Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

Mnjaaa, ikke hvis søndagsturen skal vare mer enn 2timer da. Xr2 går bra, men går aldri lenge. Populært kalt start & skjær. 

 

Men det er fort gjort og hive en 200xs powerhead på den da, da er levetiden mer enn maks 20 timer 

Link to post
Share on other sites

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=172225021

 

siden de fleste her er optatt av annonser med skrivefeil eller stygge bilder, kommer det en her med spessiell båt!!

har sett den på Discovery! fantastisk morsomt leketøy for den som har litt penger til gode!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 13 minutter siden:

 

Mercury produserer idag de beste motorene for folk flest, iallefall i området 80-300 hk.

Optimax og Verado har jo vist seg å være gode og slitesterke motorer i vårt årtusen, og nå er de etterhvert erstattet av enda bedre kompressorløse 4-taktsmotorer i R4, V6 og V8 konfigurasjoner med større slagvolum. 

Joda, R450 har naturligvis kompressor, men den koster også deretter. Blir vel ikke så mange slike å se på sjøen i første omgang.

 

Den motoren du linker til er jo en eldre racing-sak som ingen vanlige båtfolk befatter seg med, så jeg vil ikke si at den er spesielt relevant for folk flest i 2020 iallefall :saint: 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er 06modell optimax som kun har gått 114timer, aldri kjørt ett eneste løp. Så vil ikke akuratt kalle det en eldre racing-sak.

 

At mercury produserer det beste, er så langt ifra sannheten som det er mulig og komme. Jeg jobber på verksted og skrur på driten som kommer inn, mercury er det som det er desidert mest trøbbel med og tungskrudd som bare det. Etec og Suzuki er det mest holdbare, kjørte over 2000timer med suzuki'n min på 2år

(lokal sjappe slutta med salg av mercury nå, for det var bare masse garrantisaker) 

 

Men må innrømme at jeg er nysgjerrig på v8eren da. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev 19 minutter siden:

Det er 06modell optimax som kun har gått 114timer, aldri kjørt ett eneste løp. Så vil ikke akuratt kalle det en eldre racing-sak.

 

At mercury produserer det beste, er så langt ifra sannheten som det er mulig og komme. Jeg jobber på verksted og skrur på driten som kommer inn, mercury er det som det er desidert mest trøbbel med og tungskrudd som bare det. Etec og Suzuki er det mest holdbare, kjørte over 2000timer med suzuki'n min på 2år

(lokal sjappe slutta med salg av mercury nå, for det var bare masse garrantisaker) 

 

Men må innrømme at jeg er nysgjerrig på v8eren da. 

 

Jeg har jobbet på flere båtverksteder, og det er nok stort sett like mye feil med f.eks. Suzuki, E-tec og Yamaha jevnt over.

Honda ligger nok best an sånn sett.

Mercury er ikke spesielt tungskrudd mens E-tec gjerne er av de verste, stikk i strid med hva man skulle tro.

 

At det er så langt fra sannheten som det er mulig å komme at Mercury produserer det beste, er nok en overdrivelse for å si det mildt.

Jeg har fulgt noen Verado-motorer opp igjennom årene, og det er stort sett bunnsolide greier.

Og nå snakker jeg hovedsaklig om nyere konstruksjoner da, ikke de gamle Mercury-motorene som jeg egentlig ikke kjenner noe særlig. Det kunne jo være litt av hvert.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mercury er ikke spesielt tungskrudd ? Optimax systemet med 12 forskjellige dyser, 2 fuelrails og en 2.5hk kompressor for å drive de, hvis 1 av de 12 dysene kødder så skjærer de seg fort, så er de ett mareritt å feilsøke på, for man kan ikke trøkke inn en pckabel og lese av hvor feilen ligger. Man må feilsøke manuelt, kan kødde med de motorene, feilsøke som bare det, alt virker som velstand når det står på land og når man setter det på vannet så bare kødder det igjen. Plutselig er det noe helt annet enn det symptomene tilsier. Er ikke uten grunn at mercuryene blir plukka i småbiter med engang de kødder litt. Motoren det linkes til har vært hos en av Norges beste mercury mekanikere.

