Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

i kategorien "cabincruiser" er det 3000 båter. Nesten nøyaktig halvparten av disse er fra før år 2001 og resten er fra etter 2001.

Blar en igjennom de nyeste sidene når det er rangert etter dato, så er det veldig mange av eldre karakter. Så en kan jo få et intrykk av at det er mange som har lyst til å kvitte seg med det gamle, og kanskje kjøpe nytt eller større...

 

Det hadde vært artig å vite litt om hvor mange båter som årlig "går ut av bruk" ved at de vrakes, brenner opp eller settes i hagen til evig forfall. Dersom dette tallet ikke er særlig stort og kun en promille av nybåtsalget, så må det enten bli veldig mange flere nye båteiere, den enkelte har flere båter eller tja.. stopp i omsetningen.

Kombinert med at det ikke nødvendigvis er stor utbygging av båthavner, så blir det jo litt trått.

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært artig å vite litt om hvor mange båter som årlig "går ut av bruk" ved at de vrakes, brenner opp eller settes i hagen til evig forfall.

 

Et interessant spørsmål. Glassfiberen holder jo nesten uendelig og det virker jo sannsynlig at antall båter som "går ut" vil være langt færre enn antallet som produseres og selges nye hvert år.

 

Kanskje en smittsom plastpest ville ha gjort godt for omsetningen :lol:

Link to post
Share on other sites

Har en formening om at prisene har gått litt ned det siste året/halvannet. Følger med min egen båt, Scand Tropic, og den ligger i alle fall en del lavere nå enn sammenlignbare båter for 1 - 2 år siden. Så det virker som at en korreksjon ned har skjedd, det tyder på det for noen båttyper.

Link to post
Share on other sites

prisen vil rette seg ut fremmover.

80 talsbåter er priset for høyt i forhold til antal båter fra 2000 og oppover( er ikke mange båter fra 90 tallet.

og prisene på 2000 mod å nyere blir jo presset for att det er så mange av dem.

det er ikke så veldig mange 80 tallsbåter så derfor tar de vel litt tid før folk innser att de må ned i pris for att folk vil kjøpe dem.

solgte selv en meget fin oppgrdert ddraco 21 fra 87 med ny motor høsten 2010 og tok meg litt tid å innse att jeg måtte ned i pris for å få solgt. alternativet er jo å beholde den å ikke komme videre i oppgradering av båt. men når makede er som det er så hentet jeg det inn på nye båten TRUR jeg da. og da er jeg fornøyd

:yesnod:

Redigert av Cathrine. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rimelig? Jeanneau Leader 805 Ser i alle fall at eg må svelge eit godt tap dersom eg skal selge min 2 års gamle båt.

Tyder på at prisane er pressa. Blir sjølvsagt eit fett å bytte i same markedet for så vidt.

Dei som ikkje må selge for å kjøpe kan gjere seg eit ein svært god handel no.

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir interesant og se hva som skjer fremover.. Mange båttyper går for langt under importpris her hjemme nå om dagen.. virker som enten eierne vil frigjøre kapital kjapt eller er lei av at markedet henger og henger og da heller "dumper" pris på sin båt for og kunne komme "videre".

 

Som nevnt lenger oppe i tråden så er det en drømme situasjon for de som har kapitalen frigjort til og handle båt.. Kjipt og være selger om dagen tror jeg.. men hvis man skal bytte så er det jo mellomlegget som betyr noe.. og kunne dra bukta i begge ender med og selge dyrt og kjøpe billig er forbi.

 

Jeg tror det blir VELDIG mange stayere på finn iår..

 

Ute i Europa har merkedet stabilisert seg ser det ut som.. de som måtte selge har gjort det og prisene er normalisert.. mens her i norge henger vi nok 1 år eller 2 etter før det normaliseres.

Link to post
Share on other sites

båtprisene: rock bottom!!!...hvor mange båter er skrotet de siste 30 årene? det er ikke mange..markedet må mettes snart...spesielt for de båtene som er "si på drivstoff"....hvem gidder å betale 16 kr literen for å spy ut disse *80 en time....1000kr timen for å kjøre båt...galskap!!

 

 

Seibåt kommer til å bli det nye store!!trust my words!!

Link to post
Share on other sites

Markedet er i alle fall selgers for små Rib`er. Vi solgte vår i løpet av en dag, og til 2000,- over prisforlangende. Og denne prisen hadde jeg lagt høyt for å ha prutningsmonn. Egentlig så tror jeg man kunne fått tak i tilsvarende båt- / motorpakke ny hos rette forhandleren.....

Redigert av smiley (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...