Jump to content

Fritidsbåtsertifikatet kommer nærmere


Poseidon

Recommended Posts

Sitat :"Regner med at forsikringsselskapene kommer på banen i denne situasjonen med utforming av reglene - med krav til eier/bruker for å få forsikret båten. (Det begynner jo å bli dyrt for oss gjennom stadig økte forsikringspremier - p.g.a.  alle disse skadene som helt sikkert kunne vært unngått med en viss basiskunnskap i sjømannskap!)" Sitat slutt

 

 

Du skulle bare visst hvilke skadeårsaker som blir oppgitt i skademeldingene til selskapene. ( Jeg får av og til servert problemstillingene gjennom jobben, for å vurdering av event. sanksjoner )

 

At man må ha en form for regulering er HELT klart.     - Snakket med en kar på brygga i sommer. Han hadde kjøpt seg sin føste båt . - en Fairline på grisemange fot. Det var første båt og han hadde NULL erfaring med båtliv fra før.  Man kan jo tenke seg hvilke problemer en sån kar kan skape ( - bare hekkebølgen er jo et problem fra disse )    Nå tror jeg forøvrig omtalte mann var en vettug mann , som hadde skaffet seg "los " for sesongen, men jeg tenker med gru på de som kjøper båt med få fot og mye HK, for så å sette ut .  Instruksjonsbøker , regler og sjøkart leses etter at de står på grunna.  ( eller har kjørt"gjennom" nabo båten)  Det er derfor til alles beste at en regulering kommer, men hvor man skal sette grensene er jo uhyre vanskelig, selv om jeg fra mitt ståsted ser en del "målgrupper" som må holdes mer i tøylene.   Disse gjør det  dyrt for selskapene, som igjen blir dyrt for deg og meg.    

 

- Og bare så det er sagt ; frekvensen på problematiske seilbåtskader ligger laaangt  under snittet for båt generelt.     Selv om disse gjerne er ute i dårligere vær og stikker dypere i vannet.  

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt her var: om noen har opplevd at det er et problem med helsekravet. Jeg har førerkort siden 1972 uavbrudd, men hadde det ikke vært nevnt her så hadde jeg glemt at det er et helsekrav i denne forbindelsen.

Nå tror heller ikke jeg at dette helsekravet blir all verden. Men jeg synes dog det er dumt at eldre mennesker som har brukt båt et langt liv gjerne i yrket plutselig skal nektes å bruke båt hvis f.eks synet blir svekket.  For en stund siden var det jo snakk om at sjøfolk skulle miste jobben hvis de var overvektige. Synes faktsik ikke det er uproblematisk om vi skal ut på en sånn gallei også i fritidsbåtsammenheng.

 

Man får i dag ikke fritidsbåtskippersertifikat hvis man er fargeblind og jeg antar dette er et punkt som da vil gjelde for alle båter i fremtiden hvis dette går gjennom.

 

Har det være noe stort problem med ulykker til sjøs som en følge av dårlig helse dersom vi ser på bort fra trang til å innta  :drink: i tide og utide?

Link to post
Share on other sites

Nå tror heller ikke jeg at dette helsekravet blir all verden. Men jeg synes dog det er dumt at eldre mennesker som har brukt båt et langt liv gjerne i yrket plutselig skal nektes å bruke båt hvis f.eks synet blir svekket.

Skjønner det og er ganske enig. Men så blir det dette med overgangsordninger, særlig som noen skrev lenger oppe: laaaannnngge overgangordninger. Det skulle akkurat tar vare på det momentet.

 

Men hvis en 65-åring for første gang skal styre en båt av noenlunde størrelse, så skulle virkelig også legen ha noe å si.

 

Andreas - 13 år igjen til 65

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke rette sanksjoner der problemene finnes?

 

Det er ikke seilbåten på 30, snekka på 24  eller "Poseidon" (og tilsvarende) som er problemet, er det vel?

 

Problemet kommer når uerfarne folk skal kjøre båter som går alt for fort. Om disse tar en båtteoretisk skole a la båtførerprøven tror jeg ikke dette hindrer dem i å gi full gass. Fart er jo det som er vitsen med en skjærgårdjeep på 18' med 150 på hekken.

