Guest Svart 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 Mnjaaa, ikke hvis søndagsturen skal vare mer enn 2timer da. Xr2 går bra, men går aldri lenge. Populært kalt start & skjær. Men det er fort gjort og hive en 200xs powerhead på den da, da er levetiden mer enn maks 20 timer Link to post
-morten- Svart 10.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2020 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=172225021 siden de fleste her er optatt av annonser med skrivefeil eller stygge bilder, kommer det en her med spessiell båt!! har sett den på Discovery! fantastisk morsomt leketøy for den som har litt penger til gode! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
shipahoy Svart 10.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2020 Stilig, men det høres ikke helt trygt ut å kjøre 30 knop under vann. Ikke mange meter sikt... Link to post
Guest Svart 10.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2020 Hvorfor må alt være så trygt a? Prøver den med glede jeg :) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2020 Blir sjøsjuk bare av å se den. Link to post
Guest Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Imponert over mercury https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=172729081 Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Eika skrev 13 minutter siden: Imponert over mercury https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=172729081 Mercury produserer idag de beste motorene for folk flest, iallefall i området 80-300 hk. Optimax og Verado har jo vist seg å være gode og slitesterke motorer i vårt årtusen, og nå er de etterhvert erstattet av enda bedre kompressorløse 4-taktsmotorer i R4, V6 og V8 konfigurasjoner med større slagvolum. Joda, R450 har naturligvis kompressor, men den koster også deretter. Blir vel ikke så mange slike å se på sjøen i første omgang. Den motoren du linker til er jo en eldre racing-sak som ingen vanlige båtfolk befatter seg med, så jeg vil ikke si at den er spesielt relevant for folk flest i 2020 iallefall Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 (redigert) Det er 06modell optimax som kun har gått 114timer, aldri kjørt ett eneste løp. Så vil ikke akuratt kalle det en eldre racing-sak. At mercury produserer det beste, er så langt ifra sannheten som det er mulig og komme. Jeg jobber på verksted og skrur på driten som kommer inn, mercury er det som det er desidert mest trøbbel med og tungskrudd som bare det. Etec og Suzuki er det mest holdbare, kjørte over 2000timer med suzuki'n min på 2år (lokal sjappe slutta med salg av mercury nå, for det var bare masse garrantisaker) Men må innrømme at jeg er nysgjerrig på v8eren da. Redigert 11.Mars.2020 av Guest (see edit history) Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Eika skrev 19 minutter siden: Det er 06modell optimax som kun har gått 114timer, aldri kjørt ett eneste løp. Så vil ikke akuratt kalle det en eldre racing-sak. At mercury produserer det beste, er så langt ifra sannheten som det er mulig og komme. Jeg jobber på verksted og skrur på driten som kommer inn, mercury er det som det er desidert mest trøbbel med og tungskrudd som bare det. Etec og Suzuki er det mest holdbare, kjørte over 2000timer med suzuki'n min på 2år (lokal sjappe slutta med salg av mercury nå, for det var bare masse garrantisaker) Men må innrømme at jeg er nysgjerrig på v8eren da. Jeg har jobbet på flere båtverksteder, og det er nok stort sett like mye feil med f.eks. Suzuki, E-tec og Yamaha jevnt over. Honda ligger nok best an sånn sett. Mercury er ikke spesielt tungskrudd mens E-tec gjerne er av de verste, stikk i strid med hva man skulle tro. At det er så langt fra sannheten som det er mulig å komme at Mercury produserer det beste, er nok en overdrivelse for å si det mildt. Jeg har fulgt noen Verado-motorer opp igjennom årene, og det er stort sett bunnsolide greier. Og nå snakker jeg hovedsaklig om nyere konstruksjoner da, ikke de gamle Mercury-motorene som jeg egentlig ikke kjenner noe særlig. Det kunne jo være litt av hvert. