Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Se her

 

Kona mi så annonsen og sier jeg må bare passe meg...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nja, var i dyreste laget, men så no ut til og være verdt iallefall 5,000,000,- Var alt av instrumenter og paneler, men i forhold til størelsen så var det dyrt, hadde no ikke kjøpt den om jeg hadde 10,000,000 på konto :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Vel den har vurdert verdi på 8.mil (sek)fra 2008, så det er nok ikkje heilt vekke. Resturering/ombygging er nå fullført.

skjekk heimesiden.

Trenger nok den rette kjøperen men....

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

det er jo en Colin Archer

 

Du veit det er sånn 2nd Trikker'n at i Norge er alt som er spisst i begge ender en Colin Archer, mens alt som er spisst i den ene enden og tverr i den andre er en Furuholmen.

 

Får ikke helt tak i hva dette er. Om det er en replika eller en full gjenoppbygging.

Såvidt jeg vet var det eneste CA bygde i 1900 D/S Ingeborg for Axel Heiberg.

Link to post
Share on other sites

Får ikke helt tak i hva dette er. Om det er en replika eller en full gjenoppbygging.

Såvidt jeg vet var det eneste CA bygde i 1900 D/S Ingeborg for Axel Heiberg.

 

Historia til båten står på sida som er nemnt i annonseteksten:

 

Denna Colin Archer MS Swea,

är byggd i Norge år 1900. Hennes förfader vid namn ”Fram” som reste till nordpolen?? - Nej...vad är det frågan om? Jo...det är nämligen så att den före detta ägaren ”Ilmars Zarins” lyckades komma över ett exemplar av den speciella båtmodellen som var specialritad för att föra Fritiof Nansen till Nordpolen.

 

Denna underbara Colin Archer är av samma modell fast i mindre skala.

Hon har även tjänstgjort som fritidsbåt under ett antal år. 1972 köpte

”Ilmars Zarins” denna Colin Archer i ett bedrövligt skick och gjorde bedömningen att den skulle totalrenoveras och byggas om till ett

perfekt nyskick. Detta för att njuta av MS Swea och att kunna spara Colin Archers konstruktion för kommande generationer i båtvärlden.

 

Ett långt och mödosamt arbete inleddes. Anskaffande av rätt material i rätt

form och i olika träsorter påbörjades. Allt för att passa till rätt del av båten, varenda del är utvald med mycket stor omtanke. År 2003 stod skrov och överbyggnad klar och maskin var installerad, tyvärr gick ”Ilmars Zarins” en mycket skicklig yrkesman ur tiden.

 

Dödsboet beslutade då att sälja MS Swea.

I generationer har släkten “Zarins” haft havet och båtbyggarkonsten i blodet. Även idag byggs båtar av släkten “Zarins” i Sverige.

 

Att renovera MS Swea med hennes speciella unika design och historik, med de bästa produkterna på marknaden, till en unik motorseglare kändes som ett mycket viktigt uppdrag.

Link to post
Share on other sites

Er det bare jeg som tenker "å sminke en gris", når jeg ser de bildene av... ja, hele båten?

Ikke bare deg nei, vi er ihvertfall to. Det er noe av det verste jeg har sett. 'Pimp my Colin' puke.gif

 

En ser jo med engang at dette er en miniatyr av Fram, tro kopi fra blykjøl til bermudariggen vil kanskje noen hevde. lol.gif

Skuffende at det ikke er gullkjøl og titanmaster på den.

Link to post
Share on other sites

:lol: Nesten synd å si det, men jeg skjønte med en gang hvilken båt det måtte være snakk om når jeg så overskrifta på denne tråden! Jeg følger litt med på finn.no for tida, og la mildt sagt merke til denne båten rett etter den ble lagt inn. Hva i alle dager blir det neste sier nå jeg... Dette må vel være noe av det verste jeg har sett når det gjelder "restaurering", og stiller meg derfor trygt bak andre uttalelser lenger her oppe! Dette er rett og slett verken fugl eller fisk, og å håpe på å selge en "ekte Colin Archer" til denne prisen her i Norge må vel være noe i overkant av å tro på julenissen er jeg redd for! Båten er jo "ødelagt" i så måte, og dessuten ellers smakløs så det holder... sjøl om det naturligvis sikkert finnes flere meninger om akkurat det... men bermudarigg da gitt... og alt dette andre makkverket... Nei, gamle skøyter er gamle skøyter, og er det skøyte man vil restaurere så er det vel skøyte man skal lage?! Skal man ha noe annet så vil jeg tro at man kjøper det man er ute etter med det samme!

 

Sitat: "Ett långt och mödosamt arbete inleddes. Anskaffande av rätt material i rätt

form och i olika träsorter påbörjades. Allt för att passa till rätt del av båten, varenda del är utvald med mycket stor omtanke".

 

Hallo... hvor lang tid kan det ta da?? Det hadde ikke blitt bygd mange Colin Archer båt hvis den gamle mester selv skulle ha lett rundt i skauen i 30 år før han fant nok brukbar material til hver og en av sine båter.

Nei, denne historien tar jeg med en ørliten klype salt... og dessuten var det ellers ikke helt en båt etter min smak heller, men det får naturligvis være opp til hver enkelt å synes noe om :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville blitt temmelig overasket om han fikk solgt til en tiendepart av prisen. Innredninga ser omtrent ut som noe av det vi produserte på skolesløyden og overbygget? Nei dette må være en fleip, sikkert en gjeng som har hatt det veldig morsomt med å dra inn det mest vulgære for å ødelegge Colin Archer navnet nå som Volvo har gått i dass.

 

9500 kg, er ikke det veldig lite på en 43 fots CA fra 1900? 3,45 i bredde høres også veldig lite ut.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

9500 kg, er ikke det veldig lite på en 43 fots CA fra 1900? 3,45 i bredde høres også veldig lite ut.

Her har vi en til en tiendedel av prisen å sammenligne med: 39' Colin Archer selges. 17 tonn og 3,80 bredde...

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...