Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Skal man selge dyrt og kjøpe billig, blir det som regel ingen handel.

Nemlig, skal man tjene i begge ender, blir det ingen handel. Sjøl solgte vi i høst, og "tapte" vel da et par hundretusen. Dette tjente vi inn igjen og mer til da vi kjøpte nybåten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Samme her. Når jeg solgte Balticen for ett par år siden. Gikk den for 70-80000 under hva de fleste Balticer med 40b Motor fra mitt 80 tallet sto til salgs for. Flere mente jeg var gal som solgte så rimelig.

Nå står flere til under hva jeg solgte for.

 

Sammtidig prutet jeg ned Marine Traderen 250000,-

 

Summa sumarum . Jeg var fornøyd i begge ender.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel en skikkelig bedriten vår i 2010 etter hva jeg kan huske og det tok tid før finværet kom. Synes å erindre at vi diskuterte her at dette var en av årsakene til tregt marked. Så da får vi se om det blir en finfin vår som setter fart på båtlivet og båtsalget.

Link to post
Share on other sites

Dette tjente vi inn igjen og mer til da vi kjøpte nybåten.

 

Naturlig nok når man skal kjøpe seg opp for da er man tjent med et dårlig marked (mellomlegget blir mindre), og skal man kjøpe seg ned er det gunstig med et stramt marked. Markedskreftene er nok kommet for å bli vil jeg tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi kunne sikkert hentet noe mer når vi i høst solgte gamle Escada hvis vi hadde valgt å ikke slå til på de første budene. Vi fikk vel inn tre konkrete bud på den måneden båten lå til salgs.

 

Vel, båten gikk til prisforlangende, og vi kunne sikkert fått salg til en høyere pris også, hvis vi bare hadde beregnet oss noe mer tid?

Vi tenker som så at vi lever bare en gang, og vi liker definitivt ikke å seile rundt i en båt som har gjort sitt og er til salgs. Vi ville ikke kunne trives og slått oss til ro i Escada hvis vi ikke lenger kunne planlegge framtiden sammen og drømme om nye utflukter og framtidige forbedringer og oppgraderinger.

 

Båter er også rare sånn, vet de at de lever på lånt tid, blir de upåregnelige og er troendes til å finne på alskens sprell og fandenskap.

 

Da drømmebåten dukket opp var det bare å slå til. Hele prosessen fra gammel til ny båt tok vel 6 uker, og vi har benyttet hver kveld og hver helg i hele vinter for å oppgradere og tilpasse nybåten etter våre behov.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I dag er det på Finn.no for salg 1584 båter som er eldre enn 21 år (før 1990), og flerfoldige av dem er priset opp mot kr. 600.000. Optimismen må sies å være ordentlig stor :-)).

Høyest vrakingsalder for biler er ca. 20 år (Mercedes og Volvo). Hva med båter? Skulle men fått vrakpant?

"Old boats never die".

Redigert av Norfront (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høyest vrakingsalder for biler er ca. 20 år (Mercedes og Volvo). Hva med båter? Skulle men fått vrakpant?

"Old boats never die".

 

Tjaa nå lever vel gjerne en båt 100år minst om man bare er villig til å ta vare på den og 600 000.- for en båt som er 20år +trenger ikke være dyrt

Link to post
Share on other sites

Å sammenlikne bil og båt alder blir helt galt.

En båt blir som regel/ofte oppdagradert kontinuelig.

Mens en bil mer eller mindre forfaller fra dag til dag.

Er mye 20 års båter i markedet som er i like god eller bedre stand og utstyrt i dag enn når de kom ut nye..

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Dårlige sommere kommer og går, det som er nytt etter finanskrisen og som nok kommer til å sette spor noen år fremover, er kjemperabatter på nye båter. Jeg byttet nedover i fjor høst og måtte ta et ganske stort tap, håpet er jo at hyttemarkedet også var litt nede (noe mye tyder på). Ved kjøp av hyttebåt til ca. 250K fikk jeg imidlertid mellom 15 go 20% avslag i kampanje fra produsent, i tillegg til noen tusen for å få priming og stoffing og andre småting for å inngå kontrakt. Før finanskrisen måtte mange bestemme seg tidlig for i det helel tatt å sikre seg den båten de ønsket sesongen etter, de siste to til to et halvt årene har det vært temmelig annerledes. Om man velger å kalle det et krakk eller ikke er et definisjonsspørsmål, men at priser og prutningsmonn på nye måter har gjort det billigere for de fleste er det ikke særlig tvil om, å tro at dette ikke påvirker bruktbåtprisenen er som å tro på julenissen.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder seilbåter så finnes det faktisk flere 70-talls båter på markedet enn 90-tallsbåter.