 

Etec er super enkelt hvis man kan det. Man kobler til pc'n, ser at injektor nr4 kødder, bytter den, legger inn qr koden, tut å kjør. Hvis det er hjernen som kødder, så får man de billigt på finn.no, kobler den til motoren, legger inn injektor data, tut å kjør. Også er det så mange sikkerhetsmodus at de sjeldent skjærer seg. Kan ta ett stempel fra 40 og bruke på 90, kan ta ett stempel fra 115 og bruke på 200. Ulempa med etec er dyre deler

 

Mercury har virkelig noe og lære av etec når det kommer til injektor teknologi. Men mercury har jo slutta med 2takt nå, har mine mistanker om hvorfor de slutta med 2takt (bortsett fra avgass kravene) 

 

Jeg har selv vært mercurymann i alle år, helt til jeg blei kjent med etec for 4år siden og da snudde jeg  Men jeg skal ærlig innrømme at jeg har tviholdt på mercury til raske båter frem til for 6mnd siden, mye pga lyden. Men det er ikke verdt det mer, nå skal jeg kvitte meg med alle mercuryene og aldri ha det igjen. Makan til drit 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke skrudd noe særlig på EFI-systemet på Optimax, og har ikke tenkt å gjøre det heller tror jeg :giggle:

Tenkte på girhus/stamme og øvrig konstruksjon på E-tec som jeg mener ikke holder Mercury-standard.

Og ja, delene er Dyre med stor D, sammenlignet med bl.a. Mercury.

Fiklet litt med diagnoseprogrammet til E-tec for 10 år siden da jeg hadde en slik motor selv, før jeg kjøpte Honda og Mercury. 

Å bytte en eller flere defekte injektorer på E-tec er jo ikke spesielt billig, så det vil jeg helst slippe for alltid.

BRP brukte nok en formue i sin tid på å perfeksjonere injektorene, og i 2004/2005 kan man nok si at E-tec var en ledende motorteknologi.

Men omtrent samtidig bestemte Mercury seg for å satse på 4-takt og Verado.

Ja, en fordel med E-tec er jo at de har vært lenge på markedet, og er modulært oppbygd. Men lukt og støy er fortsatt ikke på 4-takt nivå, selv om G2 var en liten forbedring. Uten at det hjelper de som ønsker en relativt rimelig lettvekts motor i 80-150 hk klassen. 

 

Uansett er det 4-takt som er framtiden, det skjønte nok Mercury etterhvert som de nye generasjonene deres kom på markedet med suksess i 2012 og 2014. Ingen vits å piske en død hest lengre enn nødvendig :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Girhusene til etec er bra (MEN de har ikke sportmaster) og stammeproblemet på etec var på v4 motorene med eksosventil 

 

Resten av konstruksjonen er jo bunnsolid(se på service intervallen, 5år/500timer), svært sjeldent det er mekaniske problemer med etec. En bekjent har kjørt over 3000 timer med g1 200. Viste du at g1 150/200 Er ca 10kg lettere enn 200 optimax ? MEN 115 g2 veier det samme som 200 g1(191kg), så de går litt baklengs for tiden

 

Og når det kommer til støy, så syns jeg det er mye hardere gange på g2 enn g1. Men mesteparten av bråket man hører på lavt turtall er jo faktisk injektorene. 2takt skal støye litt :)

 

Og når det kommer til dyre deler, så er ikke det så mye jeg tenker på. Jeg kjøper motorer som har vært under og da får man jo mange injektorer osv til overs. En mercury som har vært under så må man ofte bytte alle 12dysene til 5000kr stk. Men det som virkelig er noe drit med etec, det er legeringa på veiva, ruster bare man ser litt hardt på den, så det er alltid det og få strøkene veiver som er problemet 

