Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Grattis, men det har ikke vært vanskelig å selge båt i dette prissjiktet. Ser vi på båter mellom 300' og 1 000', er det fortsatt lite bevegelse, er min påstand. Om effekten av en god sommer om noen måneder gir seg utslag i endring i markedet vil først kunne verfiseres våren 2014. For min del er jeg i tvil om det gir varig effekt......

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt (altfor) mye av tiden i sommer til å se på seilbåter 50k-200k . Lærerikt og opplysende, men ingen deal ennå - selv om det har vært nære på et par ganger.

 

Det er for det første helt utrolig hvor mye dårlige ting man får se der ute. Bildene på Finn "lyver" svært ofte. Under 100k er det regelen mer enn tilfeldigheter, tror jeg, at eier skal selge raskt og mange objekter er fulle av problemer. Noen av disse selgerne har ikke engang orket å rydde i båten, og har satt prisen lavt for å selge problemet videre. Det var også et par tilfeller av "lure" selgere med urealistiske forventninger. Skal innrømme at tekst som "Må vekk, kom med bud!!!" også har gitt meg urealistiske forventninger som kjøper, der det har vist seg å være ren lokking som jeg har kastet bort mye tid på. -Og det er fremdeles noen som argumenterer med hvor mye de "taper" på salget, for å forsvare en høyere pris i forhold til hva de faktisk har mulighet for å få. Jeg deler disse observasjonene her, så er i hvertfall ikke all tiden jeg har brukt helt unyttig.

 

Kjøper man bare på pris, kjøper man seg vel i beste fall mye arbeid. Eller man kan kjøpe seg en stor utgift, f.eks. til en motor som synger på siste verset eller som egentlig er for liten.

 

Utbudet har skrumpet veldig inn med det gode været i løpet av sommeren, stikk motsatt av fjoråret. Kjøpere i dette prisfeltet er det nok av. Gode objekter til rundt +-100k selges før man får snudd seg, men nærmere 150k og over, går det tregt for mange selgere, til tross for at de har interessante ting. Prisen er for høy, med andre ord.

 

Svært mange Finn-båter ligger nå på vent, og/eller er trukket helt tilbake fra det synlige tilbudet. Spørsmålet er selvsagt om de kommer tilbake senere i høst, når arbeidet med å ta båten på land + opplagskostnadene kommer mer i fokus igjen, etter en knallsommer for mange som opprinnelig hadde tenkt å selge. Eller om vi får se dem igjen til våren i stedet?

 

Jeg tror også det er en faktor at vi har et generasjonskifte når det gjelder båtbruk. Mindre rekruttering av nye båteiere, tror jeg. Mange selgere i dette segmentet er også ganske unge, men gir seg etter et par-tre år som båteier og vil bruke tiden sin til noe annet.

 

Tidligere år syntes jeg det var lett å tolke trender via f.eks. Finn. Nå er jeg ikke så sikker lenger. Det kan være at vi har et stemningsskifte i markedet.

Jeg har uansett bestemt meg for at det er ingen ting for meg som passer i øyeblikket, og jeg venter mest sannsynlig til våren nå. Hvis det er mange flere som tenker slik, blir det vel større etterspørsel enn på lenge, hvis da ikke alle selgere som har sittet på gjerdet kommer (opp)samlet til våren, da!

 

Det som virker tydeligst i mine øyne, er en utflating av tidligere prisfall. Og innimellom slumper det til at "noe" legges ut på nytt, men like ofte til høyere pris enn før, som til lavere. Det er jo lov å prøve seg også. Dette gjelder altså rimelige seilbåter 28-36 fot henimot 200k..

 

Det eneste jeg er sikker på, er at ingen klar retning utpeker seg for tiden og hvis dette blir trenden utover, vi vil få store prisutslag både opp og nedover og altså større prisvariasjoner mellom ganske like objekt. Hvis jeg analyserer riktig, er vel dette et typisk tegn på at vi er omtrent "midt i" et fundamentalt trendskifte: De lavere prisene blir gradvis mer og mer normale i det laveste prissegmentet, og omsetningen kommer gradvis i gang igjen der, slik at "riktig" priset = raskt salg. De dårligste objektene "saneres" -eller selges til vanvittige loppemarkedspriser og kommer aldri tilbake.

 

Så har vi segmentet over 200k. Her er jeg mer enn usikker, og har ikke fulgt særlig godt med. Men jeg synes å se et hopp i prisskalaen, der man over ca 180k finner mange flere hyllevarmere - med bedre kvalitet om man vil, og selgerne holder mye fastere på prisen, har jeg inntrykk av. Men omsetningen er liten, som også andre har observert.

