Jump to content

Fritidsbåtsertifikatet kommer nærmere


Poseidon

Recommended Posts

Dagens nettutgave av Aftenposten har et par interessante oppslag om det som skjer i forbindelse med krav til sertifikat for småbåtførere.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle893405.ece

 

Som tidligere er det Norboat som "setter bukkeben", men nå synes de å være fullstendig alene med dette standpunktet og sjøfartsdirektøren presiserer at saken går videre uansett hva Norboat måtte mene.

 

I artiklene nevnes også at man har utarbeidet en felles europeisk "mal" for hvilke krav som skal stilles til teoretisk og praktisk opplæring. Jeg savner linker og henvisninger som kunne fortelle hvilket nivå man har lagt seg på, men dette er kanskje noe som vår venn fra KNBF kan være behjelpelig med?

 

Det skal bli interessant å se hvor høyt listen legges, og hvilken tidshorisont man opererer med.

 

mvh

Poseidon

(som hadde båtførerkurs igår og i forgårs, har fritidsbåtskipper idag, og VHF imorgen....)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vi får se det an litt da.

Tror nok det kan være lurt ja. For meg ser det ut til å være Fritidsskipperlappen + tillegg. Litt drøyt for en skjærgårdsjeep synes nå jeg........ om ikke en snakker om Røkkes skjærgårdsjeep da :lol: :lol: :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på hvordan de møter folk som vil ta dagens Fritidsbåtskipper bør de ikke snakke høyt om at de ønsker at folk skal ta utdanning.

 

(kravet til fartstid er 3 år med båt over 8 m eller erfaring som regnes som likeverdig. 5 år med båt på 7,7 m var ikke nok. Hadde aktuell båtprodusent oppgitt lengden på samme måte som andre hadde lengden vært ok)

Link to post
Share on other sites

Men fra IDAG er det jo ikke! Men fra 19.10.

Hei Andreas,

beklager så meget  :wink: Det jeg burde ha skrevet er: "... som jeg fikk idag..."

Det var nemlig en link som jeg fikk oversendt fra Norske Båtskoler www.norskebaatskoler.no   -   idag....

 

Uansett, så er den minst like viktig for oss idag som den var forrige uke  :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er litt forvirret....

 

Sertifikatet som omhandles i artikkelen er det for vanlige småbåter eller for de over 15 m?

 

Forfatteren skriver fritidsbåtskippersertifikat men er det bare en uheldig formulering?

 

Synes det blir voldsomt med helseattest og opplæring i brannvern for vanlige småbåtførere. Skal alle pensjonister langs kysten nå fratas retten til å gå ut med snekka fordi hørselen er dårlig eller de ikke har helse til å løpe inn i flammehavet? Det er jo i så fall galskap men fullt tenkbart.

 

Håper det her reffereres til det som skal bli gjeldene for båter over 15 m.

Link to post
Share on other sites

Hei Sebaldus,

Jeg tror nok at artikkelen er litt preget av vanlig journalistisk "omtrentlighet" når det gjelder presisjonsnivå og sertifikatbetegnelse når han skriver "Fritidsbåtsertifikat" (ikke fritidsbåtskippersertifikat D5L, som forlengst er innført).

 

Fritidsbåtskippersertifikatet har forøvrig allerede krav til helseattest og opplæring i bl.a brannvern, så det vil ikke være noe nytt der.

 

Det med pensjonistene langs kysten  -  og mange andre erfarne, men "uskolerte" båtbrukere for den del  -  er virkelig noe som krever en grundig gjennomgang. Personlig tror jeg at reglene kommer, men med laaaaaange overgangsordninger for dem som kan vise til mange år som båtbrukere.

 

Uansett, så skal det bli spennende å følge med i utviklingen videre.

 

mvh

Poseidon

 

PS

For ordens skyld: artiklene i Aftenposten refererer helt klart til båter under 15 meter, de over har jo sertifikatkrav allerede.....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

PS

For ordens skyld: artiklene i Aftenposten refererer helt klart til båter under 15 meter, de over har jo sertifikatkrav allerede.....

DS

OK

Så da er det altså snakk om å innføre praktisk prøve, skriftlig prøve, praktisk opplæring i brannvern og helsekrav for å føre småbåter.

 

Så når jeg blir gammel og grå og vil ut med krabbeteinene mine kan politiet komme å ta meg hvis jeg ikke hører godt eller kanskje ser for dårlig. Kanskje jeg er blitt litt skuddredd og ikke tørr å delta på obligatorisk brannvernkurs vært 5. år.

 

Synes dette høres veldig overkill ut. Noen kommer til å tjene mye penger på at alle båtfolk i Norge på sikt skal gjennom en slik opplæring.

