Jump to content

Sjekk av moring på 10 til 12 meters dyp. Enkelt for en dykker?


Fanafjord

Recommended Posts

10-12 meter tar man da på lungekapasiteten. På med maske og gjerne svømmeføtter så er jo ikke det noe problem. Skal han gjøre det nå er kanskje en drakt for å holde varmen på sin plass :thumbsup:

 

Da tar jeg på meg dykkerutstyret går ned og venter på deg slik at jeg får sjekket at du klarer å sjekke ved hjelp av fridykking :flag:

Link to post
Share on other sites

Da foreslår jeg at du snarest melder deg på VM i fridykking. Norgesrekorden for kvinner i statisk, d.v.s. ligge helt rolig i overflaten uten å bevege seg, er 6 min og 15 sek noe som er den 4. beste tiden som er notert i verden.

 

Verdensmester for menn klarte litt under 4 min ved svømming og tilbakela 199 m på den tiden.

 

Klarer du 6 minutter under vann er det i verdensklasse. Klarer du samtidig å utføre noe på den tiden, er det best i verden med god margin. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Haha, er forskjell på å ligge i ro og å utføre oppgaver da. Vil tippe tiden min minst blir halvert hvis jeg skal gjøre noe. Klarer litt over 6 hvis jeg ligger helt stille i vannflaten. -rekorden for å holde pusten er vel godt over kvarteret hvis jeg ikke husker feil. Når det gjelder distanse så har jeg pers i "bortoversvømming" rett under vann på 47 meter. Det hadde jeg definitivt ikke klart nå :blush:

Redigert av CSL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..som ligger en 10 til 12 meter dypt. (Tror jeg).

Visse svar her inne burde tenke over at alder kommer i tillegg for hva en kan gjøre med fridykk dersom personen har lyst til å oppleve en fin sommer som kommer snart.

 

Henvend deg til en flaskemann som vet hva som må gjøres :thumbsup: .

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg det er en misforståelse? Så lenge man ikke har mer luft i lungene enn det man tar med fra overflaten her det helt ufarlig å fridykke til 12M. Verdensrekorden er over 200m...

Men det finnes selvsagt andre faremomenter, man kan drukne, besvime hvis man hyperventilerer kraftig før man dykker. Sette seg fast i moringstauet..

 

Dykking hvor man puster luft under trykk er noe helt annet, da kan lungene ta skade selv om man bare holder seg på grunna. I teorien er 80cm nok. Såkalt lungesprengning.

 

Uansett må man aldri la sporstdykkere gjøre sånt mot betaling, da kan man komme i alvorlig erstatningsansvar om noe skulle skje. En gratis vennetjeneste er ok. (Kun inspeksjon, ikke arbeid)

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ingen misforståelse. Lungene er ikke skapt for så store forandringer, men klart man kan gjøre det med trening, og det er mange ting som kan spille inn ved fridykking, derfor er det korte og "enkleste" svaret: ja, det er farlig og fridykke til 10-12 m.

 

Ellers er vel verdensrekorden 126 m med variable vekter og litt under 100 m med faste vekter?

Link to post
Share on other sites

Ok, siden det ikke er en misforståelse så er det du skriver feil. Mhp lungekompresjon så er fridykking til 10meter helt ufarlig.

Den begrensende faktor ved fridykking er evnen til å holde pusten, ikke dybden.

Her finner man rekordene, åpen klasse er 214m dypt.

Hvordan man kommer seg opp og ned har ingen betydning for trykket lungene utsettes for.

 

Det vanlige problemet med fridykking er manglende utligning av trykket i mellomøret. Samme man opplever under landing med fly. Dette er så ubehagelig at man setter kursen mot overflaten igjen..

Alvorlig fare ved fridykking er ubalanse mellom karbondioksid og oksygen i kroppen, forårsaket av overdreven hyperventilering. Det kan føre til tap av bevissthet, uten forvarsel. Med påfølgende drukning som verste utfall.

Mer enn 3 dype innpust bør unngåes ved vanlig fridykking.