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 (redigert) Mercury er ikke spesielt tungskrudd ? Optimax systemet med 12 forskjellige dyser, 2 fuelrails og en 2.5hk kompressor for å drive de, hvis 1 av de 12 dysene kødder så skjærer de seg fort, så er de ett mareritt å feilsøke på, for man kan ikke trøkke inn en pckabel og lese av hvor feilen ligger. Man må feilsøke manuelt, kan kødde med de motorene, feilsøke som bare det, alt virker som velstand når det står på land og når man setter det på vannet så bare kødder det igjen. Plutselig er det noe helt annet enn det symptomene tilsier. Er ikke uten grunn at mercuryene blir plukka i småbiter med engang de kødder litt. Motoren det linkes til har vært hos en av Norges beste mercury mekanikere. Etec er super enkelt hvis man kan det. Man kobler til pc'n, ser at injektor nr4 kødder, bytter den, legger inn qr koden, tut å kjør. Hvis det er hjernen som kødder, så får man de billigt på finn.no, kobler den til motoren, legger inn injektor data, tut å kjør. Også er det så mange sikkerhetsmodus at de sjeldent skjærer seg. Kan ta ett stempel fra 40 og bruke på 90, kan ta ett stempel fra 115 og bruke på 200. Ulempa med etec er dyre deler Mercury har virkelig noe og lære av etec når det kommer til injektor teknologi. Men mercury har jo slutta med 2takt nå, har mine mistanker om hvorfor de slutta med 2takt (bortsett fra avgass kravene) Jeg har selv vært mercurymann i alle år, helt til jeg blei kjent med etec for 4år siden og da snudde jeg Men jeg skal ærlig innrømme at jeg har tviholdt på mercury til raske båter frem til for 6mnd siden, mye pga lyden. Men det er ikke verdt det mer, nå skal jeg kvitte meg med alle mercuryene og aldri ha det igjen. Makan til drit Redigert 11.Mars.2020 av Guest (see edit history) Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Har ikke skrudd noe særlig på EFI-systemet på Optimax, og har ikke tenkt å gjøre det heller tror jeg Tenkte på girhus/stamme og øvrig konstruksjon på E-tec som jeg mener ikke holder Mercury-standard. Og ja, delene er Dyre med stor D, sammenlignet med bl.a. Mercury. Fiklet litt med diagnoseprogrammet til E-tec for 10 år siden da jeg hadde en slik motor selv, før jeg kjøpte Honda og Mercury. Å bytte en eller flere defekte injektorer på E-tec er jo ikke spesielt billig, så det vil jeg helst slippe for alltid. BRP brukte nok en formue i sin tid på å perfeksjonere injektorene, og i 2004/2005 kan man nok si at E-tec var en ledende motorteknologi. Men omtrent samtidig bestemte Mercury seg for å satse på 4-takt og Verado. Ja, en fordel med E-tec er jo at de har vært lenge på markedet, og er modulært oppbygd. Men lukt og støy er fortsatt ikke på 4-takt nivå, selv om G2 var en liten forbedring. Uten at det hjelper de som ønsker en relativt rimelig lettvekts motor i 80-150 hk klassen. Uansett er det 4-takt som er framtiden, det skjønte nok Mercury etterhvert som de nye generasjonene deres kom på markedet med suksess i 2012 og 2014. Ingen vits å piske en død hest lengre enn nødvendig Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 (redigert) Girhusene til etec er bra (MEN de har ikke sportmaster) og stammeproblemet på etec var på v4 motorene med eksosventil Resten av konstruksjonen er jo bunnsolid(se på service intervallen, 5år/500timer), svært sjeldent det er mekaniske problemer med etec. En bekjent har kjørt over 3000 timer med g1 200. Viste du at g1 150/200 Er ca 10kg lettere enn 200 optimax ? MEN 115 g2 veier det samme som 200 g1(191kg), så de går litt baklengs for tiden Og når det kommer til støy, så syns jeg det er mye hardere gange på g2 enn g1. Men mesteparten av bråket man hører på lavt turtall er jo faktisk injektorene. 2takt skal støye litt :) Og når det kommer til dyre deler, så er ikke det så mye jeg tenker på. Jeg kjøper motorer som har vært under og da får man jo mange injektorer osv til overs. En mercury som har vært under så må man ofte bytte alle 12dysene til 5000kr stk. Men det som virkelig er noe drit med etec, det er legeringa på veiva, ruster bare man ser litt hardt på den, så det er alltid det og få strøkene veiver som er problemet Er glad jeg snudde når jeg først blei kjent med etec, nå virker det jo som vi endelig får fart i de også (82knop på 6250 med propell som tydeligvis er for liten/for høyt slipp, så skal vel klare 90+ med etec også(eller æsjtec som jeg kalte de tideligere)) Så jeg slår ett slag for etec, vi får se åssen etec 225ho greier seg mot mercury på fjordløpet til sommeren. Der er det jo både 200/300xs optimax, 300r v8 verado og noen gamle verado r6 på samme type båt som jeg har. Redigert 11.Mars.2020 av Guest (see edit history) Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Jo, E-tec 2,6 liter V6 G1 150-200 er en relativt lett og grei sak i forhold til ytelsen. Veier ca det samme som Optimax 135-175 så ikke den store forskjellen (men Optimax støyer vel mere, vil noe si). 