 

Jeg synes i utgangspunktet at man heller kunne fortsette arbeidet med fartsbegrensninger, og ikke minst få mer politi på sjøen. Slik båttettheten er nå, tror jeg ikke det er noen vei utenom slike reguleringer, dessverre.

 

En ganske annen ting er at det i reguleringslandet Norge er lovlig med småbåter med "overkill" motorer.

 

mvh

 

Marna

Marna

Link to post
Share on other sites

Problemet kommer når uerfarne folk skal kjøre båter som går alt for fort. Om disse tar en båtteoretisk skole a la båtførerprøven tror jeg ikke dette hindrer dem i å gi full gass. Fart er jo det som er vitsen med en skjærgårdjeep på 18' med 150 på hekken.

Jeg er langt på vei enig Marna; dette hindrer dem ikke i noe som helst.

 

Men håpet må jo være at et vellykket kurs har medvirket til at de har fått øynene opp for noen av de forhold som gjelder; at de tenker litt på sjøen de setter opp, at de tenker på oversikten de har eller ikke har, at de tenker litt i retning av hastighet og unnamanøver, at de tenker på småbåter som joller, robåter, kajakker, kanoer, brettseilere, badende  -  og mange andre "forsvarsløse skapninger".

 

Vi må jo også håpe at de har lært så meget om kart og sjømerker at de er i stand til å tolke de rettledningene som finnes langs leden  -  og ikke minst at de har lært nok sjøveisregler til at de er stødige i vikeplikt, lanterneføring, etc

 

Kort sagt at de har fått med bittelitt av den HOLDNINGEN som er en grunnleggende forutsetning for sikkerhet på sjøen.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror du berørte noe av det viktige her Jan. Det er ikke det å ha "lappen" som er det viktige, men det å ha gått gjennom stoffet på et kurs!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er mer enn bare fart som kan gjøre det vanskelig å manøvrere. Båter som i utgangspunktet er saktegående kan ha et fennomenalt godt sig, de kan flyte som korker o.s.v.

 

På landjorda er det jo opplæringskrav til alle typer kjøretøy, til og med en stakkars moped som er 2 meter langog har 3-4 hester og gjør en sånn ca 30 knop.

 

Vi må vel innrømme at det bør være et krav til opplæring av litt større båter også. Det er en del som blir svært overrasket når de skal legge til for eksempel og det ikke går helt som de tenkte.

Jeg vil ikke mene noe om størrelsen, hestene eller farta som bør legges tilgrunne for opplæringskravet ennå, jeg trenger betenkningstid.

Link to post
Share on other sites

For større båter, f.eks. 30+ fot, virker det mer fornuftig med Fritidsskipperkurs.

Ja kanskje det for mange, men hva med oss som har en del år på rumpa i 30+ fot og har alle papirer i orden bortsett fra det kurset uten at det før har vært krav om det. Har mengder med båterfaring både fra jobb og fritid. Kurs og praksis i hytt og pine. Jevnlig oppdatert sikkerhetskurs og årlig sjømanslege. Driver opplæring av båtførere og er instruktør på VHF. FRB cox.

Nei, detter den regelen ut av hatten og har tilbakevirkende kraft uten muligheter for tillemping er jeg redd jeg kommer til å bli lovbryter! Men hvem sjekker vel det???

Link to post
Share on other sites

Nei, detter den regelen ut av hatten og har tilbakevirkende kraft uten muligheter for tillemping er jeg redd jeg kommer til å bli lovbryter!

Skjønner deg godt og overgangsordninger kommer, det er jeg overbevist om. Kommende regler gjelder for kommende båtførere og de som allerede har vært på sjøen en tid blir ikke jaget i land.

 

Kravet til fartstid for Fritidsskipperlappen er jo bare å ha eid båt av litt størrelse i noen år, trenger strengt tatt ikke å ha brukt den.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kravet til fartstid for Fritidsskipperlappen er jo bare å ha eid båt av litt størrelse i noen år, trenger strengt tatt ikke å ha brukt den.......

God morgen SveinHa,

 

Hvis jeg får lov til å pirke litt, så stemmer ikke den siste passusen helt med boken. Der står nemlig: Du må minst ha disponert og brukt regelmessig et fartøy lengre enn 8 meter i minst 3 år.

 

Boken beskriver imidlertid ikke hva som er "... regelmessig ..." :wink: Jeg pleier for spøk å si at har man vært en tur hver 17. mai  -  da er det jo svært "regelmessig"  :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg får lov til å pirke litt, ....

