Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Jeg er personlig overrasket over at det ikke er fler båter i markedet. Passert 14000 nå, er vel ganske likt med i fjor?

Det er kanskje håp igjen om at markedet regulerer seg litt mer balansert?

Ser også at båter som oppfattes billig, selges ganske fort nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser på sjarker med i lav prisklasse og mange av disse selges fort. Noen er riktignok priset med gull i kjølen skulle man tro og de ligger selvfølgelig enda.

 

Ser også på viksund 27 Columbi siden det er det vi er lykkelig eier av. Der ligger mange ute nå, men en god del av dem selges også. Ser ut som at de som er i ok stand uten prising med gull i kjølen går fortest. De billige som er i dårlligst stand blir gjerne liggende. Har jeg inntykk av.

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er det mer enn 14600 båter tilsalgs på Finn, men jeg fikk allikevel veldig god respons på båten jeg la ut i går:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34915306

 

Nesten 300 visninger på mindre enn et døgn, 4 seriøse henvendelser, og handelen i boks med det samme. Noen ville riktignok bytte mot både veteranbil og annen båt, men kjøperen er en førstegangskjøper som har betalingen klar (bank i bordet).

 

Prisen var riktignok MYE lavere enn hva jeg selv ga for 4-5 år siden, men jeg tolker dette dithen at det faktisk er interesse/aktivitet/kjøpere der ute bare prisen er lav nok. Båter med urealistiske priser forblir derimot tilsynelatende usolgt lenge.

 

Håper bare jeg ikke angrer på salget nå da......

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grattis med salg Stevens! Jeg tror grunnen til at salget gikk i boks såpass fort skyldes bra annonse (en sjeldenhet), strøken båt, stor motor og RETT pris i forhold til markedet.

 

Jeg gjorde som deg; laget en innholdsrik annonse med mye bilder, la inn en artikkel om båten fra Båtliv, linket til noen YouTube-videoer jeg selv har filmet av båten og la meg 15% eller så i pris under tilsvarende båter på FINN. Solgte faktisk båten to ganger. Han som slo til først mistet samme dag(!) datteren på Utøya, og avlyste forståelig nok kjøpet av den grunn. Neste dag hadde jeg ny visning, og dagen etter visningen ble båten solgt.

 

Det er ikke så mye vanskeligere å selge båt i dag enn i 2007 tror jeg, så lenge man innser at man får ikke det samme for båten i dag som man ville gjort i 2007. Da har man to valg- selg eller behold.

Redigert av Kaptein Båtløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

solgte en 70talls seibåt forrige uke etter 2 uker på markedet, hadde 3000 visninger og 10-12 seriøse henvendelser.

 

Jeg måtte redusere prisen med ca 10% før den fikk solgt, hadde regnet med litt pruting fra kjøpers side. Ingen av de som så på båten og var virkelig interresert, fikk noen useriøse bud på mail.

Link to post
Share on other sites

som jeg har sagt for 20 sider siden i denne tråden: Båt har så høy forventet levetid at tilbudet vil bare øke, og øke og øke. En vil få liten naturlig utrangering, og følgende så vil tilbudet bli høyere enn etterspørsel: fritidsbåt er også et luksusgode, som mange vil nedprioritere i tider med høye boligpriser:)

Link to post
Share on other sites

Da er det straks 15000 båter til salgs på FINN. At markedet er er mettet kan det være lite tvil om. Bare en liten brøkdel av de som nå ligger der vil få solgt.

Hvilke det blir kommer an på hvor attraktiv båttypen er, hvor godt holdt den er og helt avgjørdene, pris. Siden det stort sett er mange av hver type båt og stadig flere kommer til så blir detvel ikke enklere å selge å fremover. Siden det helt sikkert er færre kjøpere enn båter til salgs kommer det an på hvem som er smartest og kaprer "kundene".

Untak finnes jo som der det f.eks er veldig få båter av en attraktiv type/modell.

Har selv et noen båter i kikkerten nå så får vi se hvem som vil selge båt. ;-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Dårlig med salg. he he ja kanskje det... Hadde en Halco 29 økonomi til salgs fra feb-juni, 2 telefoner, en av de kom på prøvetur.