 

En ting man også bør være oppmerksom på er såkalt maske-'squeeze'. Ettersom man svømmer nedover vil dykkermasken bli trykket mot ansiktet som en sugekopp. Om man ikke utligner dette ved å puste ut gjennom nesen under oppstigningen vil man kunne pådra seg 2 solide blåveiser. Skal dog veldig mye til at dette skjer, man vil automatisk slippe ut luft når man kjenner at masken begynner å klemme/suge.

Link to post
Share on other sites

En ting man også bør være oppmerksom på er såkalt maske-'squeeze'. Ettersom man svømmer nedover vil dykkermasken bli trykket mot ansiktet som en sugekopp. Om man ikke utligner dette ved å puste ut gjennom nesen under oppstigningen vil man kunne pådra seg 2 solide blåveiser. Skal dog veldig mye til at dette skjer, man vil automatisk slippe ut luft når man kjenner at masken begynner å klemme/suge.

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er under oppstigning at det skjer, trykket på utsiden av masken faller. Tenk på det som en sugekopp.

Har sett noen virkelig stygge blåveiser, såkalte brillehematomer, men det har vært ifm dykking med luft. Noen klarer faktisk å dykke til 20m og gå opp igjen uten å slippe så mye som en milliliter luft ut av nesa...

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder distanse så har jeg pers i "bortoversvømming" rett under vann på 47 meter. Det hadde jeg definitivt ikke klart nå :blush:

125m :thumbsup:

 

 

Nei, det er ingen misforståelse. Lungene er ikke skapt for så store forandringer, men klart man kan gjøre det med trening, og det er mange ting som kan spille inn ved fridykking, derfor er det korte og "enkleste" svaret: ja, det er farlig og fridykke til 10-12 m.

Har du feber?

Når du fridykker til 10m dobles totaltrykket og luftmengden i lungene halveres. Det er like farlig som å puste ut halvparten av luften du har i lungene. Lungene blir ikke utsatt for noen belastning, men gassmolekylene må stå litt tettere :smiley:

 

Om det er farlig å fridykke til 10 meter? Tja, alt kan vel være farlig, men det er vel mer farlig å dykke scuba til 10 meter. Og det blir vel neppe ansett som særlig risikabelt :diving:

Link to post
Share on other sites

Når du fridykker til 10m dobles totaltrykket og luftmengden i lungene halveres.

 

*Kremt*

Luftmengden er vel nøyaktig den samme så lenge du ikke puster ut noe av den?

 

At lufta komprimeres under høyere trykk er nå så, men lungevolumet halveres vel ikke på 10m, selv om trykket der er det dobbelte av atmosfæretrykket?

 

For man har da skjelett og litt muskler og annet vev i kroppen som bremser dette litt?

Eller mener dere at de som dykker til 120m får kroppen sin redusert til en tovtedel av det den er på overflaten?

 

Hilsen undrende...

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode svar. Så da skal jeg spørre litt rundt i vennekretsen hvem som driver med dykking...

 

 

Uansett må man aldri la sporstdykkere gjøre sånt mot betaling, da kan man komme i alvorlig erstatningsansvar om noe skulle skje. En gratis vennetjeneste er ok. (Kun inspeksjon, ikke arbeid)

 

Bra poeng!

Link to post
Share on other sites

*Kremt*

Luftmengden er vel nøyaktig den samme så lenge du ikke puster ut noe av den?

Beklager, jeg kom visst til å ordlegge meg feilaktig.

 

Luftens volum blir halvert, luftmengden er den samme. Det forsvinner ikke noen luftmolekyler bare for at lufta blir komprimert :blush:

 

 

At lufta komprimeres under høyere trykk er nå så, men lungevolumet halveres vel ikke på 10m, selv om trykket der er det dobbelte av atmosfæretrykket?

 

For man har da skjelett og litt muskler og annet vev i kroppen som bremser dette litt?

Eller mener dere at de som dykker til 120m får kroppen sin redusert til en tovtedel av det den er på overflaten?

Jo lungevolumet halveres. Dersom du har 6 liters totalkapasitet ved overflaten, er det 3 liter luft i lungene på 10 meter.

 

Fett, muskler og beinvev blir ikke komprimert, men det er jo ikke så mye knokler inne i lungene heller da :tongue:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...