 

Det som skal bli maksimalt interessant i tiden som kommer, er om dette dyrere (alt er relativt) segmentet over 200k, skal komme etter når det gjelder den faktiske prisnedgangen vi har sett i billigmarkedet - som uten tvil har vært formidabel. -Eller om vi kommer til å se at lavprissegmentet som samtidig har tørket litt inn i sommervarmen, skal "løfte" seg opp i stedet, og tette hullet i prisskalaen.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg tro også at i prisleiet 0-200K er det relativt sett enkelt å selge båt. Det er såpass billige båter at det er grenser for hvor mye man kan tape på å "investere" i det.

 

Båter på 500K - 2mill er noe annet.

 

Kk

 

Tja, i en annen tråd prøver jeg å hevde at i kostnader ved å eie en båt må man også regne inn rentetap og verdiforringelse, men slike påstander møter betydelig motbør.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Meg selv er et godt eksempel. Vår kjære Sirius burde vært byttet for noen år siden, men det er nær sagt umulig å få solgt en slik "familieseiler med sjel" som vi vil markedføre henne som. Bygget i 1982. Motor, skrog og rigg er gammelt, men fungerer utmerket.

Før ønsket jeg intenst en større båt, men da hade jeg ikke penger, nå har jeg et romslig budsjett, men vil ikke selge til skambud heller, at barna nekter å forlate Sirius betyr jo også mye, de kom ombord første gang for 10 år siden og nå er de 10 og 13. De har jo vokst opp ombord.

Ergo beholder vi henne et år eller flere. Kalesje byttes i år, seil til neste år og snart må kanskje motor byttes ? Heldigvis ikke teakdekk.

 

Det er nok mange av båtene som forsøkes solgt som har en lignende historie. Har kikket på noen Orust båter på finn, men 20 år gamle Orustbåter med skrudd teakdekk, det blir fort en utgift på 200k for å få lagt et nytt på Orust.

 

Familien på tur : https://picasaweb.google.com/106450335286003946657/Sirius#

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Meg selv er et godt eksempel. Vår kjære Sirius burde vært byttet for noen år siden, men det er nær sagt umulig å få solgt en slik "familieseiler med sjel" som vi vil markedføre henne som.

 

Familien på tur : https://picasaweb.google.com/106450335286003946657/Sirius#

 

Jeg må bare legge til - et meget godt eksempel på hva som ikke kan kjøpes for penger!

La ungene føle at de er med og bestemmer, gled dere maksimalt og bruk tiden som likevel går så altfor fort. Noen utlegg til oppgraderinger vil uansett være billigere - uten å tape noe av det som du har fra før, og som du uansett ikke får kjøpt for penger.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Men det er jo fordi man ikke vil det Mouche. Alle som har fulgt med litt vet jo at siden ca 2008 har båtprisene stupt, men KongKing har jo rett i at det ikke er all verdens tap i båter under 200K.

 

Ja, folk vil ikke for da kommer den reelle kostnaden ved å eie båt frem! Snakker da selvfølgelig om båttype/størrelse med pris 1-2 millioner og oppover hvor man kanskje kan tape både 100' og 200' i verdi på et år, ikke en båt til under 200' som i utgangspunktet kostet 300'.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Tja, i en annen tråd prøver jeg å hevde at i kostnader ved å eie en båt må man også regne inn rentetap og verdiforringelse, men slike påstander møter betydelig motbør.

 

Enig i at verdiforringelse bør tas med i regnestykket, men hvis alternativet er penger i banken så er det ikke nødvendigvis noe rentetap, takket være høyere formueverdi på bankinnskudd (altså høyere formueskatt), 28% skatt på innskuddsrenter, inflasjon, og ikke minst at innskuddsrentene er en vits.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel andre alternativer til båt enn å putte pengene på en vanlig konto i en bank? Og hvordan får du en fordel i forhold til ansettelse av formue ved å ha pengene i båt versus innskudd i banken hvis du følger reglene? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel andre alternativer til båt enn å putte pengene på en vanlig konto i en bank?

 

Ja, men siden du snakket om rentetap, så var det naturlig å anta det var banken du sammenlignet med.

 

Og hvordan får du en fordel i forhold til ansettelse av formue ved å ha pengene i båt versus innskudd i banken hvis du følger reglene? :confused:

 

Poenget var bare at om du skal beregne den egentlige kostnaden av båt, så er det mer enn verdiforringelse og rentetap som skal inn i regnestykket. Det du betaler mindre i skatt pluss det du ikke lenger taper til inflasjon er gjerne mer enn det du taper i renteinntekt. Båt er selvfølgelig fremdeles et tapsprosjekt, men ikke fullt så ille som det ser ut hvis man ignorerer alt det negative med bankinnskudd.

