Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Joda, ser poenget og du har helt rett forutsatt at etterspørsel ikke øker i takt med tilbudet, men om det er tilfelle, eller ikke, er å spå om fremtiden hvilket jeg alltid har funnet litt vanskelig.

 

Finanskrisen var noe mere enn bare litt uro! :rolleyes:

 

Det er helt sant i verdens sammenheng, men i Norge så vil jeg si at det ikke kan oppfattes som noe annet enn litt uro... ;)

 

Quauor:

 

Det tallet på 881000 var et tall nb840 nevnte. Jeg har sett at teknisk ukeblad estimerer dette tallet til ca en million. De sier også at antall kasserte båter er ca 5000 i året, hvor 1000 blir levert på deponi. Det selges mellom 12 og 15tusen nye båter i Norge hvert år. SSB sier at 9 av 10 som eier båt er menn, og at en særdeles stor andel av båtene blir finansiert med lån.

 

1: hvis 90% av båtene blir eid av menn, så reduseres etterspørselstallet som jeg skisserte istad betraktelig

2: 10 år med billig bensin ifht til reallønnen har medført at mange har kunnet kjørt båter med høyere forbruk enn hva egentlig generell prisstigning i samfunnet generelt skulle tilsi..en økning i bensinprisene vil muligens sette en skvis her.

3: 800000 båter i 1986, hvor mange av disse tror du var trebåter, som kasseres langt raskere? jeg har ikke et svar, jeg bare spør....

4:Du linker til forskjellige båter, og du har helt rett, det er forkskjellige markeder i et marked. Men når vi snakker om en generell overordnet diskusjon som dette så snakker vi om generelt pristap: KOmmenterer vi boligprisene så snakker vi om generelt, vi kan være spesifikk og kommentere prisfall på boliger i Oslo vs boliger i finmark. I dette tilfelle så snakker vi om et luksusgode, og hver sin privatøkonomi er ofte veldig forskjellig. et prisfall på en båt: fra 100k til 50k kan oppleves like dramataisk for en, som et prisfall fra 2 mill til 1 mill for en annen.

5: jeg tror dessverre det er mange i norge som kjøper seg båt uten god økonomi(jfr SSB så er en stor andel av båtene i norge kjøpt med lån, og strengere kredit regler i tiden forover medførere, tror jeg, mindre lånefinansiering av båt: ergo lavere etterspørsel).

6:Tror mange har kunnet "godkjent et dyrt båtkjøp for seg selv/bank og kone" med at verditapet for båter har vært historisk lavt. Selvfølgelig bryr folk seg om verditapet på båtene sine, ellers så har ingen giddet å diskutere her...Anser båt som det2(3) dyreste formuesgode for mange: 1 hus, 2, båt, 3 bil...

 

Krakk prisene ser man når folk må begynne å selge: og det kan skje fortere enn svint..Utrolig mange av båtene på finn bare ligger og ligger...det er de rimeligste som er velholdt som går fort..jeg vil si at det er første tegn på korreksjon:)

Link to post
Share on other sites

Mange klager over høye priser på båt men det er gjerne de som ikke har båt eller vil ha større båt. :yesnod:

 

Vil tro At det at 80 tallsbåter er priset høyt i forhold til enkelte nye merker har nok litt med kvalitet og antalle båter solgt mellom 1980 og 2000 som det var lite av (seilbåter).

en 80 talls seiler har gjerne bra trearbeide med mahogny eller teak inne, robust skrog og har gjerne fått oppgraddert utstyret opp gjennom så mye av eks seilgarderoben er ofte bedre enn mye av det som sitter på eks en 2005 bav til noen hundre tusen mere.

siden det var lite salg av seilbåter i 1990 årene vil jeg tro at dette og gjør at folk heller kjøper en pen oppgraddert 1980 seiler til halv pris av en "ribbet" bav fra 2000 tallet og heller sparer penger til de har råd til å kjøpe en oppgradert nyere båt uten lån.

Jeg har båt fra 1980 og liker at de står relativt likt i pris fra år til år da jeg evt senere vil ha større båt for penger jeg har spart opp.

Link to post
Share on other sites

Du glemmer også en annen detalj.

Båt er noe mange (de fleste?) kjøper seg, når de vet de har økonomien i orden, og de fleste er klar over at båtkjøp ikke er noen investering.

Det er altså en gjenstand som ikke er kjøpt som en investering, men som noe som skal brukes, og som ikke har noen forventet avkastning. Derfor vil det ikke bli noe prispress - fordi ingen har behov for å selge. ............

 

Der er jeg rimelig sikker på at du tar helt feil. Veldig mange har belånte båter, og når man låner mange hundre tusen, kanskje mer enn en million til båt så er vil man måtte tenke litt på okonomien i sitt "båtprosjekt". Gjør man ikke det er man enten jævla rik eller dum, eller kanksje en kombinasjon.

Link to post
Share on other sites

du mener ikke seriøst at det er naturlig at en kadett fra 1985 har høyere bruktpris enn ny pris?

Det var ikke jeg som blandet bil inn i diskusjonen vel?

Det jeg mener, er at nypris på båten for 25-30 år siden, ikke har noen sammenheng med hva som er riktig bruktpris i dag.

