Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Er nok fare for at nedisning oppe i riggen har vært jokern ombord. Mye vekt som en ikke har muligheter til å fjerne. Triste greier dette, men vi får fortsatt håpe på at de flyter der ute ett sted...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Mr. Andhøy sin mening om is teori:

Det har blitt spekulert i om is kan ha tynget ned båten, og ført til at den har kantret. Værforholdene i Sørishavet har vært ekstreme, og i går ble det meldt om ned mot 45 minusgrader, kraftig snøstorm og en vindstyrke opp mot 60 knop.

 

Via hans advokat og venn Nils Jørgen Vordahl sier Jarle at han ikke har noen tro på denne teorien.

 

- Jarle har ikke noe tro på dette. Det var fem tonn med utstyr på båten til denne ekspedisjonen, blant annet to ATV-er. Alt dette er tatt av båten. Den hadde to tonn med drivstoff, så noe av dette måtte i så fall ha flytt opp til overflaten om båten hadde kantret, sier Vordahl.

 

- Det er heller ikke funnet noen vrakrester. Han er av den oppfatning at båten har søkt ly i en havn om det var dårlig vær, sier han videre.

Link to post
Share on other sites

Stiller meg undrende til prioriteringen ved nyhetskanalene i moder norge.Har fulgt med på nesten alle de seneste døgn men at det er nordmenn som er savnet stiller langt bak i køen av nyheter.Det virker som det er viktigere med det som skjer i Libya og andre verdensdeler enn disse nordmennene som er savnet.Synes det er skammelig at siste nytt ikke kommer før 10-15 min ut i sendingen.

Vet jo at det kanskje ikke er så mange oppdateringer i lopet av noen timer,men fpr pokker,det er jo våre landsmenn det er snakk om her.

Er det bare jeg som føler det slik?

Link to post
Share on other sites

Stiller meg undrende til prioriteringen ved nyhetskanalene i moder norge...

Jeg følger også nøye med og er spent, men denne saken har nok fått mye mer omtale enn andre triste (og mindre spennende) saker. Tenk bare på hvor mange som skades og blir drept i trafikken hvert år. Hvor mange artikler får de? Pressen skriver nok dessverre mest om de sakene som selger.

Link to post
Share on other sites

Det skal helt vanvittige mengder is til for å få en seilbåt til å kulseile - kjølen bidrar med et veldig lavt tyngdepunkt..

 

Vekt X arm og 8meters bølger, det skal ikke så mye til før det blir alvorlige stabilitetsproblemer når dekket også har fått endel kilo med is på seg.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har noen sett andre nyheter om hva som skjer videre? Hvorfor er det ikke benyttet fly f.eks?

 

Det er for farlig for fly å være ute i så dårlig vær. Om man får medvind, så kan man risikere å miste løftet under vingene, noe som kan føre til at flyet faller ned. Og man kan ikke fly for fort, eller fly for høyt heller i søk.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det har aldri vært minus 45 grader. Det er rundt 40-45 minus på polpunktet, men ved åpent vann har temperaturen ligget rundt minus 10. Derimot iser det nok i minus 10.

 

Jeg så for øvrig spesialvarsel for Finnmarkskysten i morgen på YR. Minus 10 og mye ising.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke å finne noe sted på nettet som melder om noen flåte som tilhører Berserk....hva med litt opplysninger om hvor du fant denne opplysningen Free ?

 

Se her ja.....Ser ikke bra ut !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...