Wicma Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Er oppbyggingen av akterspeilet ditt slik som dette, med et lag med glassfiber og et lag finer og et lag med glass. Da er det bare å finne frem fukmåleren å få målt treverket, sjekket at det ikke er råte i akterspeilet. Er det fukt i treverket ville jeg tatt jobben med å fjerne dette, og støpe inn nytt fyll matriale ( divyncell feks. ) Jeg ville brukt denne fremgangs måten på å støpe igjen hullene i akterspeilet når det er renset for alt. Den blå streken ytterst er en plate du kan støpe i mot i fra innsiden. Det lilla er fylstoff etter eget ønske. de røde strekene representerer boltene på transomen. Der som transomen skal skrues fast og et godt stykke innover fylstoffet er det bare å bygge opp et tilstrekkelig tykt lag, illustrert med de tykke sorte strekene.Støp igjen så mye at du må skjære nytt hull til den nye transomen. Har sett denne metoden bruk i en annen tråd her på båtplassen, illustrert med bilder. Klarte selvsakt ikke å finne det i farten. Link to post
timon90 Svart 6.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Har også sett støping med 100% Divinycell(Step har gjort dette), så kunne egentlig tenkt meg å gjøre det. Ryddig å pent. Faren for å komprimere i fille Divi'en er jo veldig liten, mtp at det er store grove firkanta skiver mot speilet på drevet. Og med 5 cm Divi, det eksisterende laget utvendig med glassfiber og det nye som blir inni med epoxy og fiberduk, så er det så godt som idiotsikkert. Link to post
FjordHT Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Var det ikke laget noen "overgangsplater" en gang, som lå for salg, for dem som ville bytte drev men ikke ville plaste å styre? Har sett noe slikt, men om det finnes for den overgangen du ønsker vet jeg ikke, du får se hva du finner Lykke til videre Link to post
timon90 Svart 6.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 (redigert) Var det ikke laget noen "overgangsplater" en gang, som lå for salg, for dem som ville bytte drev men ikke ville plaste å styre? Har sett noe slikt, men om det finnes for den overgangen du ønsker vet jeg ikke, du får se hva du finner Lykke til videre Adapter jo, men ikke fra 280 til 290 trur jeg. Hadde adapter fra 280 til Mercruiser Alpha. Redigert 6.April.2011 av timon90 (see edit history) Link to post
timon90 Svart 7.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2011 Tok en liten vask i motorrommet i dag. Gnudde bare raskt over med mopp og spylevæske(!) og det blei da sånn tålig. Bilder før og etter Link to post
step Svart 7.April.2011 Link til dette innlegget Svart 7.April.2011 (redigert) Denne er et must i garasjen..... og denne... Stephen.T. Redigert 7.April.2011 av step (see edit history) SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Gurba Svart 7.April.2011 Link til dette innlegget Svart 7.April.2011 Den med oppvaskmaskin tok kaka hehehehe.. Hadde jeg gjort det hjemme tror jeg det hadde blitt lite ludo på en stund. Men artig å se på fremdrifta Link to post
timon90 Svart 7.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2011 Denne er et must i garasjen..... og denne... Stephen.T. Hadde jeg orka å stå i den salmiakkosen, så er jeg enig..men skal gå på med Salmiakk så fort jeg får meg pustemaske...eller respirator Industrirens er også fint, og lukter i det minste godt:D Spylevæska lukter ikke akkurat roser. Minner mye om en sein kveld med alt for mye DÅRLIG brennevin Men det går Den med oppvaskmaskin tok kaka hehehehe.. Hadde jeg gjort det hjemme tror jeg det hadde blitt lite ludo på en stund. Men artig å se på fremdrifta Hehe. Må ha skikkelig utstyr. Morro å se at noen finner det intressangt å følge med litt Det er det som gir motivasjon til å fortsette å legge ut bilder og oppdateringer på denna prosjekta Link to post