 

Er glad jeg snudde når jeg først blei kjent med etec, nå virker det jo som vi endelig får fart i de også (82knop på 6250 med propell som tydeligvis er for liten/for høyt slipp, så skal vel klare 90+ med etec også(eller æsjtec som jeg kalte de tideligere))

 

Så jeg slår ett slag for etec, vi får se åssen etec 225ho greier seg mot mercury på fjordløpet til sommeren. Der er det jo både 200/300xs optimax, 300r v8 verado og noen gamle verado r6 på samme type båt som jeg har. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, E-tec 2,6 liter V6 G1 150-200 er en relativt lett og grei sak i forhold til ytelsen.

Veier ca det samme som Optimax 135-175 så ikke den store forskjellen (men Optimax støyer vel mere, vil noe si).

 

150 G2 er derimot kun 3-sylindret 1,9 liter som sikkert har sine fordeler også.

Men hele 623 kubikk pr. sylinder, mot 432 kubikk på 150 G1 V6. 

Vekta er nede i 180 kg. Og G1 V6 selges fortsatt som 135 HO ser jeg, med vekt 190 kg.

 

Mercury V8 4,6 liter 300 Pro XS veier jo bare 229 kg, det er en liten sensasjon. Ikke er den så veldig dyr heller.

Mens V8 300 Racing veier 3 kg mere med letteste girhus (Sport Master 1,6:1 eller Torque Master 1,75:1 er det vel). 

 

Skal pille fra hverandre et 2007 G1 115 L girhus som har vært mishandlet en sesong (ingen anoder, fritt for lakk og vann i girolja).

At det i det hele tatt skal være en anode inne i girhuset som man må ta ut hele lagerholderen for å bytte, er jo i seg selv tungvint for å si det mildt. Tittet litt i boka og det var spesialverktøy for å demontere både ditt og datt, så vi får se åssen det går.

Mercury og de andre virket iallefall enklere i så måte.

Trimsylinderen var dessuten relativt tom for olje da en blindplugg til en av oljekanalene nederst var tært helt vekk. Men gjenget opp og satte i en skrue så det ser nå tett ut. Og den går iallefall både opp og ned.

Tommedimensjon på skruer naturligvis, og en av skruene til trim-motoren knakk ved demontering. Umulig å få tak i løsvekt, må kjøpe et kostbart skrue/pakningssett. Visstnok 1/4"-20 x 3/4" UNC A4 316 unbrako. Er ikke det tungvint så vet ikke jeg :clap: A2 er derimot lett å finne.

Zachariassen Jernvare (underligeskruer.no) kan skaffe på spesialbestilling med pris deretter.

 

Men nå er vi sikkert helt off topic her :sweat:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nyoverhalte hadde vel vært en bedre formulering. Forhåpentligvis ikke bare nyovermalte :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Både spesiell båt og spesiell tekst:

 

"Her har du mulighet til å få en ferie uten fare for korona virus!"

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153517379

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Teerex said:

Både spesiell båt og spesiell tekst:

 

"Her har du mulighet til å få en ferie uten fare for korona virus!"

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153517379

Ble mer uvell av å se ledningsrotet og røropplegget i maskinrommet! Veldig rotete båt og syntes den bar preg av billige løsninger rundt baut!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 5 timer siden:

Ble mer uvell av å se ledningsrotet og røropplegget i maskinrommet! Veldig rotete båt og syntes den bar preg av billige løsninger rundt baut!

 :lipseal: Såpass stor båt i den prisklassen burde ikkje gi hverken uvell-følelse eller ekslusivt preg.   

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Fuglen skrev 40 minutter siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=173836347

Røverkjøp.

Her kan du få verdens beste motor.

Selg båten videre for 5000.

 

Selg den lille 9.9'n og sett på en 25-30hk, så er det noe som får frem ett smil på senior i tillegg til junior 

 

(Ser vi fikk sniki oss med på 1:30-1:35)

 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...