Boywonder Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Man skal aldri undervurdere sydvesten... den slår til når man minst venter det...selv om jeg ikke kan erindre at sydvesten var sterk i dag.... Vi får høre med kona di da. Hun kan muligens bekrefte eller avkrefte. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Nå må du ikke blande sammen sydvesten og Sydvesten, sånt blir det bare kaos av, etter mitt syn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
NovaMalin Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Slik står båten min i krybba: Kjølen hviler på selve krybba, kjølen stemplet og stroppet med to laststropper, lastestropper fra springpullere til krybba, støtte forut og akter. Riggen står på med akterstag og lensetakler satt for å unngå pumping i masta. Et minimum av presenning over og seilene tatt av. Dette er det beste jeg har kommet opp med på Vallø i Tønsberg hvor jeg har båten. Her er det ingen egen lagringsplass for master, heller ingen egen mastekran. Så godt som alle båter står med riggen på. Jeg var skeptisk til å begynne med, men har nå vært ombord når det har blåst stiv kuling/liten storm fra et par ulike retninger, og merker så godt som ingen bevegelse i krybba/båten, og kunn litt bevegelse i masta. Ideelt sett hadde det nok vært best å ta av masta, men hos oss er ikke det så lett å få til. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post Share on other sites More sharing options...
opus Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Triste saker og sørgelig for dem det gjelder. Jeg tror nok ikke masten oppe har skylden for dette heller feil plasering av båtene og dårlig strammet krybbe. Det er slike ting den gode danske på Blommis burde kontrollert bedre. -Har alltid sett at disse løse Seaquip-støttene låses parvis i hverandre med kjetting, om ikke engang DET er gjordt av "proffe-gutta" som jobber med dette hvert år Bør gå på "proffe-gutta`s" forsikring, om ikke disse vindkastene kan ses på som force majoure da.(Ville veltet uansett). Godt mulig støttene er båteiers, men da får "gutta" evt si: Beklager, ikke godkjent om ikke kan sikres. Er dette en privat bedrift, eller båtforening? -Det står i seilas-artikkelen at den første båten hadde "tynne støtter". Menes det at støttene var låst/sikret, men at de var underdimensjonert iforhold til båten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 hvorfor kan ikke disse forb.... seilbåtene med masten oppe , ta to tau i masten ned til ett fast punkt på hver side og langt ut ifra båten som sidestøtte?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 hvorfor kan ikke disse forb.... seilbåtene med masten oppe , ta to tau i masten ned til ett fast punkt på hver side og langt ut ifra båten som sidestøtte?? Fordi de er seilere? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
NovaMalin Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 hvorfor kan ikke disse forb.... seilbåtene med masten oppe , ta to tau i masten ned til ett fast punkt på hver side og langt ut ifra båten som sidestøtte?? Hvilet fast punkt? Skal man støpe betongklosser med fortøyingsringer og grave ned i bakken til 300 seilbåter? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 hvorfor kan ikke disse forb.... seilbåtene med masten oppe , ta to tau i masten ned til ett fast punkt på hver side og langt ut ifra båten som sidestøtte?? fori båtene står tett som sild i tønne.... masten av det er jo det enkleste er mitt svar. Sjøl har jeg aldri hørt om problemstilling om masten skal av før det kom opp her - på vestlandet skal de av - basta. Og de fleste båtplassene (som har endel seilbåter) har mastekran. Køer på kran, ja hvis du velger å gjøre det dagen før felles opptak, da er det kø. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Hvilet fast punkt? Skal man støpe betongklosser med fortøyingsringer og grave ned i bakken til 300 seilbåter? ett fast punkt hver 20 meter eller no. kunne jo binde mange tau i disse punktene.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 I denne krakken med båt i har du fast punkt. Husk å løsne tauene før sjøsetting.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Mener du å feste stropper fra masten til krybben?? Det skjønner jeg ikke vitsen med. Da er det bedre å feste kraftige lastestropper fra kryssholtet til nedre del av krybba, slik SuperNova har gjort (se bildet). Han har også "stemplet" kjølen ser vi. Skal svært mye til for at denne båten velter. Godt eksempel på god sikring dette.... Og det er MYE viktigere enn å trøstesløst fokusere på masta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NovaMalin Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Takk Mathilde! Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Ikke i din egen krybbe Mathilde..