Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-19950505-0408.html#9

 

§ 9. Meldeplikt

 

Virksomhet i henhold til forskningsprogrammer, turisme og all annen planlagt virksomhet i Antarktis skal meldes til Norsk Polarinstitutt senest 1 år før virksomhet tenkes igangsatt. Det samme gjelder også planer om enhver ikke tidligere meldt endring i virksomhet. Instituttet kan i det enkelte tilfelle godta en kortere frist.

 

Meldingen skal inneholde opplysninger om hvem som er ansvarlig for virksomheten, virksomhetens omfang, herunder en foreløpig konsekvensvurdering, jf § 10, og hvilken teknologi og tiltak som vil bli benyttet for å begrense eventuelle skadelige virkninger. Norsk Polarinstitutt kan gi utfyllende regler om hvilke opplysninger og vurderinger en melding skal inneholde.

 

Fastsatt ved kgl.res. 5. mai 1995 med hjemmel i lov av 27. februar 1930 nr. 3 om Bouvetøya, Peter I's øy og Dronning Maud Land m.m. § 7. Fremmet av Miljøverndepartementet. Endret ved forskrift 15 des 2006 nr. 1430.

 

 

Link to post
Share on other sites

Loven viser gjentatte ganger til virksomhet i teksten, og virksomhet er jo her et definisjonsspørsmål. Legger man videre til grunn formålet med loven hvor det refereres til skip og luftfartøy, faren for miljøforurening og at miljøskader kan resultere i at videre forskning blir skadelidende osv. Så skjønner jeg godt at enkelte tolker loven som å ikke være ment for en liten seilbåt og noen personer som kunne tenke seg en fottur i et isøde.

 

Det må være grenser for hvor mye skade noen hundre liter diesel og litt proviant kan gjøre i dette området, ville nå jeg tenkt.

 

Jeg skal på en lengre tur i fjellet i sommer, og det hadde ikke falt meg inn å kontakte advokat for å få sjekket lovligheten av denne fjellturen, om jeg er i faresonen for å sette noen fotavtrykk i en nasjonalpark.

Link to post
Share on other sites

Mariell: For håpe de da elegant tar en stor bue utenom alt som kan defineres som ilegale narkotiske stoffer og så du ikke setter potetgullet i vrangstrupen.......

 

Big Horn:

At det var/er endel narko bruk blant musikere er ingen hemmelighet.

At det var/er noe mer missbruk blandt hardrockere enn andre populær musikere, tvil jeg dog sterkt på. Tror nok at potetgullet vil gå ned som vanlig.

 

Tror ikke Hardrock serien er lagd og vist til tross for etterlatte etter overdose dødsfall på 70 tallets store protester.

 

Har hatt sansen for tidligere vist Berserk serier, men avgjørlsen om å sende denne for å tjene noen kroner er usmakelig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har hatt sansen for tidligere vist Berserk serier, men avgjørlsen om å sende denne for å tjene noen kroner er usmakelig.

 

Jeg tenkte som så at de som hadde sansen for Berserk-filosofien/stilen ville se på deltakelse i serien som en heder. Død eller levende. Da tok jeg tydeligvis feil :smiley:

 

Jeg ser i hvertfall frem til kveldens episode!

Link to post
Share on other sites

Har hatt sansen for tidligere vist Berserk serier, men avgjørlsen om å sende denne for å tjene noen kroner er usmakelig.

Tviler sterkt på at Jarle går i pluss etter denne ekspedisjonen.

Tror det er viktigere for han å vise folk hva ekspedisjonen gikk ut på, og hva som faktisk skjedde ombord tiden før ulykken, enn å tjene penger. Hvertfall denne gangen.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det er viktig at denne serien blir sendt! Det handler ikke om å gjøre noen menneskers død til underholdning for å tjene penger. Jeg pratet med Jarle i sommer, og etter det fullstendig uverdige mediekjøret de ble utsatt for i etterkant er det HELT nødvendig at Jarle og mannskapet får vise sin versjon av saken. Det var flere ting som aldri kom frem i media sist denne saken var oppe som mest sannsynlig var helt utslagsgivende for at den fikk den tragiske avslutningen. Det var også stor enighet ombord om at det skulle filmes, lages serie og sendes på TV selv om ekspedisjonen var farlig. Mannskapet diskuterte dette flere ganger underveis og samtlige var enige om at serien skulle sendes uansett hvilket utfall den fikk. Jeg forstår at denne saken er vanskelig for de pårørende, men på et eller annet tidspunkt er de nødt til å slå seg til ro med at alle som deltok på denne ekspedisjonen gjorde dette av fri vilje og var godt inneforståt med hva de gikk til. De var villige til å risikere livet sitt for dette eventyret og ønsket at dette skulle sendes uansett hvordan det gikk. Å ikke sende denne serien ville være svært uheldig for Jarle og Berserk, men også et et svik mot de som omkom. Det er synd at de pårørende fortsatt klandrer Jarle for det som har skjedd istedet for å akseptere at deres kjære valgte å ta denne risikoen helt på egenhånd.