 

Her er det nok et utslag av at EU har en annen form for båtliv enn Norge. Der er det lite skjærgård og selv dem som har en liten 20 foter må daglig utfordre skipsleder og utfordrende farvann. Det er noe annet enn norsk skjærgård der alle har båt og tøffer ut på holmen.

Link to post
Share on other sites

OK

Så da er det altså snakk om å innføre praktisk prøve, skriftlig prøve, praktisk opplæring i brannvern og helsekrav for å føre småbåter.

 

Så når jeg blir gammel og grå og vil ut med krabbeteinene mine kan politiet komme å ta meg hvis jeg ikke hører godt eller kanskje ser for dårlig. Kanskje jeg er blitt litt skuddredd og ikke tørr å delta på obligatorisk brannvernkurs vært 5. år.

 

Synes dette høres veldig overkill ut. Noen kommer til å tjene mye penger på at alle båtfolk i Norge på sikt skal gjennom en slik opplæring.

Det var det jeg nevnte over, dette blir dyrt og anskaffe seg.

 

Politi sier du, de har jeg ikke sett mye til og vi kommer heller ikke til og se dem.

En sak man heller burde bruke tid og penger på er og få politi på sjøen!

Det vil virke bedre.

Link to post
Share on other sites

Uansett hva det blir til så har jeg veldig vondt for å tro at Fritidsskippersertifikatet ikke er godt nok, i det minste så vil nok det kunne byttes inn i en overgangsfase......og jeg holder på å ta det :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er mye jeg lurer på.

 

Nøyaktig hva blir godkjent som "fartstid"? Eller kompetanse?

Er det ordentlig fartstid? Livbåtkurs? MOBkurs? Jordomseiling? 15 års fritidfiske tre timer sør for Færder?

 

Det store spørsmålet blir jo om hvorvidt vi 5 år etter sertifikatets innføring kan sitte og si at, jo, dette hjalp.

Dette fikk bukt med ulykkene som følge av at turister drar på havet i altfor liten båt.

Eller ulykker som følge av stor hastighet i ukjent farvann.

Eller fyllekjøring.

Ramla overbord under fritidsfiske.

Grunnstøting som følge av at kartplotteren ikke stemte med terrenget.

 

Er noen hellig overbevist om at et slikt sertifikat vil hjelpe?

Jeg er ikke. Jeg trenger fremdeles å overbevises. Jeg er svært mottakelig for gode argumenter, slik om det ikke alltid, og nick'et, virker sånn.

 

Og i mellomtiden stritter båtbransjen imot i redsel for å selge færre AWB'er og annet som følge av at noen potensielle kunder synes det er for mye pes.

 

Og kursbransjen pisker på mens de imøteser store fortjenester. Med diverse obligatoriske påbyggingskurs.

 

Kan noen vennligst opplyse nøyaktig hva dette omfatter, og hva klart definerte mål man har?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Er noen hellig overbevist om at et slikt sertifikat vil hjelpe?

Jeg er ikke. Jeg trenger fremdeles å overbevises. Jeg er svært mottakelig for gode argumenter, slik om det ikke alltid, og nick'et, virker sånn.

All opplæring vil ha en positiv effekt men jeg er IKKE overbevist det som ser ut til å legges opp til her er den rette løsning.

 

For skjærgårdsjeeper, snekker, sjarker og denslags ser jeg for meg at dagens Båtførerbevis er det som trengs.

 

For større båter, f.eks. 30+ fot, virker det mer fornuftig med Fritidsskipperkurs.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg liker i utgangspunkt å lære meg noe nytt samt å ta eksamen - spesiellt hvis å stå i eksamen ikke er absolut livsnødvendig. (Kanskje det har med det å gjøre at jeg fortsatt idag - 30 år senere - av og til våkner opp med mareritt med bakgrunn i det ene eller andre eksamen på universitetet. Nok om det.)

 

Ærlig talt så skjønner jeg ikke alt med disse betenkeligheter.

 

Helsekrav f eks: er det noen som føler det som et problem at det stilles helsekrav til bilsertifikat? Av og til synes jeg kravene burde være litt høyere. Hvorfor skal det stilles mindre krav til båtføreren?

 

Brannøvelser/opplæring: Du kan jo prøve å gå ut av båten den dagen den brenner - akkurat som du ville gjøre med brann i bil. Kanskje burde båter uten motor eller påhengsmotor med løs tank unntas. Tipper at det går denne veien.

