Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Jarle sa i et intevju for ikke lenge siden at Berserk er lastet med alt den måtte trenge for å "overvintre" et år i isøde! Altså på samme måte som i tidligere ekspedisjoner.

 

Godt vi her på forumet har forskjellige meninger, tanker og ikke minst forskjellige måter å utrykke oss på! Da blir det fort litt lange tråder med diskusjoner :thumbsup:

 

Jeg har min mening og tanke om Berserk, så vil anbefale til dere som rett og slett ikke har skjønt hva Berserk går ut på... Se Berserk på NRK-nettv eller kjøp filmene.

 

All ære til di som tør og får mulighet til å leve ut drømmen! :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

jeg tenker litt på berserk-gutta innimellom og synest det er kommet lite frem i media hva som egentlig var planen og hva som kunne ha skjedd.

 

Jeg har lest at Jarle beskriver at nødsignalet ble utløst ca 10 nm fra trygg ankerplass. Er det noen som vet hvor denne ankerplassen er?

 

WhaleWars - episoden der de leter etter Berserk er verd å få med seg: WhaleWars - the search for Berserk

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Jeg ser frem til Berserk serien, det skal bli interesant å få litt mer innblikk i hva de holdt på med.

Det at ekspedisjonen endte i tragedie skulle ikke være noen grunn til ikke å produsere og sende en dokumentar om ekspedisjonen basert på det materiale de har. (Jeg vil jo anta at mye materiale gikk tapt med båten).

 

Hvorfor skulle retten stanse en slik produksjon?

 

Det har da vert laget utallige programmer og serier basert på ulike ekspedisjoner, både de som ender godt og de som ender tragisk.

Hva er det som i så måte er så spesielt med denne ekspedisjonen?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sett på serien, men det blir lit spessielt med tanke på at noen av dem ikke kommer tilbake! Skal vel mye til for at dem hadde nådd igjennom med den anken. Alle som ble med på turen har jo vært veldig beviste på hva dem hadde begitt seg med på!! Utfallet ville ikke endret seg om søknadene var godkjendte! Dessuten var det teoretisk ikke Jarle Andøy som førte båten da ulykken inntraff. Dem var jo langt inne på land! Eventyrere vil altid være eventyrere sånn er det bare! Er man en eventyrer er man nødt til å både innse og godta at ting kan gå galt! Jeg har stor respekt for Jarle og mannskapet hans, selv om jeg aldrig hadde blitt med på en slik tur eller vågale ferder med en liten båt ute på det store hav.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tidligere filmer fra Berserk fortoner seg som en maritim såpeserie fullstendig blottet for seriøsitet og respekt for skrevne og uskrevne lover, naturelementene, for mannskapenes liv og helse men også for publikum.

 

At nå også mannskapets "siste reis" gjøres til potetgull-knaskende underholdning sier litt om hele dette konseptet.

Fullstendig mangel på respekt for de som omkom og ikke minst for de etterlatte som sliter med savnet og sorgen..... :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Berserk er gull verdt. Her er det noen som tørr å ta skjea i den andre hånda, og som ikke bryr seg nevneverding om politiske bedrevitere og moderne lover og regler.

Mulig noen liker seg best i sofakroken og er så satte og komfortable at de ikke begriper eventyret disse lavbudsjettgutta lever.

Link to post
Share on other sites

Mangel på respekt? Dette er folk som lever drømmen og følger den! Hadde dem som omkom klart å svart på om serien skulle sendes eller ikke tror jeg nok svaret hadde blitt ja! Husk at dette er noe dem selv hadde blitt med på og dem var 100% vitende om farene dette innebærer! Jeg skjønner at det virker lit spessielt for dem etterlatte så klart. Vi respekterer dem best ved å hedre dem og dele de flotte øyeblikkene dem tross alt hadde før ulykken. Jeg synes det er tøft at det finnes eventyrere i vår tid som tør å satse på noe som ikke er a4. Å komme å si at dem ikke tar vær og vind og elementer på alvor blir jo barehelt feil å si. Filminga er nok med på å gi oss et intrykk av lite seriøsitet, tenk alle timene dem har seilt uten filming! Jeg synes tvert om dem som sier slikt er med på å undertrykke dem og fordumme dem, noe som ihvertfal er respektløst!! Selfølgelig kan man si at slikt er teoretisk dumskap og uklokskap, men da har man missforstått totalt! Det er ikke det slik eventyreri handler om! Dette er et helt annet nivå av båtliv enn det vi som er optatt av skinnende gelcoat og alt mulig dyre tekniske duppeditter har!

 

respekt!! Jarle Andøy og hans mannskap!!! Hvil i fred dem som har gått bort! Dem seiler nok sikkert ennå!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Morten!

 

 

Tidligere filmer fra Berserk fortoner seg som en maritim såpeserie fullstendig blottet for seriøsitet og respekt for skrevne og uskrevne lover, naturelementene, for mannskapenes liv og helse men også for publikum.

 

Samfunnet vi lever i er i ferd med i bli et kontrollsamfunn der alle skal gjøre det samme og bøye seg etter politikerne som skal bestemme. For at verden skal komme videre trenger vi en motkultur som tørr å leve ut drømmene sine, og tøye alle disse meningsfulle og meningsløse lovene vi har.

Jarle Andhøy og mannskapet hans er store forbilder for mange og ledere av en slik viktig motkultur. De etterlatte har god grunn til å være stolte av dem som omkom, og vi andre kan respektere dem ved å spre deres viktige budskap som de døde for.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

... fullstendig blottet for seriøsitet og respekt for skrevne og uskrevne lover, naturelementene, for mannskapenes liv og helse men også for publikum.

.......ikke så

oppførselen vi ser fra enkelte andre kanskje? :wflag:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

At nå også mannskapets "siste reis" gjøres til potetgull-knaskende underholdning sier litt om hele dette konseptet.

Fullstendig mangel på respekt for de som omkom og ikke minst for de etterlatte som sliter med savnet og sorgen..... :thumbsdown:

Om det blir bra tv ut av det er litt tidlig å mene noe om, men hvordan det blir respektløst å sende tv-serien som de avdøde vel egentlig var med på å lage selv har jeg svært vanskelig for å se. Ihvertfall i forkant ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...