Han hadde lite å utsette på, han hadde vært på sjøen hele livet på jobb, vært på redningsskøyta i 20 år, han var ca 70 år

Båten er fra 86 ,med 155 hk Sabb/Ford 1980 timer, så hvitt innkjørt, med strak aksel. marser 16, Jeg har renovert hele båten, med nytt utstyr.

Omtrekking av skott, nytt el anlegg, kartplotter med AIS sender og motaker, autopilot ute og inne, ny hydr.styring, dørken, vannbåtren varme, radar, rengjøring av tanker, nye slanger, nedpussing av skrog, rubbing-polisch-voks, den er speilblank

Jeg satte prisen til 350000.

Dersom jeg ikke fikk/får det, blir båten i mine hender, sånn er det.

Båten og motor, (motoren er uten injektorer, og all den elektroniken som nye har, he he, det eneste er elmagnetisk stopp, marser på 2000-2100), holder sikker i 20 år til med god pleie.

Å slik tror jeg mange her på BP tenker. :lol::drink:

Link to post
Share on other sites

Har hatt båten på FINN i 2 uker. 88 modell tidløs cabincruiser av norsk fabrikat, topp stand med masse utstyr. Lavt priset i forhold til tilsvarende båter. Mange bilder (over 60) I mine øyne en veldig bra båt. Respons? Ja, kjemperespons på SMS, på engelsk, til tross for at jeg skriver at jeg ikke kan lese, eller vil svare på SMS. Ellers har det vært dårlig. Ser at nyere modeller av samme type, som er tilnærmet helt like, men til mangedobbel pris, blir solgt. Må også legge til at jeg har bensinmotor. Virker som de fleste tror at diesel er det eneste som duger til båt.

Link to post
Share on other sites

jeg tror det generelle bruktmarkedet på finn er rimelig mettet, ikke bare når det kommer til båt, men også bilmarkedet. skal selge bil for øyeblikket og det går tregt, veldig kurant bil (bmw 3serie med 2l dieselmotor) med ganske så riktig utstyr, prisen er også "riktig" etter hva andre biler med lik km-stand/utstyr ligger ute for. forhandler som selger bilen på oppdrag for meg sier også at det er veldig rolig i bilmarkedet for tiden.

Link to post
Share on other sites

Virker på meg som markedet er enda mer dødt nå enn i fjor med noen untak. Rimlige priset store båter og mindre rimlige båter. Noen setter jo prisantydning opp og ned etter som tiden går. Ble solgt noen få båter i vår prisklasse tidligere i våres etter prisnedsettelse. Da var det bittelitt omsetning, men nå er det rimlig dødt igjen virker det som. Vi tar heller en sydentur nå, og tar opp båtjakten igjen etter det. Har noen båter i kikkerten så får vi se om prisen blir "riktig" da. ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Fjord 21', 1968 modell til salgs i fjor. Er klar over at dette er en spesiell og gammel båt og var ikke forbauset over at responsen var dårlig. Men da jeg la den ut i vår ble det andre boller. MANGE intersserte og solgt ila noen få uker.

Solgte samtidig, for min far, en kurant "alminnelig" bil (VW Touran, 2009 modell). Trodde egentlig den skulle være MYE lettere å selge, men den tok det meg nesten 5 mnd å bli kvitt. Vet ikke om det er så mye lærdom å trekke ut av dette bortsett fra at jeg tror at de riktig rimelige båtene fortsatt er forholdsvis lette å selge.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det virker som om antallet båter til salgs øker like mye som ifjor på denne tiden. Ca 16300 til salgs på finn.no nå. Med tanke på at fritidsbåtflåten anses å telle nærmere 750 000 båter med stort og smått så er det jo bare en "til-salgs-andel" på ca 2%. Når det er sagt så kan det hende at menge flere ønsker å selge, men ikke gidder å annonsere fordi snakkisen går på at det er tungt å selge.

Link to post
Share on other sites

Annonsen har ligget ute i 6 timer og status er som følger:

 

Annonsen er vist 455 ganger, sendt til 0 e-postmottakere og lagret av 6 brukere. Og vist 12 ganger dette kvarteret

 

En intresent som har ringt, ikke så gale det vil jeg si.

 

http://www.finn.no/f...nnkode=28999841

 

Kanskje det blir et raskt salg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...