Hadde nok blitt litt skuffet om du ikke pirket på det der, Poseidon, men poenget mitt er at det skal ikke særlig mye til for å komme inn under det kravet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dersom det innføres regel om obligatorisk Fritidsbåtskipper for båter over 30' så faller jeg dessverre utenfor etter dagens krav til Fritidsbåtskipper. Er nemlig fargeblind! Det slår ut slik at jeg på laaang avstand har problemer med å skjelne mellom rød/grønn lanterne, klarer ikke å se de orange fyrlykthattene osv. Men, jeg er jo klar over problemet og løser det ved å bruke kikkert, da kommer fargene frem.  Men altså, pga fargeblindheten vil jeg stryke på helsekravet til Fritidsbåtskipper har jeg forstått. Så et slikt Fritidsbåtskipper krav vil altså gjøre meg til lovbryter dersom jeg fortsetter å bruke min Marex Friendship 32 som marsjer 9 knop.

 

Æ kan'ke si æ liår de!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Æ kan'ke si æ liår de!

Synes det er ganske utrolig at KNBF kan gå inn for dette.

 

Tror mange som støtter båtlappen tror at dette blir noe ala dagens båtførerbevis. Her skal altså folk som har hatt båt i mange år jages i land pga fargesyn og båtfolket skal påføres store kostnader til praktisk opplæring, legekontroll og brannvernkurs.

 

Noen sier at det bare er formalitet å få fritidsbåtskipper i dag når det gjelder fartstid. Det er ikke min erfaring. De er beinnøye på lengdekravet på 8 m selv om loven åpner for "tilpassning".

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg får lov til å pirke litt, så stemmer ikke den siste passusen helt med boken. Der står nemlig: Du må minst ha disponert og brukt regelmessig et fartøy lengre enn 8 meter i minst 3 år.

 

mvh

Poseidon

Ett kanskje litt pirkete spørsmål fra meg men alikevel fullt berettiga for han det gjelder; Min sønn kommer til å være 19 år før eventuelt nytt regelverk trer i kraft. Han har da 3 år bak seg hvor han har disponert fritt og jevnlig brukt en 37 fot båt. Masse erfaring fra før han fylte 16 også, men da aldri alene med ansvaret. Ser du for deg at han har lov til å føre båten i framtida med båtfører beviset han har i dag? Jeg håper det er tilfelle.

 

mvh

Sigurd

Link to post
Share on other sites

Hei Sigurd,

 

Helt greie spørsmål, men det blir dessverre ikke enkelt å gi like greie svar:

 

1) Foreløpig har jeg ikke sett noen dato for når et nytt regelverk eventuelt innføres.

 

2) Jeg har til nå ikke sett noe konkret om lengdegrenser, utover den som allerede eksisterer (15m).

 

Jeg fikk idag den siste læreplanen for D5L og D5LA fra Sjøfartsdirektoratet, den er revidert pr 18.10.04 og ingenting der indikerer innføring av nye grenser innenfor overskuelig fremtid.

 

Konklusjon: din sønn kan idag gå med båten og det kan han fortsette med   -   nye regler og nye grenser er fortsatt "i det blå...."

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er det mange ulykker med fritidsbåt på sjøen?

Nei, ikke spesielt mange. Forsvinnende lite om man ser det i forhold til 200.000 fritidsbåter.

 

Forsikringsbransjen er meget fornøyd.  Litt problematisk med tyverier riktignok.

 

Man kan ha full kasko på en båt til en million og betale 6-7.000 kroner.  Småpenger sett i forhold til å forsikre en bil, men så gjenspeiler det da også det bitte lille antallet ulykker man har.

 

Hva er det egentlig som er galt med den frivillige opplæringen man nå har for båter under 15m? Er det fordi den er frivillig? Eller er den kanskje for dårlig? Uansett ser det ut som Ola og Kari klarer seg utmerket på sjøen. Man har noen som grisekjører, man har noen som drikker mye og kjører, man har noen som drukner, men drukningsulykker fra fritidsbåter under 15m er uhyre lav, også for de siste års statistikk.

 

Båtkollisjoner mellom fritidsbåter. Mulig jeg hørte om en eller to i sommer, men det er forsvinnende lite. Folk vet tydeligvis at de viker til styrbord, teorikurs eller ikke.