 

Og når det gjelder kostnader for opplæring/eksamen: blir antagelig ikke mer enn en eller annen  duppedings  :nonod:

 

Og om det nytter? Man kan jo tenke seg hva som ville skjedd dersom kravet til bilførerkort ville bli droppet.

Link to post
Share on other sites

Hei SveinHa,

 

Tiltredes!

 

Jeg er minst 110% enig. Dine tre linjer er en meget presis oppsummering av hvordan jeg også ser saken.

 

mvh

Poseidon

Jeg håper det at du driver båtskole ikke var motivet for din enighet med SveinHa.

 

Jeg vil ellers gi dere rett i at det trengs en en eller annen opplæring som kan sikre holdninger og forståelse av at dagens båtpark i store deler ikke kan betraktes som leketøy. Til dette trenger vi en revidert utgave av dagens båtførerprøve basert på samme regler vedr. fartøystørrelse som idag. Å sette grensen ved 30 fot, er ikke gjennomtenkt.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Viktig og nødvendig med basiskunnskap i sjøvett og navigasjon, og det er innlysende for meg (av egen erfaring) at det er behov for mer inngående kunnskap på forskjellige områder jo større båt man skal føre.

 

Har i "alle" år hatt båtførerbeviset mens jeg har tøffet på fjorden med en 19 foter og 10 HK Sabb - men overgangen til 27 fot som er betydelig bredere, større og tyngere på alle måter, samt mere motorkraft og fart - ja det har gitt meg noen utfordringer.

 

Har i sommer også truffet ganske mange "nybakte" båteiere, som har gått rett på en slik større båt uten tidligere erfaring med båt i det hele tatt - og det er rart at det ikke skjer flere alvorlige ulykker.

 

Men det er ille nok med alle disse materielle skadene og irritasjonene med store båter ute av kontroll, som f.eks lager skader når de "deiser inn i båtsida di" ved gjestebryggene eller uthavnene.

 

Regner med at forsikringsselskapene kommer på banen i denne situasjonen med utforming av reglene - med krav til eier/bruker for å få forsikret båten. (Det begynner jo å bli dyrt for oss gjennom stadig økte forsikringspremier - p.g.a.  alle disse skadene som helt sikkert kunne vært unngått med en viss basiskunnskap i sjømannskap!)

 

Her kommer det da inn hva som blir kravene/dokumentasjonene for å få registrering av båten og ikke minst "hvem og hva bestemmer hvor lang en båt er i det formelle regelverket"

 

Som det er nevt i et tidligere innlegg, så er ikke definisjonen på hva som ligger i begrepet "en fot" lenger det samme i praksis som det var tidligere - mange ganger ganske misvisende i brosjyrer og omtale ellers!

 

Sertifisering for båter fra og til hvilken størrelse, sa du? :wink:

 

Ja, det er mange spørsmål som skal avgjøres og settes inn i formelle lovformer - og høringsrundene er vel i gang hos de som bestemmer regner jeg med.

 

Nyt sjølivet mens dere ennå kan gjøre det lovlig??? :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei Jolo,

 

Tja, jeg er enig i alle tre linjene fra SveinHa, også hans betenkning...

 

Forøvrig så gikk jeg i 7 årsalderen over fra å samle på frimerker til å samle på båter, det har blitt noen etter hvert. Med andre ord; båter og båtliv er min store interesse her i livet. "Problemet" er bare at jeg må ha en jobb i tillegg for å ha noe å leve av mens jeg driver og bruker penger på båter....

 

"Båtskolen Poseidon" drives av meg alene, som en hobby om kveldene; nettopp fordi jeg liker å være sammen med interesserte båtfolk, fordi jeg er opptatt av trygghet og trivsel på sjøen og fordi jeg synes det er fantastisk kjekt. Hvis dette gjør meg inhabil til å mene noe på baatplassen så er det beklagelig, men det med å "brenne inne med meninger" har liksom aldri vært min stil  :wink:

 

Dessuten har jeg vel ved enhver anledning "flagget" hvor jeg står og hva jeg mener; jeg har aldri hatt noen skjult agenda og jeg forhåpentlig ikke opptrådt uetterrettelig.

 

Men at du ikke kjenner meg, det viser kommentaren din om Princess, intet  -  absolutt intet  -  er meg nemlig fjernere enn tanken på en Princess. Den er totalt kontrari til min grunnleggende oppfatning av båt og båtliv!

 

mvh

Poseidon

 

PS

Kanskje skulle du med utgangspunkt i samme logikken også dømme dem som går imot kvalifikasjonskrav og opplæring som inhabile   -   etter som de synes å være opptatt av det som kunne komme til å gå ut av deres lommebøker?  :wink:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Neida Poseidon.

Fortsett å si det du mener.

