg skulle planlagt bedre og kjørt saktere så hadde steinen rukket å falle før vi var der. Det er utrolig enkelt i ettertid å finne gode løsninger. Men før det skjedde... Skal du planlegge for 100% sikkerhet kan du ikke gjøre noe.

 

Været Berserk ble rammet av var i følge folk som var der langt verre en vanlig uvær - også der. De var meget uheldige som var ute for å sjekke isforhold akkurat da. De kunne ha ligget trygt i havn å ventet. Hadde de visst hva som kom (som vi vet nå) hadde de ikke dratt ut. de kan ha gjort alt rett etter varselet men ikke rukket i trygghet. Hadde stormen vært gjennomsnittlig (og gjerne litt til) hadde de sannsynligvis klart seg fint.

 

Med din logikk Heim kan du vanskelig forsvare å kjøre bil mer. Du utsetter andre for langt større fare i trafikken enn Berserk gjorde. Du kan ikke lett forsvare å ta andre med i båt heller. Ting kan skje. Jeg ble rammet av en plutselig, voldsom og umeldt tordenbyge til sjøs. Det slo ned, men vi overlevde. Hva om noen ble drept? Man kan ikke dra ut i båt om sommeren - det er uansvarlig og unødvendig?

 

Vi kan lære av Berserk. Men utrykk som klovner, gjøglere, dumme, stort ego, dårlig båt, setter andre i fare, kan ikke seile der osv. Det er stort sett tull og kommentarene tjener ikke veldig mange gode formål. Kan kanskje skremme flere inn i sofaen, men det er ikke bra.

 

Hva skal man med livet dersom man ikke kan bruke det. Kjøre litt bil, dra ut med båt, gå på jakt, sykle en tur, eller for noen dra til antarktis.

 

Alle kan ikke gjøre som Jarle Andhøy. Men slapp av - det gjør de heller ikke. Men det er viktig for mange av oss å se at det går an å komme seg rundt - hvis man vil. Ta bort det, legg restriksjoner på alle hav og kyster, så blir livet ganske mye gråere.

 

Jeg synes turen de tok var risikabel men ikke hasardiøs. Ragnar Torseth med åpen båt var verre. Også Amundsen (flere folk, høyere risiko, kappløp til sydpolen..). Jeg synes ikke man skal forbys å gjøre slikt. Og som sagt, miljø i denne sammenhengen er bare tulleargument. Mener myndighetene virkelig det må de stenge oljekrana. Antarktis er sannsynligvis truet av fossilt brensel (ikke at jeg vet men myndighetene sier det). Men jeg vet at eventyrere ikke er en trussel.

Link to post
Share on other sites

Vi kan lære av Berserk. Men utrykk som klovner, gjøglere, dumme, stort ego, dårlig båt, setter andre i fare, kan ikke seile der osv. Det er stort sett tull og kommentarene tjener ikke veldig mange gode formål. Kan kanskje skremme flere inn i sofaen, men det er ikke bra.

 

Dette kan forhåpentligvis være en lærepenge for "andre" klovner og gjøglere med samme ego, trang og eventyrlyst til å revurdere slike stunt i fremtiden!

Link to post
Share on other sites

BG skrev: "Litt på spissen men relevant:". Om ikke mange ukene vil flere hundre båter sette kursen ut fra sine trygge marinaer og da kan en jo undre seg over hva som kommer til å drive disse - planlegging med kunnskap over hva de foretar seg :confused:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

http://www.explorersweb.com/world/news.php?id=19981

http://www.explorersweb.com/polar/news.php?id=19975

 

Det er tydligvis mange eksperter på forholdene i Antarktis her på forumet, men uansett så virker det for meg at status p.t. er som følger:

 

- "Ekspedisjonen" ble iverksatt til tross for advarseler fra personer som vet hva de snakker om som Skip Novak

- Nok en gang viser Andhøy forakt for lover og regler og begår lovbrudd

- De får massiv kritikk fra mennesker som vet hva de snakker om, som Troy Beaumont og Lou Sanson.

There are a whole lot of treaties down here and they have managed to violate every one of them
og
It just seems all the safety principles operating in Antarctica have been broken
er kraftig kost

- 3 mennesker ser ut til å være omkommet p.g.a. de valg Andhøy har gjort

- Andhøy kommenterer kritikerene som kaklekor og sannysnlig tap av mennekeliv med "havet gir og havet tar"

- Hovedhensikten er tilsynelatende å bygge opp under eget ego og fornye inntektene fra TVproduksjon, bok og foredrag?

 

Jeg sitter nok igjen med en helt annen smak i munnen enn "frisk pust".

Link to post
Share on other sites

Miljø? Turer til sydpolen har KUN symbolsk betydning.

