Jump to content

Fritidsbåtsertifikatet kommer nærmere


Poseidon

Recommended Posts

Førerkort er som alle vet ingen garanti for at man har

forstått og tar konsevensen av det man har lært.

Det eneste som hjelper på de man vil "treffe" er dessverre

sanksjoner(les bøter, inndragning av kjøre/fartøy).

mvh

giver

Helt enig, og derfor er det synd at registrering i båtregisteret ikke er et obligatorisk vilkår for å kunne bruke båten.  For slik ville jo overøvrigheten lett kunne begrense galningenes tilgang til vår felles lekegrind.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det vurderes også et "amnesti" for båtfolk som kan dokumentere at de har eid og ført en fritidsbåt i mer enn f.eks. 5  år. Denne gruppen vil i så fall kunne få et båtførersertifikat basert på en bevitnet egenerklæring.

Hva med slike som feks. sønnen min - har vært på sjøen hver sommer i 18 år og gått gradene fra 9 fots jolle, 10 fot, 11 fot med motorer fra 4 til 10 hk, feriert sine første 15 år i 27 fots Viksund Columbi og har de 2 siste årene etter fylt 16 og bestått båtfører prøve brukt en 32 fot Marex Friendship samt en 17 fot With skjærgårdjeep. Tok VHF sertifikat ifjor. Jeg mener han er rimelig båtvant og håndterer nevnte farkoster på en skikkelig måte. Men, han har aldri eiet en båt selv. hvordan stiller det seg da med såkalt amnesti eller overgangsregel?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Er det mange ulykker med fritidsbåt på sjøen?

Nei, ikke spesielt mange. Forsvinnende lite om man ser det i forhold til 200.000 fritidsbåter.

 

Forsikringsbransjen er meget fornøyd.  Litt problematisk med tyverier riktignok.

 

Båtkollisjoner mellom fritidsbåter. Mulig jeg hørte om en eller to i sommer, men det er forsvinnende lite. Folk vet tydeligvis at de viker til styrbord, teorikurs eller ikke.

 

Så hvorfor skal vi nå ha disse nye reglene? Blir sjøen et bedre sted å være med obligatoriske kurs?

 

Er det så ille på sjøen? Så veldig farlig? Ikke i følge statistikken. Det er supertrygt. Veldig, veldig mye tryggere enn på landjorda.

 

Jeg mener at før man innfører slike obligatoriske greier, så hjelper det ikke å synse. Tro gjør vi i kjerka. Skal man gjøre noe skikkelig, må man ha en skikkelig forankring. Det får man ved først å definere hva som er målsettingen med et tiltak. Dernest å analysere og sannsynlighetsberegne om tiltaket vil ha effekt og eventuelt hvor stor effekt. Om svaret ikke samsvarer med ønsket, dropper man tiltaket og fintenker en stund for å finne ut andre tiltak som bringer en nærmere målet.

 

Lotus

Jeg er så enig, så enig med Lotus på alle punkter.  En annen ting jeg reagerer på er at FN driver med slikt.  Jeg trodde de hadde viktigere ting å holde på med. (Litt krig, sult eller katastrofer kanskje)  FN er vel kanskje verdens største byrokrati, og jeg begynner å forstå hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hva med slike som feks. sønnen min - ................. Men, han har aldri eiet en båt selv. hvordan stiller det seg da med såkalt amnesti eller overgangsregel?

Hei Rolf,

 

I et innlegg lenger oppe har jeg sitert fra forskriftene slik de lyder pr idag: "...Du må minst ha disponert og brukt regelmessig et fartøy lengre enn 8 meter i minst 3 år. ..."

 

Som du ser er det ikke knyttet til eierskap, men til bruk. I følge din beskrivelse har han sikkert både "....disponert og regelmessig brukt..."

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hva med slike som feks. sønnen min - har vært på sjøen hver sommer i 18 år og gått gradene

Hei Rolf!

 

Jeg antar du har lest tidligere i tråden at vi har noe av samme problemstillingen hjemme hos oss, hvis det i hele tatt blir et problem. Håper ikke det. Uansett glir nok du og jeg glatt igjennom.

Jeg har gitt beskjed til min sønn om å bruke "loggboka" ombord flittig og tror kanskje det kan hjelpe ham når eventuelle nye regler blir innført. Han er påpasselig med å skrive ned all bruk av båten og jeg håper og tror at dette skal være godt nok bevis i framtida så vi slipper å dra inn eventuelle utenforstående vitner osv. Han bruker båten mye alene når jeg er lange perioder på jobb. Også når vi er sammen ombord passer vi på at han får praksisen sin og lar det også skinne igjennom i loggboka. Ikke det at jeg tror vår loggbok vil bli godtatt som ett offentlig dokument, men det vil uansett være en god hjelp tror jeg. Jeg har troa på at det skal gå bra. Ville vært for jæ..ig om de skulle ofre ungdom som har bevist at de kan ta ansvar og faktisk har enorm erfaring i forhold til mange "voksne" med stor båt!