Tekno Svart 8.April.2011 Link til dette innlegget Svart 8.April.2011 Hei hei. For å løse det hele på en rask måte så kan du montere en 10mm rektangulær aluminiumplate utvendig, som dekker hullet med godt overmål. Det er vel ei forutsetning at du har en noenlunde plan overflate, og at du kan tenke deg løsningen med ei ekstra utvendig plate på speilen. Hvis denne nye plata er noe bredere og noe høyere en hullet etter den gamle bakplata så kan du for det første montere gjennomgangsbolter i aluminiumsplata der hvor de gamle bakplatehullene var i tillegg til en rekke gjennomgansbolter hele veien rundt. Har du også tilgang til en mal for den nye bakplata du skal montere så klargjøres plata før montasje på båten. Denne løsningen har jeg benyttet på en 24 fots helplaner med en 180 hk diesekmotor. Med mye Sika både bak den utenpåliggende plata og i de romslige hullene for gjennomgangsboltene, så ser det ut for å fungere veldig bra på denne båten. Det ser ut som det er støpt sammen. Vel..... Bare et tips. Lykke til med arbeide videre! Det blir spennende å følge prosjektet ditt videre!! Hilsen Tekno Link to post
timon90 Svart 8.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2011 Det er jo en mulighet, men vil ikke ha noe "uttapåplate" bak der. Grubler mye om dagen på det. EN ting som er klart vartfall, er motoren, som skal hentes i begynnelsen av neste uke Link to post
timon90 Svart 16.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2011 Da har vi gjørt litt med motoren da. Legger med en liten bildeserie av det som er gjort: Bytte lager i svinghjulskåpe. Her er første simmerring tatt ut. Første seegerring tatt ut. Aksling med ene lagret ute Alt sammen ute og demontert. Må ha nye seegerringer, så får ikke montert det nye lagrene før de er i hus. Trenger de 3 store. Satt på plate og oljepumpe. Registerdeksel montert. Litt pakningsguffe før pakningg og bunnpanne. Blir fint Bunnpanna på Bytte ventiltetninger. Holdt på å glemme det, men kom på det i tide. Pirkearbe Alt som er nytt gir en god følelse, og enda bedre når det er gjort sjøl. Det var da i allefall litt. Kommer nok mer etterhvert. Skal sette på topper i morgen, og kanskje prøve å få på no farge på jærnklumpen. Nå er det natta utti skævven også Link to post
timon90 Svart 17.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2011 I dag har jeg vært å montert på topper, pluss reingjort litt. Da følger jo så klart noen bilder. Fikk litt hetta halvveis, da jeg fant ut at jeg manglet halvparten av topplokksboltene Men en kjapp telefon til Minges Universalservice(der jeg kjøpte blokka), så ordnet alt seg. Så innen 1 time, så var et nytt sett med bolter plukka opp, og alt løste seg alikvel. Snakk om god service på en søndag Her er første toppen på. Legg merke til de fine nye stemplene og skinnende sylinderveggene Begge toppene på Blokka er rein og fin og ny. Klar for litt lakk etterhvert Sånn, det var dagens oppdatering, og arbeidsøkt. Link to post
timon90 Svart 18.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2011 I dag har jeg slengt på et strøk lakk. Ikke profft, men fargen er der. Blei ganske fornøyd. Begynner å ligne noe igjenn nå, etter flere månder i deler. Link to post
timon90 Svart 28.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 Nå er vippeverk og alt raklet på plass. Justerte ventiler i dag. Blir spennende å se om det rakler eller ikke Fått på starter og bensinpumpe også. Begynner å like dette! Link to post
dieselfan Svart 28.April.2011 Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 ..hadde jeg sett tråden din og alt arbeidet du har delt her så hadde jeg hold kjeft om englene... Jeg er imponert, og ønsker deg lykke til med den siste lille finpussen Link to post
timon90 Svart 28.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 Hehe. Det går så bra atte. Skal nok mer til for at jeg lar det gå inn over meg. Men det skal sies; Jeg er absolutt ingen motormekaniker, så all jobb blir gjort etter lærdom fra internett, BåtPlassen og gode venner. Dette er mitt første motorbygg. En kompis som er mekaniker skulle egentlig være med å gjøre dette sammen med meg, men han er så grei å bare ser på...noe jeg liker, for er det noe så stopper han meg. Ellers så gjør jeg alt selv. Bortsett fra bunndelen, som jeg kjøpte ferdig sammensatt Har skjønnt at det er LITT morro å ha gjort jobben selv. Link to post
