Jump to content

Sover dere med Webasto varmeren på?

dennrick

Recommended Posts

...2 soveposer kan glides sammen :)-blir bare litt stress dersom den ene som ligger i den må på do om natta.

Faktisk foretrekker jeg å ligge i sovepose i båten, tar liten plass når den skal pakkes bort og er skjelden rå om den luftes litt på morgenen. Sengetøy/dyne blir litt rått synes jeg og tar alt for mye plass.. men nå har jeg ikke noen anstendig rederlugar heller da.. :)men nå ble det en avsporing....

Hei igjen,

Trådstarter her.... Fikk nemlig en CO alarm ifjor høst. Dette var på morgenen da alle, både jeg og mine to sønner var sprell levende. Men vi lurte veldig på hvorfor alarmen gikk. Som kjent - det luktet ikke noe.

Men - kan det ha vært at eksos fra brenneren har kommet inn et åpent vindu nede i "salongen"?

Eller er CO alarmen fra Clas O noe dritt? Som bør byttes asap. I såfall - noen anbefalinger?

Takk ellers for mange svar ! Må kanskje kjøpe pysj nå i mangel av kone...

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Lar Eberen surre og gå om kvelden, men slår den alltid av før vi legger oss. Jeg får rett og slett ikke sove hvis den går. Er for redd for brann/røyk. Kanskje det er unødvendig redsel? Skulle så gjerne hatt den på en lunk om natten, ikke nødvendigvis pga temperatur, mer for å tørke opp.

Ser jo at noen bruker den om natten, men ja, nei...

Redigert av Goran (see edit history)

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Svar til trådstarter:

Sover aldri med Webasto på.

Årsaken til det er faren for eksos forgiftning, ikke brann.

Eksos kan sive inn under kalesje og inn via luker.

Og i gjestehavner , og havner generelt hvor båter ligger tett, skulle det vært forbudt å ha diesel varmere i gang nattestid.

Har opplevd å få båten fylt med eksos, fra nabo båt som startet sin varmer sent en kveld.

Denne nabobåten sin varmer, røykla halve gjestehavnen i Fredrikstad en sen høst kveld for noen år siden.

Jeg hadde ikke noen alarm som kunne varsle dette, men lå våken og kjente lukten og fikk stoppet utslippet.

Ser ingen grunn til å være redd for å la varmeren gå så lenge den er skikkelig montert og det har blitt utført vedlikehold og ettersynd jevnlig. På dagens luftvarmere er det også sensor som stopper varmeren hvis den registrerer at det er eksosinnblanding i innsugsluften. Eksoslekkasjer ellers kan også kontrolleres ved å bytte slange av og til og kontrollere alle tilkoblinger jevnlig :smash: Da ville jeg også vært bekymret til bruk av gass, men så lenge systemet er godt vedlikeholdt og fulgt opp anser jeg også det for å være trygt :thumbsup:

Ikke noe nytt dette spøsmålet ,men svarer gjerne igjen jeg.Klart varmeren går når vi er ombord,seinast inatt gikk den fra jeg kom ombord igår til jeg gikk hjem idag.Hvordan skal man ellers få varme eller få brukt båten når det er kaldt? Å varme opp båten med strøm er døfødt å svindyrt,å får som regel ikke varme nok ombord med kun el varme.Nei fyr opp dieselvarmer å kos dere i varmen ombord ,faren for at det skjer noe er så liten at du klarer vel ikke å gjøre den om i %.Når sist hørte vi om en ulykke ombord i en båt pga dieselvarmeren ? Trur ikke jeg har hørt/lest om det enda jeg ,men har hørt om et par ulykker i noen hjemmesnekkre turbusser.Var vel agregat/varmer i en av dem ? Kjenner mange som bruker båt året rundt og noen som bor fast ombord,aldrig vært borti tilløp til ulykkeen gang.Skal man gå rundt å være redd for dit å datt,da blir det ikke så lett å eksistere vil jeg mene.

Blir nesten som gasskomfyren ombord,noen tør ikke bruke den da det kan være farlig.Klart det kan være det ( om det ikke er iorden ),men nå blir det brukt gass på kjøkken i nesten hele verden utenom her opp i nord.Å det smeller ikke akurat til stadighet rundtom nedover i andre land pga gassbruk.Men selvsagt så skal man passe på at alt er iorden,å en co/gass varsler er jo ikke dumt å ha ombord .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Nesten så eg får vondt i magen av å lese. Enten er en trygg på å bruke den, eller så får eg følelsen av at en er martyr på vei til å dø- men iallefall varmt og godt.