 

Jeg ser for meg ett annet lite problem også; Far min er 84 år og har seilt alene hver sommer i en båt over 30 fot de siste 25åra og kommer til å gjøre det i mange år enda. Han har ikke engang antydninger til papirer på hverken det ene eller andre, kun som regatta dommer. Hører litt dårliger enn ungdommen selvfølgelig og ikke lynkjapp til beins lengre. Kan det skje at de setter kroken på døra for ham?????

Link to post
Share on other sites

Hei kai og Lotus  :seeya:

Kanskje dere burde lese mitt innlegg over en gang til?  :wink:

Hilsen Syvert  :flag:

Jeg har lest ditt svar mange ganger,  men blir ikke særlig klokere. For ordens skyld.  Her er det du skrev: Slapp av folkens! Det er norske nordmenn i båt-Norge som skal bli enige om hvilke krav som skal stilles til et norsk båtførersertifikat og hvem det måtte bli obligatorisk for. KNBF's Sikkerhets- og utdanningskomite sitter nå og fintenker på hvilke krav som skal for å få sertifikatet og hvem som det vil være obligatorisk for. Tanken bak forslaget er at det må stilles krav til kompetanse for førere av båter som innebærer en risiko både for selv selv og andre sjøfarende. Det vurderes også et "amnesti" for båtfolk som kan dokumentere at de har eid og ført en fritidsbåt i mer enn f.eks. 5  år. Denne gruppen vil i så fall kunne få et båtførersertifikat basert på en bevitnet egenerklæring. Hensikten er at et sertfikat skal virke forpliktende for båtføreren og at vi skal kunne luke bort "verstingene" ved at de kan risikere å miste retten til å føre fritidsbåt. Vi er imidlert id ikke så naive at vi tror at dette løser alle problemer på sjøen, men et sertfikat understreker det ansvaret som må påligge en fører av en større og/eller hurtiggående fritidsbåt. Det er vel neppe noen som forsvarer at det skal være fritt frem for all slags uvettig adferd på sjøen? Også vi må innse at utviklingen på sjøen tilsier at det må stilles visse krav til dem som begir seg ut på sjøen i denne typen fritidsbåter?  

 

Man er altså ikke sikker på hvilke karav som skal stilles og hvem det skal bli obligatorisk for. Det eneste man er sikker på er at et slikt obligatorisk sertifikat trengs. Dette fordi det må stilles visse krav til dem som begir seg ut på sjøen i fritidsbåter.

 

Da spør jeg veldig enkelt og greit: HVORFOR må det stilles krav til diisse? Fungerer plutselig ikke den frivillige opplæringen lenger? Har det blitt et betydelig antall flere ulykker? Vil en obligatorisk opplæring begrense disse ulykkene?

 

Faktum er at den frivillige opplæingen fungerer utmerket. Ta ikke mitt ord for det. Ta antallet ulykker som bevis. Ola og Kari behersker reglene. Det er det ingen tvil om. Og ulykkene? Ja tro det eller ei, de har faktisk gått ned.  Ned og ned, egentlig ikke, de er omtrent som før. Samtidig har antallet fritidsbåter øket betydelig. Sett i dette perspektivet, er faktisk ulykkesfrekvensen nedadgående.  Leser du fortsatt uten å være overbevist? La oss da se på statistikken fra forsikringsbransjen? Kutter vi ut hærverk, brann og tyveri, ser den temmelig bra ut. Det gjenspeiler seg da også i premien man betaler.

 

Så videre till Hensikten som du kaller det. Hensikten er altså at et sertifikat skal virke forpliktende for båtføreren og at vi skal kunne luke bort "verstingene" ved at de kan risikere å miste retten til å føre fritidsbåt. I såfall vil jeg kalle hensikten for en smule naiv. Dette funker dårlig på landeveien. Hva får deg til å tro at noe slikt skal virke bedre på sjøen, der kontrollen er nærmest ikke eksisterende og der f. eks kysten Kristiansand-Stavern i praksis dekkes av en eneste båt og kun deler av døgnet. Er det dette man kaller en avskrekkende effekt?

