Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Så kjøp nytt da vel, nytter ikke å klage over at brukt er for dyrt!

 

Jeg klager ikke, jeg bare konstaterer at jeg har min vurdering av pris, og det har jeg gitt uttrykk for.

 

Samtidig som kjøpere velger alternative løsninger til 80-tallsbåt så ligger 80-tallsbåtene usolgt over lang tid.

 

Ny båt er det vi leter etter nå, tiltross for at formen på 80-talls båtene faktisk

tiltaler meg mer. Bølgenes effekt på bred og flat hekk, som er nymotens form, sliter mer på mannskapet enn den gamle formen. Jeg oppfatter det som en "sjødyktighets komponent".

Link to post
Share on other sites

Faktisk en helt hjernedød tråd :smash:

 

Klarer fremdeles ikke å se utgangspunktet for å argumentere for at vi skal få krakk i båtpriser. Hvorfor?

Utangspunktet mitt er at jeg ikke ser hvordan vi skal få et krakk i båtpriser, i og med at båt ikke er investeringsobjekter. Man kjøper båt, for å bruke båt.

 

Hva er utangspunktet ditt andk? Hva er det du håper å oppnå med din argumentasjon? Skal du redde oss fra det kommende krakket, med å få oss til å selge båtene våre?

 

Jeg lenket til tall som viste at i 1986 var det 800.000 fritidsbåter i Norge, mens du har hele tiden refert til 881.000 per dato. Da må du enten være fullstendig tallblind, eller dum, om du klarer å ræle av deg dette : "De sier også at antall kasserte båter er ca 5000 i året, hvor 1000 blir levert på deponi. Det selges mellom 12 og 15tusen nye båter i Norge hvert år."

Jeg sier dum, fordi du fører argumentasjon uten å noe begrep om fakta. Nå har du plutselig begynt å bruke tallet 1 million fritidsbåter. Du henter bare tall ut av lufta, etter hvert som det kommer motargumenter mot ditt merkelig synd på båtmarkedet. Første bud, om du har en mening om noe, bør vel være å oppdrive litt fakta FØR man begynner å argumentere?

 

Du leser heller ikke hva andre skriver.

"Krakk prisene ser man når folk må begynne å selge" - Krakkpriser på bolig, får man fordi mange sitter på flere boliger enn hva de trenger, de har de for utleie osv. Svært få mennesker i Norge sitter på mange båter, hvor netbaling av eventuelle lån er basert på utleie av disse båtene.

 

Virker på meg som at du har valgt deg et standpunkt og nå dikter opp argumenter for ditt syn, uten noen forankring i virkeligheten. Merkelige greier!

 

 

Som en siste kommentar fra meg. Håper du leser dette, slår av pc'n og setter deg ned og tenker litt over det jeg skriver, deretter kommer med en gjennomtenkt svar og ikke bare noe viss-vass! Og slutt med synsingen og gå ut i fra din sitasjon, evt. de du kjenner godt.

 

Jeg har en relativt dyr båt. Ny koster den 2+ millioner, nå er den rundt millionen og er en båt kun for helt spesielt interesserte - ergo en båt som absolutt burde være et "potensielt krakk-objekt". Jeg bryr meg absolutt null om den skulle "falle" i verdi. Hvorfor?

- Fordi det eksisterer ingen økonomiske forpliktelser på dette objektet.

- Jeg kjøpte den ikke som noen investering.

- Det eksisterer ingen kobling mellom kjøpesum, nåverdi og fremdtidige økonomiske forpliktelser for meg (utenom driftsutgifter som lett kan reguleres).

- Jeg har denne båten fordi det er en helt fantastisk båt. Gleden av å bruke denne om sommeren, veier opp for driftsutgiftene.

- Kjøpesummen er for lengst glemt.

 

Dette er meg. Mest sannsynlig er det mange i min situasjon. Enda mer sannsynlig er det at det er mange i min situasjon, men med mye mer lettomsettelige båter enn min, ergo disse er i en langt bedre situasjon (ut fra ditt utgangspunkt om kommende båtpriskrakk-katastrofe) enn meg.

 

Kan du forklare hvordan vi, altså jeg og disse som er i omtrent samme situasjon, kan komme ut for et krakk og bli nødt til å selge båten i et kjøpers marked? :smash:

Link to post
Share on other sites

Faktisk en helt hjernedød tråd :smash:

 

Klarer fremdeles ikke å se utgangspunktet for å argumentere for at vi skal få krakk i båtpriser. Hvorfor?

Utangspunktet mitt er at jeg ikke ser hvordan vi skal få et krakk i båtpriser, i og med at båt ikke er investeringsobjekter. Man kjøper båt, for å bruke båt.

 

Hva er utangspunktet ditt andk? Hva er det du håper å oppnå med din argumentasjon? Skal du redde oss fra det kommende krakket, med å få oss til å selge båtene våre?

 

Jeg lenket til tall som viste at i 1986 var det 800.000 fritidsbåter i Norge, mens du har hele tiden refert til 881.000 per dato. Da må du enten være fullstendig tallblind, eller dum, om du klarer å ræle av deg dette : "De sier også at antall kasserte båter er ca 5000 i året, hvor 1000 blir levert på deponi. Det selges mellom 12 og 15tusen nye båter i Norge hvert år."

Jeg sier dum, fordi du fører argumentasjon uten å noe begrep om fakta. Nå har du plutselig begynt å bruke tallet 1 million fritidsbåter. Du henter bare tall ut av lufta, etter hvert som det kommer motargumenter mot ditt merkelig synd på båtmarkedet. Første bud, om du har en mening om noe, bør vel være å oppdrive litt fakta FØR man begynner å argumentere?

 

Du leser heller ikke hva andre skriver.

"Krakk prisene ser man når folk må begynne å selge" - Krakkpriser på bolig, får man fordi mange sitter på flere boliger enn hva de trenger, de har de for utleie osv. Svært få mennesker i Norge sitter på mange båter, hvor netbaling av eventuelle lån er basert på utleie av disse båtene.

 

Virker på meg som at du har valgt deg et standpunkt og nå dikter opp argumenter for ditt syn, uten noen forankring i virkeligheten. Merkelige greier!

 

 

Som en siste kommentar fra meg. Håper du leser dette, slår av pc'n og setter deg ned og tenker litt over det jeg skriver, deretter kommer med en gjennomtenkt svar og ikke bare noe viss-vass! Og slutt med synsingen og gå ut i fra din sitasjon, evt. de du kjenner godt.

 

Jeg har en relativt dyr båt. Ny koster den 2+ millioner, nå er den rundt millionen og er en båt kun for helt spesielt interesserte - ergo en båt som absolutt burde være et "potensielt krakk-objekt". Jeg bryr meg absolutt null om den skulle "falle" i verdi. Hvorfor?

- Fordi det eksisterer ingen økonomiske forpliktelser på dette objektet.

- Jeg kjøpte den ikke som noen investering.

- Det eksisterer ingen kobling mellom kjøpesum, nåverdi og fremdtidige økonomiske forpliktelser for meg (utenom driftsutgifter som lett kan reguleres).

- Jeg har denne båten fordi det er en helt fantastisk båt. Gleden av å bruke denne om sommeren, veier opp for driftsutgiftene.

- Kjøpesummen er for lengst glemt.

 

Dette er meg. Mest sannsynlig er det mange i min situasjon. Enda mer sannsynlig er det at det er mange i min situasjon, men med mye mer lettomsettelige båter enn min, ergo disse er i en langt bedre situasjon (ut fra ditt utgangspunkt om kommende båtpriskrakk-katastrofe) enn meg.

 

Kan du forklare hvordan vi, altså jeg og disse som er i omtrent samme situasjon, kan komme ut for et krakk og bli nødt til å selge båten i et kjøpers marked? :smash:

 

 

1: jeg tar ikke tall fra luften. hvis du leste hva jeg skrev så tok jeg tall fra teknisk ukeblad og SSB. tallet 881000 var det NB 840 som brakte inn i diskusjonen.

2: du argumenterer med følelser, og det orker jeg ikke å argumentere mot. les hva du har skrevet så¨virker det som dine følelser rundt båtkjøp som bestemmer markedet.

3:Den dagen du event. sliter økonomisk og må selge så får du vite hvor masse båten din har kostet deg. Eventuelt den dagen du ønsker å prioritere andre ting enn båt.inntil da kan du bare sitte og drømme:)

4: ps: tror du har misforstått hvorfor en får krakk priser på bolig.. krakk priser på bolig kommer av flere årsaker:1: rentesensitivt marked, 2: mange som sliter samtidig med å betale lån: 3: negativ psykologi om bolig som investeringsobjekt.

 

 

Utgangspunktet mitt for å svare på denne tråden er min overraskelse og undring over euforien rundt båtprisene, jeg ønsker ikke å snakke ned noen båtpriser. Jeg mener jeg argumenterer ut fra saklige argumenter rundt tilbud etterspørsel, og rasjonelle tilnærminger til markeder. :cheers_wine:

 

 

Ps: det virker for meg som du er mye mer bekymret for båtkrakk situasjonen enn du er villig til å innrømme, så lenge du gidder å hisse(med forbehold) deg opp over denne tråden:)

Link to post
Share on other sites

Noen synes nok det ja. Ser nå at du er en av dem. :rolleyes:

 

 

Har du baller til å utdype den påstanden litt?

 

:wflag:

Grinete eller? :wink:

 

Er du smart nok så leser du mitt første innlegg (sitert her) på denne måten:

Ser nå at du mener at det er bedre å være rik og dum........... .

Hvis du selv føler deg i nevnte kategori så har det faktisk lite med hva jeg skrev.

 

For min egen del har jeg ingen formening om hva du er, men du skriver jo selv hva du mener om hva som er best. De fleste har vel et ønske om rikdom, men kanskje ikke for enhver pris?

Link to post
Share on other sites

(...) Klarer fremdeles ikke å se utgangspunktet for å argumentere for at vi skal få krakk i båtpriser. Hvorfor?(...)

 

Kan du forklare hvordan vi, altså jeg og disse som er i omtrent samme situasjon, kan komme ut for et krakk og bli nødt til å selge båten i et kjøpers marked?

 

Det er vel forholdsvis enkelt å forklare hvordan et "krakk" i prisene kan oppstå. De fleste har en viss form for fremmedfinansiering, i form av lån f eks til bolig. En ubelånt båt vil representere en del av den enkeltes egenkapital. Dersom prisen på penger (realrenten) øker, vil det være en del som får behov for å frigjøre tilgjengelig egenkapital for å senke graden av fremmedfinansiering, og dermed kostnadene. Det samme vil være tilfellet hvis eiendomsprisene - og derved den enkeltes egenkapitalandel - synker (gjerne fordi realrenten stiger), hvorpå en kan måtte frigjøre egenkapital for å tilfredsstille långivers sikkerhetskrav, selv om selve betjeningsevnen forblir uendret. Det var vel for øvrig disse mekanismene som trådte i kraft på slutten av åttitallet og ga boligpriskrakk, ikke, som du skriver; at mange satt på flere boliger enn de trengte... For ganske mange vil jeg tro at båt selges før hus og hjem. Under dette scenariet er det nok mange også med nedbetalte/ikke-belånte båter som kan bli nødt til å selge.

 

Prisdrivende nedover blir det også når større forhandlere (eksempelvis her i Stavanger...) går konkurs, og nye båter strømmer ut på markedet til sterkt rabatterte priser. Dette siste medfører imidlertid ikke at båteiere i din situasjon kan komme i en situasjon hvor det må selges.

 

Altså: Et "priskrakk" i seg selv vil ikke tvinge noen til å selge - det er de underliggende årsaker som er avgjørende.

Link to post
Share on other sites

:wflag:

Grinete eller? :wink:

 

Neida, men den smileyen du brukte gjorde at jeg nok heller oppfattet det som noe du mente (negativt) enn at det var ment som en fleip så hvis jeg har tatt feil så er jo det bra. Håper i allefall at jeg tok feil!

 

:wflag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

men hvordan er det i resten av norden mtp pris på eldre båter? er det kun oss i Norge som har stor tro på bruktpris på plastbåter, eller er det også slik i nabolandene våre?

 

ser mye på pris må mamba båter narurlivvis ... i sverige er det mye flere av dem som og er naturlig . Regner man om kusrsen er de ganske likt priset der som her fra 180-300nok for mamba 29 , disse blir raskere solgt i sverige enn her så skal man selge brukt svensk seiler så kan blocket.se være stedet å annonsere.

 

Uansett så får du solgt her og bare du har tolmodighet til å vente litt og la kjøper prute 10-15 tusen som vanlig... siden disse båtene er forholdsvis billige selv om mange mener de er overpriset har alle råd til å vente på rett kjøper og da holder prisen seg...

Link to post
Share on other sites

Solgte min båt og overleverte ny eier i går. Ikke så stor pågang men stor nok pågang til at jeg fikk en liten budkrig. I forhold til mine investeringer har jeg "tapt kr. 80 000,- på to sesonger på en investering på kr. 1 00 000,- hvilket jeg synes er helt ok.n Jeg har lagt ned mange timer i egeninnsats med montering av utstyr men for meg er det en hobby å ustyre båter slik jeg vil ha dem. Har du noe som er bra og ikke for spesiellt så er det "normalt" prisnivå nå. Jeg synes at for mange båteiere har urealistiske forventninger til verdien på båtene sine. Jeg har solgt 4 båter siden 1999 og fått prisforlangende eller mer hver gang. Jeg har da lagt ut båtene for en pris jeg synes har vært realistisk, men ofte lavere enn tilsvarende båter.

 

I sommer blir jeg uten båt, men det blir handlet ny båt i løpet av høsten. Planlegging av innkjøp av utstyr/montering er allerede i gang. Det blir etter alle solemerker en ny Bavaria denne gangen også.

Link to post
Share on other sites

så derfra kan en slå av 5% minst(alle pruter vel?)

En har de som må selge , de som skal selge, de som skal selge for å kjøpe ny, osv, osv. Prutningsmonnet kan være alt fra ingen ting til 5, 10, 15, 20, xx %. Ikke godt å si. Båttype, alder, teknisk stand betyr ganske mye.

Link to post
Share on other sites

15.000 er ikke så mye når det er totalt, alle båter. Alt fra gamle trebåtvrak til en "tusing", og opp til mange millioner. På spesifisert søk blir det ikke så veldig bra utvalg uansett. "Priskrakket" lar nok vente på seg.....Og, de som i utgangspunktet er overpriset, blir liggende der uansett, som "listefyll".

Link to post
Share on other sites

Det sier litt om markedet når en nyere Scand 29 Baltic med 290 Yanmar ikke selges når den er lagt til 900`. Øvrige med denne motoren ligger fra 1,0 mill til 1,2 mill... ingen av dem blir solgt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

For ganske mange vil jeg tro at båt selges før hus og hjem. Under dette scenariet er det nok mange også med nedbetalte/ikke-belånte båter som kan bli nødt til å selge.

At man selger båt før hjem, er jeg enig i. Men det er ikke noe argument for hvorfor det skal bli krakk på båter isolert. Og for all del, om andk er så tett at han tenker på krakk i den sammenheng av at vi får en ny "finanskrise", så er uansett båtprisene det siste vi vil bry oss om...

 

Det jeg skrev, var at mange har flere hus enn det de behøver, man behøver kun en bolig/hus, alt annet er investering. Det er da man får krakk-potensiale - når noen kjøper objekter, finansiert på tidligere bestemt verdi av samme type objekt. Det samme skjer i finansmarkedene, når personer/institusjoner finansierer nye posisjoner med å belåne verdiene de allerede besitter på samme type objekter.

 

Båt er ikke investering for sikkert 99% av båtfolket. Ergo så kjøper ingen båt #2, med sikkerhet i båt #1. Det er ikke noe krakkpotensiale, fordi de som sitter med båt nå, har båten for å bruke den.

Hvordan dette kan være vanskelig å forstå, er meg fremdeles uforståelig :confused:

 

Ser også svaret fra andk til mitt forrige innlegg. Om andk er 13-14 år, så forklarer det en hel del. Hvis ikke, så begynner jeg virkelig å lure :crazy:

 

 

Jeg skrev dette:

Jeg har en relativt dyr båt. Ny koster den 2+ millioner, nå er den rundt millionen og er en båt kun for helt spesielt interesserte - ergo en båt som absolutt burde være et "potensielt krakk-objekt". Jeg bryr meg absolutt null om den skulle "falle" i verdi. Hvorfor?

- Fordi det eksisterer ingen økonomiske forpliktelser på dette objektet.

- Jeg kjøpte den ikke som noen investering.

- Det eksisterer ingen kobling mellom kjøpesum, nåverdi og fremdtidige økonomiske forpliktelser for meg (utenom driftsutgifter som lett kan reguleres).

- Jeg har denne båten fordi det er en helt fantastisk båt. Gleden av å bruke denne om sommeren, veier opp for driftsutgiftene.

- Kjøpesummen er for lengst glemt.

 

andk, hvordan klarer du å skrive noe så dumt som dette, som svar på mitt innlegg:

Ps: det virker for meg som du er mye mer bekymret for båtkrakk situasjonen enn du er villig til å innrømme

 

Jeg skrev et helt avsnitt der, om hvorfor det ikke vil eksistere noe "krakk" rundt min båt. Hvordan klarer du å tolke det dit hen at jeg er mer bekymret enn jeg vil innrømme?! Sitter du bare og dikter opp ting på fritiden? :crazy:

 

Videre så skrev jeg dette:

Dette er meg. Mest sannsynlig er det mange i min situasjon. Enda mer sannsynlig er det at det er mange i min situasjon, men med mye mer lettomsettelige båter enn min, ergo disse er i en langt bedre situasjon (ut fra ditt utgangspunkt om kommende båtpriskrakk-katastrofe) enn meg.

 

Kan du forklare hvordan vi, altså jeg og disse som er i omtrent samme situasjon, kan komme ut for et krakk og bli nødt til å selge båten i et kjøpers marked?

Du kan jo svare på det, sett ut fra dagens finanssituasjon og ikke si "Om man MÅ selge", fordi ingen må selge i dag.

 

Fordi om ditt eneste svar er "generell finanskrise", så handler ikke dette om båter i det hele tatt, men om verdensøkonomien, hvor båtmarkedet utgjør en helt forsvinnende liten del. Følgelig er hele tråden helt meningsløs.

 

Min påstand:

Det er umulig å få til "båtkrakk" i Norge, uten at hele økonomien har fått seg et skikkelig smell. Da vil uansett ingen fokusere på båtprisene, siden man har nok av andre ting å ta seg til i en slik situasjon.

Link to post
Share on other sites

At man selger båt før hjem, er jeg enig i. Men det er ikke noe argument for hvorfor det skal bli krakk på båter isolert. Og for all del, om andk er så tett at han tenker på krakk i den sammenheng av at vi får en ny "finanskrise", så er uansett båtprisene det siste vi vil bry oss om...

 

Det jeg skrev, var at mange har flere hus enn det de behøver, man behøver kun en bolig/hus, alt annet er investering. Det er da man får krakk-potensiale - når noen kjøper objekter, finansiert på tidligere bestemt verdi av samme type objekt. Det samme skjer i finansmarkedene, når personer/institusjoner finansierer nye posisjoner med å belåne verdiene de allerede besitter på samme type objekter.

 

Båt er ikke investering for sikkert 99% av båtfolket. Ergo så kjøper ingen båt #2, med sikkerhet i båt #1. Det er ikke noe krakkpotensiale, fordi de som sitter med båt nå, har båten for å bruke den.

Hvordan dette kan være vanskelig å forstå, er meg fremdeles uforståelig :confused:

 

Ser også svaret fra andk til mitt forrige innlegg. Om andk er 13-14 år, så forklarer det en hel del. Hvis ikke, så begynner jeg virkelig å lure :crazy:

 

 

Jeg skrev dette:

 

 

andk, hvordan klarer du å skrive noe så dumt som dette, som svar på mitt innlegg:

 

 

Jeg skrev et helt avsnitt der, om hvorfor det ikke vil eksistere noe "krakk" rundt min båt. Hvordan klarer du å tolke det dit hen at jeg er mer bekymret enn jeg vil innrømme?! Sitter du bare og dikter opp ting på fritiden? :crazy:

 

Videre så skrev jeg dette:

 

Du kan jo svare på det, sett ut fra dagens finanssituasjon og ikke si "Om man MÅ selge", fordi ingen må selge i dag.

 

Fordi om ditt eneste svar er "generell finanskrise", så handler ikke dette om båter i det hele tatt, men om verdensøkonomien, hvor båtmarkedet utgjør en helt forsvinnende liten del. Følgelig er hele tråden helt meningsløs.

 

Min påstand:

Det er umulig å få til "båtkrakk" i Norge, uten at hele økonomien har fått seg et skikkelig smell. Da vil uansett ingen fokusere på båtprisene, siden man har nok av andre ting å ta seg til i en slik situasjon.

 

 

Hvis økonomien får seg en smell vil nå folk konsentrere seg om primærbehovene sine, og ikke luksusgoder(selvrealiserenede behov), og da vil hvertfall båtprisene krakke.

 

Er ikke 13-14 år. Har en mastergrad i Økonomi og entreprenørskap fra NHH og Boston.

 

Beklager, men slutningene dine henger ikke på greip jfr min forståelse av markedsdannelse.

Link to post
Share on other sites

Du som har gått på NHH og greier vet jo selvsagt at et krakk ikke kommer av at økonmien får seg en smell. Krakk kommer når folk MÅ selge, det er sannsynligvis svært få båteiere med dyrere farkost som MÅ selge før rentar går over 10%, antakelig må vi langt over det også før folk selger hobbyen sin på billigsalg fordi de trenger penger. Krakk kommer mao ikke før renta går i taket og det ikke er utsikter til at dette bare er midlertidig og/eller at mange mister jobbene sine og det ikke er utsikter for å få seg nytt arbeid. DA først kommer det KRAKK, så er det jo bare å vente da...

 

Når det er sagt syns jeg det er rart at en Scand Baltic 2004 modell med 290 hk Yanmar til 900, altså nesten 1 mill under ny pris i dag ikke blir solgt, den ligger som nevnt ca 100 under nestbilligst... Men det kan være noe galt med båten eller det kan rett og slett være slik at alle kjøpere tror at prisen skal enda lengre ned og sitter på gjerdet, det er antakelig ganske mange som både vil ha slik båt og som kunne betalt 900... Når da de 36 andre som har slik båt (fra 1998 eller nyere) ikke følger etter så er det ikke akkurat tegn på krakk, det er mer en prisjustering som selger ikke vil være med på, men som alle kjøpere vil ha. For meg ser det ut som en stillingskrig som pt ikke er avgjort og så har du noen få da som av forskjellige grunner må selge, reise, skilsmisse og andre problem som er høyst individuelle... da blir en jo redd det er noe galt med båten, hehe... vi er noen raringer vi Nordmenn

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende at en 2004 Scand Baltic til kr 900 000,- er billig. Særlig billig blir dette sett i forhold til en åtti-talls Baltic. Scand fabrikken hadde en slik for 570 000,- med 158 VP.

 

Men hvor billig er det egentlig? Du får garantert en ny Baltic for 1,55 mill. på fabrikken, selv om de sier at prisen nå er 1,75 mill

 

Men krakk? Nei, ikke så lenge folk flest har jobb

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...