Link to post
Share on other sites

Man betaler vel ikke mindre i skatt, formuesskatt, på en krone plassert i båt versus en krone på en bankkonto?

 

Hva renter angår så kan man vel få en bedre rente enn innskudd i bank? Og hvorfor ikke heller plassere pengene i f.eks eiendom, gjerne sjønært?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kanskje fordi sjønær eiendom starter på omlag Kr. 4.000.000,- :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Man betaler vel ikke mindre i skatt, formuesskatt, på en krone plassert i båt versus en krone på en bankkonto?

 

I følge takseringsreglene til Skatteetaten kan formueverdien av båten settes til 75% av forsikringssummen, så hvis man ikke har forsikret båten for mer enn man har betalt for den, så er det noen kroner å spare her.

 

Hva renter angår så kan man vel få en bedre rente enn innskudd i bank? Og hvorfor ikke heller plassere pengene i f.eks eiendom, gjerne sjønært?

 

Der er vi helt enige - en investering man har glede av også, uansett hvilken vei boligmarkedet går. Dog, bor man sjønært er det litt synd å ikke sette av litt penger til båt også. :)

Link to post
Share on other sites

 

I følge takseringsreglene til Skatteetaten kan formueverdien av båten settes til 75% av forsikringssummen, så hvis man ikke har forsikret båten for mer enn man har betalt for den, så er det noen kroner å spare her.

 

Tror de fleste er overforsikret uten at de alltid (eller kanskje heller sjelden?) tenker på at det betyr at de både betaler for mye i forsikringspremie og muligens også i formuesskatt. Trolig også en del som "glemmer" å føre opp verdien av båten på sin selvangivelse, er litt glemsom selv også i så måte. Selv justerer jeg forsikringsverdien på båten stort sett hvert år for å ikke betale for mye i premie og ikke å risikere å være underforsikret med de konsekvenser det har i form av avkorting.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Der er vi helt enige - en investering man har glede av også, uansett hvilken vei boligmarkedet går. Dog, bor man sjønært er det litt synd å ikke sette av litt penger til båt også. :)

Det er fantastisk hvor kort husk folk har, de fleste tror tydeligvis at det er like trygt å investere i eiendom som i gull, til tross for at det bare er drøye tjue år sida folk måtte selge hus med solide tap. Det kommer til å skje igjen.

Redigert av grawis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det gjør det nok, men fast eiendom er ikke noe man kjøper/selger på kort sikt og med en viss tidshorisont så finnes det ikke noe tidspunkt etter krigen hvor det ikke har lønt seg å kjøpe! I alle fall ikke hvis man følger tre enkle råd hva angår fast eiendom; kjøp beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet!

 

ps

kjøpte vår bolig på toppen av markedet i 1987 og har fra et økonomisk ikke akkurat angret på det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Båt er vel, eller bør være en investering i opplevelser

og man kan ikke måle dette i kroner hele tida.

Sammenligning med bolig blir litt søkt ettersom

man må ha et sted og bo uansett.

 

Man får heller ikke noen direkte god avkastning

på og ta med en familie til syden om sommeren, eller

på skiferie på fjellet om vinteren eller påsken, men

jeg er sikker på mange likevel mener det er verdt det.

 

skulle vi spurt familien "Olews" fra innlegg #956 hvor

mye de skulle hatt for og være opplevelsene med sin

Sirius foruten?

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den opplevelsen kan ikke måles i kroner og øre.

 

Spør du barna er tallet uendelig !

 

Det er nesten så jeg vurderer å beskrive spørsmålet som irrelevant, vi har hatt utrolig mange opplevelser ombord.

 

Selve seilingen kan man oppleve i en leid båt og barna får et forhold til leiebåten etter to uker også, men sin egen er det noe helt spesielt med.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Båt er vel, eller bør være en investering i opplevelser

og man kan ikke måle dette i kroner hele tida.

Sammenligning med bolig blir litt søkt ettersom

man må ha et sted og bo uansett.

 

 

 

Jeg sammenligner ikke med bolig, men fast eiendom til fritidsbruk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen selgere har ikke filla peiling på markedet og tror de sitter på gull. Jeg synes det ser ut som denne Fairlinen har vært offer for svært dårlig vedlikehold og ikke egner seg for salg slik den ser ut på bildene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...