 

Det kan du gjerne mene, men landene som har interesser i Antarktis har nå en gang vurdert dette på en annen måte og blitt enige om de reglene som gjelder. Det er en god del cruiseskip og charterbåter som tilbyr turer til vanlige turister som vil oppleve Antarktis.

 

Berserk er faktisk et godt eksempel på problematikken. I følge Andhøy lempet de 5 tonn utstyr i land (eller på isen). Slikt utstyr kan ikke bare dumpes i Antarktis. Og dette er egentlig ikke så forskjellig fra hvordan vi skal oppføre oss langs vår egen kyst. Vi legger da ikke igjen søppel rundt omkring? Vi tar det med oss til nærmeste søplekasse.

 

I Antarktis er det langt til nærmeste søplekasse.

 

Vi kan lære av Berserk.

 

Vi kan både lære og vi kan la oss inspirere, men det krever at vi reflekterer over hva som fakisk er god lærdom her. Så lite som vi vet om hendelsen nå er det vanskelig å konkludere med hva som var et uhell man ikke kunne forutse og hva som var dårlig risikovurdering og mangelfulle forberedelser. Om vi får vite nok til at vi kan trekke noen lærdom får bare tiden vise.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

riskoanalyse.jpg

 

Å lage en risikoanalyse slik, uten å vite hvilke tiltak som er truffet for å redusere risikoen blir tøvete.

Å la ti personer gå i bredde langs riksvei 17 gir etter din konklusjon høy sannsynliget og høy konsekvens.

Jeg har gjort dette en rekke ganger. Ved et enkelt tiltak reduserte jeg sannsynligheten. Jeg sperret veien mens arbeidet pågikk :wink:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Jeg lyser meg kongen av Atlantis. Ingen for å seile over mitt land uten min tillatelse...brrøøøl...!

 

Jeg tar de like alvorlig nor noen som stjeler metall fra ingenmannsland mener at dem eier de og bestemmer hvem for lov til å dra ditt og hvem ikke. Jeg synes dem samme kan først sitte seg ned der på en seriøs måte hele året med styre, statsminister og de hele men ikke tro at med sin grådighet blir dem tatt alvorlig av eventyrlystne jordboere!

Link to post
Share on other sites

Hentet fra facebook:

 

Berserk - Rock`n Roll Expeditions

Jarle og Samuel er paa vei hjem og vil moete all kritikk og eventuelle anmeldelser.

I mellomtiden haaper vi at personer som vil sole seg i glansen av tragedien ( Hvem er Skip Novak i dette???) vil la vaere og kaste skygge over de mulige forliste.All sorg, og kondolanse overbringes til familiene som har det tyngst ved s...avnet av d, stoettee bortkomne.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at hadde de hatt forsikringen i orden, så ville tillatelsen muligens også kommet. Jeg må si at jeg skjønner både NZ, og Australia godt når det tross alt er nde som "må" sende hjelp når slike ulykker skjer. Når en da ser hva det koster og sende et skip med helikopter over slike store havstrekk, er det ikke rart at de krever en viss form for kompensasjon.

Når en også kan se hvordan f.eks Himalaya er blitt forsøplet ut etter alle ekspedisjonenes etterlatenskaper, er det kanskje ikke helt på jordet at en gjerne vil ha en viss form for kontroll med berserker i Antarktis.

Link to post
Share on other sites

All honør til Jarle & Co for å leve ut drømmen og gripe dagen. JEG er stolt av de 5 som valgte å leve drømmen.

 

Jarle har levd under ekstreme forhold på en eller annen måte mange år tilbake og det er slik jeg kan vurdere det ikke mange som har tilsvarende erfaring i å planlegge og utføre ekspedisjoner.

 

Når det nå ser ut til å ha gått galt er det fryktelig og jeg har stor medfølelse for familiene som blir berørt, men jeg tror ikke det hjelper at hylekoret av journalister og bedrevitere langer ut med kritikk i alle mulige retninger. Det er SVÆRT få som er i stand til å vurdere forberedelser og gjennomføringen av ekspedisjonen.

 

Forsikring av Berserk? Er det noen som kan drømme om hva forsikring av en ekspedisjon til Sørpolen vil koste? Hva er sjangsen for at en får bruk for den - og få hjelp? NULL. Til havs vil redning bli satt i gang som vanlig uansett hvor en er i havsnød. På vei til og fra polen vil det være like vanskelig å varsle / få assistanse uavhengig av forsikring.

 

Vær gjerne uenig, men Jarles philosofi om å være utstyrt slik at en klarer seg selv (les: bruke forsikringspenger på utstyr) er nok en sikrere vei når det gjelder liv og helse innenfor begrensede budsjetter. Selv om det ikke er politisk korrekt.

