Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Ikke lenge til så runder det 10.000 båter....... kan ikke se noe tegn til priskrakk, båter selges til "samme" pris som forrige året. Det dukker nok opp 4 -5000 båter til før det begynner å gå nedover igjenn. Får vi en fin sommer så stiger nok prisene......

Link to post
Share on other sites

Har lagret en del annonser på nyere seilbåter på 26/35 fot og i løpet av vintermånedene så har det blitt solgt:

 

Etap 26

Linjett33

Clipper323

Elan333

Dehler32

Hanse315

First31,7

Ridas31

Elan333

Elan31

Dehler29

GibSea33

 

I tillegg har en del annonser gått ut/inaktive uten at jeg vet om de har blitt solgt, eller ikke. Dette er resultatet av en liste på totalt 25 båter og som sagt alle er solgt mens vi andre enten har forberedt jul, og julefeiring, eller måkt snø.

 

Det er liv i markedet og nybåtsalget har jo gått kraftig opp fra ifjor.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvor langt ned skal jeg gå før denne blir solgt? Mener selv at den går "billig" nå!

 

Dette er en båt som blir 30år til neste år, og bør nok ned en 50 til 100 tusen til før det er rimelig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er en båt som blir 30år til neste år, og bør nok ned en 50 til 100 tusen til før det er rimelig

 

Synes det høres ut som "drømmepris" andre veien. Tror ikke denne blir liggende lenge til den prisen du har satt. Eneste som kanskje kan være negativt/lage skepsis hos noen, er at den er ombygget tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Syns du har lagt deg på en fornuftig pris, kanskje endog litt lavt.

En fin familiebåt for en førstegangs båtfamilie.

Majoriteten av disse er muligens ikke i markedet ennå. Men de kommer, rett etter påske.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vår solgte 42 foter, meget godt utstyr, ble priset lavt. Dette medførte mange bud. Og ble solgt til omtrent utpris. Andre båter av samme type som var priset høyere ligger fortsatt. Men mye utstyr, ikke for mye dill-dall på veggene, gjør salget enklere. For mye "amatørskruing" som synes samt bildel som er skrudd på vegg er minus

 

Det du for båten er markedsprisen. Så enkelt er det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

kompis ser på seilbåt i 35-45 fot klassen og har sett på båter nesten hver helg, alle tilfeller sier selger de er bra stand osv, men i de aller fleste tilfeller er både rigg, skrog og elnett elendig stand.

 

solgt bil i dag i prisklasse dyr, så er tydleigvis bevegelse i markedet igjen, til og med fått 2 nye telefoner på den i dag, selv om den har ligget ute i 4mnd før og det har vært stille.

Link to post
Share on other sites

Jeg følger en del med på seilbåter. De billige, under 150 k selges det en del av. Kurrante familiebåter på 30-38 fot omkring 600-800 selger også bra.

Lite salg av 80-talls båtene på 30-35 fot. De tidligere kurante familiebåtene som Albin Nova, Maxi, Contrast, Scanmar og Comfortina blir sjelden merket med solgt.

Er disse overpriset?

Link to post
Share on other sites

han har sett på endel sen 80 talls, prisrange 350-500, men alt har som sagt vært sminka drit hittil. han har jo bokstavelig talt kontanter og.

 

jeg håper min båt fortsatt er verdt like mye som disse raringene forlanger for drit fra 80 tallet, om 20 år fra nå.. :p

Link to post
Share on other sites

Tror nok du er lenger ute på jordet enn Scand "finnmarken" dersom du tror den der skal ned over 200.000 da har du nok med respekt å melde ikke veldig god greie på hva disse båtene selges for og hvor lett de er å selge. Denne er da også betydelig oppgradert og selges med garanti fra fabrikken. Den er nok solgt om ikke alt for lenge.

Link to post
Share on other sites

Ja, de gir garanti. Det er positivt. Oppgradert? Ja, noen nye puter, men med VP 40B fra 1985?

 

Ja, en latterlig pris. Du verden så mye mer båt du kan få for 570 000,- enn denne. Litt merkelig også for Scand er jo ikke akkurat sjøens Mercedes.

 

Men jake; løp og kjøp!

Link to post
Share on other sites

Ja, en latterlig pris.

 

Det står du selvfølgelig fritt å mene.

 

Etter min mening er bildet mer nyansert enn det. De fleste som kjøper båt av Scand Boats har en båt fra før. Da kan de ta båten i innbytte. Prisene de operer med i innbytte har vært helt ok. For kunden er dette et stort pluss, greit mellomlegg, garanti. Det er ikke bare enkelt og raskt å selge båter privat.

 

Scand Baltic har vist seg å være veldig kurante å selge, spesielt de rimeligste noen år gamle.

 

Skal vi ta et veddemål på om Baltic'en er solgt før sommeren, hvilken odds gir du?

Link to post
Share on other sites

Den Scanden blir aldri solgt for 570`, problemet er at den blir sikkert solgt og ingen vet hva den gikk for... Det er ikke lett å finne ut hva som er riktig pris om dagen. Var å så på en Nimbus 3000 i fjor, selger ville ikke høre på at prisen på 590.000 var for høy, litt arrogant når en nå ser samme båt til 495`. Hadde det hørt på fornuft i fjor hadde de fått 520-530 for den...

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27781590

 

Tipper de har fått 450 hos Lunde, men nå vil ikke min "kunde" ha så gammel båt så den er ikke interessant lengre...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

 

I tillegg har en del annonser gått ut/inaktive uten at jeg vet om de har blitt solgt, eller ikke. Dette er resultatet av en liste på totalt 25 båter og som sagt alle er solgt mens vi andre enten har forberedt jul, og julefeiring, eller måkt snø.

 

 

Jeg har også fulgt med på en del båter, og jeg har lagt merke til at båter som jeg vet er solgt ikke har blitt merket "Solgt" på finn.no, men har ligget til de er blitt inaktive.

Redigert av Safrane (see edit history)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Veddemål er jeg veldig dårlig på Oteren, men jeg er enig i dine betraktninger i forhold til garanti og evt innbytte. Dog står jeg på at prisen på 570 000,- for en Baltic fra -85 med en VP 40B er intet annet enn latterlig. Jeg mener den bør ned 200 000,-, men for all del så kan det jo hende de får i overant av 400 000,- Jeg mener den er verdt 370 000,-. Med ny og større motor f eks en Yanmar 290 så kanskje de hadde fått nærmere 600 000,-

 

Ærlig talt, en sånn VP 40 B får du jo kjøpt for 40 000,-

Link to post
Share on other sites

Hva er denne garantien da... ut av båthavna, en dag, en uke, ett år... gjelder den absolutt alt om bord... Selv tror jeg ikke denne garantien er mye verdt... Dette er en gammel båt, og jeg synes den er høyt priset, men at det finnes en kjøper til den er jeg ikke ti tvil om... den "siste idioten" er som kjent ikke født ennå..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg mener også prisen for denne er langt over markedspris. Kanskje ikke 200`for mye, men minst 100` for mye. Motoren er for liten for båten. Har selv hatt denne motoren i Nordic, og den var snau i den også.

Så gammel Baltic har heller ikke syrefast pulpit & pushpit (kom i 87/88). Byggekvaliteten er brukbar, ikke mer på den tiden. At septik er byttet er jo helt vanlig på så gamle båter. Likeså har de fleste gjort andre oppgraderinger. En del lakkerer også den sorte/brune gelcoat`n. Den er umlig å holde blank og fin uten hyppig polering.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...