timon90 Svart 5.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2011 Så har man gjort litt småtteri igjenn. Her pensles det på epoxy for å la det trekke litt inn i finéren før jeg klemmer sammen bitene med epoxy og bomullskutt som lim. Prøvemonterte de ferdig bitene. Tok dessverre ingen bilder mellom prøving og ferdig limt/skrudd. Og her pakka jeg det pent sammen, satte en snill vifteovn i motorrommet for å holde temperaturen oppe, og la på lokket. På lørdag blir det glassblåsing av transom, innsug og en del andre småting Link to post
timon90 Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 På tide med en liten update her igjenn nå. Gjort en del siden sist, men er ikke alt som er foreviget med bilder. Her kommer i allefall noen smakebiter: Drevet står i låven å slapper av etter storservice: Skiftet alle pakninger og tetninger. Dette, sammen med motorblokka er vel nesten det eneste jeg ikke har gjort sjøl. Her er en haug med deler sandblåst. Glassblåseutstyret var ikke i drift, så fikk ta pent med sand. Ble grovt, men sammaf. Nå er det så å si hel ved i ræva på balja. 4-5 lag med glassfiberduk og epoxy gjør susen. Pusse å sparkle nå så.... Lakkerte transom, styrehjelm og gaffel, svinghjul, trimsylindre og litt divers i dag. Her er transomen vartfall. Innsuget er også lakkert, pluss montert litt småtteri på motoren. Kommer nok bilder av det etterhvert også. Kalesjen skal sendes på rep. og tegninger til innredning er levert til et firma som skal snekre sammen sakene. ......Hyggelig med tilbakemeldinger alså ....... Link to post
step Svart 10.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 Dette blir bare lekkert Snart prøve kjøring nå SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
timon90 Svart 11.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 Takk for det Step. uten deg hadde jeg stått på bar bakke mtp støping og klinerier. Gleder meg utrolig til prøvestart av motor. Bare må få meg manifolder og risere Link to post
timon90 Svart 11.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 Jaddaaa... I dag har jeg fått bekreftelse på at jeg er påmeldt båtførerkurs og prøve til neste uke, klarlakka dela til transomen og levert kalesjen til vindusbytte og fixing. Nå er det jo rein rundt hjørnet, så om det blir det, så går jo sparklinga i dass. Men er det opphold, så blir det glatting av speilen! Også satt jeg på litt reimhjul osv på motorn i dag. Har fåreløpig bare lagt innsuget oppå, men det skal på snart det er klart for det. Link to post
timon90 Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 I dag har det vært en stressende og styrete dag; Skulle til Fredrikstad for å besøke mine besteforeldre i deres båt(Princess 420), OG stikke på Maritim å kjøpe teakplater til innredninga i båten + litt andre ting. Fikk kjørt 15 min hjemmefra, så trilla alle kulene ut av venstre hjullager på bilen. Fu*k den dritten. Ble henta, lånte meg en henger og dro med den andre bilen, og fikk kjøpt det jeg trengte. Men i kveld har jeg vært skikkelig produktiv; Monterte sammen alt på transomen etter lakkering. Her kommer litt bilder fra den prosessen. V-ringen må på! (Og jada, jeg veit det er "forbudt" å dele styregaffel og hjelm, men det ga jeg beng i) Montert på gummipute og satt inn styregaffel. Satte selvfølgelig inn nye foringer til akselen på gaffelen. Alt er satt inn med SKF-fett før montering. Nå er styringa superduperlett. Trimsylindre og slanger på plass, samt alt til trimindikator(her er også alt av tettinger byttet) Alt ferdig montert. Syns fargen/lakken ble bra, vartfall til å ha gjort det sjøl Hos Maritim i dag ble det jo også handlet litt andre ting enn teak da.. Bl.a nytt gass/gir håndtak m/ knapper for powertrim. Kjekt Natta Link to post
Bredo Svart 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Flott jobb du gjør her Flere gode tips jeg kan ta med meg i mitt eget prosjekt. Gleder meg til å se fortsettelsen Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
timon90 Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Takk for det Nå begynner bitene å falle på plass her. Gleder meg til å bli ferdig. Link to post
step Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Hei har du Stephen.T. SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn