Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Beklager hvis dette er upassende på et båtforum.

 

Hvorfor er det slik at kritikk av Berserks siste tokt nødvendigvis må bety at man er en satt sofasitter som ikke setter pris på individuell frihet, og som ikke eier et snev av eventyrlyst? [...]

 

Det er en sleivete argumentasjonsteknikk som ikke har noe med virkeligheten å gjøre, men kun et forsøk på å mate troll.

 

Eventyr og frihet spenner ganske stort, og de som søker ekstremopplevelser er en nokså liten gruppe. Om man ikke har en veldig lav terskel for hva som kan kalles ekstremsport da. Og å leve ut eventyret og friheten gir ikke noen rett til å sette lover og regler til side for seg selv, uansett om man mener at det en gjør er så ekstremt at det sikkert ikke er så mange som vil følge etter eller man forsvarer sine handlinger med at en ikke har økonomi til å følge reglene.

 

Det som provosere så sterkt er derimot at det virker som at endel mener at det er mangelen på tillatelser og forsikring som har ført til at 3 menn og en båt er savnet. [...]

 

For all del, en tillatelse fra norske myndigheter er ikke noen garanti for at været ikke blir katastrofalt dårlig eller at andre ulykker kan inntreffe. Jeg tror ikke det er så mange som påstår dette, men du verden så ivrige noen er til å tolke andres utsagn på denne måten.

 

Regelverket krever at det er laget planer, både plan A og plan B, og at det er tegnet forsikringer eller på annen måte stilt garantier. Sjekker du så er det ikke så veldig høye summer det er snakk om. Monica Kristensen Solås opplevde at regningen for redning og opprydding ble langt dyrere enn det forsikringen dekket.

 

Argumentet om at Polarinstituttet ikke kontrollerer været er bare tull, og det tror jeg de fleste vet veldig godt. Reglene er der for å verne miljøet, ikke for å beskytte ekspedisjonene mot naturkreftene.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...

Det som provosere så sterkt er derimot at det virker som at endel mener at det er mangelen på tillatelser og forsikring som har ført til at 3 menn og en båt er savnet.

...

 

Du holder ikke døren på gløtt for at de kanskje mener å si at: "Om de [berserks mannskap] hadde respektert at de ikke hadde de nødvendige tillatelser [derigjennom ikke gjennomført turen] hadde ikke dette skjedd."

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk svært relevant om båten er fritidsbåt eller ikke. Ansvaret til reder er mye strengere på charterbåter en på fritidsbåter.

Å da tenker du fremdeles at ekspedisjonen var en chartertur??......?????????

 

Silje i nam.

Det er deler av ditt innlegg jeg gjerne stiller meg bak, det er ingen tvil om at du er skrivefør.

Min kritikk til din kritikk av berserkekspedisjonen går på konkrete ting å har intet med å sette noen i bås. Du bruker din skrivekunst til å putte inn insinuasjoner/ påstander å meninger som du antagelig ikke har belegg for å hevde.

 

Jeg tror frihetsgreia er endel viktigere for båtfolket å baiasgreia er nok i hovedsak en gutteting.

 

Har du lagt merke til at det nå har fremmkommet at Banks vokste opp med seiling?

Link to post
Share on other sites

Selv for meg uten erfaring og reduserte sjelsevner er det ganske klart at ulykken ikke hadde skjedd om turen ikke hadde funnet sted

 

Hvis du mener du har reduserte sjelsevner er det unødvendig å demonstrere dette gjennom sånne usaklige innlegg!

Saken er rett og slett for trist og alvorlig til det....!

Link to post
Share on other sites

Nonsense sa:

Selv for meg uten erfaring og reduserte sjelsevner er det ganske klart at ulykken ikke hadde skjedd om turen ikke hadde funnet sted.

 

Der tror jeg vi er helt enige.

 

 

Free:

Har du lagt merke til at det nå har fremmkommet at Banks vokste opp med seiling?