 

Og å sende en søknad til pol-instituttet ett år i forveien hadde garantert ikke resultert i tillatelse med klapp på skulderen.

 

Nå er det jo lite som tyder på at noe av dette uansett hadde påvirket utfallet av ekspedisjonen. Mulig de burde vært tidligere ute på sesongen, men jeg er sikker på at dette var gjennomtenkt. En bruker ikke TO ÅR på å komme seg til sørpolen for så å komme en måned for sent i forhold til planen og tenke at "Det går sikkert bra".

 

Så, klapp på skulderen Jarle, føler med deg og familiene - men ikke la kritikken knekke deg.

Link to post
Share on other sites

Mulig de burde vært tidligere ute på sesongen, men jeg er sikker på at dette var gjennomtenkt. En bruker ikke TO ÅR på å komme seg til sørpolen for så å komme en måned for sent i forhold til planen og tenke at "Det går sikkert bra".

 

 

Ingen med fornuften i behold planlegger å dra til de farvannene på vinterstid i en 40 fots seilbåt.

Link to post
Share on other sites

All honør til Jarle & Co for å leve ut drømmen og gripe dagen. JEG er stolt av de 5 som valgte å leve drømmen.

 

Når det nå ser ut til å ha gått galt er det fryktelig og jeg har stor medfølelse for familiene som blir berørt, men jeg tror ikke det hjelper at hylekoret av journalister og bedrevitere langer ut med kritikk i alle mulige retninger. Det er SVÆRT få som er i stand til å vurdere forberedelser og gjennomføringen av ekspedisjonen.

Derfor er det laget begrensninger og lovverk rundt det å ferdes i disse områdene

 

Forsikring av Berserk? Er det noen som kan drømme om hva forsikring av en ekspedisjon til Sørpolen vil koste? Hva er sjangsen for at en får bruk for den - og få hjelp? NULL. Til havs vil redning bli satt i gang som vanlig uansett hvor en er i havsnød. På vei til og fra polen vil det være like vanskelig å varsle / få assistanse uavhengig av forsikring.

Du mener det er mindre sjanse for at man trenger en forsikring og redning der enn i Oslofjorden? Pris på en forsikring settes i forhold til risiko og kostnad rundt noe som vil utløse en utbetaling - høy risk gir høy polise

 

Vær gjerne uenig, men Jarles philosofi om å være utstyrt slik at en klarer seg selv (les: bruke forsikringspenger på utstyr) er nok en sikrere vei når det gjelder liv og helse innenfor begrensede budsjetter. Selv om det ikke er politisk korrekt.

Å utstyre en ekspedisjon sikkert er en del av kravene til å ferdes i dette området, en forsikring setter også slike krav, regner med og tror at han var godt utstyrt. DEt som er politisk korrekt er å forholde seg til de krav som settes i tilleg til å utstyre seg med korrekt utstyr

 

Og å sende en søknad til pol-instituttet ett år i forveien hadde garantert ikke resultert i tillatelse med klapp på skulderen.

Hvis man ikke oppfyller disse kravene så blir det nei, er det andre regler vi ikke bør bry oss om? kvoter på fiske? bygge seg en brygge på svalbard? oljeutslipp? Lover og regler er ikke som et julebord der en forsyner seg med det en ønsker og lar vær å ta det en ikke ønsker

 

Nå er det jo lite som tyder på at noe av dette uansett hadde påvirket utfallet av ekspedisjonen. Mulig de burde vært tidligere ute på sesongen, men jeg er sikker på at dette var gjennomtenkt. En bruker ikke TO ÅR på å komme seg til sørpolen for så å komme en måned for sent i forhold til planen og tenke at "Det går sikkert bra".

Enig med deg der

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt å IKKE komentere noe som helst i denne saken, for ingen av oss her på forumet vet alle fakta. Og ser det er mange bedrevitere rundt om som komenterer nyhetssakene..

 

Andhøy har jo faktisk seilt en vinterdag før! Om han burde seilt uten godkjenning er jo en helt annen sak.. om hvis han hadde hatt godkjenning ville vel utfallet blitt akkurat det samme!!?

 

Disse gutta er eventyrere og vel kjent med risikoen det innebærer! Vil tro både manskap og båt var egna til å seile i disse farevannene! men ulykker skjer på sjøen enten man har et stort skip eller en liten seilbåt.. man er ofte på feil plass til feil tidspungt..

 

Blir så utrolig feil å begynne å kritisere båt og manskap etter en sånn tragisk hendelse. Så la heller tankene gå til de etterlatte!

 

Uansett så støtter jeg manskapet på Berserk og deres avgjørelser. De er sanne eventyrere og seilere noe av majoriteten her inne på forumet ikke er! så la oss heller diskutere saken etter at rettsak og alle fakta er brakt på bordet!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...