Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Det er nå godt over 8000 båter til salgs på finn.no, med stort og smått. Er det blitt fullstending kjøpers marked, og kan vi vente oss et priskrakk??

Det har også vært mye konkurser i båtbransjen i senere tid, noe som heller ikke er et godt tegn. Overvurderte lager av innbyttebåter er sikkert noe av årsaken. Er det på tide med en korreksjon av prisnivået på brukte båter? Kanskje de eldste må innse at de må skrive ned verdien en hel del (ref. prisingen av bruktbiler). Hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

Om man tenker på å selge båten så er det kansje ikke hyggelige at det er så mange båter forsalg i slutten av Mars.

 

Men kommer vi ut i Mai / Juni så er vel normalen at det ligger ute 15-16000 båter for salg på Finn.no så det er jo noen stykker til som skal legges ut.

Link to post
Share on other sites

Synes båter blir solgt fort når de er OK priset. Det betyr at kjøperne er der. Tror ikke på noe krakk, men at en del av gjenferdene på Finn.no må justeres litt ned når de ligger på andre og tredje sesongen er naturlig. Iallefall om det er ett reelt ønske om å selge.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror, legg merke til "tror", at det er to ting som kan sette fart på bruktmarkedet for båter.

1: Svært mange som ikke har båt i dag, eller har små båter som ikke er kapitalbindende, begynner å kjøpe båter. Det vil føre til at de med større båter, kapitalbindende, settes i stand til å kjøpe ny/brukt båt. Da løsner manrkedet.

2: At prisene faller så mye på mange båter at "mange" kjøper brukt uten å selge først. -men det skjer nok neppe.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nonsense sa, det er mange gjenferd på finn.no. Nokon justerer prisen litt av og til ser eg. Mange som annonserer på gøy virker det som. Litt artig med tekst som: dette er ein båt til 6-700.000.-.... og så ligger den til salg for 3-400.000.- til annonsa går ut på dato.

Mange drømmere. Pr i dag har eg to forespursler på annonser på båter vi vurderer. Men selgere er ofte ikkje intr i å gi skriftlige svar på mail. Og da minker markedet :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det som er helt sikkert er at vi har et vanvittig stort utvalg av båter for salg nå. Prisene har også gått ned. Veldig mye fint og bra å få kjøpt for en grei pris. Mange båter der ute jeg kunne tenkt meg og kjøpt, men da må jeg selge den jeg har først.

 

Og det siste er vel det som er problemet..... Ikke for det: Jeg har ikke forsøkt å selge, så jeg vet jo ikke hvor vanskelig det.

 

Priskrakk? Nei, det tror jeg ikke, men mange må justere ned. Det ser vi tydelig på annonsene på Finn. Pris bestemmes jo som kjent av "tilbud og etterspørsel", og "tilbudet" er stort.

Link to post
Share on other sites

Og det siste er vel det som er problemet..... Ikke for det: Jeg har ikke forsøkt å selge, så jeg vet jo ikke hvor vanskelig det.

 

Priskrakk? Nei, det tror jeg ikke, men mange må justere ned. Det ser vi tydelig på annonsene på Finn. Pris bestemmes jo som kjent av "tilbud og etterspørsel", og "tilbudet" er stort.

 

Ikke noe vanskelig for deg å få solgt båten heller. Er bare å justere prisen ned i forhold til hva du hadde forventet å få hvis det var selgers marked.

 

Skal man selge for å kjøpe "nytt" ser jeg ikke det helt store problemet.

 

Kjøperene er der ute hvis prisen er riktig.

 

Skal man selge dyrt og kjøpe billig, blir det som regel ingen handel.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har kikket innom Finn i hele vinter og det har vel aldri vært under ca 7000 båter til slags der. Har fulgt en del nyere seilbåter til pris rundt 6/700.000 og faktisk har en del av disse blitt solgt i løpet av vinteren så kjperne er der og markedet er nok ikke så dårlig som enkelte vil hevde. Tror problemet heller er at en del selgere ikke skjønner at en 20 år gammel båt med original motor, seil, rigg osv bør selges til noe mindre enn en helt ny båt av nesten samme størrelse.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

:) -ja det er pussig det der...det er kjøper i markedet som klager over for høye priser...skal tro hvorfor..:)

Så lenge selgere ikke "må" selge for enhver pris, ja så sitter man på båten til man får omtrent det man vil ha, så fremt man "klarer seg" med båten, om så ett år til...

Frasen "kjøpers marked" er tull og svada.

Det at det ikke er mange som selger til skampris, betyr like godt at båteierene har en relativt sunn og god økonomi.