Det er det man har forum til. (Skulle bli rimelig kjedelig ellers).

 

Mitt noe Krapylske innlegg var myntet på å få fram hva man vil oppnå.

50% reduksjon i dødsfall?

30% reduksjon i grunnstøtinger?

Dette må jo noen ha diskutert på et eller et annet tidspunkt.

Ellers så blir det jo Småbåtregisteret revisited.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Poseidon:

Det er riktig at det er mange av oss som ikke kjenner deg. Vi har imidlertid hatt stor glede av dine kunnskaper på mange områder som har vært diskutert her. Men akkurat i denne saken  må du kunne se at noen kan mistenke dine motiver. Vi vet jo ikke noe om din virksomhet og dens grunnlag, bare at dette er noe du gjør.

 

For øvrig er jeg enig med deg i at Princess er sterkt oppskrytt.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Hei til dere alle,

 

".... overkill ..."   -  ja, kanskje.

 

Jeg mener å huske at ganske mange argumenterte på samme måten i 1968, eller kanskje var det i 1969, da kravet til førerkort kl II ble innført på landeveien.

 

Tiden har vel overbevist selv de mest skeptiske at det var nødvendig. Jeg tror ihvertfall at man skal lete lenge for å finne noen idag som mener at det var forsvarlig å kunne kjøre opp til sertifikat med en folkevogn den ene dagen  -  for så å sette seg i en trailer og kjøre til Italia den neste....

 

Trafikktettheten og hastighetene på sjøen har også forandret seg enormt i løpet av de siste 20-30-40 år. Det kan ikke sammenlignes med den tiden da jeg begynte å gå alene med legeskyss, med en 37 fots båt  -  som 12 åring :wink:

 

Vi må også huske at på området med kvalifikasjonskrav til båtførere er Norge en "særling"; sentrale europeiske land har allerede i mange år hatt minst like strenge krav som man nå vurderer å innføre her i landet.

 

mvh

Poseidon

(Som driver med opplæring på hobbybasis, og for sikkerhets skyld flagger :flag: utgangspunktet...)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt så skjønner jeg ikke alt med disse betenkeligheter.

 

Helsekrav f eks: er det noen som føler det som et problem at det stilles helsekrav til bilsertifikat? Av og til synes jeg kravene burde være litt høyere. Hvorfor skal det stilles mindre krav til båtføreren?

Har kanskje noe med trafikktettheten å gjøre? Konsekvensen er som oftest vesentlig større på veien enn på sjøen.

 

Brannøvelser/opplæring: Du kan jo prøve å gå ut av båten den dagen den brenner - akkurat som du ville gjøre med brann i bil. Kanskje burde båter uten motor eller påhengsmotor med løs tank unntas. Tipper at det går denne veien..

Dersom det begynner å brenne i en plastbåt, har man som regel ingen annen mulighet enn å hoppe på sjøen. Kanskje det burde være påbudt med automatisk brannslukkingsutstyr i stedenfor.

 

 

Og om det nytter? Man kan jo tenke seg hva som ville skjedd dersom kravet til bilførerkort ville bli droppet.

Nok en gang. Det er en stoor forskjell på lands og til vanns med hensyn til konsekvensene. Det er fremdeles slik at det skjer vesentlig flere, og større ulykker i trafikken. Så jeg mener at sammenligningen til førerkort er ikke relevant.

 

Forøvtig syntes jeg det er slik at enhver som har en interesse for noe samtidig vil tilegne seg den kunnskap han/hun trenger for å utøve den interessen.

 

Man blir ikke nødvendigvis bedre båtfører av å ta en eksamen, man blir en bedre båtfører av å være på sjøen.

 

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Har kanskje noe med trafikktettheten å gjøre? Konsekvensen er som oftest vesentlig større på veien enn på sjøen.

Poenget mitt her var: om noen har opplevd at det er et problem med helsekravet. Jeg har førerkort siden 1972 uavbrudd, men hadde det ikke vært nevnt her så hadde jeg glemt at det er et helsekrav i denne forbindelsen. Dersom noen opplever dette som et problem, så er det kanskje en grunn til det. Omfanget av kravet skal jeg ikke gå inn her.

<...snipp ...>

 

Man blir ikke nødvendigvis bedre båtfører av å ta en eksamen, man blir en bedre båtfører av å være på sjøen.

Nåja... du blir en bedre båtfører av opplæringen - hvordan den foregår er en annen sak. Og den beste båtføreren blir du dersom du får praksis umiddelbart etter at du har fått opplæringen. Eksamen er jo bare en måte å sjekke om opplæringen hadde den ønskete effekten.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...