 

Så hvorfor skal vi nå ha disse nye reglene? Blir sjøen et bedre sted å være med obligatoriske kurs? Tja, si det. De som innfører slike obligatoriske kurs for fritidsbåter under 15 m, burde vel i anstendighetens navn klare å begrunne behovet for en slik obligatorisk sak? Fortelle hvorfor de mener sjøen og båtlivet vil bli så mye tryggere.

 

Jeg har nå min mening om akkurat dette. Jeg tror ikke vi får færre båtkollisjoner pr. 1000 båter enn det vi har. Ikke tror jeg at det lille antallet drukningsulykker vi har fra denne gruppe fritidsbåter vil bli mindre heller. Råkjørere? Fyllekjørere? Noen som tror det vil bli færre slike? Er det så ille på sjøen? Så veldig farlig? Ikke i følge statistikken. Det er supertrygt. Veldig, veldig mye tryggere enn på landjorda.

 

Jeg mener at før man innfører slike obligatoriske greier, så hjelper det ikke å synse. Tro gjør vi i kjerka. Skal man gjøre noe skikkelig, må man ha en skikkelig forankring. Det får man ved først å definere hva som er målsettingen med et tiltak. Dernest å analysere og sannsynlighetsberegne om tiltaket vil ha effekt og eventuelt hvor stor effekt. Om svaret ikke samsvarer med ønsket, dropper man tiltaket og fintenker en stund for å finne ut andre tiltak som bringer en nærmere målet.

 

Jeg har fortsatt til gode å se eller høre noen fortelle hvilke målsettinger man skal oppnå med obligatorisk tiltak. Færre ulykker? Færre av alle typer ulykker? Noen som har hørt at de dummeste bøndene får de største potetene?

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Svaret på hva man oppnår med innføring av obligatorisk båtsertifikat er meget enkelt, flere arbeidsplasser i offentlig sektor + kansje noen i privat sektor.

 

Når det er sagt så skader det ikke med opplæring, men når først den her ballen begynner å rulle så er jeg redd for at det for legger på seg mer og mer og mer og mer og mer og mer og .....

 

Jeg hadde egentlig tankt å ta båtførerbeviset nå i løpet av vinteren, men som det ser ut nå så vil det snart (kansje) komme nye krav som gjør at jeg i så fall må ta nye prøver og kurs. Dermed har det vel egenlig ingen hensikt å ta båtførerbeviset i vinter.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde egentlig tankt å ta båtførerbeviset nå i løpet av vinteren, men som det ser ut nå så vil det snart (kansje) komme nye krav som gjør at jeg i så fall må ta nye prøver og kurs. Dermed har det vel egenlig ingen hensikt å ta båtførerbeviset i vinter.

Hei ok67,

 

Jeg følger logikken, men jeg er redd for at du kan komme til å lure deg selv. Uten at jeg vet noe konkret i dette spesielle tilfellet så kjenner jeg til flere andre sertifikatsaker i Sjøfartsdirektoratet hvor man lager overgangsordninger basert på: "..... den som hadde xyz-sertifikat før dd/mm/åå har rett til..."

 

Ser du sammenhengen? Det kan fort bli at de som har et båtførerbevis tatt før en dato i år eller neste år plutselig står langt sterkere enn de som tar beviset senere.

 

Jeg har selv brent meg på en slik overgangsregel med "datologikk"   -   jeg gikk glipp av maskinistsertifikatet mitt på den  :headbang: :headbang:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Slapp av folkens! Det er norske nordmenn i båt-Norge som skal bli enige om hvilke krav som skal stilles til et norsk båtførersertifikat og hvem det måtte bli obligatorisk for. KNBF's Sikkerhets- og utdanningskomite sitter nå og fintenker på hvilke krav som skal for å få sertifikatet og hvem som det vil være obligatorisk for. Tanken bak forslaget er at det må stilles krav til kompetanse for førere av båter som innebærer en risiko både for selv selv og andre sjøfarende. Det vurderes også et "amnesti" for båtfolk som kan dokumentere at de har eid og ført en fritidsbåt i mer enn f.eks. 5  år. Denne gruppen vil i så fall kunne få et båtførersertifikat basert på en bevitnet egenerklæring. Hensikten er at et sertfikat skal virke forpliktende for båtføreren og at vi skal kunne luke bort "verstingene" ved at de kan risikere å miste retten til å føre fritidsbåt. Vi er imidlertid ikke så naive at vi tror at dette løser alle problemer på sjøen, men et sertfikat understreker det ansvaret som må påligge en fører av en større og/eller hurtiggående fritidsbåt. Det er vel neppe noen som forsvarer at det skal være fritt frem for all slags uvettig adferd på sjøen? Også vi må innse at utviklingen på sjøen tilsier at det må stilles visse krav til dem som begir seg ut på sjøen i denne typen fritidsbåter?