Link to post
Share on other sites

Er ikke enig i at det er tull å påstå at det er kjøpers marked. Sammenlignet med for noen få år siden er markedet betydelig tregere for en del båttyper. Tidligere kunne man regne med at man fikk igjen det man ga, når man etter få år solgte en båt man hadde kjøpt ny. Prisstigningen tok av for verditapet. Slik er det ikke lengre.

I tillegg er det nok noen som må innse at 80 talls båter med respatex innredning ikke er en gullgruve lengre.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

"80-talls båter med respatex", men hva kaller man da dagens seilbåter fra f.eks Bavaria eller Jeanneau?

Jeg synes selv at de har de har en pinglete innredning.

Hvordan blir markedet og prisene på dem i fremtiden?

Hvor mye er det egentlig å spare på litt innredning til en båt til en eller to millioner?

Som innehaver av svensk båt 80-tallet er jeg overrasket over hvor gedigen innredningen er. Var både treverk og snekkere relativt rimeligere den gangen?

 

Kanskje blir et marked for innredningssett til dagens båter i fremtiden? Noen som kjenner til slikt allerede?

Link to post
Share on other sites

hehe... eg ser fleire båter som eg bydte på for eit år siden når vi skulle bytte, nermer seg prisen vi bydte. Det er nok ein del kameler som må svelges blandt de som må selge.

Det er som mouche seier... gamle utdaterte båter som var råflotte for 20 år siden er urealistisk priset.

Kjenner fleire båteiere som har vurdert å selge båten halvveis i fiksejobben- fordi det er for dyrt å trekke om alt av stoff og slanger+elektrisk. Og ikkje fått solgt. For de vil jo ha igjenn det de gav + det de har lagt ut.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har kikket innom Finn i hele vinter og det har vel aldri vært under ca 7000 båter til slags der.

 

Du har nok ikke fulgt med så veldig godt for det har vært drøyt 4000 båter til salgs i januar og februar. Båtsalget har vært tregt, nærmest stillestående for mange båter. Har fulgt med på Jeanneau 39-44 fots seilbåter, og bare 1 av de båtene jeg har fulgt har blitt solgt. Den (39 DS)ble lagt ut til

1 390 000.- men ble ikke solgt før prisen ble satt ned til 1 090 000.-. Om det ble prisen vites ikke, men det sier litt om dagens marked.

Link to post
Share on other sites

For endel år siden (ca -98 til 08?) var det jo en voldsom prisstigning på åtti-talls båtene. Ganske klart at dette ga en kunstig høy pris på disse, men så var det jo ikke så mange "nyere" brukte å få kjøpt. Nå er det nok å få kjøpt av både åtti-talls og "nyere" brukte, og selvsagt også av helt nye. Inntil for relativt få år siden så dominerte de norske merkene. Nå er det jo enorme mengder av utenlandske merker, både bruktimporterte og helt nye. Så kjøpers marked er det helt klart.

Link to post
Share on other sites

Noe krakk i bruktbåtprisene tror jeg ikke på, men mange må nok finne seg i å sette ned prisen hvis de skal få solgt. Så er det jo et åpent spørsmål om hvor mange som må eller virkelig vil selge båten sin? Jeg tror nordmenn flest har såpass grei økonomi at det tallet ikke er så veldig høyt, dermed blir resultatet at mange ender opp med å ikke selge. Da blir jo spørsmålet hvor mange båter som står på finn som egentlig ikke er til salgs. Det er jo ingen som tvinger oss til å kjøpe disse gamle, dårlig vedlikeholdte, overprisede båtene. Vi står jo fritt til å kjøpe en ny :smiley:

 

Ellers tror jeg ikke bruktbåtprisene egentlig er så ille som enkelte skal ha det til. Ta en titt på hva du må gi hvis du skal kjøpe en solbleket båt fra middelhavet uten septiktank, truster og vinsj og ta den til norge.

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at mange sitter og venter på å få en forholdsvis ny båt til en billig penge.Dette er samme diskusjonen hvert år.Masse folk som sjekker finn og alt er for dyrt.Skal man kjøpe båt så må en betale litt ekstra for en båt som er i god stand,kontra en som ikke er blitt vedlikeholdt.Dette gjelder uansett hvor gammel båten er.En båt som er godt utstyrt bør selges dyrere en en som er ribbet for utstyr.Selvsagt skal alder taes i betraktning,men en båt fra slutten på 80 tallet kan vere dønn strøken,og en fra 2000 tallet kan vere direkte herpa både maskinelt og skrogmessig.Pris bestemmes utifra båtens tilstand er min mening,og da må hver båt inspiseres for å komme med rett konklusjon på hva som er dyrt og hva som er billig....Priskrakk nei men rett prising må til.

Redigert av Gas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...