Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Nå har jeg vært på reise noen dager - til Tyrkia for å se på båt - og er ikke helt oppdatert på den siste utviklingen i saken. Men det er vel betimelig å minnne om at Jarle Andhøy foreløpig kun er anmeldt, og under etterforskning, for brudd på Antarktisforskriften. Dvs meldeplikt og forsikring. Dette er forøvrig ganske likt det han ble tiltalt og dømt for etter Svalbard-ekspedisjonen. Med tanke på at dette således kan regnes som et gjentatt forhold, så er det vel liten grunn til å tro at han vil komme unna med en symbolsk bot og betinget dom denne gangen også?

 

Men, det har vel ikke kommet noen indikasjoner på at han også vil bli tiltalt for forhold som har direkte med tapet av Berserk å gjøre?

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Hvis min sønn hadde omkommet i en ekspedisjon som i ettertid hadde vist seg å ikke inneha de nødvendige tillatelser, ikke ha de nødvendige forsikringer som sikrer hjelp og assistanse uten millionregning etterpå, at det stilles spørsmål ved sjødyktighet og overlast osv, så hadde jeg blitt rimelig forbannet om ansvarlig skipsfører og eksepdisjonsleder fikk 5000,- i bot og beskjed om ikke å gjøre det en gang til.

Hva mener du er passende straff da? Hva vil du gjøre?

Hadde din sønn omkommet i denne ulykken hadde du sikkert hatt mer forståelse for hvordan jarle har det nå.. Det er min påstand.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hadde din sønn omkommet i denne ulykken hadde du sikkert hatt mer forståelse for hvordan jarle har det nå.. Det er min påstand.

 

Deg om det.. Slik jeg ser det kommer det helt ann på hva som kommer fram i sjøforklaringen (jeg regner med det skal avholdes). Har alle forbehold blitt tatt, alt var på stell, forsikringer, garantier og papirer var i orden men at ulykken skjedde "på tross av" alle forberedelser, ville jeg ha forståelse for at ulykker kan skje

 

Dersom det viser seg at båten ikke var bygd, lastet eller utrustet for forholdene man kan forvente å møte, ingen forsikringer, garantier og nødvendige tillatelser var på plass, og at hele ekspedisjonen framstår som et cowboy-prosjekt som bare ventet på å gå galt, ville min forståelse ovenfor J.A. være mildt sagt minimal.

 

Jeg har ikke trukket noen dom, jeg har ikke grunnlag for å uttale meg for eller imot, jeg ble bare litt oppgitt over at ett par før meg allerede hadde "avsagt dom" og stadfestet riktig straffe/bøte-nivå.

 

Slik saken fremstilles i media er det rene bajasturen. Selvsagt har ikke pressen hele bildet i denne saken heller, så sannheten er vel der ute ett sted inntil sjøforklaring er avholdt. Da vet vi kanskje noe mer.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det kommer det helt ann på hva som kommer fram i sjøforklaringen (jeg regner med det skal avholdes).

 

Selvsagt har ikke pressen hele bildet i denne saken heller, så sannheten er vel der ute ett sted inntil sjøforklaring er avholdt.

 

Jeg tror ikke du skal regne med noen sjøforklaring da ordningen med sjøforklaring opphørte fra og med 1. juli 2008...

Link to post
Share on other sites

 

Hvis min sønn hadde omkommet i en ekspedisjon som i ettertid hadde vist seg å ikke inneha de nødvendige tillatelser, ikke ha de nødvendige forsikringer som sikrer hjelp og assistanse uten millionregning etterpå, at det stilles spørsmål ved sjødyktighet og overlast osv, så hadde jeg blitt rimelig forbannet om ansvarlig skipsfører og eksepdisjonsleder fikk 5000,- i bot og beskjed om ikke å gjøre det en gang til.

 

 

Da hadde du vel strengt tatt hatt mest grunn til å være forbannet på deg selv som tydligvis ikke har lært opp barna dine til å ta ansvar for sine egne handlinger....

Link to post
Share on other sites

Tullete svar....