Link to post
Share on other sites

Dette var i god gammel Berserk stil, rett og slett bra.. Trivelige karer ombord... men grinebiterne her er neppe enig... but who cares in their opinion..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

. Å ikke sende denne serien ville være svært uheldig for Jarle og Berserk, men også et et svik mot de som omkom. Det er synd at de pårørende fortsatt klandrer Jarle for det som har skjedd istedet for å akseptere at deres kjære valgte å ta denne risikoen helt på egenhånd.

 

 

Skjønner ærlig talt ikke hvilken nytteverdi denne serien har for noen som helst , utover tvilsom underholdning.. Og hvis der ikke er nevneverdig nytteverdi, utover å håve inn noen kr og få sitt pr kåte ansikt på skjermen, burde den ikke sendes av respekt for de pårørende som naturligvis bør lyttes til... Om ikke av respekt for de døde , men for de pårørende..

 

For meg ser hele den konstruerte pakka ut som ren underholdning og intet annet..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ærlig talt ikke hvilken nytteverdi denne serien har for noen som helst , utover tvilsom underholdning..

 

Svar: Jeg er helt enig! Hvilken nytteverdi har f.eks tv-programmer som Broooom, høy på pæra, malung osv? Ja, du er inne på noe der.

 

Men, for meg så har dette programmet betydning i og med at jeg er drivende misunnelig på disse menneskene som tør å ta en sjangse i livet; leve ut den samme drømmen jeg kommer til å gå i grava med, uten å hatt mot til å gjennomføre. Jeg hadde blitt med Kaptein Jarle nårsomhelst, om det var praktisk gjennomførbart mhp at ikke min familie bør bli sittende igjen ruinert om det skulle gå ad dundas og jeg aldri kom hjem.

 

For meg ser hele den konstruerte pakka ut som ren underholdning og intet annet..

 

Svar: om du ser slik på det, så er også utgangspunktet for at kaptein Jarle deler sine opplevelser riktig.

 

- På den andre side, så blir det å ikke vise serien nesten det samme som å nekte en venn å dele opplevelser under en minnetale, eller i en nekrolog.

 

 

Når alt kommer til alt, så koker dette, for min del, om det å dø mens du lever ut din inderligste drøm.Dette var spenningssøkende mennesker, og risikoen var samtlige inneforstått med.

 

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Tja, første del var vel som forventet og den har tydeligvis truffet sitt trofaste dog noe maritimt undernærte og imbesile publikum med sine burkakledde farkoster plassert langt opp på land i påvente av vårens første besøk til nærmeste gjestebrygge....! :yesnod:

 

VG er heller ikke særlig raus med terningen sin sålangt ser jeg.

Her vil jeg for egen del avstå å dømme serien før alle episoder er sendt.

Vil jo nødig fremstå som "grinebiter" :cryin:

 

Flere kommentarer følger...!

Link to post
Share on other sites

Tja, første del var vel som forventet og den har tydeligvis truffet sitt trofaste dog noe maritimt undernærte og imbesile publikum med sine burkakledde farkoster plassert langt opp på land i påvente av vårens første besøk til nærmeste gjestebrygge....! :yesnod:

Seilbåten min ligger da på vannet enda? Og det går vel an å velge å følge denne serien uten å bli kalt for imbesill? Har stor respekt for kaptein Jarle, og stor respekt for den delen av mannskapet som fremdeles er savnet og overveiende sansynlig omkommet.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Når alt kommer til alt, så koker dette, for min del, om det å dø mens du lever ut din inderligste drøm.Dette var spenningssøkende mennesker, og risikoen var samtlige inneforstått med.

 

 

Du nevner broom osv i innlegget ditt...Tror du broom sendes hvis der omkommer 2-3 personer i en ulykke under innspillingen?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...