 

Denne saken har det tydeligvis gått prestisje i fra KNBF side; fra ivrig nei, til enda ivrigere JA til obligatorisk båtførersertifikat. Samtidig har man en heiagjeng som driter i alle bare man selv slipper noe obligatorisk. Hva med å tufte en innføring på statistikk samtidig som man har en klar målsetting på hvilke områder man ønsker å forbedre i kombinasjon  en viss edruelighet når det gjelder å nå de fastsatte mål?

 

Slik det er nå, vet man ikke helt hva som skal inngå, hvem det skal gjelde for og hvor man ønsker å komme. Man vet imidlertid med største grad av sikkerhet at dette bare MÅ vi ha og at resultatet garantert MÅ bli bra. Skulle jeg ha drevet bedriftøkonomisk planlegging etter samme lest, ville jeg gått meg vill lenge før noen klarte å si ordet kompass.

 

Dette er noe av den dårligste fundamenterte innføring jeg har sett på lenge! Man flyter rundt uten fast grunn under føttene, hellig overbevist om at dette er Guds gave til båtfolket. Det er det  etter min mening ikke.  Dette er en stor endring som krever sitt bade fra deg og meg staten, byråkratiet og skattekronene.

 

Hvilke fakta baserer du som  endelig har klart å lese i gjennom alt dette din argumentasjon for å si ja eller nei til noe slikt? DEn ikke eksisterende formidable økningen av antallet ulykker? Ikke? Hva kan det da være du har som grunnlag? At naboen er en pøbel som ikke burde være på sjøen i slik en rask båt? Hva hvis han tar prøven og likevel herjer som før? Har du en annen grunn? Da kan politiet beslaglegge lappen? Tror du det skjer? Selv om han blir tatt? 1500 i bot er nok mer sannsynlig, men det får han jo også med dagens regler.

 

Lotus

 

PS: Ja du har skjønt det. Dette irriterer meg. Innføring av byråkrati med basis i et fundament som er en forvrengt versjon av dagens virkelighet på sjøen. Nedgang i ulykker. Det er virkeligheten akkurat nå.

Link to post
Share on other sites

Hei kai og Lotus  :seeya:

Kanskje dere burde lese mitt innlegg over en gang til?  :wink:

Hilsen Syvert  :flag:

Jeg har lest til øyet ble stort og vått, men ser fremdeles ikke bakgrunnen for ønske om sertifikat for fritidsbåt.  

 

Jeg har også lest litt statistikk fra sjøfartsdirektoratet, siterer (subjektivt) fra statistikk-komentarene hos sjøfartsdirektoratet de siste år:

 

-------------------------------------------------------------------------------------

Sitat:

 

2000:

De fleste forulykkede var alene i båten da ulykken inntraff, og størsteparten av ulykkene skjedde innaskjærs og i godt vær. Fall over bord var den viktigste ulykkesårsaken

 

2001

De fleste dødsulykker skjer med åpen motorbåt, innaskjærs og i godt vær. Fall over bord og kantring er de vanligste årsakene. Forulykkede er vanligvis alene i båten når ulykken inntreffer

 

2002:

De fleste dødsulykker skjer med joller og små motorbåter i skjermet farvann og i pent vær. Fall over bord og kantring er de vanligste årsakene.

 

2003:

De fleste dødsulykker skjer i forbindelse med bruk av åpen motorbåt, robåt eller jolle innaskjærs og i godt vær.

 

2004:

I de aller fleste tilfeller er det menneskelige faktorer som er årsak til ulykkene. Ikke minst viser statistikken at fall over bord uten flyteutstyr er en viktig dødsårsak. Videre viser statistikken at de fleste som omkommer som følge av fall over bord, var alene i båten. De fleste små fritidsbåter har ikke tilstrekkelige ombordstigningsmuligheter. Båtbrukerne er ofte ikke bevisste nok om hvor vanskelig det kan være å komme seg om bord i selv små båter, særlig når man ligger i vannet med tunge, gjennomvåte klær og det ikke er noen om bord som kan hjelpe. Det er derfor viktig at alle båtbrukere sørger for å ha eventuelle hjelpemidler tilgjengelig, for eksempel leider, slik at det er mulig å ta seg om bord ved egen hjelp, selv med tunge våte klær og sko.

 

Ved siden av å spre informasjon om konsekvensene av fall-over-bord-ulykker fra båter uten ombordstigningsmuligheter arbeider Sjøfartsdirektoratet internasjonalt for å forandre standardene for produksjon av fritidsbåter, slik at alle nye båter skal testes og tilpasses for å gjøre det mulig å ta seg om bord ved egen hjelp.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Sitat slutt.