 

Ja, det har jeg. Og til den informasjonen er det vel bare å legge til: takk og pris for det.

Redigert av Silje_i_Nam (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du holder ikke døren på gløtt for at de kanskje mener å si at: "Om de [berserks mannskap] hadde respektert at de ikke hadde de nødvendige tillatelser [derigjennom ikke gjennomført turen] hadde ikke dette skjedd."

:yesnod::yesnod: Det er jo ikke mulig å nekte for at det argumentet medfører riktighet.

Men jeg synes dog det blir noe for enkelt. Problemet er det er ingen her som har kunnet vise til faktiske forhold rundt utstyr og ekspedisjonsforberedelser som gir grunnlag for å si at dette er årsaken til at Berserk er savnet. Dersom det kan vises til konkrete sammenhenger mellom manglende tillatelse og for dårlig utstyr vil et slikt argument ha bedre relevans. Uten at dette kan påvises så blir argumentet mere som: "hadde jeg gjort som mora mi sa og gått kl.14 istedetfor kl.14.10 så hadde jeg ikke blitt truffet av den måkedritten."

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Er det kun det at gutta realiserer sine drømmer som ligger til grunn for beundringen? Eller er det nettopp bøtene og bajas-stilen i seg selv om er årsaken til heltestemplet?

Interessant spørsmål du her stiller.

 

På et generelt grunnlag hiver jeg meg utpå uten å nevne hva jeg personlig mener om Jarle og selve handlingen som utspant seg med Berserk. Vist dette er mulig i disse ulvetider...

 

Jeg tror at vårt samfunn og vår livsstil som stadig blir utsatt for nye reguleringer medfører at for den vanlige mann og kvinne (sofasitterne) føles dette som en belastning. Når noen foretar handlinger som imøtegår reguleringene blir disse beundret og satt på pidestallen som idoler. Spesielt vist det i tillegg viser seg at det er "Rebeller" som gjennomfører stunt som sofasitteren ikke har mot til eller anledning til å utføre, men ønsker innerst inne at de kunne vært en del av handlingen. TV og media utformer mye av stilen slik at sofasitteren vet hvem dette handler om.

Det samme fenomenet ser en jo etter at det er vist spillefilmer og hvor mange sofasittere drømmer seg inn i en tilværelse de vet de ikke vil oppnå. Idolene ramler ut av filmene på samme viset og dyrkes.

 

Bare det sier sitt

I det minste burde du lest innlegget til Silje og ikke bare hive ut en flåsete setning. Det er greit å tenke en tanke, men en behøver ikke alltid fortelle om den. Selv har jeg mange år på meg på havet og vil nok kunne si at risikoen for et uheldig utfall har vært til stedet flere ganger. Spesielt på vår første tur hvor vi var to guttunger i en alder av 14 og 15 år som seilte - her hadde barnevernet gått av skaftet med sine regler - fra Brazil og jorden rundt østover i en selvbygget trimaran. Men dette var for en liten mannsalder siden og mye av verden har forandrett seg. Jeg har også lang tid bak meg inne i Afrika så muligens jeg er en av disse som har voldtatt dette kontinentet på godt og vondt. Men i forhold til mye av det som har foregått i media har ikke jeg noe behov for å havne på en pidestall. Det er mange av oss som følger ett kinesisk ordtak "Ligg lavt i landskapet så lever du lenge uten at noen ser deg".

 

Heisann - her går det fort unna. 13 innlegg mens jeg som er treg måtte tenke over dette.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Spesielt på vår første tur hvor vi var to guttunger i en alder av 14 og 15 år som seilte - her hadde barnevernet gått av skaftet med sine regler - fra Brazil og jorden rundt østover i en selvbygget trimaran.

Beklager å spore av her, men dette skulle jeg jammen likt å hørt mer om (selv om du foretrekker ligge lavt i terrenget). Hadde vært utrolig interessant med f eks et ukentlig innlegg, men det blir vel gjerne med ønsketenkningen :smiley:

Link to post
Share on other sites

@Skjælø.