Mine barn lærer både å ta ansvar for seg selv, og for andre. Særlig når de er overlatt eller tar på seg ansvar for andre, som speiderledere osv.

Som skipper kan ikke J.A. undra seg sitt særlige ansvar som skipper og ekspedisjonsleder med replikker som "Havet gir og havet tar". Det er faktisk ikke så lett når andre mennesker blir hyret eller betaler seg inn i en ekspedisjon du har planlagt og har ansvar for.

At alle skippere, bedriftsledere, lærere og andre automatisk skal slippe å bli stilt til ansvar når mannskap, ansatte, elever osv skader seg eller omkommer under deres "kommando", er for lettvint. Selv om flesteparten sikkert kan ta ansvar for seg selv.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KOMMENTAR TIL DENNE SAKEN Med Jarle OG BERSERK ! !

 

Forbanna Duste Huer og Byråkrati i detta Landet !!!

Et Kort OG Interresant Spørsmål rettet mot POLAR INSTITUTTET ,med Tanke på GODKJENTE TILLATELSER Og DET Å UTSETTE ANDRE for FARE å risikere LIV : Hva med tillatelsene til en Viss annen kjent MILJØFORKJEMPER og MEDIA TOSK med navn WATSON og hans opptredener i samma området vi her snakker om ?? : Når Det gjelder Watson og hans gjeng me uerfarne DRITT unger som Han SENDER ut på terror oppdrag i all slags vær for Å sabotere/ Stoppe Japsene med deres hvalfangst i SMÅ gummi joller UTEN kunnskap/opplæring om bruk av hverken vhf eller navigasjons innstrumenter for å klare finne tilbake til sitt eget Moderfartøy , og det har vært flere episoder der det har vært REIN FLAKS at di kommet tilbake igjen med LIVET i BEHOLD !! Detta sitter folk å ser på TV og er H E L T GREIT ????????? MEN Jarle skal anmeldes her å der for BRUDD PÅ ET LASS MED LOVER og REGELVERK ????? VÅKNE opp nå da Duste Ola Dunk !!!!! (Ps Når og hvor ble det egentli bestemt at NORGE har noe Herre døme /råderett i dette området egentlig ? ? Det er Noe DI Sjøl har TATT seg TIL ! ! ! Venter i Spenning på Kommentarer til dette mitt lille beskjedne innlegg !!..Hilsen en Capitan på Østlandet Med 40 års erfaring i Det våte element :)))

<fieldset class="modcomm"><b>Kommentar fra moderator:</b>

<FONT COLOR="red">Har mottatt klage på dette innlegget, men lar det stå siden posteren muligens er uvant med bruk av forum. Forventer at fremtidige innlegg holdes i en mer seriøs tone.

Det er ikke nødvendig å SKRIKE for å oppnå oppmerksomhet, det er faktisk ikke tillatt ifølge reglene.

Benytter anledningen til å anbefale alle å lese om etikette på nettforum. </FONT><br></fieldset>

Link to post
Share on other sites

 

Når Det gjelder Watson og hans gjeng me uerfarne DRITT unger som Han SENDER ut på terror oppdrag i all slags vær for Å sabotere/ Stoppe Japsene med deres hvalfangst i SMÅ gummi joller UTEN kunnskap/opplæring om bruk av hverken vhf eller navigasjons innstrumenter for å klare finne tilbake til sitt eget Moderfartøy , og det har vært flere episoder der det har vært REIN FLAKS at di kommet tilbake igjen med LIVET i BEHOLD !! Detta sitter folk å ser på TV og er H E L T GREIT ?????

 

 

.....det har ikke falt deg inn at Mr Watson antagelig har tilatelse fra New Zeeland da???