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Fin tråd dette her med mange gode meningsytringer. Er en ting som slår meg og det er undervurderingen mange gjør med hensyn til vindens krefter på en rigg. Den er adskillig større enn mange tror. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Spørs om eierne av nabobåtene her sover godt om natten. Nordvesten treffer midt fra siden og den kan bli sterk her i Høllen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Hvorfor er dere i Stavanger er så bekymret for båter som ligger på vannet? De stoler ikke på bryggefortøyningene. Og det er ikke rart. Den havnen ligger idiotisk til en plass der vind og strøm tar utfattelig godt tak. Liker ikke å ha båten der sommerstid en gang.. Helst bør også jollene på land rigges ned... Se bilder fra Stavanger Seilforening på Sølyst under forrige storm her! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Byssanlull........ Det går an å sikre bedre. - Stemple kjølen (står den på bakken?) - Sveise på tverrbjelker - Sikre masta med fall i kaikanten (hvis bilene kommer forbi) Eller sette den på sjøen igjen... eller ta av masta... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 På et av bildene som Seilaren la inn er det et godt eksempel på hvordan vindens krefter virker inn på masta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 ja her ser man det tydeligt, motorbåten ligger vannrett slik at det må være masten. Ved å ha masten opp (ved båt på land) får man en enorm belstning på båten ved sterk vind, all presset blir da på krybbens to punkter mot båten på den ene siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 så her skriver mitt försikringsbolag om masten på...... Masten på under vintern Om du vinterförvarar båten riggad måste du vara extra noggrann med stöttningen av båten. Masten får hävstångskraft när det blåser. Vaggan skall vara extra kraftig. Anliggningsytan mot skrovet skall vara stor eftersom skrovet utsätts för större belastning. Det är också viktigt att stöttor hamnar mitt för skott eller andra invändiga förstärkningar. När du tagit upp båten lättar du på spänningen i riggen genom att släppa några varv på vantskruvarna. Har du förstagsprofil bör denna straffas åt så att den ej kommer i egensvängning. Båtens vinterstöttning bör kontrolleras regelbundet men i övrigt helst inte röras fram till sjösättningen. Justeringar som betingas av markförändringar, blåst och så vidare ska dock utföras utan dröjsmål. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Gunga Din mener dette er et Oslo problem og han har nok rett i det. Det har seg slik at ungdommen i Oslo vokser opp på kafe ved siden av studiene før de begynner å arbeide. Så er Oslo en storby med et økende behov for arbeidskraft og vi i andre landsdeler bidrar så godt vi kan. Men vi sender bare arbeidere som ikke har gått i speideren, for disse folkene har vi bruk for selv i marinaene når alle båtene skal på land. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Det er utvilsomt at masten er et vindfang som man må ta hensyn til når båten skal sikres under opplag. Likevel kan man ta høyde for dette og iverksette ekstra sikringstiltak. Gunga Dins innlegg her var faktisk interessant lesning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 ...den likte jeg.. Ja det gjorde forsikringsselskapet også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 18.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 – Slutt med synsingen, få analysene på bordetDen første båten i rekken av båter som veltet på Blommenholm i Bærum i går, stod på grus. Seks av de syv båtene som veltet var oppstøttet av løse støtteben. Seks av syv båter hadde masten oppe. Hendelsen har satt fart i diskusjonen om båtopplag på land.– Slutt med synsingen, få analysene på bordet, mener folk SEILmagasinet har vært i kontakt med. LETTVINT MOTIV. Båtene hos Blommenholm Båtforening står både i stålkrabber og ved hjelp av løse støtteben, mens båtene i nabo-opplaget på Solvik rett over bukten, der det skjedde en velt med tre båter tidligere i høst, alle står med løse støtteben. Dette er et krav fra båtforeningen, som ikke godtar stålkrabber. – Kravet er praktisk motivert. Støtteben er lettere å håndtere, mens stålkrabber er tunge og vanskeligere å flytte. Stålkrabben til min Bavaria 44 veier eksempelvis over 300 kg, sier Andreas Holo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Bortforklaring og tåkelegging Hvis de ikke har hatt slike uhell på 28 år med det opplagsutstyret på Blommenholm så har de et ualminnelig godt forhold til høyere makter! Selv om utstyret er montert etter boka! Og hvis de det har - og båtene likevel velter - kan det da tenkes at det blåser mer på østlandet enn før? Kanskje dere snart har like mye vind som vestlandet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.