Etter å ha fulgt med på innlegg her på BP over noen få år får det nok bli med ønsketenkningen for slik media har behandlet Jarle og Berserk i det siste, er denne utviklingen skremmende for en "gammel" skrott.

 

Bare under dette temaet er det allerede kommet inn over 750 innlegg - noen få av meg selv hvor jeg utdyper min teori om Berserk - og jeg undres over om noen leser hva de selv skriver eller overhode leser det de svarer på. Likeså på Facebook og Vg-Debatt. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke er i Jarles sko nå, og kan utmerket godt forstå hva han gjennomgår, da jeg også har mistet kamerater på sjøen, men ikke derved sagt at jeg ikke har min mening om ekspedisjonen hans. Det får bli en sak mellom Jarle og meg.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

 

Etter å ha fulgt med på innlegg her på BP over noen få år får det nok bli med ønsketenkningen for slik media har behandlet Jarle og Berserk i det siste, er denne utviklingen skremmende for en "gammel" skrott.

 

Bare under dette temaet er det allerede kommet inn over 750 innlegg - noen få av meg selv hvor jeg utdyper min teori om Berserk - og jeg undres over om noen leser hva de selv skriver eller overhode leser det de svarer på. Likeså på Facebook og Vg-Debatt. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke er i Jarles sko nå, og kan utmerket godt forstå hva han gjennomgår, da jeg også har mistet kamerater på sjøen, men ikke derved sagt at jeg ikke har min mening om ekspedisjonen hans. Det får bli en sak mellom Jarle og meg.

 

Godt skrevet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Meninger er bra å ha, men det vil alltid være slik at meninger modnes i takt med informasjon og ikke minst av å høre andres synpunkter.

Personlig er jeg litt overrasket over at mange mener denne hendelsen er tragisk og så videre. Jeg vil si at for meg er det tragisk når noen kjøres ned av en bil på et fortau, og ikke når noen omkommer selvforskyldt når de gjør noe ekstremt og som de må ha et kick av for å leve livet fult ut.

Jeg er faktisk helt enig med Jarle når han sier at havet gir og havet tar, men det er fordi jeg skjønner hva han legger i disse ordene. Vi er og blir forskjellige, og derfor er det få rørleggere med ADHD.

Alle som har behov for en over gjennomsnittet adrenalin kan ikke bli kriminelle for det er vi ikke tjent med i samfunnet. Vi må etter min mening slutte med å overbeskytte alt i samfunnet i en slik grad at det ikke er plass til alle.

Når det gjelder redningsmannskap og diskusjonen rundt å utsette disse for fare så er også dette litt spesielt. Disse menneskene er ofte mennesker som selv oppsøker utfordringer og på denne måten så fungerer / lever de også et meningsfylt liv.

Når det gjelder dette med å beskytte sårbare områder så er det ikke sikkert at man hadde en liten fritidsbåt i tankene når reglene ble laget, for man regnet ikke med at små båter ville oppsøke disse farvannene. Jeg tror reglene er utarbeidet for å beskytte området mot varmt og kaldt vann i springen, fliselagt dusj og fire retters middag i tusentall hvor sofasittere i tusentall er en reell fare for miljøet.

Det er vel derfor skipene som går inn i disse områdene ikke får benytte tungolje, at det ikke er tillatt å bunkre i åpent hav med tankskip osv.

Det blir ikke riktig å sammenligne turistene i Afrika og the big five med dette området for tilgjengeligheten er meget begrenset i forhold. For å sammenligne Jarle sin ekspedisjon med noe tilsvarende på landjorden må man heller se på hvor mange som besøker de høyeste fjellene i verden.

Når man benytter ordet tragisk og lignende så må man jo sammenligne denne hendelsen med andre hendelser for å sammenligne, og for meg så er denne hendelsen ikke på langt nær tragisk sammenlignet med mange ting som faktisk er tragisk.