 

Jeg kunne ikke finne noen argumenter i statistikkene for å innføre sertifikatplikt for fartøyer OVER en viss størrelse, da nesten alle ulykkene skjer med små båter.

Kollisjoner ol. er omtrendt fraværende i statistikken.  Jeg har heller ALDRI hørt om ulykker

på grunn av helsetilstand eller fargeblindhet eller lignende.

 

Det hele ender opp i at man må være en skikkelig superbyrokrat for å lese denne statistikken slik at det skulle være nødvendig med sertifikat for å føre fritidsbåt!

 

Det systemet vi har i dag fungerer veldig bra!

 

For ordens skyld vil jeg si at jeg faktisk har båtførerbevis, har planer om å ta kystskippersertifikat og kjører (fører) båt ca. 800 timer hvert år.  Hver eneste helg og fridag.

Link to post
Share on other sites

Ulykkesstatistikken har gått noe ned i forhold til økningen av antall båter de siste år, hevder flere her.

Javel. Flott.

Og HVA kan være årsaken til DET? Bedre info om båt (massemedia og skole)? Flere som har kurs / opplæring?

MIN erfaring er at båtgleden ØKTE med bedre kunnskap! :flag:

 

MEN: Å innføre et lov- / regelverk betinger at det er instanser som er i stand til å håndheve disse. Noe som IKKE finnes i dag! (Ref. sparing på bensin +++ til slikt i statlige organer).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har lest  gjennom denne tråden, og det er jo mange fornuftige argumenter både for og imot planene om innføring av "sertifikatplikt" og hvor grensene skal gå o.l..

 

Føler behov for et mere konkret utgangspunkt  for diskusjonen:

 

Hvordan er de konkrete forslag til innføring?

Hvem og hvor bestemmes utviklingen?

Hvor går høringsrundene på de eksisterende forslag?

 

HVOR og på HVILKEN måte kan vi, som et samlet båtfolk, påvirke utviklingen og bestemmelsene til felles beste for båtfolket i Norge?

 

 

Har byråkratiet allerede kommet inn på feil spor?

 

 

Seastar

:flag:

Link to post
Share on other sites

Lotus har, som vanlig (?), mange gode argumenter som er vanskelig å være uenig i men jeg synes det blir litt feil å fokusere kun på statistikk. Statistikken i denne sammenheng er jo hyggelig lesing men det viktigste poenget med både båtførerkurs og fritidsskipperkurs er etter min mening å få folk til å ha de fornuftige holdningene. Der er ikke mange regler en MÅ kunne men holdningene er nesten like viktig.

 

Hvordan en skal oppføre seg på sjøen er ofte ganske gresk for ferske båtfolk. Jeg er 100% sikker på at en eller annen form for opplæring, uansett hvilken form den har, vil ha en positiv effekt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Statistikken i denne sammenheng er jo hyggelig lesing men det viktigste poenget med både båtførerkurs og fritidsskipperkurs er etter min mening å få folk til å ha de fornuftige holdningene.

 

Der er ikke mange regler en MÅ kunne men holdningene er nesten like viktig.

 

Hvordan en skal oppføre seg på sjøen er ofte ganske gresk for ferske båtfolk.

 

Jeg er 100% sikker på at en eller annen form for opplæring, uansett hvilken form den har, vil ha en positiv effekt.

Min erfaring med båt/sjølivet hittil, gjør at jeg støtter fullt ut denne vinklingen som SveinHa viser til i sitt innlegg - og så må vi prøve å påvirke de rette instanser slik at vi får det til med fornuft, for alle som vil glede seg med sjølivet!

 

Ship O' Hoi!

 

 :sailing:

Link to post
Share on other sites

Slapp av folkens! Det er norske nordmenn i båt-Norge som skal bli enige om hvilke krav som skal stilles til et norsk båtførersertifikat og hvem det måtte bli obligatorisk for. KNBF's Sikkerhets- og utdanningskomite sitter nå og fintenker på hvilke krav som skal for å få sertifikatet og hvem som det vil være obligatorisk for.

Her glemmes det tydeligvis at det offentlige neppe har tenkt å subsidiere kursmateriell, utdanningsinstitusjoner, kontrollorganer etc. Og i likhet med de landlige trafikkskolene, kan vi ikke vente oss at noen FÅR sjøvettlærer-status god nok til å gjennomføre rimelige opplæringer i hjembygda si. Neida, her må det nok NEDSETTES EN KOMITE som skal godkjenne de lokale lærerne MOT BETALING, som så må TJENE INN dette på AVGIFTER PÅ AVHOLDTE KURS, samtidig som de formidler læremateriell GODKJENT AV SAMME KOMITE...