Link to post
Share on other sites

Det greieste er nå likevel å være smart og rik :thumbsup:

 

Eller ha penger nok så en kan kjøpe seg en gammel 80 tallsbåt :thumbsup:

 

En betaler det en mener båten er verdt. Dette regulerer seg selv og er ikke noe å lage vitenskap av..

 

Min nykjøpte Mørejet fra 1984 var i bedre stand og med mer utstyr enn en jeg så på fra 90 tallet. Prisforlangende noenlunde det samme. Enkelt valg i mitt hode. Alder er bare et tall likevel.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler og at markedet er litt tregt ang eldre båter for tiden.

Har en Nidelv for salg på Finn, og har kun hatt et par interesserte.

Båten er i god stand, og er en av de rimeligste på nettet..

Ser at de samme båtene "går igjen".

Link to post
Share on other sites

Når vi ser hvor lenge denne og tilsvarende tråder har vart så er det merkelig så mye folk "tror" når prisene i markedet er det de er i dag.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

det er vel det som er essensen i denn ediskusjonen...mange båter begynner å få særdeles lav omløpshastighet på det prisnivået som folk har ansett som fornuftig...Jeg argumenterer for at prisene har vært oppblåste, og at en kjommer til å ta en korreksjon for å få solgt...så enkelt tror jeg det er:)

 

Dessuten lever disse trådene fordi båt ofte er en så stor del av privatøkonomien at ingen liker å se at noen argumenterer for at demses kjære eiendel skal ned i pris og at de må regne med å ta et tap den dagen de selger:) men sånn er livet;)

Link to post
Share on other sites

men hvordan er det i resten av norden mtp pris på eldre båter? er det kun oss i Norge som har stor tro på bruktpris på plastbåter, eller er det også slik i nabolandene våre?

-synes det er overraskende mange eldre båter på finn nå. Sorterer man et publiseringsdato og privat selger, så er det jo halvparten av båter eldre enn 1990 når man blar igjennom de første sidenen.. Hvem skal kjøpe alle disse båtene? hvem vil ha dem?

-hva med å dem til afrika? :) slik som afrikabiler...

Link to post
Share on other sites

At det har blitt lavere priser ser man ved at de båtene som blir solgt ofte har levere pris en for noen år siden, men et priskrakk har jeg liten tro på, tror ikke det er mange som har lån på båter de ikke kan betjene.

At noen tar lån på hytte eller båt betyr ikke at de fleste har dårlig økonomi (man kan f.eks. ha nedbetalt huset sitt og øsnker et landsted som hytte eller båt og ønsker å kjøpe det nå og ikke om 10 år).

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Det var ikke jeg som blandet bil inn i diskusjonen vel?

Det jeg mener, er at nypris på båten for 25-30 år siden, ikke har noen sammenheng med hva som er riktig bruktpris i dag.

 

bilen ble blandet inn fordi jeg mener at båt nærmere seg mer bil enn eiendom ifbm med hvordan markedet rasjonelt burde fungere...

Link to post
Share on other sites

Hvis det "burde fungere som bil" så er det vel snart mange veteraner som snart må gå opp i pris.

Hvor gamle må de da være :confused:

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

det er vel samme med bil som med båt at enkelte sjeldne og strøkne klassikere holder seg bra i pris uansett....slik det er på samme måte at helt vanlige biler, en mainstream bil/båt fungere slik at en har et vist verditap i året...en form for linær avskriving.

Link to post
Share on other sites

Mener det blir feil sammenligning (både bil-båt og Hus-båt)

En bil slites mere og vi er "generelt" flinkere til å vedlikeholde og oppgradere båter. Jeg er imponert over hva enkelte får til.

 

Hadde båtene hatt samme verditap som bil så hadde det vært mange som ikke hadde hatt båt.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Men det har man jo allerede. Det er jo derfor prisen ikke stiger, men holder seg rundt nivået nypris dengang da. Men en bil har en levetid på langt under det halve av det en båt har, så avskivningskurven blir en del brattere for bil. Gjennomsnittsbåten blir heller ikke brukt så mange timene i året, så slitasjen er ikke stor på mekaniske deler. Derfor ser man at de fleste 70- og 80 talls båter på markedet fortsatt har originalt maskineri som fortsatt er fullt operativt. Men poenget er at prisen må sees i forhold til dagens nypris for tilsvarende båt, hva båten kostet for 30 år siden er helt irrelevant i denne sammenhengen. Og markedet fungerer jo det, det er vel ingen som betaler en høyere pris enn det de selv synes båten er verdt. Så hva er problemet?

 

Ellers så er ikke 8000 båter på finn noe skremmende tall, normalen de siste årene er vel rundt 13-14.000 på toppen av sesongen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis vi ser på 80 talls båter er det min mening at de generelt er overpriset i forhold til ny båt.

 

Hvis vi ser på denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28285014&WT.synd_type=agent

 

220 000,- kr for 43 år gammel båt

 

26 år gammel motor saltvannskjølt,

 

Riggen ble overhalt(renovert) for 21 år siden.

 

To seil er i "relativ god stand".

 

Det skal dog medgis at salongen var oppgradert for 18 år siden!

 

 

 

Eller hva med denne 150.000,-

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?WT.synd_type=agent&finnkode=28275414

 

Med bare 44 års gangtid på motoren.

Seilene er ikke oppgitt alder eller tilstand på, og det er vel en grunn til det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...