Jeg vil si at det var synd at det gikk galt men det er min mening.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man benytter ordet tragisk og lignende så må man jo sammenligne denne hendelsen med andre hendelser for å sammenligne, og for meg så er denne hendelsen ikke på langt nær tragisk sammenlignet med mange ting som faktisk er tragisk.

Jeg vil si at det var synd at det gikk galt men det er min mening.

 

Der er vi for en gangs skyld nokså enige.

 

Også kunne jeg tenkt meg å lese den boken som jawik ennå ikke har skrevet. Men det har jo ikke noe med dette å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Å nå vil man plutselig lese eller se noe fra Jawik :headbang: Snakk om dobbeltmoral! Han sier selv det ikke var helt bra så nå kan jo dere nissene slakte det han har gjort å innrømmer hadde vert en sak for barnevernet!! Men nå kommer jo hyllesten som jeg har sagt før pga mannen lever :thumbsup: Jawik dette er ikke vondt ment til deg på noen måte da jeg liker litt eventyr osv så håper ikke du oppfatter det sånn

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder redningsmannskap og diskusjonen rundt å utsette disse for fare så er også dette litt spesielt. Disse menneskene er ofte mennesker som selv oppsøker utfordringer og på denne måten så fungerer / lever de også et meningsfylt liv.

 

Det er et utsagn jeg skulle likt å se dokumentasjon på.

 

På åpent hav, og i avsidesliggende strøk som farvannet rundt Antarktis, så er det de fartøy som tilfeldigvis er nærmest som deltar i leteaksjoner og redning. Hva mener du med "disse menneskene"?

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye er skrevt om dette, og alt forstår ikke jeg. Jeg er ingen stor fan av Berserkekspedisjone, men heller ingen uforsonlig kritiker. Jeg takker derfor for meg i denne tråden.

Men jeg kan gjerne tenke meg å diskutere langturseiling og "eventyret" kontra "A4-liv" gjerne sett i et litt større perspektiv. Men da i en ny tråd.

Link to post
Share on other sites

Men jeg kan gjerne tenke meg å diskutere langturseiling og "eventyret" kontra "A4-liv" gjerne sett i et litt større perspektiv. Men da i en ny tråd.

 

Utmerket, kjør til! Jeg har i hvertfall en del å lære, særlig rundt prosedyrer når man ankommer forskjellige land/havner.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene på mine innlegg. Jeg sier også takk for meg i denne tråden (og kanskje på forumet).

 

Det kan nok tenkes at jeg stikker innom på den der tråden om A4-livet vs Eventyret siden dette er et tema som interesserer meg.

 

Men inntil da...toodilidoo.

Link to post
Share on other sites

@FM 8-12

 

Neida, jeg oppfatter ikke ditt utsagn som vondt ment, kun frustrerende. Som jeg nevnte ovenfor er det greit å tenke tanken, men en behøver ikke alltid skrive om det.

 

For å oppklare en misforståelse som jeg tror oppsto i anledning at jeg nevnte barnevernet i mitt tidligere innlegg, så må det sies at den gang var en nesten betraktet som voksen i en alder av 12-13 år. Det var ingen som snakket om barnearbeid slik som en gjør idag. Barnevernet hadde lite de skulle ha sagt ovenfor oss som gikk våre egne veier.

 

Og da jeg kom meg ut av Norge i en alder av 14 år så var det kun fordi jeg trikset til diverse papirer og ble med ett eldre og kunne mønstre på en båt fra Europa til Sør-Amerika hvor jeg mønstret av og dro på loffen i flere måneder. Med påfølgende drøm om å seile jorden rundt slik de gjorde med båten "Ho-Ho". Boka deres fulgte med i skipssekken min i mange år :smiley: Det sier seg selv at slik samfunnet har utviklet seg ville ikke dette vært mulig idag.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...