150 G2 er derimot kun 3-sylindret 1,9 liter som sikkert har sine fordeler også. Men hele 623 kubikk pr. sylinder, mot 432 kubikk på 150 G1 V6. Vekta er nede i 180 kg. Og G1 V6 selges fortsatt som 135 HO ser jeg, med vekt 190 kg. Mercury V8 4,6 liter 300 Pro XS veier jo bare 229 kg, det er en liten sensasjon. Ikke er den så veldig dyr heller. Mens V8 300 Racing veier 3 kg mere med letteste girhus (Sport Master 1,6:1 eller Torque Master 1,75:1 er det vel). Skal pille fra hverandre et 2007 G1 115 L girhus som har vært mishandlet en sesong (ingen anoder, fritt for lakk og vann i girolja). At det i det hele tatt skal være en anode inne i girhuset som man må ta ut hele lagerholderen for å bytte, er jo i seg selv tungvint for å si det mildt. Tittet litt i boka og det var spesialverktøy for å demontere både ditt og datt, så vi får se åssen det går. Mercury og de andre virket iallefall enklere i så måte. Trimsylinderen var dessuten relativt tom for olje da en blindplugg til en av oljekanalene nederst var tært helt vekk. Men gjenget opp og satte i en skrue så det ser nå tett ut. Og den går iallefall både opp og ned. Tommedimensjon på skruer naturligvis, og en av skruene til trim-motoren knakk ved demontering. Umulig å få tak i løsvekt, må kjøpe et kostbart skrue/pakningssett. Visstnok 1/4"-20 x 3/4" UNC A4 316 unbrako. Er ikke det tungvint så vet ikke jeg A2 er derimot lett å finne. Zachariassen Jernvare (underligeskruer.no) kan skaffe på spesialbestilling med pris deretter. Men nå er vi sikkert helt off topic her Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TrikkerN Lønning Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Det overlever vi Røverkjøp? https://www.finn.no/172269968 Link to post
Guest Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Vil ikke akuratt si motoren er verdt mer enn 88, for det er jo mer enn det man får for en kad42 med skjold og drev Men at det er mye båt for pengene, det er det ikke tvil om Link to post
TrikkerN Lønning Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Eika skrev 8 minutter siden: Vil ikke akuratt si motoren er verdt mer enn 88, for det er jo mer enn det man får for en kad42 med skjold og drev Men at det er mye båt for pengene, det er det ikke tvil om Det var nok det jeg siktet til Link to post
Fortego Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Denne var unik og velholdt. Og koster ikke veldig mye mer enn andre av samme årsmodell som er langt fra like pene. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=168735217 https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Guest Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 Eika skrev On 11.3.2020 at 1.31: Imponert over mercury https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=172729081 Trudde denne annonsen skulle skremme vannet av de fleste, men aldri hatt mer respons på en annonse og den blei solgt kjapt Link to post
Olepo Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 Flott båt, men å skrive nye motorer i overskriften når båten har KAD42 som ble overhalt i 2016 er det ikke heeelt det samme etter min oppfatning.. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=171882185 Link to post
Teerex Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 Nyoverhalte hadde vel vært en bedre formulering. Forhåpentligvis ikke bare nyovermalte Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Både spesiell båt og spesiell tekst: "Her har du mulighet til å få en ferie uten fare for korona virus!" https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153517379 Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 5 hours ago, Teerex said: Både spesiell båt og spesiell tekst: "Her har du mulighet til å få en ferie uten fare for korona virus!" https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153517379 Ble mer uvell av å se ledningsrotet og røropplegget i maskinrommet! Veldig rotete båt og syntes den bar preg av billige løsninger rundt baut! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 -morten- skrev for 5 timer siden: Ble mer uvell av å se ledningsrotet og røropplegget i maskinrommet! Veldig rotete båt og syntes den bar preg av billige løsninger rundt baut! Såpass stor båt i den prisklassen burde ikkje gi hverken uvell-følelse eller ekslusivt preg. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fuglen Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=173836347 Røverkjøp. Her kan du få verdens beste motor. Selg båten videre for 5000. Link to post
Guest Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 (redigert) Fuglen skrev 40 minutter siden: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=173836347 Røverkjøp. Her kan du få verdens beste motor. Selg båten videre for 5000. Selg den lille 9.9'n og sett på en 25-30hk, så er det noe som får frem ett smil på senior i tillegg til junior (Ser vi fikk sniki oss med på 1:30-1:35) Redigert 25.Mars.2020 av Guest (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn