Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Saksa frå Båtmagasinet:

"Fasiten på hvorfor det er blitt slik er det ingen som har kunnet gi, men faktorer som tre mindre bra somre på rad, finanskrisen internasjonalt, veldig mye bruktbåter til salgs og den stadige fokuseringen på ulykker og krav om diverse restiriksjoner i båtbruk har vært nevnt. Noen tror også at det voldsomme salget av fritidsbåter fram til finanskrisen slo inn har medført at markedet for fritidsbåter begynner å bli mettet her til lands"

 

Båtbransjen sliter

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Det går drastisk på ned nå på antall annonser, men annonser ligger inne i minst 100 dager, så det er forsatt litt tid til alle båter som ble lagt inn i høst er borte.

Normalt sett stiger prisene litt utover våren, så jeg tror ikke markedet skal lenger ned enn det er nå, men du må jo se på prisene på båter som faktisk blir solgt da, ikke de selgerene som forsatt tror det er 2006-7 marked.

 

Av båter over 15 fot, som faktisk er brukt og har minst 2 liggeplasser, så er det ca 5350 båter på finn, så det mye smått og nytt også, glem ikke det.

 

/Frode

Link to post
Share on other sites

Det går drastisk på ned nå på antall annonser, men annonser ligger inne i minst 100 dager, så det er forsatt litt tid til alle båter som ble lagt inn i høst er borte.

Normalt sett stiger prisene litt utover våren, så jeg tror ikke markedet skal lenger ned enn det er nå, men du må jo se på prisene på båter som faktisk blir solgt da, ikke de selgerene som forsatt tror det er 2006-7 marked.

 

Av båter over 15 fot, som faktisk er brukt og har minst 2 liggeplasser, så er det ca 5350 båter på finn, så det mye smått og nytt også, glem ikke det.

 

/Frode

 

Og står det solgt på annonsen så kan men se prisen som var ønsket, ikke hva den ble solgt for etter prute runden.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en del motorsykkel-annonser lagret på "mine funn", og etterhvert som enkelte av dem har blitt solgt skrev jeg til eierne og spurt pent hva de ble solgt for. På den måten fikk jeg ett godt bilde av virkeligheten, før jeg prutet meg fram til riktig pris på den jeg til sist kjøpte.

Noen har det da litt morro med å oppgi en ekstremt lav pris for at man skal føle at man gikk glipp av tidenes kupp. Er en del av gamet.. :lol:

Min erfaring er +/- 20% ned i de prisklassene jeg opererer.

 

Nå samler jeg annonser på to båter jeg kanskje oppgraderer til om ett år eller to.

Av ca 20 annonser jeg har lagret har 15 løpt ut på tid, og kun to av dem er merket "solgt"

Dvs at 18 båteiere er noe mer resignert ift å få solgt båten sin til det de håpet. Passer meg utmerket.

Når du kontakter de som har utgåtte annonser og fortsatt ikke har fått solgt, har du dem for deg selv mens du mørner dem.

Den sykkelen jeg til slutt kjøpte hadde annonsen gått ut på for over ett år siden. Fikk pruta ned nesten 30%.

 

Metoden kan ikke anbefales :wink:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Testet litt.

 

Totalt i underkant av 11000 båter til salgs på finn.no. Søk på årsmodell viser at de snaut 90 første sidene ( ca 2200 båter) er 2010 modeller eller nyere.

 

Totalt 6945 båter er til salgs fra private annonsører. (Noen av disse er hobbyforhandlere som handler litt med båt) Av disse er over 1000 båter 2010 modell eller nyere.

 

Blant alle disse båtene er alt fra gummibåter, kanoer o.s.v. til de største yachtene.

 

2/3 av de privatannonserte båtene koster fra 250 000 og nedover....

 

Hvis man er ute etter en spesiell type båt, så er det ikke så mange av hver type til salgs. Søkte på noen kjente merker blant de private. F.eks. var det i overkant av 300 Askeladden i alle varianter til salgs.

 

Søkekriteriet seilbåt gir i overkant av 700 treff blant private. Det er alt fra vg-jolle og oppover.

 

Man kan konkludere med at bildet er ganske fragmentert. Er man ute etter en bestemt båttype/modell så er det ikke flere å velge mellom enn at man kan se på alle. Er man derimot litt fleksibel og vurderer "skjærgårdsjeep" eller "daycruiser" uten å vite hvilken type man ønsker, så er det straks en litt større jobb å orientere seg.

 

Skal vi tippe at antall samtidig annonserte båter vil passere 20 000 i løpet av 2012. (Det var vel ca 18 000 på det meste i år.)

Link to post
Share on other sites

For f.eks. meg som er på jakt etter en brukandes husbåt, er markedet en drøm :)

:cheers_wine:

Og for alle oss som har en båt vi liker og har lyst til å ha er det ikke noe problem at mange andre vil selge, skulle vi falle for fristelsen å kjøpe noe større er det også fint at prisnivået er lavt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har man båt er det mellomlegget som teller. Jeg har selv kjøpt større båt nå, skal signere kontrakt i morgen. Prutet mye, regner med at jeg må oppleve at det samme skjer på min til våren. Legger ikke ut den andre båten før salg da. Så da blir det vinn på den ene og tap på den andre og mellomlegget avgjør.

 

Ikke umulig vi får se 20.000 båter til salg på topp til neste år. Men synes også at prisene har sunket en del siden i fjor, så tror de begynner å nærme seg "riktig" nivå.

Link to post
Share on other sites

Vi kan jo brått få en devaluering av krona

Ehh, neppe. Men om så skulle skje så stiger jo prisen på importbåter og det skulle borge for en prisstabilisering av båter som allerede finnes i det norske markedet. Men så vil renta gå opp, og færre vil få lån o.s.v. så da slår det ene det andre ihjel.....

 

Men dette er nå et båtforum og ikke et makroøkonomisk diskusjonsforum. :smiley:

Link to post
Share on other sites

....skulle vi falle for fristelsen å kjøpe noe større er det også fint at prisnivået er lavt :thumbsup:

Problemet er at mange skal tjene i begge ender og ikke helt kan se at det er mellomlegget som teller.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg er sannelig ikke sikker på om tradisjonen med å vente til våren, er en særlig smart taktikk lenger. Tror kjøpere scanner markedet hele året, og at det kan være flere kjøpere pr. objekt på høsten/vinteren. Spesielt med de sommerene vi har opplevd de siste årene, så er kanskje impulskjøperne borte alikevel(?).

Redigert av Nonsense (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For at det skal bli en lsøning på dette, tror jeg det må innføres vrakpant på plastbåter. F. eks 5000 kr opp til 15', 10000 kr opp til 20' og 15000 kr opp til 25'. Da kunne vi fått sanert båtparken i Norge og dermed fått løsnet litt på det interne markedet. Det er rett og slett fullt i havnene nå. Mye av "tonnasjen" stammer fra 70'og 80' tallet og er av heller dårlig standard.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

For at det skal bli en lsøning på dette, tror jeg det må innføres vrakpant på plastbåter

Enig i at det kunne vært en fin måte å få rensket opp litt i rekkene, men hvorfor bare plastbåter?

 

En annen ting er vel at dette er relativt urealistisk å få på plass :sad:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...