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid vært en ihuga forsvarer av båtlivet som frihetens siste skanse i den siste gjenværende Sovjet-stat.  Og jeg er det fortsatt.  MEN, etter å ha observert litt av hvert av forskjellig atferd begått av en del tydeligvis «nye» båtfolk, er jeg kommet i erkjennelse av at det er et poeng for andre å ha frihet fra den galskapen ukyndige kan prestere.  Kanskje vi skulle oppfordre alle båtleverandører til å spandere kurs på sine kunder?  For å etterleve det jeg preker regner jeg med å ta fritidsbåtskippersertifikatet til våren ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

 MEN, etter å ha observert litt av hvert av forskjellig atferd begått av en del tydeligvis «nye» båtfolk, er jeg kommet i erkjennelse av at det er et poeng for andre å ha frihet fra den galskapen ukyndige kan prestere.

Nettopp, obl. førerbevis betyr at man kan frata noen mulighet til å føre båt, og det er positivt. Om de vil føre båt uansett er en annen sak, og om politiet vil være ute å skrive bøter...

 

Obl. opplæring sikrer at flere har kunnskaper ihvertfall.

/MS

Link to post
Share on other sites

Tanken bak forslaget er at det må stilles krav til kompetanse for førere av båter som innebærer en risiko både for selv selv og andre sjøfarende. Det vurderes også et "amnesti" for båtfolk som kan dokumentere at de har eid og ført en fritidsbåt i mer enn f.eks. 5  år. Denne gruppen vil i så fall kunne få et båtførersertifikat basert på en bevitnet egenerklæring. Hensikten er at et sertfikat skal virke forpliktende for båtføreren og at vi skal kunne luke bort "verstingene" ved at de kan risikere å miste retten til å føre fritidsbåt. Vi er imidlertid ikke så naive at vi tror at dette løser alle problemer på sjøen, men et sertfikat understreker det ansvaret som må påligge en fører av en større og/eller hurtiggående fritidsbåt. Det er vel neppe noen som forsvarer at det skal være fritt frem for all slags uvettig adferd på sjøen? Også vi må innse at utviklingen på sjøen tilsier at det må stilles visse krav til dem som begir seg ut på sjøen i denne typen fritidsbåter?

Hilsen Syvert  :flag:

I utgangspunktet høres jo dette fornuftig ut. "Amnesti" er en god og fornuftig ting, som ikke er vanskelig å akseptere vil jeg tro :-). Som du også sier Syvert, .....kunne luke bort verstingene. I et innlegg noe tidligere i denne tråden var det også mitt poeng; å kunne rette tiltak der de trengs, altså mot alt for raske båter med alt for uerfarne ( og tilsjaskede) førere, nesten uansett størrelse (på båtene altså). Hvis det er dette som er intensjonen, og denne blir gjennomført, har den min støtte.

 

mvh

 

Marna

(Som aldri går fortere til brygga enn at et lite sekund tomgangsrevers er nok til at båten ligger stille)

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei

Nå har ikke jeg lest hele tråden, så det er muligens noe

"smør på flesk".

Overgangsordinger/amnesti fungerte rimelig bra når

det gjaldt fremføring av kjøretøy på land i sin tid.

Dette burde være en bra mal for fremføring av fartøy.

De fleste, inkludert undertegnede, føler at de er over

gjennomsnittet i fremføring/forståelse av trafikkbildet.

"Dette burde ikke gjelde meg, men de fleste andre". :wink:

Førerkort er som alle vet ingen garanti for at man har

forstått og tar konsevensen av det man har lært.

Det eneste som hjelper på de man vil "treffe" er dessverre

sanksjoner(les bøter, inndragning av kjøre/fartøy).

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...