 

Norge, det samme gamle landet for oss som fortsatt er spesielt interesserte. Og siden dette foregår mens AP ikke sitter ved makta, kan vi bare tenke oss hvordan det går senere.

 

"Arbeidet med båtførerprøver landet over har vist seg å være mer ressurskrevende enn hva forrige regjering kalkulerte med. Derfor innfører vi fra dagens dato en årsavgift på fritidsbåter."

 

"Og til neste år vil vi vurdere å kreve fornyet båtførerprøve annet hvert år, samtidig som vi ser for oss å finansiere dette ved å sette bomstasjoner på de mest populære passeringspunktene for fritidsbåter. Vi ser også for oss en periodisk båtkontroll hvert tredje år, for å trygge båtenes tekniske tilstand. Vi tar stilling til finansiering av denne ordningen senere."

 

Gi dem ti år...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Langt på vei enig i SkipperMorse sine fremtidsspådommer, men om dette kan medføre et liv eller tre spart fordi vi får mindre galematias-kjøring på vannet, så er det kanskje verdt det?  ....eller?

 

Er selv moderat tilhenger av å innføre et eller annet "kompetansebevis" som må være påkrevd for å føre en båt større enn..... og som går raskere enn... osv.

Jeg er usikker på om idiotene vil oppføre seg bedre, men med en slik ordning er det mulig å fjerne dem fra vår rekreasjonsplass ved å inndra "sertifikatet".   (...og skulle idioten fortsette å kjøre tulling, så må det naturlig nok sterkere lut til, f.eks inndragning av fartøy, fengslel eller hva det måtte være.)

 

Med tanke på antall biler og bilførere som finnes så kan man vel si at dette prinsippet fungerer nokså godt i veitrafikken, selv om jeg er klar over at enkelte idioter vil der alltid finnes.

 

 

M/Y Ellen Marie

 

(PS Til eventuelle kverulanter; uttrykkene "idioter", "kjøre" og "på vannet" er bevisst valgt, bare så det er sagt)

Link to post
Share on other sites

Jeg er 100% sikker på at en eller annen form for opplæring, uansett hvilken form den har, vil ha en positiv effekt.

Helt enig med deg. Opplæring er avdet gode. Men hva er selve problemet? At folk ikke vet hva de skal gjøre eller at de driter i å gjøre det de burde gjøre?

 

I Norge har vi Europas desidert høyeste bøtenivå i veitrafikken. Likevel har vi ikke noe mindre antall fartsbøller enn andre land, tvert i mot flere. Dette, i følge ukas uttalelser fra UP, fordi risikoen for å bli tatt er forsvinnende liten. Oferfør dette fra landeveien til sjøen. Det er svært nærliggende å tro at opplæring ikke bedrer bøllete oppførsel og bryting av reglene fordi det så og si aldri får konsekvenser fra onkel Politi. I år har jeg ikke sett en eneste politibåt. Hadde jeg hatt en bøllete natur, hadde jeg gjort det jeg hadde lyst til av regelbrudd. At jeg selvfølgelig har båtførerprøven spiller i denne sammenheng liten rolle. Jeg lager solid hekksjø fordi jeg driter i andre. Ikke fordi jeg ikke har lært hva hekksjø er og konsekvensene.  Jeg kjører som et svin fordi jeg liker fart. Det eneste som kan få meg til å sette ned farten er, nei ikke et kurs, men onkel Politi i hekken med blokka klar.

 

All opplæring er av det gode, men tro ikke at bøller blir snille med et sertifikat i lomma. Det fungerer ikke slik. Man er ikke engang redd for å miste sertifikatet. Og skulle man miste sertifikatet, går det like fort uten. Siden det statistisk er 10 år til neste gang man blir stoppet, er sertifikatet i lomma lenge før den tid.

 

DEn eneste man rammer er den 16 år gamle sønnen som kan og behersker det meste av teori og praksis, men som ikke lovlig kan kjøre pappas båt.  Det obligatoriske må utføres til vinteren, men vil ikke ha noen effekt fra eller til.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

All opplæring er av det gode, men tro ikke at bøller blir snille med et sertifikat i lomma. Det fungerer ikke slik. Man er ikke engang redd for å miste sertifikatet. Og skulle man miste sertifikatet, går det like fort uten.

NOEN bøller går det ikke an å gjøre noe med men jeg tror nå at en del folk oppfører seg bøllete i ren uvitenhet og de vil forbedre seg med opplæring :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...