Redigert av loffern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

<span>Innlegget er satt usynlig grunnet brudd på <A HREF="https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=help&do=01&HID=51">regler for sitering</A>. </span> <input type='button' class='bbc_spoiler_show' value='Show' />

<div class='bbc_spoiler_wrapper'><div class='bbc_spoiler_content' style="display:none;">

Var de tre en del av en vennegjeng på fem stykker på tur, eller var de hyret inn eller hadde de betalt for å være med? Det går vel ett skille mellom en kameratgjeng på tur som har ett "solidarisk" ansvar ovenfor hverandre, og til en situasjon hvor Jarle driver charter eller har ett arbeidsgiveransvar som skipper ombord for innhyret mannskap.

 

Hvis min sønn hadde omkommet i en ekspedisjon som i ettertid hadde vist seg å ikke inneha de nødvendige tillatelser, ikke ha de nødvendige forsikringer som sikrer hjelp og assistanse uten millionregning etterpå, at det stilles spørsmål ved sjødyktighet og overlast osv, så hadde jeg blitt rimelig forbannet om ansvarlig skipsfører og eksepdisjonsleder fikk 5000,- i bot og beskjed om ikke å gjøre det en gang til.

 

Han har ved å arrangere denne ekspedisjonen medvirket til at tre mennesker omkom i isødet. Hvor lett skal man ta på tap av menneskeliv? Er forliset kun ett hendelig uhell, eller har man tatt unødig høy risiko i håp om at det skulle gå bra også denne gang. Har man som skipper ett særskilt ansvar for sitt mannskap, eller er man da brått bare en vennegjeng hvor to overlevde?

 

Her er jeg helt uenig med deg! Hvis ungene dine er voksne folk må de selv ta ansvaret for sine handlinger og du må akseptere at de dro ut vel vitende om at det var stor fare for at man kunne omkomme! Alle var godt kjent med innholdet i ekspedisjonen, manglende tillatelser osv. Denne ekspedisjonen har aldri vært noe charter-ekspedisjon, så jeg skjønner ikke hvorfor folk fortsatt henger seg opp i at de finner ordet "charter" på nettsiden til Berserk :confused:<div class='bbc_spoiler'>

</div></div>

</div>

Link to post
Share on other sites

En stoor honør til Seilaren !! som faktisk er den eneste tror jeg som har skjønt hele poenget !! he he Knall.. lite hint til dere andre : hvis handlings mønsteret og risikofarene til Watson er GODKJENTE og helt greit å holde på med... så er e noe som skurrer en plass her vil jeg si ?? Og hvor mye folk å kostnader gikk det med på leiteaksjonen fra Norges side her i denne sak ? muli jeg har oversett masse greier her,men hakke sett noen båter eller personell utsendt fra norske redningssentralen ennå jeg :) Ps ha en god dag alle sammen..he he

Link to post
Share on other sites

Og hvor mye folk å kostnader gikk det med på leiteaksjonen fra Norges side her i denne sak ? muli jeg har oversett masse greier her,men hakke sett noen båter eller personell utsendt fra norske redningssentralen ennå jeg :) Ps ha en god dag alle sammen..he he

 

Lurer jo egentlig på om du vet hvor antarktis ligger. Området som Berserk er savnet i ligger så langt unna Norge som det er mulig å komme på denne planeten og da blir det jo meningsløst for oss å sende båter dit.

Men det høres jo ut som om du mener at ettersom ikke denne redningsaksjonen kostet noe for Norge så var det greit? Det har seg jo sånn at de skip som er i nærheten har ansvar for å hjelpe folk som er i havsnød og så er det opptil rederen i etterkant om han skal søke om å få utgiftene sine refundert. I dette tilfellet har Watson sagt at det ikke blir akktuelt.

Og jeg tror også Berserk hadde fått tilatelse til å seile i antarktis hvis de hadde søkt. Dette med søknadsplikt har også med at myndighetene da vet hvilke båter som er der og kan sende denne informasjonen til det landet som er ansvarlig for redningsopperasjonene (i dette tilfellet New Zeeland)slik at de kan ta direkte kontakt med de hvis andre får problemer.

Til din informasjon kan det jo nevnes at Norge har det samme ansvaret for det meste av Barentshavet og at det da er vi som må ta regningen for redningsopperasjoner der.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...