 

Skal du kjøpe seilbåt er det liksom "gammel" (frem til ca 1989) Eller "nytt" (fra ca 1999). Mange av de gamle båter synes jeg er overpriset i forhold til de nye fra 2000 tallet.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nå kan ikke jeg uttale meg på bakgrunn av finn.no omsetning m.v., tror bare jeg har vært og tittet på båter der 1-2 ganger siste året.

 

Men været sist sommer tror jeg gjenspeiler seg i omsetning. Været i fjor var litt dårligere enn tidligere, noe som gjør at kjøpeiveren er noe laber. Får vi en knallvår/forsommer, vil igjen omsetningen stige tror jeg.

 

Etter fjorårets sommer har jeg pratet med flere som uttaler at "nå er det slutt på kalesjebåter, skal ha fast tak", og henviser til vind/regnværet som var da..... Jeg spør gjerne da, om der kommer skikkelig flott sommervær en sommer, ville du da ønske deg kalesjebåt igjen? De fleste svarer ja.

Link to post
Share on other sites

Åttitalls cabincruisere er vel ikke den båttypen som står høyest i kurs for tiden kan det se ut som. Ikke er de gull verdt heller for å si det slik. De som er oppgradert og skikkelig vedlikeholdt er selvfølgelig lettest å selge. Fantasiprisene vi så for noen få år siden er nok et tilbakelagt stadium. Glad jeg fikk solgt Nord Westen i tide selv om det ikke ble noen god butikk. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Enig med de som hevder at tilstand / utstyr / motor også er en faktor i prissetting av bruktbåt.

 

Min gamle franske dame er vel i utgangspunktet ikke noen gullgruve ved eventuellt salg (First 35, 82 mod).

Men i og med at hun har fått ny motor + propell, nye wincher, nye avlastere, ny stående og delvis løpende rigg.

Samt delvis nye seil, delvis ny instrumentering, samt forsterking i bunnen (bunnstokker og kjølinnfesting) videre ny sprayhood,nye vanntanker osv osv, så håper jeg at den dagen hun kommer til salg vil dette være med å gi henne en grei pris :smiley:

 

Når en går langs kaikanten og kikker litt, er det himmelvid forskjell på båter fra samme årgang og merke når det gjelder vedlikehold og utstyr.

Og at enkelte har en vel optimistisk oppfatning av hva båten er verdt, det kan vi vel enes om...

Link to post
Share on other sites

Kan ikke tenke meg mer deprimerende enn å være innestengt i båten en godværsdag.

 

Jeg tipper det er en del uro blant de som ikke har fått solgt båten etter noen forsøk. Men jeg tror de fleste har valget mellom å beholde båten, og utsette båtbytte, eller å ta et tap og bli ferdig med det.

Håper ikke det er så mange som har satt seg i en situasjon der man må selge for enhver pris.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Åttitalls cabincruisere er vel ikke den båttypen som står høyest i kurs for tiden kan det se ut som. Ikke er de gull verdt heller for å si det slik. De som er oppgradert og skikkelig vedlikeholdt er selvfølgelig lettest å selge.

 

Hva skal jeg si da som har båt fra 74? Men jeg ville ikke unnvært tiden jeg har hatt ombord. Vi lever vel bare en gang?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Prisen er jo det selger vil selge for og det kjøper vil betale. Er man enig blir det lett salg. Er man uening blir båten usolgt. Det er også tidligere nevnt at dette tyder på sunn båtøkonomi. Det er jeg enig i.

Jeg syntes på et vis alder er irrelevant. En båt fra 1985 kan være mye bedre enn en båt fra 2000. Båter krever gjevnlig vedlikehold og oppgradering. En båt some r dårlig vedlikeholdt gjennom 10 år ville jeg holdt meg unna, mens en 20 år gammel båt som er gjevnlig godt vedlikeholdt og oppgradert vil være et godt kjøp.

 

Høye nybåtpriser holder brukt prisene oppe.Det er jo også et faktum at det finnes lite båter fra første 2/3 av 90 tallet. Dette er vel også med på å holde prisene oppe. På meg virker det som et er 2 kategorier. Den før 1990 og den etter 1998.

 

 

Det snakkes mye om fantasipriser i denne tråden. Morsomt om noen kunne kommet med eksempler.

Link to post
Share on other sites

Det synest eg vi skal la være å linke til, blir litt som å gjøre narr.

 

Men eg synest feks at ein 35 fot båt fra 1986 med to gamle volvoer på 158hk, og salgssum på 900.000.- er rimelig drøyt. Motorverdi er feks 80.000.- inkl gear for begge, i løssalg. Og så kan en rekne sjølv kva utgifter det medfølger på teknisk på båten, og neppe fri for råte heller etter så mange år i Norge. Annonsen reklamerer med en påkostning til 3000kr, så da leser eg det som om det er lite oppgradert. Det er slik eg synest blir litt overpriset :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...