Vi ligger selvsagt med varme på fra eber'n dag og natt når vi er ute.

Eg foreslår at de som ikkje stoler på eksos-alarm, flytter ut av hus og finner seg ei hule i eit fjell. Det er 1000 ganger farligere å overnatte i eit hus i Norge VS båt.

Om alarmen går, så går den før kritisk nivå. Man slår av dieselvarmere, og så sover man bare videre, og så dagen etterpå- skifter man slange ...mens ein tenker over...at det eg leste på BP om ettersyn og vedlikehold av varmeren, var nok ikkje så dumt alikevell :thumbsup:

Ps klipp in artikler om slike faktiske ulykker please, eg finner ingen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Eg foreslår at de som ikkje stoler på eksos-alarm, flytter ut av hus og finner seg ei hule i eit fjell. Det er 1000 ganger farligere å overnatte i eit hus i Norge VS båt.

Og hvor har du 1000 ganger fra? Du må gjerne synse om hva andre mener. Poenget mitt er at CO forgiftning er ekstremt farlig. Greit at sannsynligheten for at det skal skje ikke er stor - men konsekvensene er så store. Det handler ikke om ubehag - det handler om liv og død.

Det er opp til hver og en å avgjøre. Jeg påpeker konsekvensen om noe går feil

Redigert av Bitteliten (see edit history)

No har eg søkt etter relevante søkeord i alle norges nettaviser tilbake til 2003, og har ikkje funne ein einaste artikkel som handlar om karbonmonoksidforgifting som følgje av dieselvarmar [i båt]. Samtlege treff handlar om aggregat med dårleg lufting eller andre ikkje-relevante tilfelle. Det næraste eg kom var ein kar som køyrde i medvind og fekk (motor?)eksos inn i båten.

Kan nokon vise til ei einaste konkret sak om karbonmonoksidforgifting frå dieselvarmar i båt?

Sjølv om konsekvensen er stor, ser det ikkje ut til at risikoen er stor i det heile teke.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Båtbranner om natta bør nok også tas med i "statistikken" din tenker jeg. Dog er det vanskelig å finne årsak til brann fordi båtene som regel brenner til de synker.

Det er to medlemmer her som har opplevd brann i nabo båt. Ene var Astor i Sandspollen. Andre var på Sørlandet - jeg husker ikke hvem som var innblandet. Den siste hadde tragisk utfall. Er det noen som vet om varmer var innblandet i de ulykkene?

Det kan så vere. Men er dieselvarmar ein kjent syndar her? Dei fleste varmarane har gode sikringar mot overoppheiting. Min har skrudd seg av automatisk fleire gongar når eg har sprengfyrt i kulden.

Om sjansen er like stor/større for at andre ting tek fyr, er det jo ikkje trygt å sove i ein båt i det heile teke.

Om ein har god tid, kan ein leite etter brannårsaker i båtar her: http://www.overblikk.no/simple/html/searchresult?q=b%C3%A5tbrann+%C3%A5rsaken&x=0&y=0

Det er to medlemmer her som har opplevd brann i nabo båt. Ene var Astor i Sandspollen. Andre var på Sørlandet - jeg husker ikke hvem som var innblandet. Den siste hadde tragisk utfall. Er det noen som vet om varmer var innblandet i de ulykkene?

I Sandspollen var det andre årsaker til at brannen oppsto.

Jeg har i dag kjøpt alarm nr. 2 som jeg setter opp i akterlugaren. Denne tar også alle gasser. Vi satser fortsatt på Eberen som varmeovn på store deler av året. Både den grønne og hvite vinteren.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det skjer aldri i vår båt, hvorfor skal en egentlig ha varmer på om natta? Nei, det er en del av ritualet i båt at far må opp i en iskald båt for å skru på og så stupe i køya igjen og bare ligger der å kjenne den deilige varmen komme sigende, etter en halvtime og kanskje time om det er nær null ute så er det supert ombord uansett...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg har hatt 4 av 5 helger denne vinteren i båten og da har jeg brukt begge deler. Jeg skrur riktignok ned termostaten på natten, men Ardic´n starter av og til og vifteovnen starter av og til. Noen ganger nesten samtidig, andre ganger hver for seg. Helt avhengig av hvilken del av skuta som trenger oppvarming.

At du synes det er en selvfølge å kun bruke el-varme, gjør ikke opplysningen om at andre gjør det annerledes teit.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...